Hoofdsponsor

1/65 Bouwverslag: Santa Maria van artesania [!]

Het lijkt me inderdaad ook dat een open trap zonder enige leuning niet helemaal juist zal zijn, maar het is verschrikkelijk mooi gedaan!
Hoe heb je de metalen onderdelen gezwart?? Ik moet dat in de komende tijd ook doen ☺

grts
Johan
 
Mooie vorderingen aan deze. kan het zijn dat er een trede ontbreekt aan de achterste trap?
 
Maar hoe doe je al die haartjes weg die uitsteken bij het koord, ik dacht met wat wax ofzo de koorden insmeren maar ik denk dat dat een vettige boel gaat worden.

Je koorden kan je het beste insmeren met bijenwas, die plakt niet zo erg.
Wat ook gedaan wordt is de bijenwas verdunnen met White spirit zodat je een zalf krijgt, dit kan je dan weer met een doekje aanbrengen.

Fred
 
ik zeg niet dat de trap niet mooi gemaakt is hoor hij ziet er heel mooi uit zelfs.
de trappen op een schip zijn denk ik een stuk steiler ( staan rechter) tegen het schot aan zodat je ook kunt vast grijpen met je handen.
ik zou niet graag op deze trap kruipen bij meer dan 3 bofore want dan heb je wel eens kans dat je overboord ligt.

je kan er mischien nog een leuning of een koort naast maken zodat je u kunt vast houden ;)
 
@ The--mouse: die bijenwas moet dat ook drogen of kan je het smeren en dadelijk gebruiken ?

Leuning, extra trede ... daar gaat voor gezorgd worden, kijken of ik het klaar krijg.

Thx voor de reacties !
 
De bijenwas is een brokje, als je je touw daar langs haal is dat al voldoende.
Daarna je touwtje door een doekje halen en klaar.

( Kom je naar de ledendag begin 2013? Dan kan ik wel een stukje voor je meebrengen.)

Fred
 
parafine kan je er ook voor gebruiken ( touwtjes)
 
@ The-mouse : Bedankt, maar ik geloof dat mijn ouders dat ook hebben.

Zo het eerste gedeelte is aangepast, ik hoop dat het er zo al wat beter uit ziet. Ik vind in ieder geval van wel ... het ziet er ook logischer uit.

Voor
attachment.jpg

En na
attachment.jpg

attachment.jpg
 
dat ziet er stukken beter uit met de balustrade 8)

mooie aanpassing hoor
 
Wow, dat is mooi gedaan zeg. Ziet er stukken realistischer uit (en veiliger ☺☺☺)
grts
Johan
 
Nog een kleine update, ik heb nog wat zitten prullen. de achterste trapleuning gemaakt, alle messing deeltjes gezwart en het anker aan 1 zijde gemaakt en op het voorste gedeelte een houten balk ( ken de juiste benaming niet ) voor de koorden op vast te maken als de mast enzo komt. In ieder geval hier zijn wat foto's.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Netjes hoor, ziet er zeer verzorgd uit!

Fred
 
ziet er heel mooi uit.
de dingen waar de touwen aan moeten voor de mast het ijzer heet putting ijzers en het hout heet een rust ;)
nu zouw je ijgelijk nog een dun latje (1mm aan de zijkant van je rusten moeten lijmen zodat de puttingijzers niet meer zigbaar zijn ) dit werd vroeger ook zo gedaan.

anders als je later de wand losser maakt zouden de putting ijzers uit de rust vallen ( in het echt natuurlijk ) dus een klein latje ter brete van de rust en 1 mm dik er tegen lijmen en het is perfect ;)
 
@amazone: Heb je een foto ? Want ik snap niet goed wat je bedoelt.
 
main.php


ik hoop dat je het ziet er zit nog een extra plankje tegen de rust om de putting ijzers af te sluiten
 
Aha nu ben ik mee, ik ga kijken wat ik er aan kan doen :)
 
Zo nog eens een kleine update, en ook tevens de laatste voorlopig. Ik ben het even moe en wil aan de Mclaren MP4/4 beginnen voor de groepsbouw.
Wat ik nog gedaan heb, het roer beplankt en gemonteerd en ook het besturing's systeem herwerkt, de beide ankers beplankt en afgewerkt, wat aan de masten gewerkt (ze zitten nog los in het schip), de achterste vlaggenstok heb ik ook volledig gescratcht want volgens het bouwplan moest de vlag gewoon rond een ijzeren staafje geplooid. De bevestiging voor de vlag heb ik ook volledig gescratcht omdat dit niet voorzien was volgens het blouwplan, ik vond het mooi zo dus mijn excuses als het niet historisch correct is ;) Ik heb ook de indruk willen wekken dat de vlag wappert. Op de foto's komt het niet goed tot zijn recht maar in het echt ziet het er heel mooi uit.

In ieder geval hier zijn wat fotos.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Ziet er allemaal keurig uit!
De vlag is zo een hele verbetering, het geeft wat dynamiek mee.
Ik vermoed alleen dat het touw niet aan het achterhek heeft vastgezeten, maar daar ben ik niet zeker van.
 
Ik heb je noodgedwongen lange tijd niet gevolgd maar ben nu weer bijgelezen. Heel mooi werk heb je hier geleverd hebt!
En wat dat historisch verantwoorde betreft ...... dat blijft de keuze van de bouwer. Je legt je eigen identiteit in het schip. Trouwens, er zijn zo weinig authentieke bronnen over de Santa Maria dat niemand precies weet hoe de afwerking van dat schip was.

De kit van Artesania Latina is gebaseerd op een model van Xavier Pastor, conservator van het scheepvaartmuseum in Barcelona. Xavier Pastor is ook de auteur van de versie uit de serie "Anatomy of the ship" waarin de schepen van Columbus beschreven worden (wel 90% Santa Maria ......).
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan