Hoofdsponsor

1/50 Bouwverslag Half Moon [DONE]

Dag wim500,

Dat onderdeel 27 is een U-vormige balk die onder het dek komt achter de geschutspoortjes. Daar worden dan later halve kanonloopjes met een soort pin in een te boren opening in achterkant geplaatst zodat ze nog juist met de voorkant buiten piepen.
Die "zwevende" latjes waar ik bang voor was, komen boven het dek.

CU,
Alverman
 
even een tip, schilder deze stukjes nu alvast zwart nu je er nog bij kunt. mogelijk aan de onderzijde nog even een plankje aanbrengen zodat er niets in de romp kan vallen straks.
 
Een mooie verstelbarehuidplankjesbuigmal heb je daar (dubbele woordwaarde). Succes met het buigen.

Jack
 
De 1ste beplanking is klaar. Enfin, toch ongeveer, nog schuren en afronden van de bovenkant en voorkant en van die dingen.

attachment.jpg

attachment.jpg

Voor diegene die afvragen waar die zwarte vlekken van komen : soms om wat lokale buigingen te doen, wikkel een beetje nat keukenpapier rond de buigplaats en dan kort even in de micro golf oven. En soms krijg je dan die plekken:( --> dus niet iets om te doen voor de buitenste beplanking...

Vraagje: soms lees ik dat er een "filler" gebruikt wordt. Waarom en wat is dit juist ? Ik veronderstel iets anders dan kneedbaar hout...

Greetz,
Alverman
 
Het meeste werk zit er op voor de 1e beplanking, keurig gedaan.

Met fillers worden vaak de balsastukken bedoeld die vaak bij de boeg of het achterschip worden geplaatst (die delen die sterk krommen) om de beplanking makkelijker aan te kunnen brengen. Dat gaat bij dit schip niet meer en is ook niet meer nodig.
Het is zeker iets anders dan kneedbaar hout, dit gebruiken sommige bouwers om de spleetjes tussen de beplanking te vullen. Vaak wordt ook een mengsel van houtzaagsel en houtlijm gebruikt.
 
Goed bezig, mooie eerste beplanking doe zo verder zou ik zeggen.
 
De volgende faze, op enkele details na, is ondertussen klaar, namelijk de tweede beplanking.

De tweede beplanking is een beplanking met latjes van 1x4 mm. Latjes van verschillende houtsoorten en zelfs verschillende kleuren.

Al dadelijk had ik een eerste probleem. Van een bepaalde soort latjes waren er gewoon weg niet genoeg in de doos :(. Gelukkig gezien voordat we begonnen waren. Dus naar de winkel geweest voor meer latjes. Uiteraard, of wat dacht je, was dezelfde hout soort niet beschikbaar, laat staan ook nog met dezelfde maat. Dan maar genoeg latjes besteld van een soort die er het meest op leek. Bleek bij levering wel dat deze veel lichter van kleur uitkwamen. Maar goed, dat was geen ramp. Ik heb deze met gekleurde vernis geverfd om ze donkerder te maken (er komen geen bevestigingen meer op, dus reeds vernissen kon wel).
Vervolgens me de vraag gesteld welke lijm ik zou gebruiken : houtlijm of contactlijm. Houtlijm vind ik wat vervelender in de zin dat het niet onmiddellijk plakt, dus je moet het latje in positie vastzetten tot de lijm uitgehard is, maar het heeft als grote voordeel dat het plaats correcties bij het lijmen nog kunnen en dat lijmvlekken veel beter te vermijden zijn (op tijd afkuisen). Dus het is houtlijm geworden.
Voor het klemmen gewerkt met elastiekjes en punaises, waarbij het probleem was dat het bestelde hout zo zacht was dat de punaises indrukken achter liet. Maar dat was wel op te lossen door kleine stukjes restjes hout tussen punaise en plank te steken. Voordeel van het zachte hout was wel dat het ook zeer plooibaar was en het niet nodig was met warm water, stoom of andere buighulpmiddelen te moeten beginnen.

En natuurlijk nog enkele fotootjes.
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg



Op naar de volgende stap : dekbeplanking en relingen.

Alverman
 
dat ziet er netjes uit zo, jammer van de tegenslag met het hout, maar dat is fact of live.
helaas hebben niet alle modelbouwwinkels een goed assortiment, en is het met besteld hout altijd lastig. ik geef voor hout nog steeds de voorkeur om het direct uit de koker te selecteren en naast elkaar te leggen in de winkel, maar dat is niet voor iedereen mogelijk.
 
Het is ondertussen bijna een jaartje verder en ik heb verwaarloosd om geregeld updates te posten, maar de bouw was niet stil gevallen. Langzaam maar zeker vordering gemaakt en hoezee, hoera, de bouw van de Halve Maen is afgeraakt enkele dagen voor Kerstmis :D:D:D

attachment.jpg

Er staan nog een meer foto's in het album Halve Maen

De eerste stap na mijn vorige berichtje was het dek en de relingen. Wat ik daar vooral van onthouden heb is dat de relingen een paar keer losgekomen waren tijdens de verdere werken. Gelukkig wel telkens netjes kunnen herstellen.

attachment.jpg
album.php



De masten en dwarsmasten eerst zover mogelijk klaar gemaakt, vooraleer ze ook effectief op het schip te monteren.
attachment.jpg


Dit mijn tweede schip en was een bouwdoos van Corel. Als ik deze vergelijk met mijn 1ste schip, de swift 1805 van Artesania Latina:
  • de Halve Maen is gedetailleerd dan de Swift.
  • lijkt me ook historisch correcter
  • en meer (leuk) werk ;-)
  • stukjes hout waren niet laser-cut en iets minder nauwkeurig, maar het was langs de andere kant niet nodig om de zwarte randen te verwijderen
  • er ontbraken verschillende onderdelen bij Corel: latjes, leeuwenkopjes voor de zijkant, te weinig dun touw (heb verschillende touwen dikker moeten nemen dan aangegeven) en een paar kleinen houten stukjes.

Op naar het volgende...
 
proficiat met het uiteindelijk behaalde resultaat.
succes met je volgende schip, liefst wel met enkele bouwverslagjes meer :)
vgr Marc
 
Mooie afwerking.

En hopelijk in het volgende verslag iets meer updates ;)
 
Mooi hoor, en fijn afgewerkt.

Wat heb jij een praktische mal voor het plooien van latjes. Heb je die zelf gemaakt????

groetjes
Ward
 
Dag Ward,

Yep, mal is gemaakt uit een ventilatierooster zoals in een werkblad bij een onderbouwkoelkast, wat boutjes en koperen afstandbusjes. Kan je gewoon in de doe-het-zelf-zaak vinden.

Ciao,
Alverman
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan