Hoofdsponsor

1/72 Cutty Sark

Status
Niet open voor verdere reacties.
P

PA FIFI

Guest
Ik vond het gepast om te wachten om deze topic te openen tot vandaag. De reden is dat het schip vandaag 25 april 2012 officieel heropend is door Queen Elizabeth en morgen (na +/- 6 jaar) terug opengesteld wordt voor bezoek.

Nu mijn bedoeling is om dit schip volledig te scratchen als oefening en voorbereiding voor de “Royal Clipper”. Ben intussen al meer dan een anderhalf jaar bezig met info, plannen en foto’s te verzamelen. Ik heb ook een 350tal foto’s die getrokken zijn tijdens de duur van de renovatiewerken. Deze zullen natuurlijk heel nuttig zijn tijden de bouw.

Om de lat toch iets hoger te leggen (want zoals we dit allemaal graag doen, de grenzen verleggen) Zou ik deze willen maken met een (gedeeltelijk)open romp aan 1 kant, waarbij je ijzeren spanten zal zien zoals hij origineel gemaakt is. Daarvoor ben ik al geruime tijd bezig aan het uittesten (met profielen, kneed en vloeibaar metaal) om degelijk spanten te kunnen maken. Ik heb deze testen besproken met Filip (PeiperJ). Een toffe kerel die ik heb leren kennen tijdens de ledendag en die wat van metaalbewerking kent :). Nu het is enkel het gedeelte die open is dat je die zal kunnen zien. Het gedeelte dat niet zichtbaar is zal ik gewoon houten spanten gebruiken. Maar zal er nu nog niet te veel over uitwijken, alles op zijn tijd hé :P

Het schip zal groter zijn dan wat ik normaal doe, schaal 1/72 zal ongeveer 1185mm zijn.
Daardoor zal ik naast deze geen andere projecten meer opstarten. Reden daarvan is gewoon plaatsgebrek :(. Ik zal enkel nog wat verder werken aan mijn “Christine” die af moet voor de wedstrijd eind oktober, maar zodra deze af is zal ik mij enkel bezighouden met deze schone.

Hier alvast wat informatie over deze schone:

De Cutty Sark is een theeklipper die werd gebouwd in 1869 in Dumbarton, Schotland. Het schip verwierf grote roem door de races tegen zijn grote concurrent de Thermopylae, en andere theeklippers. Net als veel andere schepen uit die tijd bestaat de Cutty Sark uit een smeedijzeren frame met daar overheen houten planken. Het schip is in totaal 85,4 meter lang en 11 meter breed, en weegt bijna 836 ton. Het schip werd gebouwd door de firma Scott & Linton voor Captain John "White Hat" Willis. Het bestek was zo zwaar dat de scheepswerf er aan failliet ging en de Cutty Sark uiteindelijk bij een andere scheepswerf diende te worden afgewerkt. De Cutty Sark is met de beste materialen gebouwd, daarom is ze zo goed bewaard gebleven. Op 22 november 1869 werd het schip te water gelaten. Op 21 mei 2007 brak er brand uit op het schip dat op dat moment in restauratie was. Gelukkig waren de masten het interieur en alles wat op het dek stond (zoals dekhutten, roer, enz.…) ergens anders opgeslagen voor reparatie en onderhoud.

Hier dan wat foto’s:

Tijdens één van zijn laatste reizen en in zijn dok voor de renovatiewerken en de brand.

attachment.jpgattachment.jpg

Tijden en na de brand. Gewoon vreselijk als je dit ziet hé

attachment.jpgattachment.jpg

Tijden de renovatiewerken na de brand.

attachment.jpgattachment.jpg

Zoals hij er nu vandaag uitziet na de renovaties.
Zoals je kan zien staat hij niet meer, maar hangt hij in de dok, waardoor men er nu gewoon onderdoor kan lopen.
Daar het dok nu volledig overkoepeld is zal de ruimte onder het schip (buiten de bezoekuren) verhuurd worden voor receptie en dergelijke.

attachment.jpg
attachment.jpg

En dit zijn de plannen en tekeningen waarmee ik het zal doen plus natuurlijk de honderden foto's.

attachment.jpg

Nu nog mijn bureau opruimen en we kunnen beginnen :laugh:
 
Pa Fifi, wat een machtig project moet dit gaan worden en ook nog eens met veel uitdagingen.
Reken er maar op dat ik vooraan kom zitten om dit te volgen.
Heel veel succes en plezier met de bouw van dit mooie schip.
 
Hey17207.gifierke

Ik neem rustig plaats in de loungé,want dit project beloofd ....The long hot summer te worden.
Je hebt in ieder geval voor héél wat referentie-materiaal gezorgd en aardige foto's.
En als de tijd rijp is geef je maar een seintje,dan leven we ons uit met die ijzeren spanten,zoals we al bespraken.
Dan wens ik je nog véél bouwplezier aan dit mooie historische project "The Cutty Sark"
 
Hoi Pierre,ja man wat ziet mijn oog de cutty sark dan nog wel,machtig mooi schip ook,ik heb ze hier in plastiekvorm van revell in de wacht.
Zo een twintig jaar geleden bouwde ik al een exemplaar ervan en die werd helaas door stom toeval helemaal vernietigt.Nu heb ik deze mooie clipper terug en zal ze in de loop van de eerste drie jaar op het gemak bouwen.Mijn aandacht heb je zeker al man ik volg deze.
 
wow wat een mooie foto die laatste dat je zo onder het schip door kunt wandelen is wel erg tof.

veel suc6 met de bouw en ik ben echt niet nieuwschierig hoe je de spanten gaat maken :nowink: of tog wel:aargh4: ;)
 
:wow: weer een project om van te smullen!!!
De voorbereiding ziet er goed uit PaFifi, heel veel succes met dit project en mijn stoeltjes is ook aangeschoven op de eerste rij;)

Fred
 
Mooi project Pafifi

Ik heb het schip in 1996 bezocht en vond het geweldig, mooie stroomlijn en stevig gebouwd.
jammer van die brand toen.
veel succes met de bouw.
groetjes
Marc
 
Geweldig project, ga dit zeker volgen


[mod] Wegens geen activiteit slotje er op gezet. Bij vervolg kan dit er weer open.[/mod]
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan