Hoofdsponsor

1/65 Bouwverslag: Santa Maria van artesania [!]

@Pilatus: de reden dat ik ook niet 100% historisch werk heeft er mee te maken dat het mijn eerste schip is, en ik wil het graag af krijgen.
Ik werk daarom nauwkeurig zolang het gaat en als ik merk dat het niet lukt/of mij erger maak ik gelijk het ook mooi is en het toch af geraakt ... beter een schip dat klaar is en minder historisch correct en toch mooi gebouwd, dan een perfect schip dat ergens half klaar op de zolder ligt ( dat is in ieder geval toch mijn menig :) )
Bedankt voor je reactie.

Ik was onlangs ook wat aan het zoeken over de grote lamp achter op het dek die er volgens de bouwbeschrijving zou moeten komen (maar waar ik niks over vindt).
En ik kwam hier op uit, een fornuis op het dek !! Hier was een paar posts terug wat discussie rond of het echt kon bestaan hebben, volgens de site zou het het meest accurate replica van de Santa Maria zijn ? In ieder geval denk ik dat ik deze dan ook terug op mijn dek ga plaatsen, nu is er toch al wat meer informatie over dat het wel gekund zou kunnen hebben.

attachment.jpg

http://hot-fudge-oracle.blogspot.be/2010/10/field-trip-friday-santa-maria.html
 
Nog wat geprutst aan de Santa, heb wat aan het dek gewerkt. De tonnetjes bij elkaar gebonden en de ankers vast gemaakt en het fornuis afgewerkt. Ben ook aan het achterste zeil begonnen, het is nog niet af maar wou het al even laten zien. Ik moet toegeven ik vindt het echt wel het moeilijkste wat ik tot nu toe heb moeten doen, al die koorden en het zeil maken enz ... ik heb ook geprobeerd om het zeil een bolling te geven zodat het lijkt of de wind er in zit. In ieder geval hier zijn weer wat foto's.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik heb het allemaal nu maar pas gelezen,
ammai voor je eerste bouw is het wel schitterend, hoor.
Dat doet me aangenaam terug denken aan mijn eerste modellen, en ik voel in jouw werk ook een zekere passie die ontluikt.
wat een opzoekingswerk om het toch zo echt mogelijk te maken.
Vooruit, je bent al op goede weg.
er zijn wel wat scheepsbouwkundige fouten, maar die zul je straks beetje per beetje wel bijleren.
Fantastisch modelletje
Hopelijks blijf het niet bij deze
groetjes
Ward
 
Hey Ward, nee het gaat zeker niet bij deze blijven. Stiekem droom ik er al van om de Vasa te bouwen, een echt prachtig schip ... Maar als 2 de boot misschien net iets te hoog gegrepen :D Eerst maar kijken hoe het verder vlot met deze en wat sparen :)

Evn een vraag: Voor het simuleren van de wind heb ik de zeilen bol gemaakt, maar heeft iemand een tip voor hoe ik de touwen die hierdoor gespannen moeten gaan staan zo gespannen krijg? Ik heb nu de koorden met water en houtlijm nat gemakt en gespannen laten drogen. Maar dit lukt niet echt en de koorden komen altijd een beetje terug, waardoor ze weer golven.
 
kijkend naar je resultaten tot nu toe is de Vasa zeker ook te doen voor je.
neem eens een kijkje bij mijn Vasa, dit is voor mij ook het 2e model dat ik heb gebouwd op deze wijze, en zeker met de hulp van het forum hier moet dat zeker gaan lukken.

met betrekking tot je vraag voor de koorden bij de zeilen kan ik je helaas geen advies geven, heb je eventueel een foto ervan?
touw dat is behandeld met houtlijm wordt wel stevig normaal gesproken, mogelijk toch wat te veel verdunde houtlijm.
 
Zeilen op een model?
!!!!!!Het moeilijkste van miniatuurschepen!!!!!!
De stof weegt altijd te zwaar om een realistiche weergaven, en hoe kun je dit oplossen of toch tenminsten proberen.
De razeilen moeten minder problemen geven dan de jager en kluiverzeilen, stagzeilen en latijnzeilen, zoals op de "santa maria".
zeilen behandeld je best met powertex, een soorte stofverharder, waarmee men stoffen poppen maakt. Er bestaan verschillende soorten kleuren, maar neem transparant. Het voordeel van powertex is dat je deze zonder problemen kunt bij kleuren met watreverf en vernissen met powertex vernis.
Het touw ook op die manier behandelen en strakgespannen drogen, desnoods een 2-de laag geven.
Powertex koop je in een winkel waar ze benodigdheden verkopen voor kunstenaars, klein bureel artikelen.( is wel wat prijzig, maar je kunt heel je leven zeilen maken)
Razeilen worden gehouden door de ra en door de schoten en halzen onderaan. Alleen de zeilen boven de marsen kunnen aangespannen worden door de ra onderaan het zeil.
de ra zeilen kun je wat aanspannen en bolvormig houden door de boelijnen wat strakker te zetten, die moeten niet in powertex, maar gewoon touw laten.
Een klein opmerking als het mag,
de latijnzeil staat nooit zoals jij ze hebt geplaatst, dwars op de aslijn van het schip.
Omdat de halstalie max. tot aan de reling kan worden getrokken.
Koerswinden achteraan worden door de razeilen gevangen.
Alleen de stagzeilen, kluiver, jagerszeil, gaffelzeilen, kunnen niet die natuurlijke bolvorm krijgen, tenzij je ze zwaar behandeld en karton van maakt. Wat ook het zicht van de realiteit benadeeld.
een hele boterham, maar kan niet korter uitleg geven. er is zelf meer dan dat.
Enfin, je bent alzover,........en laat het zo, maak het er beste van en breek het niet af. Ik heb ook zo'n bootjes staan, en die zijn nu mijn levenservaring in scheepsbouw, wat nu ook zeer boeiend en lief is.
later zul je zelf zeilen kunnen plaatsen die toch aannemelijk zijn, zoals een voorbeeld van mijn vorige schip "mercury"
Het onderste zeil is opgetrokken niet alleen voor zichtbaarheid, maar omdat het schip in een aanvalspositie is afgebeeld, met alles er op en eraan zoals het historisch correct is bij deze maneuver, zelfs met de zeilen en ra standen.
( de winden komen zelden of nooit persies in de aslijn van een varend schip op koers.)

louter een voorbeeld, foto informatie en zie dat sommige zeilen toch niet het volle bolvorm hebben, Dus een compromie sluiten en aanvaarden

Kijk eens naar het fokkebramstengzeil en het fokkestengzeil, alsook het grote bramstengzeil en het grote stengzeil, wat bolvormig is gehouden door de boeilijnen, die hele fijne touwtjes halfweg het zeil ( 2-3 touwtjes die samenkomen en op 1 touw naar de stag lopend.)

je ziet ze het beste op de vorenste en hoogste zeil, "fokkebramstengzeil".
DSC00440_zpsd4cd1508.jpg



groetjes
Ward
 
Nee geen update, wel en vraag of 2. :)
Kan mij iemand hier mee helpen ... op de zwart wit foto zie je "schilden" op de boeg, ik kom ze nog tegen op fotos over de Santa Maria. Maar in de kit zitten ze niet, weet iemand hoe ik dit zou kunnen maken ? Printen had ik gedacht, maar mijn printer kan zo een kleine resolutie niet aan en ik heb ook geen voorbeeld voor uit te printen. Zou je ze misschien ergens kunnen kopen ?

attachment.jpg

En op de volgende foto zie je op het achtersteven een lantaarn, in de kit is deze totaal niet bruikbaar, iemand een idee waar ik zo iets kan kopen ?
Tot nu toe ben ik hier op uitgekomen, met wat aanpassingen wil ik deze wel gebruiken ... tenzij iemand een beter alternatief heeft ?
Ik was aan het kijken bij de mensen van modelspoorbanen maar daar vindt je enkel modernere lampen, niks zo oud.

attachment.jpg

Groeten
 
Laatst bewerkt:
Die 'schilden' zou je kunnen maken van dunne triplex of plasticcard.

Die lampen kun je als beslag bestellen bij vele modelbouwwinkels.
 
Hey Wim het schild zelf wou ik inderdaad uit plasticcard maken, maar het gaat mij vooral om de print/wapenschild erop te krijgen.

En wat bedoel je met als beslag bestellen...ik heb zo van die lantaarns nog nooit gezien in de vele modelbouw-winkels ?
 
Misschien, ik ga nog wat verder zoeken in ieder geval.
Bedankt voor je link ! Ik viel bijna van mijn stoel :D ik heb mij rot gezocht hier naar :)
 
Met dank aan Wim heb ik mijn lantaarn gevonden ... en nog andere spullen ... en er is nog een pakje onderweg, ik voelde mij als een kind in een snoepwinkel :D

attachment.jpg
 
Zo we hebben ondanks het mooi weer weer een paar prulletjes gedaan aan de Santa, leuke dingetjes om er weer in te komen.
In ieder geval hier zijn wat foto's.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
mooie vorderingen hoor

veel suc6 met de beplanking van de sloep
 
Zo weer een kleine update. Ik kon mij toch niet vinden in de verkeerde positie van het achterste zeil ... het vrat stilletjes aan mij :D . Dus heb ik het terug afgebroken en ben ik opnieuw begonnen, met wat meer geduld deze keer en wat betere documentatie.
In die documentatie heb ik ook gezien dat de Santa een horizontale mast had achter ( ik ken de juiste benaming niet ) omdat dit niet voorzien is in de kit heb ik die compleet zelf moeten maken met de informatie die ik voorhanden had. Ik moet zeggen dat ik tevreden ben met dit resultaat, het ziet er beter uit.
Kan het dat dat achterste zeil diende om de achterkant wendbaarder te maken als ze dicht bij de kust waren en in de buur van een rif ? dat heb ik mij toch laten wijsmaken :)
In ieder geval hier zijn wat fotos.

Zo was ie eerst.
attachment.php
[/IMG]


En zo is ie nu.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
ziet er netjes uit hoor 8)

de zeilen hangen is ook niet het makelijkste werk er komt heel wat bij kijken om het een beetje goed te doen
 
Mooi werk lox, je legt echt je eigen identiteit in je eerste schip :wow: .
Ik heb nog wel antwoord op drie vragen van je.
1. Die "mast" achteraan heet een giek. Volgens mijn documentatie had de Santa Maria die niet. De andere schepen van Columbus, de Pinta en La Nina, hadden wel een giek.
2. Dat achterste zeil is een langsgetuigd zeil, een "Latijnzeil". Met langsgetuigde zeilen kun je scherper aan de wind varen, dwz ook schuin tegen de wind in. Dus met dit zeil zal de Santa Maria inderdaad beter kunnen manoevreren. Met de andere, dwarsgetuigde, zeilen kun je sneller voor de wind varen zoals op de heen en terugreis naar de Caraiben met de passaatwind in de rug. La Nina had alleen latijnzeilen en is daarom ook gebruikt voor verkenningstochten toen ze eenmaal in Amerika waren. Dit schip was in staat om gemakkelijk om eilanden heen te varen, ze heeft op de eerste reis o.a. de kust van Cuba in kaart gebracht. Dit soort schepen zag je indertijd ook veel in de krappe, nauwe en eilandrijke Middellandse Zee. Op de heen- en terugreis zal ze wel een blok aan het been geweest zijn.
3. Op de foto van die schilden zag ik een aantal (niet allemaal) elementen die ook in de vlaggen terugkomen. Misschien kun je die nog nabestellen, stukjes eruit knippen, op de schilden plakken en fixeren met haarlak of zoiets. De vlaggen die door AL bij de Pinta en La Nina geleverd worden zijn trouwens een stuk kleiner dan de vlag van de Santa en lijken mij wel van een geschikt formaat.
 
Bedankt voor de reacties !

@Pilatus, over die giek. Ik heb foto's gevonden van een replica van de Santa en schetsen waar er wel degelijk een giek op staat ( zie foto ), MAAR ... je vindt ook genoeg documentatie waar er geen giek op staat, dus heb ik voor mijzelf beslist om er eentje te maken omdat ik het wel mooi vind:)

In verband met die schilden heb je een goed punt, dat ga ik mij eens bekijken.

attachment.jpg

attachment.jpg
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan