Hoofdsponsor

1/48 F-14A Black Tomcat [!]

Machielske

Well-known member
Registered
Lid geworden
2 mrt 2011
Berichten
116
Ik ben nog niet helemaal klaar met men F5 op schaal 1/72 of ik heb alweer een ander kitje onder de loep genomen.
Ik heb tevens ook de overstap gemaakt naar 1/48 omdat dit mij meer aansprak.

Een foto van de doos:

attachment.jpg

En een kleine achtergrond (wikipedia) :

De Grumman F-14 Tomcat was een Amerikaanse marine-onderscheppingsjager die destijds werd geleverd door de firma Grumman Aerospace. Hij diende als vervanger voor de F-4 Phantom II jager die in 1986 bij de US Navy werd uitgefaseerd.

In de loop van de jaren werden totaal 556 stuks F-14A voor de USN gebouwd. De sterk verbeterde F-14B en F-14D versies werden later nog in kleine aantallen aan de USN geleverd.

De F-14 was uitgerust met een, voor zijn tijd, uniek wapensysteem; het AWG-9 radargeleidingssysteem gekoppeld aan de AIM-54 Phoenix lucht-luchtraket. Hiermee konden luchtdoelen op meer dan 150 km afstand worden opgespoord en afgeschoten. De AWG-9 is een puls-Doppler multimoderadar waarmee meerdere luchtdoelen tegelijk kunnen worden gevolgd en kunnen worden aangevallen.

Hoewel dit systeem in de jaren ’60 is ontworpen en nu een van de oudste lucht-luchtradargeleidingssystemen is, blijkt nog steeds hoe ver het zijn tijd vooruit was. Ook nu is het nog steeds in diverse toestellen operationeel en middels software upgrades wist men de operationele levensduur tot 2015 te garanderen.

De F-14 kon met dit systeem 24 doelen tegelijk volgen en maximaal zes op grote afstand aanvallen en afschieten met de Phoenixraket. Voor de overige doelen was het toestel aangewezen op zijn AIM-7 Sparrow en AIM-9 Sidewinder raketbewapening.

In 2000 werd de sterkte van de Carrier Air Wings (CVW) aangepast aan de veranderde situatie in de wereld. Slechts twee airwings (CVW-1 en CVW-2) bleven op de oude sterkte van twee squadrons bestaande uit elk 10 toestellen; alle andere airwings gingen terug naar 1 squadron van 14 toestellen. Dit werd gedaan om eventueel extra benodigde slagkracht te behouden en in te kunnen zetten.

In juli 2006 vond de laatste katapultstart plaats en op 22 september 2006 was de laatste officiële vlucht van de F-14D Tomcat naar Naval Air Station (NAS) Oceana waar het buiten dienst werd gesteld. Dit toestel (BuNo 163902) behoorde tot de VF-31 Tomcatters en droeg de staartidentificatie AJ 103. Sindsdien is de F-14 definitief uitgefaseerd; het toestel werd vervangen door de F/A-18E/F Super Hornet.

De F-14 was van 1972-2006 de ruggengraat van de luchtverdediging van alle Carrier Task Forces van de USN en werd bij het publiek vooral bekend door de film Top Gun.


En de inhoud van de doos:

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg


Heel veel onderdelen heeft deze kit niet, ik vind het wel jammer dat er maar 1 pilotenfiguurtje bijzit en geen 2 zoals het hoort.

grtn
 
Sjiek sjiek, ma waar blijven die foto's van je cockpit!!! :p stom dat de achterste vleugels al vast zitten aan de romp ...
 
En al een 1ste update, heb al hard gezwoegd aan de cockpit de voorbije dagen.

attachment.jpg


Een dryfitje in de romp:

attachment.jpg

En tot hier zitten we nu, de cockpit is geinstalleerd en de romp gesloten, de vleugels zijn intussen ook al aangebracht.
De pasvorm laat wel wat te wensen over, maar ik heb dit al grotendeels kunnen verhelpen, met het nodige gevloek en geduld xD

attachment.jpg


Wel nog een kleine vraag, welke kleur kan ik best gebruiken voor de preshade van een zwart model zoals deze, wit of grijs?

grtn
 
je cockpit is goed gelukt man!! Wel 1 kleine opmerking, als je een pilootfiguurtje er inzet pas je best de riemen ook aan hé want anders vliegt hij zonder gordels en daar kan de luchtpolitie niet mee lachen. ;)
 
Mooie cockpit, proper afgewerkt.
Prachtige vlieger zo ook een F14, zo maken ze nietmeer.
 
Haha bedankt niek!
Ja de cockpit is echt goed gelukt, ik vind het veel leuker om op 1/48 te werken, daar kun je zoveel meer op detail inwerken, vooral de cockpit.
Ja idd goeie opmerking van je haha, maar deze word een model met canopy in geopende toestand :P
 
Mooie kist!
Ben benieuwd wat je er van gaat maken!
 
Al een goede start ik ben benieuwd wat je er van gaat maken.

Mark
 
leuk om volgen ik ken dat type van ergens :-)
succes
 
Weer een update!

De Tomcat is nu grotendeels in elkaar gestoken, het landingsgestel moet nog in orde gebracht worden maar das voor later. Nu eerst de tomcat zijn 1ste laagje mat zwart gegeven en hij ziet er al veel beter uit!

attachment.jpg


En de 2 staartvleugels die nog ongespoten zijn laten duidelijk het verschil zien

attachment.jpg

Tijdens het drogen ook al in de weer geweest met de 4 AIM-59 Phoenix raketten, 2 AIM 7 Sparrows en 2 AIM 9 Sidewinders waarvan later nog fotos volgen. Nu eerst een foto van de preshade, 1ste keer datk dit met een donkere vlieger doe dus hopelijk lukt het wat.

attachment.jpg


Tot zover deze update, ik post asap de fotos van het werk aan de raketten

grtn
 
owjah, dat ander vliegtuigje op de foto is men proefmodel, waar ik eerst men verf enzo op test, zoals je kan zien heeft het alle kleurtjes van de regenboog haha xD
 
Ziet er al goed uit é!! Ben benieuwd van je pre shade! Ik leer mss zelfs nog bij van jou ook!!! voor mij zal het gedaan zijn voor even denk ik, ben stof aan het afdoen in men kamer... gelukkig heb ik een grote kamer en staat die lekker vol met een andere hobby van me ... (lekker sarcastisch...) :p mss toch nog ergens een gaatje vinden voor men typhoon wash. :p hehe

Niek
 
Haha niek ga je nog wa oefenen om Galina te kunnen verslaan xD

Ok weer een update

De 1ste 2 lagen zwart zijn aangebracht, hoewel ik moet zeggen dat ik er ni al te content van ben, ik had mss beter licht grijs genomen voor de preshade aangezien dat wit mss iets te fel is. Mss mensen die hun mening even kunnen spuien?
Ik kan er nog altijd een extra laag op doen maar vrees er wat voor dat er van de preshade nimmer veel te zien gaat zijn.kga er alvast is over nadenken.
Tis wel zo dat je op de foto de preshade feller ziet dan het in werkelijkheid is

attachment.jpg
 
Ik vind je pre shade goed gelukt hoor!!! Ziet er vet uit, nadat je je pannellines zal gevuld hebben en je decals erop zal het echt mooi zijn!!
 
Hij ziet er al niet verkeerd uit.
Als je vindt dat de preshading nog te hard doorkomt zou ik er nog eens fijn over nevelen.
Da goed laten drogen en weer eens bekijken.
Met volledige zwarte vliegtuigen heb ik eigenlijk geen ervaring.

Mark
 
Ja kan zijn dat ik er nog een fijn laagje over ga nevelen, ben op zoek naar fotos waar dit al eerder gedaan is met volledig zwarte vliegtuigen maar tot nu toe geen chance.
Tis een mooie kit maar sommige zaken zijn nogal vrij ruw van detail en afwerking
 
Weer eens wat tijd gevonden om verder te werken aan men Tomcat.

Vermits ik toch vond dat de preshade er wat te fel doorkwam nog een extra laag zwart gespoten.
Vervolgens heb ik de straalpijpen een metallic kleur gegeven, deze worden naar het einde toe nog behandeld met een lekker vuile wash.De voorste panelen van de vleugels ook in een metallic kleur gezet, de ruimte achter de vleugels in licht grijs gezet en de wielkasten in een wit kleurtje gezet.
Hier ga ik echter nog is moeten overgaan vermits de witte kleur wat een donkere schijn heeft.
En natuurlijk ook de Phoenix en Sidewinder raketten hun kleurtje al gegeven.
Hier zijn de fotos:

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Op de laatste foto zijn echter een paar foutjes te zien, op de vleugels zie je een paar krassen, dit is doordat ik hem ga maken met de vleugels in de pijlstand. Telkens als ik de vleugels naar binnen breng en terug naar buiten wordt er wat verf afgekrast. Jammer maar dit gaje achteraf toch niet zien.

tot de volgende!
 
Ziet er goed uit Machielske!

De echte zal ook wat krassen hebben van het bewegen van de vleugels.
 
Kvind dat hij er al goed uit ziet hoor!! Ik zal eens kijken of ik nog ergens een extra piloot figuurtje vindt voor je Tomcat. Ook als je wil heeft men vriendin wat filmpjes en foto's van die begrafenis in Lommel waar jij ook goed op te zien bent, dus als je deze wilt moet je ma iets laten weten. :p
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan