Hallo beste bezoeker Als je dit leest betekent het dat je nog niet bent geregistreerd, er zijn toch een aantal voordelen door te registreren in onze vriendenclub, je kan er vele vragen stellen over uw project, je kan je foto's op het forum plaatsen en tonen, en er is een live chat functie, en nog vele meer mooie dingen om te zien. Registreer vlug, het is gratis :) Click here Onmiddellijk na registratie krijg je van het forum een E-mail om je registratie te activeren, vergeet dus niet je mail te bekijken. Ons forum is een actief forum, dus mensen die 7 dagen na registratie nog geen post naast hun naam hebben, worden terug delete, we doen een ledenstop als we 700 actieve leden hebben, we zitten op 450 ongeveer. Mvg
1/72 Duobouw: Mirage 5BA & 5BR (Heller Vs. Revell) [DONE]
Weergegeven resultaten: 1 t/m 11 van 11

Discussie: Duobouw: Mirage 5BA & 5BR (Heller Vs. Revell) [DONE]

  1. #1

    Standaard Duobouw: Mirage 5BA & 5BR (Heller Vs. Revell) [DONE]

    mits ik dringend het aantal te bouwen kits in de kast(en) moet verminderen, dacht ik te beginnen met deze 2 bouwdozen.
    de eerste is een Mirage 5BA, van Heller in de kleuren van de Belgische Luchtmacht. deze zal grotendeels rechtstreeks uit de doos worden gebouwd.

    de 2de is een Mirage 5BR, de verkennings versie, deze zal worden gebouwd uit de oude Revell doos, aangevuld met de nieuwe Mirage decals van DACO (deze week binnen gekomen)



    de nieuwe Mirage zal mijn oudere heller 5BA vervangen, zoals je kan zien, deze heeft zn beste tijd gehad.



    hier de decals voor de Revell kit, de instructies zijn nogal primitief, maar dat komt omdat DACO de instructies nog niet helemaal afgewerkt heeft.





    en dit is hoe ik de Mirage 5BR zou willen afwerken, als de BR21 (met nose-art)



    en dit is hoe ik de 5BA wil afwerken, zoals ik ze gezien heb in Koksijde een paar maanden geleden, als de BA26


  2. #2

    Standaard

    ondertussen een beetje vooruitgang gemaakt met de 5BR, de wielen zijn al in elkaar gestoken en geschilderd,
    de neus, de cockpit en de romp zitten ook al in elkaar, maar wat de neus betreft zal ik kijken om hier en daar deze te verbeteren.

    de oude Revell kit ziet er goed uit, hier an daar moet er wat geschuurd en geplamuurd worden, maar valt al bij al nog mee.
    met de cockpit heb ik ook al enige pasproblemen ondervonden.

    wat natuurlijk direct opvalt in de oude Revell kit, is het feit dat deze met een ATAR 9C motor komt.
    perfect voor diegenen die een diorama willen maken van een mirage in onderhoud.
    schilderen is ook al vlot aan het gaan, maar ga kijken om de uitlaat iets donkerder te maken (proberen met een mengsel van gunmetal en zwart/antraciet).

    heb eens mn oude Air Power mappen bovengehaald om het verschil te zien tussen de Mirage IIIR en de 5BR.
    vrijwel geen verschil, alleen dat de Belgen het Britse Vinten camera systeem gebruikten, geen dopler bobbel hadden onder de cockpit en een extra antenne acter de canopy (simpel te scratchen).

    de foto's








  3. #3

    Standaard

    deze morgen voortgedaan, ondermeer met het retoucheren in de cockpit, plaatsen van de vleugels en landingsgestel,...

    heb 1 tegenslag met de kit, en dat is de teleurstellende camera neus, heb deze nu vervangen met de neus van de Heller IIIR, die veel beter op die van de 5BR lijkt.
    de nieuwe neus past perfect op de revell kit, geen schuren of aanpassingen nodig.

    foto's volgen later

  4. #4

    Standaard

    Je kan toch je oude mirage es op kuisen? is best nog een mooie vind ik beetje ontstoffen en hier en daar wat bijwerken??

  5. #5

    Standaard

    misschien, maar wat je niet ziet is dat deze mirage al een aaltal keren is hersteld, vooral aan het landings gestel (na verhuis).
    dus deze wordt vervangen door een nieuw exemplaar. maar kzal deze toch aan de kant houden, wie weet kan ik hem nog eens oplappen.

  6. #6

    Standaard

    UPDATE:

    alles samengedaan, alles geverft (staart moet nog 2de laag krijgen), en 2 AIM-9's zijn nog aan het drogen.
    al bij al is het beter uitgekomen dan ik had gedacht.

    is al laat, dus bij deze, de foto...


  7. #7

    Standaard

    Zo je bent ontzettend snel!

    Ziet er goed uit Nils.

  8. #8

    Standaard

    ok, de Mirage 5BR is zo goed als klaar, maar mn rode CD marker (die ik ging gebruiken om de lijnen op de romp in te kleuren) is uitgedroogt, zal eens een nieuwe halen dit weekend.

    foto's hebben uitgewezen dat ik hier en daar nog een laagje moet bijleggen, maar dat zou geen probleem moeten zijn.
    al bij al vind ik dat ze op afstand toch nog goed is uitgekomen.
    kan nu de lessen die ik bij deze kit geleerd heb goed gebruiken met de volgende Mirage, de Mirage 5BA








  9. #9

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nils Bekijk bericht
    ok, de Mirage 5BR is zo goed als klaar, maar mn rode CD marker (die ik ging gebruiken om de lijnen op de romp in te kleuren) is uitgedroogt, zal eens een nieuwe halen dit weekend.

    foto's hebben uitgewezen dat ik hier en daar nog een laagje moet bijleggen, maar dat zou geen probleem moeten zijn.
    Nils, op je foto's is al te zien dat je verf op sommige plaatsen dik is aangelegd met penseel. Ik zou je aanraden eens te zoeken naar technieken voor schilderen met penseel. Een paar maand geleden stond er nog een artikel in de Fine Scale modeller.

    Ik heb zelfs een vermoeden dat je met Revell schildert, da's een dikkere emailverf. Humbrol is dunner en met een klein beetje verdunner er in kan je beter met penseel schilderen (en 2 lagig dan wel).

    Dat met de rode marker kan je imo achterwege laten. Eventueel met een fijne zwarte stift, maar géén rood...

  10. #10

    Standaard

    ok, ik heb deze week in alle stilte verder gewerkt, en heb de mirage 5BA nu ook afgewerkt.
    een paar decals van de heller kit waren helaas beschadigd geraakt (erg teer), deze heb ik voor een deel kunnen vervangen door de extra decals van het DACO vel.
    is uiteindelijk de BA08 geworden ipv de BA26 en heeft het squadron embleem gekregen van het 1ste smaldeel (distel), had namelijk op een foto gezien dat de BA08 ook bij 1Esc vloog.

    wat me meteen opviel toen ik de 2 kits gebouwd naast elkaar legde, was dat het landingsgestel van de revell kit, iets hoger is dan de Heller.
    qua formaat zijn beide kits gelijk, al heeft de revell doos (uit 1989) toch meer detail dan de Heller kit, vooral de gedetaileerde Atar 9C motor is een pluspunt.
    hopelijk brengt Revell op een dag deze kit opnieuw uit. het enige nadeel aan de Revell kit is dat het landingsgestel iets te hoog is en de neus voor de verkenningsversie nogal teleurstellend is (voor verkenner geef ik de voorkeur aan de neus uit de Heller doos).

    qua uiterlijk zijn beide kits even goed, al moet ik (nogmaals) Revell een pluspunt geven voor de cockpit en canopy, de Heller cockpit is nogal simpel en sover, een decal voor de instrumenten zoals in de Revell doos zou welkom geweest zijn. hetzelfde geld voor het landingsgestel, de revell kit is hier duidelijk ook weer de beste.
    alleen aan de kleppen van het landingsgestel is de Heller beter, al was het maar voor dat ietsje meer detail op de wieldeuren van de achterwielen.

    foto's:







    en nog 1tje van beide Mirages samen


  11. #11

    Standaard

    Dat is een mooi setje geworden!

Publiceer dit draadje en maak Modelbouw@BE bekend op:

Publiceer dit draadje en maak Modelbouw@BE bekend op:

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •