Hoofdsponsor

1/72 Mitsubishi A6M2b Zero Fighter Type 21 "All Green"

Erwin mooi werk dat je hier neerzet.
Ook al ben ik niet thuis in de wereld van wwII vliegtuigen.

Mark
 
Ha Erwin,
Vlgns mij konden de Japs het niet beter ;-)
Ziet er wel priegelend uit.
 
Misschien niet veel maar toch iets.

Cockpit in elkaar gestoken en is klaar om samen gevoegd te worden. Het is zeker geen super detailwerk omdat ik mij zeer goed realiseer dat er slechts weinig van te zien zal zijn.

attachment.jpg

Volgende stap: het samenbrengen van de beide romphelften en het huwelijk tussen romp en vleugels.

C Y
 
toch detail genoeg op die schaal!? knap werk hoor :O
 
Erwin,

Mooi toestel en inderdaad heel knap op deze schaal cockpit is top.

Blijf volgen

Gr
Dirk
 
Ik ken dat gevoel. Je ziet er niets van maar toch..... Doe je het niet dan blijft dat kriebelen. Gewoon doen wat je gevoel ingeeft.
 
Hey,

Goe gekeurd man, priegelwerk levert resultaat op, en het mag meer of gezien worden.
Well done ;)
 
heel mooi gelukt dit interieur, chapeau.... ben stiekem ook wel eens benieuwd naar de bouw van je collega in Zuid-Afrika
 
heel mooi gelukt dit interieur, chapeau.... ben stiekem ook wel eens benieuwd naar de bouw van je collega in Zuid-Afrika

Bedankt enne....volgen kan hoor, zie http://www.scalemodeler.co.za/modeltalk/viewtopic.php?t=230
Hij is echter onlangs verhuisd en daardoor ligt de modelbouw een beetje stil maar vanaf volgende week zou Graeme opnieuw aan de slag moeten gaan.
Het leuke aan zijn project is dat hij zijn scratch technieken baseert op scans die ik maakte van de PE set + plan.
PE is zeer moeilijk te verkrijgen in Zuid-Afrika zelfs via internet door de hoge portkosten.

Graeme is verder gevorderd in scratch en vacu technieken dan ik. Als je eens naar zijn modellen kijkt zul je wel zien welke ongewone zaken hij bouwt.
 
even over het verweren van de buitenkant: zonet op zoektocht (pacificwrecks.com)

https://www.google.com/search?q=zer...bZtAagn8XlBg&ved=0CEoQ_AUoAQ&biw=1280&bih=937

zeer informatief

Bedankt voor de link, zeer interessant.
Het probleem bij deze, laat ons zeggen, exotische toestellen is dat zij inderdaad open en bloot stonden op al dan niet geïmproviseerde vliegvelden. Komt er bij dat men zegt dat de kwaliteit van de Japanse verf niet goed was.
Wij modelbouwers willen dan natuurlijk het onderste uit de kan en de toestellen die we maken moeten er uit zien alsof ze reeds jaren in de brousse gelegen hebben.

Ik heb ondertussen verschillende naslagwerken gelezen over de Zero en ben meerdere malen op de opmerking gestuit dat de Japanse verf na meerdere tientallen jaren in de open lucht heel dikwijls nog goed aanwezig was op de toestellen. De verf (en zeker de grondverf) kan bijgevolg nog zo slecht niet geweest zijn.
Ook de meeste foto's van operationele Zero's tonen aan dat deze toestellen niet zo verweerd waren als dat wij ze dikwijls willen voorstellen.

Denk dat het ons modelbouwbeest is dat ons dikwijls parten speelt bij de afwerking van onze modellen.
Persoonlijk probeer ik mij zo veel als mogelijk naar foto's te richten om een mate van verwering aan te tonen.
We mogen ten slotte ook niet vergeten dat de Jappen, net als andere naties, probeerden om hun toestellen zo lang en zo goed als mogelijk in de lucht te houden en een regelmatig onderhoud kwam zeker ter sprake.

Ik ben van plan wat verwering aan te brengen, zeg maar de gewone slijtage, maar ben niet van plan om van dit model een totaal versleten toestel te maken. Het moet ten slotte een plaats krijgen in mijn vliegveld/museum en niet in een Pacific diorama.
 
Nu de romphelften gesloten zijn kan overgegaan worden tot het aanbrengen van het bovenstuk met de beide mitrailleurs en vervolgens het instrumentenpaneel.

attachment.jpg

Volgende PE onderdelen zijn de detaillering van de hoofdsteun (in feite meer een anti roll-over steun) en vervolgens het vizier ofte gunsight.

attachment.jpg

attachment.jpg

Nu eerst nog wat miniem schilderwerk en dan zal het tijd zijn voor een laag primer alvorens de motor kan geplaatst worden.
Wordt vervolgd.
 
Hey,

Mooie vorderingen, en indd, ik kan u volgen ivm de verwering, soms wordt het teveel en overdreven, u baseren op foto's is een van de beste oplossingen, tebzij er foto's zijn van half vergane wrakken natuurlijk ;)
 
Mooie vorderingen alweer aan deze,

ooit gelezen dat er een groot verschil was in de kwaliteit van de verf van de japanse marineluchtvaart tegenover de reguliere luchtmacht. Die van de marine was hele goede kwaliteit, die van de landmacht... veel minder qua hechting. Wat wel nagenoeg hetzelfde bleef, gebrek aan materiaal of niet de hinomaru's (meatballs) werden goed onderhouden...
 
veel heeft te maken of er al dan niet primer gebruikt werd bij het echte model. http://www.j-aircraft.com/research/weathering_question.htm voor meer info hieromtrent.

Conclusion
The alleged poor quality of Japanese paint during the Second World War is a myth, and one very difficult to give credence to considering that for centuries Japan has produced some truly splendid lacquered objects. The preconception that Japanese paint was inferior was in all likelihood brought about by the obvious peeling and chipped paint visible on many types of Japanese aircraft from both services at different periods. It is known today that the cause of this poor paint coverage was the lack of primer under the external color, a reflection on the quality of manufacturing rather than the materials. Producing an accurate and believable replica of a WW 2 Japanese plane does not automatically imply systematically simulating heavy paint chipping. If a modeler knows for certain that a factory applied paint job included primer, he should be aware that extensive paint peeling is to be ruled out immediately.
Japanese aircraft were no more likely to be subject to heavy weathering and paint chipping than Allied aircraft operating under the same conditions. The assertion that Japanese paint was of inferior quality is not at all substantiated in available documents or by existing samples of Japanese aircraft skinning. The actual cause for this heavily-worn paint is that during some periods of the war, standard manufacturing procedures omitted the application of primer, leading directly to heavy paint chipping and peeling on many aircraft — this is the background of this myth.
 
Ook hier een kleine update.
Deel van de cockpit geplaatst en afgeschermd voor het spuiten van de grijze primer. Na licht afschuren vervolgens wat zilver gespoten rond de cockpit en wat zout gebruikt om dit zilver te beschermen. Zoals eerder vermeld wil ik het toestel wel wat verweren doch niet overdreven.

attachment.jpg

attachment.jpg

De onderzijde kwam eerst aan de beurt om volledig groen gespoten te worden. Ik gebruikte hiervoor de speciale serie Mitsubishi verven van White Ensign Models.

attachment.jpg

Effe herinneren dat mijn Zero een "All Green" versie is welke zal uitgevoerd worden in de kleuren van de 261ste Fighter Group in 1943.
 
een keukentruc om het zilver te beschermen erwin,had ik graag wat meer over geweten
 
een keukentruc om het zilver te beschermen erwin,had ik graag wat meer over geweten

Dag Yvan. Het is in feite zeer simpel. Het zilver werd gespoten om de metalen onderlaag weer te geven. De erboven liggende laag verf sleet af door gebruik waardoor het metaal weer zichtbaar werd.
Door het zilver te bevochtigen en er gewoon wat keukenzout over te strooien wordt dit "beveiligd" tegen de volgende verflaag. Eens deze laag gespoten en goed gedroogd kan het zout verwijderd worden met een borstel. Het resultaat is zilver tussen de algemene kleur. Staat het je niet aan omdat je te veel zilver ziet, dan kan je altijd nog een beetje bijschilderen.
Het is een goed middel om slijtage weer te geven bij enamel verven waar de haarlak methode volgens mij minder evident is.
 
Beetje verder geverfd en wat plakkertjes er op vastgelegd.
Ziet er een kleurig beestje uit:

attachment.jpg

De onderzijde waar nog één flap moet bevestigd worden en een paar kleinere stukjes.

attachment.jpg

De bovenzijde en één deel van het landingsgestel inclusief remleiding.

attachment.jpg

en een zicht aan de zijkant.
Nog wat onderdelen aanbrengen en nog wat extra kleine decals en dan kan de verwering beginnen.
Wordt vervolgd...
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan