Hoofdsponsor

1/65 Bouwverslag: Santa Maria van artesania [!]

Even een kleine update, de nagels op het dek heb ik besloten niet te doen. Ik heb een paar maal geprobeerd maar het resultaat zint mij niet, en ik wil niet heel mijn dek naar de vaantjes helpen. Dat is dus voor het volgende schip.

Ondertussen heb ik nog wat kleine prulletjes gedaan, en ben ik nu bezig met de bovenbouw ( die moest volgend het plan eerst gemaakt voor dat je beplankt. )

Commentaar/tips zijn altijd welkom !!

Een dryfit
attachment.jpg

Zelfgemaakte dekondersteuning en balken.
attachment.jpg

attachment.jpg

Het deurtje was volledig van metaal, en heb ik beplankt + een klinkje gemaakt. Ik heb voor een ring gekozen omdat ik denk dat ze toen nog geen moderne klink hadden ?

attachment.jpg

Ik heb op verschillende referentie fotos gezien dat de ramen achter niet vierkant waren dus heb ik dit aangepast. Wat ik mij afvraag ... ik wil achter het glas gordijnen hangen ... had men dat toen al, ik veronderstel van wel ?

attachment.jpg

attachment.jpg

Tot zover
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mooie aanpassingen gemaakt.

Nagels kun je ook maken door bv een prikpen licht in het hout te drukken en daarna te kleuren met de punt van een potlood. Daarna moet je het eigenlijk wel fixeren. Maar dat is voor een volgend schip. Het dek ziet er nu prima uit.
 
Mooi strak afgewerkt allemaal. Ook mooi dat je dat metaal allemaal wegwerkt. Je hebt ook nog een metalen sloep te gaan :tongue:.
Alleen die extra pilaren ...... Daar hoort een kaapstander met een heeeeeeeeel grote draaiarm te staan, lijkt me moeilijk draaien zo :ohmy:

Wat die raampjes betreft: het lijkt me onwaarschijnlijk dat daar gordijntjes voor hingen. Glas kostte in de 15e eeuw een fortuin en dan kon je er nog amper doorheen kijken ......

Ik zie dat je de verschansing er netjes op gekregen hebt. Ik weet nog dat ik indertijd heeeeel lang met die krengen in de weer ben geweest. Bijna geen bevestigingspunten en totaal geen ervaring mijnerzijds. Dat laatste zal het wel geweest zijn :(
 
@ Wim, inderdaad daarom neem ik geen risico. Het is netjes nu.

@ Pilatus het is ook mijn eerste schip hoor, en die verschansingen waren inderdaad lastig. Ik heb ze eerst nat gemaakt, ze dan een paar dagen tegen de romp laten zitten voor de vorm te krijgen dan op de moeilijke punten met veel spanning een nageltje geklopt ( die ik naderhand terug heb verwijderd) en dan gelijmd en weer nat gemaakt en een paar dagen niet aan gekomen ... tot nu toe is dit het enige minpuntje in de kit.

En die draaiarm ... op referentie foto's vind ik er niks van terug dus ik heb besloten ze eruit te laten, ik beschouw het als mijn artistieke vrijheid door gebrek aan degelijke beschrijvingen van de boot ;)

Dat van die ramen valt ook tegen, dan moet ik een oplossing gaan zoeken hiervoor ... ik ben er nog niet uit wat ... tips iemand ?
 
een goede avond,
misschien een idee voor de ramen,
van dat melk papier,kalk papier,dat men gebruikt
om iets over te tekenen,
bijvoorbeeld,de dames om een patroon van een kledingstuk uit te tekenen,
dit bestaat volgens mij in verschillende soorten,
zoek deze die het minst door schijnend zijn,
ik herhaal, het is maar een idee
nagel mij er niet op vast,
groetjes,ronny
 
schiet er mij nog iets te binnen,
het deksel van een cd doosje,
plastiek,noem maar op,binnen kant met zeer fijn schuurpapier opruwen,
en het is ook niet meer doorschijnend,
in die tijd zal het ook wel mat glas zijn geweest zeker?
groetjes,ronny
 
ziet er mooi uit maar dat de spanjaarden toen al een kaapstander op hun schip hadden lijkt me straf.
de raampjes kan je mischien in loodglas maken ? als je dat ziet zitten kan ik wel uitleggen hoe je ze makkelijk kunt maken ;)
 
Hey

@ Ronny thx voor de tips, ik hou ze in het achterhoofd.

@ Wim bedankt voor je links. ik heb al een paar ideeen opgedaan, waarvan ik er nu 2 aan het uitwerken ben...maar dat is voor de volgende update.

@ amazone die kaapstander laat ik er ook uit, ik vind er (op 1 verslag na) geen informative over. Die raampjes uit loodglas spreken mij wel aan, je tips zijn altijd welkom !
 
om lood glas te maken heb je niet veel nodig en is ook heel makelijk

je moet wel ff naar je schaal kijken je kan gewone vliegendraad voor vliegeramen nemen of als het iets groter moet zijn van die gybrok draad

Wapeningsgaas%2020m.ashx


hier knip je een stukje af en spuit het zwart dan leg je dit op een stuk glas of plexyglas en smeer dit in met houtlijm.

niet te dik maar tog zien dat alle gaatjes gevult zijn. dit laat je dan drogen +/- 2 dagen en dan kan je het zo van het stuk glas of plexy trekken.

en dit kan je gebruiken voor loodglas wil je het nog kleuren kan je dit met een gewone stift en kan je de kleurtjes kiezen die je zelf wil.
hierna knip je het met een schaar gewoon op maat en klaar is klara :D
 
Mooie tip, ik ga het eens testen in de loop van de week en kijken hoe het uitkomt.
 
Zo, weer tijd voor een kleine update. Deze week wat zitten prullen op het dek. ik heb het luik voor op het dek gebouwd en een soort van fornuis, het fornuis is volledig scratch en hiervoor heb ik mij gebaseerd op de schetsen van Cristophe.

tips zijn altijd welkom.

Voor het luik van op het dek ben ik van het plan afgeweken omdat ik deze niet zo mooi vond.
attachment.php
[/IMG]

attachment.php
[/IMG]

En het fornuis. De steel van de pan moet nog fatsoenlijk afwerken en het wit tegen de binnenkant van het fornuis moet een brandwerende laag simuleren, ik dacht de textuur van klei na te bootsen, want ik weet niet of men hiervoor toen al brikken gebruikte ? Ik ben ook nog iets aan het zoeken wat kolen zou kunnen simuleren ... iemand tips ?

attachment.php
[/IMG]

attachment.php
[/IMG]

attachment.php
[/IMG]

attachment.php
[/IMG]

En de deur heb ik ingewerkt in de achterwand op het 2de dek.

attachment.php
[/IMG]

Tot zover.
 
Mooie vorderingen.
Stond het fornuis in die tijd op het dek?
Heb dat nog niet eerder gezien (of al weer vergeten), maar dat zegt niets.
 
Lijkt mij inderdaad ook geen logische plek maar ook ik moet het antwoord hierop schuldig blijven.:$
Trouwens wel erg mooi gemaakt. Voor de simulatie van kolen op deze schaal zou je blauw maanzaad kunnen gebruiken.
full20462577.jpg


Fred
 
Ik baseer mij voor de keuken een deel op deze detail schets, en op een bouwverslag waarvan ik de link nietmeer heb.
Het staat op de foto aangeduid als nr 14, en in de legende op de schets heet het cucina ( keuken ). Ik realiseer mij ook wel dat een schets niet 100 % historisch correct is, maar ik vond het leuk om mijn skills te testen en om het model wat te verrijken.
Mooie tip voor die zaadjes, dan krijg je ook een mooi kleurverschil.

attachment.php
[/IMG]
 
Zo te zien staat het fornuis op de tekening inderdaad op het dek, zo zie je maar dat je nooit te oud bent om te leren ;).
En Fred z'n idee van de zaadjes zal ik ook proberen te onthouden.....
 
Het lijkt ook meer op een BBQ dan op een echt fornuis ..... Bij mooi weer op het dek denk ik en bij slecht weer in de open ruimte onder het voordek. Echt benedendeks zonder rookafvoer lijkt me niet handig.
In het boek "Anatomy of the ship" van Xavier Pastor staat niets over een fornuis maar er zal ongetwijfeld zoiets aan boord zijn geweest. Hetzelfde boek maakt trouwens wel melding van de eerder ter sprake gekomen kaapstander
 
goh... je bent al een heel eind!!! Ik volg dit uiteraard verder... mooi gedaan hoor!
 
Het is een tijdje stil geweest maar hier ben ik weer.
Het heeft niet veel gescheeld of de boot lag op de BBQ, ik had de lat voor mijzelf veel te hoog gelegd en sinds het mijn eerste boot is mis ik de nodige handigheid en ervaring met gevolg veel frustratie en gevloek.
Toen heb ik gewoon alles een 2 tal weken laten liggen en mij erna terug voorgezet, mijzelf voorgenomen om mijn eisen wat te verlagen en ze gewoon zo goed mogelijk uit de doos te bouwen met eventueel hier en daar wat afwijkingen van het bouwplan. En het voelt super ik heb er terug plezier in en daar is waar het tenslotte om draait ... toch ?

Dus hier weer en update.

De raampjes, gemaakt op basis van de tip van amazone. Vliegendraad en houtlijm, het is super gelukt
attachment.php
[/IMG]


De winch, wat aangepast.
En waar de koorden de romp in gaan ook, in de doos zaten ijzeren ringen maar ik heb ze van hout gemaakt.
attachment.php
[/IMG]

Totaalbeeld van het dek, de zijwanden heb ik ook anders gedaan. De verticale balken heb ik een maat dikker genomen, die volgens het plan waren mij wat te dun en hadden een lelijke roestbruine kleur.
attachment.php
[/IMG]

Achterkant dek.
attachment.jpg

tot zover !!
 
prachtwerk hoor ! doe zo voort , formidabel mooi gedaan.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan