Hoofdsponsor

1/50 Bouwverslag Half Moon [DONE]

Alverman

Member
Registered
Lid geworden
28 dec 2011
Berichten
13
Hi,

Ik ga zo stillekes aan beginnen aan mijn tweede houten schip : de Half Moon, eigenlijk Halve Maen want het is van origine een Nederlands schip.

Mijn eerst bootje, de swift 1805, heb ik een week of twee geleden afgewerkt na er toch wel een dik jaar aan bezig geweest te zijn (maw te weinig vrije tijd gehad ....). Ik heb niets van het bouwen zelf gedocumenteerd - ik wist ook niet toen ik er aan begon of het ging lukken of niet ;).

Nu heb ik me voorgenomen om het bouwen van de Halve Maen wel bij te houden wat de vorderingen zijn, de probleempjes en hopelijk de oplossingen, hoeveel bloed, zweet en tranen het kost, etc ... en natuurlijk met het nodige beeldmateriaal.

Enkele foto's van de bouwdoos :
attachment.jpg attachment.jpg
attachment.jpg attachment.jpg

En mijn 1ste resultaat :
attachment.jpg

Ciao,
Alverman
 
Het wordt nog gezellig druk bij de houtsnuivers :).
De Swift ziet er keurig uit, dat belooft wat voor dit schip.

De Halve Maan is een mooi schip, neem er de tijd voor, probeer vooruit te denken en last but not least post hier de resultaten ( met -foto-)en de vragen. Heel veel plezier met de bouw.
 
veel succes met de bouw van deze dame.
mocht je vragen of twijfels hebben, plaats gerust een foto en er zijn hier voldoende mensen die je een antwoord kunnen geven.
 
Dit is idd een heel mooie schip.
Je eerste resultaat ziet er ook mooi en strak uit. Mss eens een paar detail fotootjes van maken zodat we er wat meer van zien.

Alvast welkom en veel succes. En vooral niet bang zijn om vragen te stellen indien je twijfelt.
 
De Swift ziet er zo te zien pico bello uit.
Als dit een voorbode voor het Halve Maen is gaat dit zeker goed komen.
Succes met deze dame en als er vragen zijn horen we die graag.

Fred
 
mooi scheepje de halve maan. ga ik zeker volgen veel suc6 met de bouw
 
hallo Alverman, de Swift ziet er zeer goed uit dat belooft voor de Halve Maan, trouwens welkom bij de houtsnuivers.
Deze ga ik zeker volgen, veel succes met de bouw en veel -foto- kes daar zijn we hier dol op.
 
houtsoorten

Eerste zaak wat doen met nieuwe bouwdoos : d'r nen keer in neuzen wat er allemaal in zit :D.

Een paar grote tekeningen en handleiding die me heel compleet lijken, maar precies al wel wat ouder zijn, niet gemaakt met computer maar nog met de hand en een paar gekopieerd vooraleer ingescand geweest te zijn...

Een hoop attributen en gelukkig ook een hoop hout : de kiel, spanten, dek en een hele hoop latjes. En een hele bende verschillende latjes, niet zozeer veel soorten hout, maar verschillende afmetingen. Om later niet ergens halverwege vast te stellen dat ik ergens in het begin het verkeerde latje genomen heb, ben ik ze beginnen te sorteren, groeperen en ahv de inhoudslijst bepalen welk hout het is. Het verschil tussen beuk en walnoot herken ik dan wel, maar tanganika ????

En dat brengt me tot een vraagje. Naast de multiplex en geperst hout, zit er in deze doos 3 soorten : walnoot, beuk en tanganika (Engelse naam) en in de vorige doos 4 soorten : walnoot, sapelia, ramin en coral (laatste 3 zijn Engelse benamingen, ik ken ze niet in het Nederlands :$).

Is dit altijd zo verschillend per schip of eerder iets leverancier typisch ?
Het lijken me tropische houtsoorten te zijn en het zou me dus verbazen dat die soorten in de echte schepen vroeger ook gebruikt werden. Klopt dit?
Zijn er trouwens bouwers die echte, oorspronkelijk materialen gebruiken, dus eik en weet ik veel wat soorten dat nog ze vroeger gebruikten ?
 
denk dat het aan de hout leveransier ligt voor wie ze de kid maken dus kan het zijn dat bij x leveransier dit en dat hout zit en bij een andere weer ander hout.

schepen werden vroeger uitsluitend uit eik en delen binnen uit den gemaakt tog hier in europa

het noten hout zal voor de huidlatten zijn de rest zal je moeten uitzoeken of kijken op de bb welk hout ze waar gebruiken
 
Fun met spanten en kiel

Men neme wat spanten en een kiel, kruidt het geheel met wat houtlijm et voila, het schip is al half af.... ahum....
Zo'n vaart loopt het natuurlijk niet (allèz, bij mij toch niet).

Na eerst het nodige uit de doos gehaald te hebben, eerst eens proberen of alles in elkaar past. Noppes dus, de helft van de spanten pasten niet. De gleuf van de spant of de kiel te smal dus. Maar welk van de twee ? Da's gelukkig niet zo moeilijk om te weten te komen. Steek een vol deel van de spant in de gleuf van de kiel, en als't niet gaat, dan weet je dat je de kiel wat moet bijvijlen. En omgekeerd voor de gleuven in de spanten.

Vervolgens de dekken een keertje geprobeerd te passen en mits ook hier links en rechts wat bijvijlen heb ik ze gemonteerd gekregen (nog altijd zonder 1 druppeltje lijm gebruikt te hebben). Ze waren dan wel geplaatst, maar het resultaat was de verschillende dekken niet mooi in lijn lagen, tenminste niet in een rechte lijn.
Nu had ik ergens opgepikt dat één methode om de spanten haaks op de kiel te krijgen is door gebruik te maken van het dek en daar wat loodlijnen op te tekenen en dan volgens deze lijnen de spanten te nagelen. Het zou wel kunnen dat dit een goede methode is, maar omdat de dekken niet in lijn lagen en ook omdat ze uiteindelijk niet helemaal vlak dienen te komen, maar een beetje gebogen, toch achter een andere manier gezocht.

Bij mijn eerste schip had gebruik gemaakt van blokjes (met een hoek uitgezaagd om ze niet mee te lijmen, zie foto hieronder) en dan elastiekjes en klemmen. Maar daar zat veel meer ruimte tussen de twee spanten. Bij de Halve Maan, krijg ik ze er gewoon niet tussen. Een ander verschil was dat bij het vorige schip, de swift, de spanten tot beneden kwamen en daarna het onderste deel van de kiel opgelijmd werd. Dus men kon de kiel niet inspannen na het lijmen om hem recht te houden en daarom stoorden de elastiekjes rond de boot ook niet. Bij de Halve Maan heb ik de "blokjesmethode" bij twee van de vijftien spanten kunnen gebruiken.

Voor de andere heb ik gebruik gemaakt van 3 latjes die nog over had van de Swift. Door de latjes tegen te kiel te houden, dan aan te duiden waar de gleuven juist zitten, en vervolgens 2 latjes parallel naast elkaar te monteren met wat korte hulp latjes zodat ze niet meer ten opzicht van elkaar kunnen bewegen. Als dit dan boven op de spanten komt, dan weet je de ze juist onder de aanduidingen dienen te komen. Het derde latje heb ik opzij gemonteerd om ze zo niet alleen haaks op de kiel, maar ook mooi vertikaal te krijgen. 't Zal waarschijnlijk een beetje nen moelijke uitleg zijn, maar de foto's hieronder zullen 't wel duidelijker maken.

Alle spanten zijn gemonteerd, op naar de montage van de dekken.



attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Mooi begin :)

Die blokjes kun je ook vervangen door Lego-blokjes en dan noemen we het de Lego-methode.
Daar staan ook een aantal voorbeelden van op het forum.
 
Dat is al een mooie vordering.

Ik kan het niet goed zien maar volgens mij staat je schip niet op een bouwplaat vast.
In het begin is dit handig om je kiel mooi recht te houden en kan je de spanten, met b.v. de LEGO methode, heel mooi recht krijgen.

Fred
 
Eindelijk nog eens wat tijd gevonden om een beetje verder te doen (bezig geweest met een badkamerrenovatie, is een beetje ander werk dan houten scheepjes bouwen ;)).

De dekken zijn nu geïnstalleerd. Ze zijn lichtjes gebogen en ik heb een tijdje getwijfeld of ik ze eerst met stoom wat in vorm zou brengen of, zoals de handleiding zie, ze lijmen en met nageltjes in vorm brengen. Omdat het een soort triplex, hout met laagjes is, heb ik ze toch maar gewoon vastgemaakt met nageltjes omdat ik niet zeker was dat de laagjes niet zouden loskomen met die stoombehandeling. De nageltjes zijn er nu terug uit en het lijkt toch netjes op zijn plaats te blijven.

attachment.jpg

Alhoewel in de handleiding het pas voor later stond, heb ik toch al wel enkele "planken" gelijmd aan de achterkant, waar er twee dekken boven elkaar zijn.

Tot de volgende keer...
 
het dek zal zeker blijven liggen hoor. het hout zet zich naar de ronding en omdat het gelijmt is kan het ook niet meer weg.
nu kan je het dek bekleden of de huidlatten aan brengen .
weet wel niet wat e bb voorschrijft.
wil je aan de huidlatten beginnen moet je eerst goed je spanten in vorm schuren zeker aan de boeg is dit een heel werkje.
ook zou ik een filler blok op het eerste spant van de boeg zetten dit is veel makelijker voor je gaat beplanken en geeft je een goed opervlak om te lijmen
 
't Nieuwe jaar is begonnen, tijd om eens even een stand van zaken op te maken. Het is namelijk een jaartje geleden dat ik de bouwdoos als cadeautje gekregen heb :laugh:.

En om maar meteen met de deur in huis te vallen, voila enkele fotoos:
attachment.jpg attachment.jpg

Als ik dat zo lees links en rechts, zijn er nogal wat manieren om de plankjes te buigen. Persoonlijk gebruik ik graag de behangpapierafstomer (da's een mondvol). Na een vijftal minuutjes onder de plaat zijn ze soepel, breng ik ze ongeveer in vorm met de hand en plaats ze dan in een houder. En dit is een ventilatierooster voor de koelkast met schroefjes en koperen buisjes voor de vorm.
attachment.jpg
attachment.jpg

Wat ik me nu wel afvraag :s is wat ik best zou doen met den bovenkant. Als ik kijk naar de tekening van het plan, zijn er naar mijn goesting nogal wat "zwevende" latjes en moet bovendien later de toppen van de spanten verwijderd worden.

Alverman

attachment.jpg

Gaat dat wel fatsoenlijk te maken zijn en stevig genoeg zijn ? Zou het niet beter zijn om dit te vervangen door een plaat met dezelfde dikte en in vorm gebracht (weet wel niet waar ik die dan moet vandaan halen, maar zal wel ergens te vinden zijn) ?
 
Hallo Alverman, heeft deze kit een enkele, of een dubbele beplanking ?
Normaal gezien, als je hele goede houtlijm gebruikt mogen die "zwevende" plankjes geen probleem opleveren, en zeker niet wanneer de romp een dubbele beplanking heeft. Om niet te veel te moeten wrikken en trekken bij het verwijderen van die spanten, zou ik aan raden daar heel zuinig te zijn met lijm, of eventueel de spanten te beplakken met afplakband en de latjes enkel onderling te kleven.
 
Voorzichtig en netjes werken en dan komt het wel goed.
Maar op de tekening zie ik toch duidelijk onderdeel 27; hierdoor komen de planken toch niet zwevend of ben ik nu verkeerd?
 
Hoi Dany,

De kit heeft idd dubbele beplanking. Die tip met de afplakband vind ik geweldig ! We gaan het er dan toch op wagen en de gewone plankjes gebruiken, eens zien wat dat geeft.

Ciao,
Alverman
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan