Hoofdsponsor

1/48 Spitfire mkVII van ICM [!]

Jerre

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
9 apr 2011
Berichten
584
Aan deze kit heb ik me gewaagd nadat ik de doos in de winkel had zien liggen en wat opzoekwerk op het internet - en wow, krijg je hier véél waar voor je geld, voor mensen die het aandurven om buiten de gekende merken te gaan is ICM zeker een aanrader. (retail +/- 20 €)

De doos: ziet er niet indrukwekkend uit :(
P4220516.png

De achterkant laat het kleurschema zien:
P4220517.png

een deel van de inhoud + plan: huh: een Merlin motor!
P4220519.png

na wat kleven en schilderen ziet de motor er al zo uit:
P4220535.png
De ophanging is goed gedaan en alles past goed op zijn plaats!

Na wat verder knutselen:
P4220536.png
arghl, putty nodig aan de achterrand van de vleugelwortel, ach, niets onoverkomelijk.
 
en we gaan verder, cockpitje zit ondertussen al in elkaar en het is een knap pitje, gordels van Eduard, beetje scratchen voor wat extra detail (wordt echter al redelijk volledig geleverd!)
en dan komt het er al zo uit te zien:
P4220529.png

P4220534.png

En na nog wat gepruts een overzichtsfoto van deze knappe spit:
P4220531.png

De bouw ging tot hier toe vlot - momenteel heb ik de naden afgewerkt met putty, het is géén Tamiya, maar wat je hier te zien krijgt is oob en op redelijk snel tempo in elkaar gezet (<8 uur werk)
 
Aha de Spitfire,

Altijd eentje om te volgen.
Ziet er mooi uit tot hier toe en gaat snel vooruit ook:wow:
De vleugel uiteinden zijn wel héél erg spits vindt ik. (nog nooit eerder gezien)

Succes met de putty toestanden en de verdere bouw.

Grtz.

Luc8)
 
http://en.wikipedia.org/wiki/Superm...erlin_powered_variants)#Mk_VII_.28type_351.29
the Mk VII was a high altitude pressurised variant, this time powered by the Merlin 64 or 71 series engine with two-stage, two-speed superchargers.
Extended, "pointed" wingtips were fitted to the Type C wings, increasing the wingspan to 40 ft 2 in (12.2 m). Because the threat from high altitude bombers never materialised many Mk VIIs later reverted to the normal, rounded wingtip.

de Mk VII dacht ik was een aangepaste spit om de Ju-86 te proberen onderscheppen ;) Met nadruk op proberen ;)
 
Thanks voor de info,

Men is dus nooit te oud om iets bij te leren;)

Grtz.

Luc8)
 
Wat mij betreft maakt ICM op dit moment de mooiste Spifires op schaal 1/48. ICM maakt de Mk VII, VIII en IX, deze zijn qua kwaliteit vergelijkbaar met de Mk I en V van Tamiya.
Waar je wel op moet letten is de pasvorm van de bovenste motor-panelen : als je de merlin inbouwt, passen die niet voor 100 %. Maar dat is simpel op te lossen door ofwel de motor, ofwel de motor-panelen weg te laten.

Mooie vorderingen die ge hier laat zien. Gaat ge hem schilderen zoals op de boxart ? , een Spit in die kleuren komt men niet vaak tegen.
 
ben me idd bewust van de problemen als motor ingebouwd is. Aansluiten van de panelen is goed genoeg voor het schilderen, maar niet goed genoeg om ze "naadloos" te laten aansluiten.

ICM is naar mijn mening de betere "limited run" kwaliteit. Je merkt aan bep. zaken dat de plastic edm niet de kwaliteit heeft van een hasegawa of Eduard (zachte plastic, wat opkuiswerk), maar het detail, de correcte maten, en in feite ook de makkelijke bouw, maken veel goed.

Komt zoals boxart.
 
Laatst bewerkt:
even een second opinion vragen:
op deze site: http://spitfiresite.com/tag/spitfire-mk-vii
kan je lezen dat de mk VII alle paneellijnen op het echte toestel geplamuurd en gladgeschuurd waren, excl. toegangsluiken ed.

De bijhorende foto's lijken idd dat het afgebeelde type MkVII gladde romp had en vleugels. Vraag is dan ook of dit een algeheel kenmerk was van de mk VII...

http://www.airliners.net/photo/UK--...93122/L/&sid=0979c0e6d1fe29f57fc61404c7a80468 lijkt ook wel minder paneellijnen te hebben.

ben er dus niet helemaal uit - en aangezien deze in staat van voorbereidingen voor het schilderwerk staat heb ik nog even de tijd om de paneellijnen te vullen met wat CA en glad te schuren.
 
Het ziet er inderdaad naar uit dat deze zijn dichtgemaakt, als je wil kun je dat nog altijd doen, ziet er des te realistischer uit :)
 
het was een kenmerk dat voorkwam op veel jachtvliegtuigen uit die tijd, vooral op de vleugels, de romp werd meestal niet gedaan, om zodoende de luchtweerstand te verminderen. (cfr P-51: de vleugels daar werden geplamuurd, geschuurd, overschilderd met alu-verf en gepolierd tot je er je haar kon in kammen bij wijze van spreken, de romp bleef natuurlijk aluminium. Langs de andere kant ziet zo'n vleugel er maar saai uit op een model na het schilderen, maar als je een historisch correcte vleugel wil maken, enkel panellines op de toegangsluiken, geen uitstekende rivetten over de volledige vleugels... deze werden ook opgevuld dus...
 
Het ziet er inderdaad naar uit dat deze zijn dichtgemaakt, als je wil kun je dat nog altijd doen, ziet er des te realistischer uit :)

heb naslagwerk
Supermarine Spitfire : Part 1 Merlin Powered (Modeller's Datafile): A Comprehensive Guide for the Modeller: Pt. 1
er op nagegaan en daar blijkt paneellijnen identiek qua afwerking cf. andere mk's.

De paar foto's van de mk VII die beschikbaar zijn, zijn niet gedetailleerd genoeg om uitsluitsel te geven. Ik ga me dus niet bezig houden met deze paneellijnen, wel toegangsluik cockpit opvullen.
 
Heb eens in mijn boeken gekeken. De Mk VII met het serienummer EN 474 had (heeft ) inderdaad geplamuurde en geschuurde panellines, maar het toestel met het serienummer van deze ICM doos, had "gewone" panellines.

Hier staat nog een mooi bouwverslag : http://hyperscale.com/features/2002/spitfireviicbs_1.htm

in die zin zal hij ook afgewerkt worden - bedankt voor de informatie! Zoals in het HS-artikel aangehaald zijn de vleugeluiteinden tricky. Voorlopig even geen vorderingen aan de kit: kinderen maken het 's avonds te bont en heb geen tijd om er rustig aan verder te doen :wub:
 
Ik denk dat je in overweging moet nemen welk model je wilt bouwen, een toonzaal model zonder gevechtsschade of een vliegtuig dat al gevlogen. Het schuren van vleugels en het paneelnaden had tot doel om tot een laminaire luchtstroom te komen. Deze eigenschap is echter zeer moeilijk te verwezenlijken, het op de vleugels lopen om gewoon de munitiebanden te vervangen, vuil en insectenresten hadden daar al een invloed op. Rekening houdend met het de hoge productiecijfers en korte productie tijd voor jachtvliegtuigen tijdens de oorlogsjaren en de omstandigheden waarmee die toestellen te maken kregen, zullen er snel voor gezorgd hebben dat men dit extra werk snel liet vallen. Er zijn vliegtuigen gebouwd met gepolierde vleugels om onderzoek te doen naar dat laminaire karakter, maar wel voor en na de oorlog. Bovendien heeft het vliegtuig met de vernoemde registratie ook een naoorlogse carrière en kan het nadien omgebouwd zijn. Ik hoop dat deze opmerking je helpt met jouw keuze.
 
Allen, bedankt voor de inzichten.

Het vliegtuig zal gemaakt worden met behoud paneellijnen.

@luciano: van de mk VII werden maar een 140 stuks gemaakt en dus geen massaproductie zoals andere mk's. Dit zal de algehele zorg voor de kist en het specifiek operationeel karakter hiervan maken dat hij "iets beter" verzorgd werd.
 
In de "discussie" aangaande de panneellijnen ga ik me niet mengen: daar weet ik niets zinnigs over te zeggen.
Van ICM had ik nog nooit gehoord maar zo te zien zijn deze kits zeer de moeite waard.
Ik ben benieuwd naar de rest...
 
een late update: vleugelpunten zijn nu binnen mijn maatstaven gedaan, nog kleine verbeteringen te doen (scriben detail) en het aanbrengen van de benzinetank-vul-openingen:
IMG_0375.png

IMG_0376.png

tegen maart 2013 zou die toch eens in de verf moeten staan ;-)
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan