Hoofdsponsor

Anders / onbekend Hr. Ms. Karel Doorman (R81) schaal 1:350 [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ha Fred,
Thnxs. Ik gebruik meestal, als ik papier plak. Boekbinderslijm. Plakt erg snel. Hoe "knijp" je net gelijmde delen aan elkaar? Die "haaientanden" zijn vaak a pain in the a..? Welke trucs gebruik je of moet ik gewoon kijken en volgen.

Volgens mij is boekbinders lijm niet geschikt voor papier modelbouw. Deze lijm heb ik vroeger eens mogen verwerken in mijn vorige baan.
Ik heb gewerkt met de flexibele lijm, voor het verlijmen van b.v. scheurkalenders. Deze is te traag drogend en de tack is te laag.
De lijm waar boeken mee gelijmd worden is ook een langzaam drogende lijm omdat de bladzijden goed vast moeten komen te zitten moet de lijm in de papiervezels kunnen trekken.

Zelf gebruik ik al van het begin gewone houtlijm, die ik even laat indrogen voor gebruik. De tack is goed en niet te snel zodat kleine verbeteringen geen probleem zijn.
Tevens droogt deze lijm transparant op zodat kleine foutjes niet te zien zijn, dit terwijl, mijn ervaring, boekbinderslijm melkwit opdroogt.

Om de flapjes aan de drukken gebruik ik alles wat voorhanden is, stukjes hout, klemmen, pincet maar meestal gewoon die dikke worstjes aan het uiteinde van mijn hand;)

Fred
 
Ha Fred,
Thnxs voor de uitleg. De boekbinderslijm die ik heb, merk Pipoos, droogt transparant op, snelle hechting, voor corrigeren iets verdunnen met water, lijm blijft elastisch en vlekken verwijderbaar met water, lijmt ook stof en linnen op karton en papier. Humm, kon dus wel eens gewone houtlijm zijn. Je maakt het me wel moeilijk. Welke worstjes? Welk merk? En zijn die niet te slap?
:P:P:P:P:P:P
Sorry, grapje. Gebruik je ook plakband e.d.?
 
De volgende stap is het uitsnijden van het hoofddek:
IMG_6660.jpg

IMG_6661.jpg

IMG_6663.jpg

Volgens de omschrijving moet ik met de boeg beginnen, maar heb geen idee hoe ik dit moet vouwen.....
Na wat pogingen gestopt en dit deel even onder de kopieermachine gelegd:
IMG_6664.jpg

Hiermee kan ik lekker prutsen tot ik weet hoe het in elkaar moet:
IMG_6666.jpg

Zo moet het dus worden:laugh:
IMG_6667.jpg

Nu weet ik hoe ik de originele moet gaan maken!

Fred
 
Mooi Fred.
Hoeveel deeltjes heeft deze?
 
Slim bekeken fred, zo te zien is de papierbouw ook niet zo makkelijk als ik dacht.
 
het lijkt inderdaad voor een leek zo simpel een papieren modelletje in elkaar zetten, totdat je het zelf een keer gedaan hebt.
toch wel handig even een proefstukje door de kopier heen halen.

PS: ik ga vrijdag mijn ogen uitkijken bij de kartonbouw in Dortmund
 
Heel logisch eigenlijk om even een kopietje te maken, maar je moet er maar net op het juiste moment aan denken.

Bart, papierbouw is een volwaardige tak van de modelbouw, het lijkt zo makkelijk.......
 
Papier heeft de nare eigenschappen om krom te trekken bij het drogen, het is niet altijd zoals het lijkt, vooral bij het snijden van de delen vergt het grote precisie en veel geduld.
 
Goed begonnen, Fred. Scherp gesneden, netjes geplakt.
De romp en het dek zijn volgens mij zeer belangrijk voor de rest van het schip, dus neem er je tijd voor.
Ik kijk uit naar het volgend verslag.

Grtz,
Joost
 
Bedank guys voor de complimenten.


Ondanks dat in de beschrijving staat dat dit model geschikt is voor beginners..... toch bijna een week gedaan over de volgende stappen:laugh::laugh:

Na de test de echte boeg in elkaar gezet. Ondanks dat ik bij de test heb gezien waar de moeilijke punten zaten heeft het me toch wat hoofdbrekens en uren gekost:
IMG_6670.jpg

Hier zie je duidelijk de gecompliceerde vorm goed:
IMG_6672.jpg

IMG_6674.jpg

Nadat de boeg op het schip was geplaatst bleef er door de spanning in het papier een flinke spleet open staan:
IMG_6676.jpg

Heel voorzichtig met een beetje lijm deze tegen de romp geplakt. ( Onderste gedaan, bovenste nog niet)
IMG_6677.jpg

Daarna was het middenstuk aan de beurt. Dit is een redelijk simpel recht toe recht aan stuk:
IMG_6681.jpg

Maar omdat er ook nog wat uitstekende stukken aan zitten en de romp nog niet heel stevig is eerst afgetekend waar de romp moet komen te zitten:
IMG_6682.jpg

En na het omdraaien van het schip zie ik pas het kleurverschil van het dek:O:O. Op de foto lijkt het erger dan het in werkelijkheid is.
( Toch maar een mailtje naar de uitgever gestuurd)

Er voor gekozen om gewoon door te bouwen en het achterste deel van het dek ook gemonteerd.
IMG_6686.jpg

Ondanks dat het allemaal makkelijk eruitziet heeft het me aardig wat tijd gekost.

Bij de volgende stap worden alle uitbouwen tegen de romp gemonteerd.

Fred
 
Fred je hebt toch niet per ongeluk je zelfgemaakte kopie gebruikt? Het is omdat het stuk wat op je laatste foto achterin ligt precies wat lichter van kleur is.
 
nee hoor, de kopieën had ik gemaakt van dunner papier en bewust op een slechte kwaliteit!

Fred
 
Ha Fred,
Heb je de uren bijgehouden? Hoort het dek niet meerkleurig te zijn voor verschil start en landing. Heb geen idee maar zou toch kunnen. Vooral omdat het zo symetrisch is.
 
Netjes gebouwd Fred.
Jammer van dat kleurverschil: deze kit is toch maar net op de markt, misschien een foutje?
 
Laatst bewerkt:
Het kleurverschil ziet er op de foto erger uit dan in het echt hoor, ik stoor me er niet aan en bouw lekker verder.
Ondertussen al een reactie van de uitgever gehad dat hij het vervelend vind, verder doen we er niets aan en laten het zo.
( Met een heli of vliegtuig op de scheiding valt het niet meer op;) )

@ Lightning Strikes, Op een vliegdekschip is de start en landingsbaan hetzelfde;) De vliegdekschepen zijn een van de effectiefste schepen die er rondvaren. Ook de KD was erg effectief en creatief met personeel en ruimte.
Kwam trouwens tijdens mijn zoektocht nog een leuke bijnaam van haar tegen : Hr. Ms. Rookverbod. ( Aan boord mocht niet gerookt worden.)

Fred
 
Ha Fred,
Thnxs voor de uitleg. Bij de amerikanen was dat ook zo. I know maar misschien dat wij Nederlanders dit leuker vonden of slimmer. Op zich zou ik dat niet zo gek vinden. Maar ja, wie ben ik.
 
De kleine onderdelen om tegen de zijkanten te plakken zijn bijna allemaal uitgesneden:
IMG_6854.jpg

dat wordt weer lekker fröbelen....:laugh:

Fred
 
Gaat al goed vooruit Fred.
En het word weer prutsen zo te zien.
 
Prutswerk is aan jou wel besteed Fred :).

Ben telkens benieuwd waar al die delen gaan passen en wacht geduldig :nowink: de volgende update af.
 
Yep. Is leuk te zien. Prima bouwverslag trouwens. Luid en duidelijk. Mag ook wel eens gezegd worden.Dat is goed te volgen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan