Hoofdsponsor

1/65 Bouwverslag: Santa Maria van artesania [!]

lox665

Well-known member
Registered
Lid geworden
26 mrt 2012
Berichten
322
Mijn eerste hout bouwdoos is toe gekomen, en ik ben zeer aangenaam verast.
Het ziet er allemaal Mooie gedetailleerd uit en mooi proper afgewerkt. Zeilen zijn mooi gestikt, mooie kleuren in de vlaggen ... top.

attachment.php


attachment.php


attachment.php


Ik ben er ook dadelijk ingevlogen, ik heb mij de afgelopen dagen goed ingelezen dus ik wist dadelijk wel van welk hout een boot te maken.
Eerst alles mooi schuren en dry fitten.

attachment.php


attachment.php


En vervolgens heb ik al wat kunnen lijmen, Alles past eigenlijk verassend goed, alles is mooi recht. Ik vermoed ook dat dit komt omdat het een relatief klein schip is ... ik kan mij inbeelden dat het bij grotere schepen anders is.

attachment.php


Dit was mijn eerste verslagje, alles ging goed en vlot, tot de volgende !!
 
Veel succes met deze dame :).
En ik zie een alternatieve Lego-methode met plakband. Misschien wel zo verstandig bij zo'n klein schip in plaats van klemmen.
Het gaat tenslotte om de 90 graden hoek.
 
Mooie kit en er direct goed ingevlogen.:wow:
Maar pas op met snel beginnen hoor, beter een maal te veel proberen/passen/lezen dan later alles uit elkaar moeten halen.
( Oftewel: haastige spoed is zelden goed ;) )

Succes met deze mooie dame.

Fred
 
good luck met de nieuwe uitdaging, het ziet er goed uit.
 
veel suc6 met de bouw weer een mooi om te volgen
 
Deze morgen even nog wat gedaan aan de boeg, ook wat verstevigingen aangebracht in verband met eventueel krom trekken in de toekomst. En nu is alles mooi aan het drogen.

attachment.jpg

attachment.jpg

@ The mouse, dit gedeelte lijkt wat op het bouwen van de vleugel van een RC vliegtuig en daar had ik wat ervaring mee dus ik wist wel hoe alles aan te pakken. En het passen/schuren heeft alles samen toch een 5 uur geduurd ... het echt nieuwe gedeelte waar ik totaal geen ervaring mee heb, en waar ik meer problemen mee ga verwachten is het beplanken en verjongen. Maar dat is voor later.

Wat ik gisteren heb gedaan ziet er goed uit, alles is mooi haaks.

attachment.jpg

Ook was 1 spant heel krom, had het gisteren nat gemaakt en onder de gewichten van mij telescoop laten drogen. Met als gevolg dat het terug mooi recht is.

attachment.jpg
 
Leuk, nog een Santa Maria ^^, en nog wel dezelfde als die ik bijna 3 jaar geleden als eerste model gebouwd heb.
Ik blijf je uiteraard vol belangstelling volgen, mooie start tot nu toe!

N.B. Zit er inmiddels WEL een fatsoenlijke nederlandse handleiding bij?
 
Pilatus heb je nog wat foto's van jou model ? Dan kan ik ze misschien gebruiken als referentie.
Een nederlande handleiding zit er niet bij neen :)
 
In de link in mijn handtekening staan wat eindfoto's. Van de Columbus schepen heb ik geen bouwverslagen gemaakt. Ik realiseerde me toen nog niet dat er modelbouwforums bestonden ....
Ik heb wel foto's van de bouw (ruim 30). Als je me een PB met emailadres stuurt dan kan ik je die toesturen. Ik heb ze toevallig onlangs ook aan die andere Santa Maria bouw(st)er gestuurd. Ze staan in een zip-bestand van een kleine 10 MB op mijn zakelijke emailserver en die wordt dit weekend verhuisd ..... wordt dus maandag.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hier ben ik weer met nog eens een update. Ondertussen een paar dingen gemaakt en gesloopt.
Ik moet zeggen, zo een houten schip bouwen geeft een heel nieuwe dimensie aan geduld, maar ik vind het echt tof en heb besloten dat dit niet mijn laatste schip is.

Ik heb ook het een en ander geleerd, zoals je aan de stappen houden die op het plan staan.
Bij plastiek modelbouw was ik ervaren genoeg om het plan niet compleet te volgen, dit viel bij de Santa Marie even tegen.
Ook zoals je kunt zien heb ik 1 deel van de romp beplankt, dit heb ik gedaan door de verjonging techniek, zoals je ook op de foto ziet is het midden gedeelte en de boeg "redelijk" gelukt ... alleen bij de laatste 7 planken en bij de achterkant ben ik compleet de mist in gegaan. Ik denk niet goed gemeten in combinatie met niet goed gesneden.
Aan de andere kant ga ik een andere techniek gebruiken om wat ervaring op te doen, er komen toch dunne fineer plankjes op.
Maar eerst het dek beplanken en opbouwen ( zoals het volgens het plan moest voor het beplanken )
Ook heb ik wat geknutseld aan een kanon en de mand voor in de mast, wat vinden jullie ervan ?

Beplanking
attachment.jpg

Het dek, ik ben aan het twijfelen als ik de nagels ga doen. Het is ook mat vernist.
attachment.jpg

attachment.jpg

Het kanon voor en na
attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

En het kraaiennest, het was eerst volledig dicht, maar heb het opengewerkt.

attachment.jpg
 
De dekbeplanking, het kanon en het kraaiennest heb je zeker heel mooi gemaakt.
Het verspringen van de dekbeplanking liep volgens mij anders, dat weten andere bouwers beter. Maar echt druk zou ik me daar niet over maken.

Mag ik wel wat commentaar geven op je rompbeplanking.
Nooit maar één zijde beplanken !! Door de krachtwerking van één zijde kan de hele romp gaan kromtrekken. Altijd om en om beplanken en zoveel mogelijk gelijk op werken.
Gebruik liever geen nagels, probeer het nu maar eens gelijk te schuren met de rest van de romp. Zou ze er allemaal uithalen, de houtlijm is in principe voldoende om alles op zijn plek te houden.
Verder is het inderdaad niet helemaal goed gegaan met verjongen, maar dat hebben we allemaal wel eens gedaan en zeker bij het eerste schip. Het grootste gedeelte zit toch dicht en ik zou alleen de laatste planken (op de foto aan de onderzijde) nogmaals doen. Hier zitten nog een paar grotere kieren.

De romp is ook één van de moeilijkste zaken aan een schip en oefening baart kunst.
Probeer voor nu de romp zo dicht en glad mogelijk te krijgen, zodat je er met de 2e laag mooi overheen kunt gaan.

Ik hoop dat je er wat mee kunt, het is opbouwend bedoeld.
 
wim heeft het allemaal gezegt .

mooi werk hoor het ziet er erg mooi uit . voor een eerste scheepje kan je best wel de bb volgen of je kan voor rare dingen komen te staan waar je helemaal niet aan gedacht had.

als je voor je eerste schip de planken tegen de spanten nageld vind ik dat zeker wel ok maar probeer wel de nageltjes er terug uit te trekken of je gaat ze na een jaar door je fineer heen zien komen en dat is niet zo mooi. ook volgend scheepje aan denken dat je zoals wim aanhaalde langs twee kanten beplanken tegen het krom trekken van de romp.
 
Hey, dat van het kromtrekken wist ik niet ... ik vroeg mij al af waarom het langs bijde zijden gelijktijdig gedaan wordt.
De nageltjes ga ik ook verwijderen, ik wist ook niet dat je ze door de fineer kunt gaan zien.

Ik heb ook net even de romp bekeken en er is gelukkig niks krom getrokken.

In ieder geval bedankt voor de commentaar, hier kan ik wat mee.

Groeten.
 
Heb al de nageltjes verwijderd, en heb ook gezien dat ik de boeg niet scherp genoeg heb geschuurd ... Weet iemand waar ik wat hout kan kopen voor te beplanken ? Want ik ben aan het denken voor de boel te slopen.
Ik ben van Genk.
 
Bij het beplanken hoef je niet te spijkeren. Er zijn genoeg technieken om de boel te klemmen. Punaises (die grote), paperclips (pas geleerd), post elastieken, klemmen (heleboel). Er zijn al diverse discussies hierover gevoerd en uitgelegd. Iedereen heeft zijn eigen foefjes. En zoals Yoda zegt: There is no try, do or dont. Gewoon doen en zien waar het schip strand. Als je maar plezier hebt en gewoon vragen post. Komt allemaal goed. Ik heb nog een hele doos met hout restanten van 3 schepen die ik niet gebouwd heb uit frustratie (o.a. de Vasa). Maar of dat de juiste zijn?
 
Ook ik heb in mijn eerste schip een heleboel spijkertjes geslagen. Je weet wel, geen ervaring en niets vragen hoor...... totdat je de foto's plaatst ;)

Zoals Wim aangegeven heeft, aan 1 kant beplanken.....niet meer doen en als je de kans ziet zou ik de dek nagels wel doen.

Al met al een leermoment en dat is het leuke van ons forum en de hobby, elk model wordt weer wat beter dan de vorige!

Fred
 
Heb al de nageltjes verwijderd, en heb ook gezien dat ik de boeg niet scherp genoeg heb geschuurd ... Weet iemand waar ik wat hout kan kopen voor te beplanken ? Want ik ben aan het denken voor de boel te slopen.
Ik ben van Genk.

Bijna elke modelbouwwinkel met een breed assortiment heeft wel latjes liggen om te beplanken. Als het niet op hun site staat zou ik eens mailen.
Helaas ben ik niet bekend met winkels in de omgeving van Genk, maar anders kun je eens een mail sturen naar de sponsor Verbrugghe, die heeft ze zeker wel.
 
Ook mijn eerste schip is nog steeds zwaar van de spijkers. En dat is nou toevallig dezelfde als deze ....... Ik heb ze weggestopt onder een laag plamuur. De tweede beginnersfout die je kunt maken ..... niet verder vertellen a.u.b. :$.
Erg dapper als je een nieuwe poging waagt. Neem dan wel voldoende tijd, laat de latjes eerst in water weken en laat ze dan in vorm drogen op de romp. Werk ze zonodig nog wat bij zodat ze goed aansluiten op de vorige gang en lijm ze dan pas vast.
Enne foto's van de vorderingen ..... zijn we dol op.
 
Er zijn verschillende manieren die ik zelf nog nooit heb toegepast.....

Een klein gaatje boren en dat gaatje zwart maken met potlood.
Een klein gaatje boren en daar een satéprikker in lijmen en daarna afsnijden.

Zijn maar voorbeelden hé, als je het te veel werk vind... het is en blijft jou model dus doen wat jij mooi vindt!!

Fred
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan