Hoofdsponsor

1/72 Renautl R4 en F4 [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.

Erwin

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
5 feb 2009
Berichten
10.340
Tijd voor een nieuw item en ditmaal een "dubbele" bouw van een Renault R4 en een F4.
De R4 wens ik hier te plaatsen om reden dat ik een voertuig wil maken dat gebruikt werd door de toenmalige BOB van de Belgische Rijkswacht. Er zal dan ook een heel kleine conversie uitgevoerd worden aan het oorspronkelijke voertuig door het aanbrengen van een radioset en een kleine antenne.
De F4 was in gebruik bij zowat alle diensten (nu componenten) van het Belgische Leger als klein liaison voertuig voor transport van personeel, kleine goederen en post. Ik ben er zeker van dat er mensen op het forum zitten die er nog met gereden hebben of dit voertuig gekend hebben tijdens hun legerdienst.

De beide kits komen van PJ Productions, een Belgisch merk, zijn 1/72 en resin. Ze zijn beide voor verbetering en detaillering vatbaar.

De box-art:

attachment.jpg

attachment.jpg


De instructies en de onderdelen zijn bijna dezelfde voor beide kits:

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Voor de beschildering van beide voertuigen zal ik een beroep doen op één van de leden van IPMS Gent welke een speciaalzaak heeft in auto onderdelen. Ik zal terugvallen op een origineel Renault beige voor de R4 en op het originele Belgisch kaki groen voor de F4.
Meer details later.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Weer twee speciale voertuigen :)
Ben benieuwd naar de kleuren van de rijkswacht uitvoering.
 
Weer twee speciale voertuigen :)
Ben benieuwd naar de kleuren van de rijkswacht uitvoering.

De voertuigen van de BOB hadden gewoon de standaard civiele kleuren. Deze wordt Renault beige uit de jaren 70 - 80.
 
Mijn moeder heeft nog gereden met een donkerblauwe R4, kvond de versnellingen altijd zo wijs.
 
Ik heb zelf in een grijs verleden nog de R4 gehad, rood met de dashboard versnelling......toen waren we nog jong;)
Succes met deze kleine voertuigjes.

Fred
 
Hey,

Yep, daar gaan we weer, wat een kleine machientjes zijn me dat. Allez, laat u maar gaan, u kennende komt dat wel goed. ;)
Heb daar nog goeie herinneringen aan, heb er nog aan gewerkt, heel eenvoudig maar goed. ;)
 
Eenvoudig is altijd goed Swaken niet te veel onnodig spul erin.

Maar twee leuke modellen en weer eens wat anders.
 
De beide Renaultjes zijn eindelijk afgewerkt geraakt doch jammer genoeg niet zoals ik het gewenst had.
Moet eerlijk zeggen dat ik toch iets meer verwacht had van JP Models wat betreft de juistheid van chassis en wielen. Er diende redelijk wat aangepast te worden en het schilderen van de velgen viel niet mee omdat er weinig aftekening is tussen band en velg. Heb verschillende technieken geprobeerd en langzaam maar zeker kwam het uiteindelijk redelijk goed. Ook de door mij gebruikte autoverf op de R4 gaf niet het gewenste resultaat; de verf op de F4 was daarentegen perfect.
Elk raampje werd individueel uitgesneden en aangepast hetgeen bij de F4 nog meeviel maar bij de R4 geen grap was.
Geheel gezien valt, naar mijn normen, de F4 nog mee maar de R4 daarentegen valt mij tegen.

attachment.jpg

attachment.jpg

Zijn ze geen competitie of tentoonstelling waard, ze zijn wel goed genoeg voor mijn vliegveld waar ze dan ook een plaatsje zullen vinden.
Ik zal in ieder geval zeker nog proberen om de R4 wat te verbeteren.
En nu maar verder werken aan het andere lopende project.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Man man man ,waar blijf je toch die modellen uithalen? een R4-tje
 
Hey,

Ze zien er volgens mij toch goed uit, ik weet niet wat er juist niet goed is Erwin, misschien eens meebrengen op de volgende clubvergadering om eens aan het oog te onderwerpen.
De kleuren lijken me zeer goed, misschien dat de paneellijnen van de F4 iets meer uitgesproken mogen zijn omdat dit model donkerder toont, of wel is het de foto, dat kan ook.
Ivm die ruiten, ik weet er ook al wat van, die dingen snijden is geen sinecure, ze passend maken is al ander koek, zeker op die schaal (dixit de citroen traction avant). Volgens mij lijkt het toch geslaagd man, weer iets om op te vallen op het vliegveld. ;)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan