Hoofdsponsor

Anders / onbekend Hr. Ms. Karel Doorman (R81) schaal 1:350 [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.

the--mouse

Administrator / V.I.P
Administrator
Lid geworden
15 mrt 2010
Berichten
5.655
In Oktober 2011 kreeg ik het verzoek om de Karel Doorman te gaan bouwen. Mijn buurman zijn vader heeft daarop gevaren en hij vond dit leuk om aan zijn vader cadeau te doen voor zijn verjaardag.
( Hij had toen bij de Hr. Ms. de Ruyter ( C801) gezien)
Dus ik deze besteld en pas nu, april 2012, heb ik deze binnen gekregen. De deadline is 28 augustus 2012 :huh: Maar volgens de opdrachtgever moest ik me niet te druk maken om die datum.....;)


Goed dus, Karel Doorman:

Hr. Ms. Karel Doorman (R 81) was het tweede en laatste vliegdekschip van de Koninklijke Marine. Het was tevens het grootste schip dat ooit bij de Nederlandse marine heeft gevaren. Het schip behoorde tot de Colossusklasse en was op 17 januari 1945 bij de Royal Navy in dienst gesteld als HMS Venerable. De Royal Navy heeft het schip tijdens de Tweede Wereldoorlog in de Grote Oceaan ingezet. In Nederlandse dienst is het schip vernoemd naar schout-bij-nacht Karel Doorman, die in 1942 tijdens de Slag in de Javazee als eskadercommandant met het vlaggenschip Hr. Ms. De Ruyter ten onder was gegaan.

In 1948 kwam het bij de Koninklijke Marine in dienst ter vervanging van het eerste vliegdekschip, met dezelfde naam, dat vanaf 1946 gehuurd was. Van juli 1955 tot juni 1958 werd het bij de Schiedamse scheepswerf Wilton-Feijenoord verbouwd om het geschikt te maken voor gebruik door straaljagers. Daarbij werd een hoekdek aangebracht van acht graden, de hydraulische katapult werd vervangen door een stoomkatapult en er werd een deklandingsspiegelsysteem geïnstalleerd.

Het schip bood aanvankelijk ruimte aan ongeveer 30 vliegtuigen. Door het gebruik van grotere en zwaardere toestellen na de verbouwing waren dat er nog 20.

Begin 1959 maakte het schip een reis naar de Verenigde Staten (Newport, Rhode Island en Fort Lauderdale, Florida), daarna naar de Antillen. Ook deed het mee aan diverse oefeningen bij Schotland.

In 1960 maakte het een lange reis, waarbij onder meer het Nederlands Nieuw-Guinea werd aangedaan. Deze reis, alsmede de overdracht van Nieuw-Guinea aan Indonesië, niet lang daarna, maakten de Nederlandse regering duidelijk dat een andere rol voor de marine onafwendbaar was. In de toekomst zou de marine zich in hoofdzaak moeten richten op de bestrijding van onderzeeboten in de Atlantische Oceaan, in samenwerking met NAVO bondgenoten. Een zelfstandige rol, buiten NAVO gebied, was geen optie meer, en er was daarom niet langer behoefte aan een vliegdekschip. Besloten werd om alle investeringen in de Doorman te staken en het schip omstreeks 1970 uit de vaart te halen. De in 1956 aangeschafte Hawker Seahawk-jachtvliegtuigen werden in 1964 uitgefaseerd en gesloopt.

Op 28 april 1968 brak brand uit aan boord, eerst in de voorste machinekamer en vervolgens ook in de achterste machinekamer. Voor de twee jaar die het schip nog in dienst zou zijn, werd reparatie niet zinvol meer geacht. Op 14 oktober van dat jaar werd het verkocht aan Argentinië dat het omdoopte tot ARA Veinticinco de Mayo (naar de revolutie van 25 mei 1810).

Tijdens de Falklandoorlog in 1982 was het nog in dienst en het werd in het begin van het conflict ten minste eenmaal ingezet om een aanval uit te voeren op de Britse vloot. Na het tot zinken brengen van de kruiser Belgrano werd het schip teruggetrokken tot de wateren boven het Argentijns continentaal plat, waar de Britse onderzeeboten niet konden volgen. In juni 1986 werd het uit de vaart genomen omdat voor modernisering geen geld beschikbaar was. Het schip is in maart 2000 bij Alang (India) op het strand gezet en aldaar gesloopt.

Bron: Wikipedia

Genoeg geschiedenis dus hierbij het model dat ik ga maken.
Het model is getekend door Jan Berfelo, dat was zijn eerste papier model.
Dit model is gemoderniseerd in opdracht, met toestemming van de erven J. Berfelo, van Wim van der Meer van Bouwplaten uitgeverij Scaldis, door Wydawnictwo JSC uit polen.

Foto's!!
het boek. ( In het boek zit ook de Hr.Ms. Drenthe maar die zal opzij gelegd worden;) )
IMG_6546.jpg

IMG_6547.jpg

IMG_6564.jpg

IMG_6565.jpg

Ook heb ik bij dit model de lasercut parts besteld, dat zijn 4 vellen met de kleine onderdeeltjes:
IMG_6561.jpg

IMG_6549.jpg

IMG_6562.jpg

Het is ook de bedoeling dat dit schip op een stukje zee komt te staan.

Fred
 
Eindelijk is het dan zover :).
Heel veel plezier met dit mooie project, je mag je helemaal uit gaan leven.
Wat wordt de lengte van dit schip?
 
De lengte wordt rond 55 - 60 cm Wim.

Fred
 
Ben erg benieuwd hiernaar Fred!
Succes ermee maar dat gaat helemaal goed komen met de ervaring die je hebt!
 
Vandaag de eerste stappen van de Karel Doorman genomen.
Eerst de beschrijving goed doorgelezen, omdat ik met laser parts ga werken deze eerst goed bestudeerd er waar deze moeten komen.
Op de bouwplaten met potlood aangegeven waar deze moeten komen. Als ik daar dan aan toe ben zie ik het gelijk.;)
vervolgens de nietjes uit het boek gehaald:
IMG_6568.jpg

De bladen allemaal doorgesneden en gesorteerd op Karel Doorman en Drenthe:
IMG_6569.jpg

Drenthe opzij gelegd en alles klaargezet voor de Karel Doorman, de snijtafel:
IMG_6574.jpg

En de bouw tafel:
IMG_6575.jpg

Zo, klaar voor de start!

Fred
 
De romp en de spanten zijn uitgesneden:
IMG_6577.jpg

Het begin is gemaakt en ik weet het nu zeker, het schip wordt 55 cm lang;)



Fred
 
Best wel een behoorlijke afmeting voor een papieren schip.
Ben je al op het toekomstige ondergrondje bezig trouwens?
 
Snij je alles uit de hand met een scalpel? Geen knipwerk? Wordt een mooi dingetje. Ga het aandachtig volgen.
 
@Wim Ben er nog niet mee bezig, maar zal ongeveer worden als bij de Ruyter maar dan ik kleur.
Verder zal ik proberen daarin de rechte lijnen van de papier te vermijden.(leermoment ;) )

@Lightning Strikes Ja Paul, alles wordt met de hand uitgesneden met een scalpel, rechte lijnen snij ik wel langs een stalen liniaal.

Fred
 
Vandaag aan de romp begonnen, deze eerst rillen en vouwen:
IMG_6578.jpg

Tot alle delen gereed zijn.
IMG_6579.jpg

Ook de spanten werden reeds gevouwen, de stroken die tussen de delen liggen zijn de ingekleurde plakstroken. Deze zaten zo in het boek:laugh:
IMG_6581.jpg

De rompdelen aan elkaar geplakt:
IMG_6583.jpg

En de eerste spanten geplaatst, ( Het liniaal is 60 cm;) ) :
IMG_6584.jpg

Fred
 
dit word weer een leuke om te volgen
ik wou dat ik ook zoveel tijd had als velen hier ze ;-)
als je zo door gaat dan haal je mischien de meet nog tegen dat het kado klaar moet zijn

davy
 
Dit zijn de grote stappen stukken Davy, de opbouw en voertuigen wordt echt het "prutswerk" ;)

Fred
 
Wat voor lijm gebruik je eigenlijk? Speciale papierlijm zgn boekbinderslijm? En wat is de functie van het zwitserse mes?
 
Wat voor lijm gebruik je eigenlijk? Speciale papierlijm zgn boekbinderslijm? En wat is de functie van het zwitserse mes?

Ik gebruik over het algemeen gewoon witte houtlijm, soms hobby lijm. (Velpon)
Het zwitserse zakmes gebruik ik om (bier) flessen te openen, kurken te trekken, appeltje te schillen, etc..... O ja en als gewicht in de boot zodat deze niet krom trekt tijdens het lijmen :laugh:

Fred
 
veel succes met de bouw gewenst

grts

johan
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Succes fred met de bouw van dit mooi project.
 
Zo na het werk de rest van de spanten erin geplakt;
IMG_6585.jpg

De volgende stap worden de dekken, maar die mag ik eerst gaan uitsnijden ;)

Fred
 
Ha Fred,
Thnxs. Ik gebruik meestal, als ik papier plak. Boekbinderslijm. Plakt erg snel. Hoe "knijp" je net gelijmde delen aan elkaar? Die "haaientanden" zijn vaak a pain in the a..? Welke trucs gebruik je of moet ik gewoon kijken en volgen.
 
Ha Wim, vermoede al zo iets maar het is leuker om dat direct bij een bouw te volgen. Dan komen deze vragen ook naar boven. Dan wordt het ook invulbaar en iedereen heeft zijn eigen trucjes. Zal het doen.

Toevoeging: Heb net gekeken. Staat niet veel in Wim.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan