Hallo beste bezoeker Als je dit leest betekent het dat je nog niet bent geregistreerd, er zijn toch een aantal voordelen door te registreren in onze vriendenclub, je kan er vele vragen stellen over uw project, je kan je foto's op het forum plaatsen en tonen, en er is een live chat functie, en nog vele meer mooie dingen om te zien. Registreer vlug, het is gratis :) Click here Onmiddellijk na registratie krijg je van het forum een E-mail om je registratie te activeren, vergeet dus niet je mail te bekijken. Ons forum is een actief forum, dus mensen die 7 dagen na registratie nog geen post naast hun naam hebben, worden terug delete, we doen een ledenstop als we 700 actieve leden hebben, we zitten op 450 ongeveer. Mvg
Varend Militair Hr. Ms. Karel Doorman (R81) schaal 1:350 [DONE]
Pagina 1 van 11 12345 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 15 van 165

Discussie: Hr. Ms. Karel Doorman (R81) schaal 1:350 [DONE]

  1. #1
    Administrator / V.I.P the--Mouse's schermafbeelding
    Geregistreerd
    15-03-10
    Berichten
    5.362

    Lightbulb Hr. Ms. Karel Doorman (R81) schaal 1:350 [DONE]

    In Oktober 2011 kreeg ik het verzoek om de Karel Doorman te gaan bouwen. Mijn buurman zijn vader heeft daarop gevaren en hij vond dit leuk om aan zijn vader cadeau te doen voor zijn verjaardag.
    ( Hij had toen bij de Hr. Ms. de Ruyter ( C801) gezien)
    Dus ik deze besteld en pas nu, april 2012, heb ik deze binnen gekregen. De deadline is 28 augustus 2012 Maar volgens de opdrachtgever moest ik me niet te druk maken om die datum.....


    Goed dus, Karel Doorman:

    Hr. Ms. Karel Doorman (R 81) was het tweede en laatste vliegdekschip van de Koninklijke Marine. Het was tevens het grootste schip dat ooit bij de Nederlandse marine heeft gevaren. Het schip behoorde tot de Colossusklasse en was op 17 januari 1945 bij de Royal Navy in dienst gesteld als HMS Venerable. De Royal Navy heeft het schip tijdens de Tweede Wereldoorlog in de Grote Oceaan ingezet. In Nederlandse dienst is het schip vernoemd naar schout-bij-nacht Karel Doorman, die in 1942 tijdens de Slag in de Javazee als eskadercommandant met het vlaggenschip Hr. Ms. De Ruyter ten onder was gegaan.

    In 1948 kwam het bij de Koninklijke Marine in dienst ter vervanging van het eerste vliegdekschip, met dezelfde naam, dat vanaf 1946 gehuurd was. Van juli 1955 tot juni 1958 werd het bij de Schiedamse scheepswerf Wilton-Feijenoord verbouwd om het geschikt te maken voor gebruik door straaljagers. Daarbij werd een hoekdek aangebracht van acht graden, de hydraulische katapult werd vervangen door een stoomkatapult en er werd een deklandingsspiegelsysteem geïnstalleerd.

    Het schip bood aanvankelijk ruimte aan ongeveer 30 vliegtuigen. Door het gebruik van grotere en zwaardere toestellen na de verbouwing waren dat er nog 20.

    Begin 1959 maakte het schip een reis naar de Verenigde Staten (Newport, Rhode Island en Fort Lauderdale, Florida), daarna naar de Antillen. Ook deed het mee aan diverse oefeningen bij Schotland.

    In 1960 maakte het een lange reis, waarbij onder meer het Nederlands Nieuw-Guinea werd aangedaan. Deze reis, alsmede de overdracht van Nieuw-Guinea aan Indonesië, niet lang daarna, maakten de Nederlandse regering duidelijk dat een andere rol voor de marine onafwendbaar was. In de toekomst zou de marine zich in hoofdzaak moeten richten op de bestrijding van onderzeeboten in de Atlantische Oceaan, in samenwerking met NAVO bondgenoten. Een zelfstandige rol, buiten NAVO gebied, was geen optie meer, en er was daarom niet langer behoefte aan een vliegdekschip. Besloten werd om alle investeringen in de Doorman te staken en het schip omstreeks 1970 uit de vaart te halen. De in 1956 aangeschafte Hawker Seahawk-jachtvliegtuigen werden in 1964 uitgefaseerd en gesloopt.

    Op 28 april 1968 brak brand uit aan boord, eerst in de voorste machinekamer en vervolgens ook in de achterste machinekamer. Voor de twee jaar die het schip nog in dienst zou zijn, werd reparatie niet zinvol meer geacht. Op 14 oktober van dat jaar werd het verkocht aan Argentinië dat het omdoopte tot ARA Veinticinco de Mayo (naar de revolutie van 25 mei 1810).

    Tijdens de Falklandoorlog in 1982 was het nog in dienst en het werd in het begin van het conflict ten minste eenmaal ingezet om een aanval uit te voeren op de Britse vloot. Na het tot zinken brengen van de kruiser Belgrano werd het schip teruggetrokken tot de wateren boven het Argentijns continentaal plat, waar de Britse onderzeeboten niet konden volgen. In juni 1986 werd het uit de vaart genomen omdat voor modernisering geen geld beschikbaar was. Het schip is in maart 2000 bij Alang (India) op het strand gezet en aldaar gesloopt.

    Bron: Wikipedia

    Genoeg geschiedenis dus hierbij het model dat ik ga maken.
    Het model is getekend door Jan Berfelo, dat was zijn eerste papier model.
    Dit model is gemoderniseerd in opdracht, met toestemming van de erven J. Berfelo, van Wim van der Meer van Bouwplaten uitgeverij Scaldis, door Wydawnictwo JSC uit polen.

    Foto's!!
    het boek. ( In het boek zit ook de Hr.Ms. Drenthe maar die zal opzij gelegd worden )








    Ook heb ik bij dit model de lasercut parts besteld, dat zijn 4 vellen met de kleine onderdeeltjes:






    Het is ook de bedoeling dat dit schip op een stukje zee komt te staan.

    Fred
    We can not do great things in this world.
    We can only do smal things with great love.
    (Mother Theresa)

  2. #2

    Standaard

    Eindelijk is het dan zover .
    Heel veel plezier met dit mooie project, je mag je helemaal uit gaan leven.
    Wat wordt de lengte van dit schip?

  3. #3
    Administrator / V.I.P the--Mouse's schermafbeelding
    Geregistreerd
    15-03-10
    Berichten
    5.362

    Standaard

    De lengte wordt rond 55 - 60 cm Wim.

    Fred
    We can not do great things in this world.
    We can only do smal things with great love.
    (Mother Theresa)

  4. #4

    Standaard

    Ben erg benieuwd hiernaar Fred!
    Succes ermee maar dat gaat helemaal goed komen met de ervaring die je hebt!

  5. #5
    Administrator / V.I.P the--Mouse's schermafbeelding
    Geregistreerd
    15-03-10
    Berichten
    5.362

    Standaard

    Vandaag de eerste stappen van de Karel Doorman genomen.
    Eerst de beschrijving goed doorgelezen, omdat ik met laser parts ga werken deze eerst goed bestudeerd er waar deze moeten komen.
    Op de bouwplaten met potlood aangegeven waar deze moeten komen. Als ik daar dan aan toe ben zie ik het gelijk.
    vervolgens de nietjes uit het boek gehaald:


    De bladen allemaal doorgesneden en gesorteerd op Karel Doorman en Drenthe:


    Drenthe opzij gelegd en alles klaargezet voor de Karel Doorman, de snijtafel:


    En de bouw tafel:


    Zo, klaar voor de start!

    Fred
    We can not do great things in this world.
    We can only do smal things with great love.
    (Mother Theresa)

  6. #6
    Administrator / V.I.P the--Mouse's schermafbeelding
    Geregistreerd
    15-03-10
    Berichten
    5.362

    Standaard

    De romp en de spanten zijn uitgesneden:


    Het begin is gemaakt en ik weet het nu zeker, het schip wordt 55 cm lang



    Fred
    We can not do great things in this world.
    We can only do smal things with great love.
    (Mother Theresa)

  7. #7

    Standaard

    Best wel een behoorlijke afmeting voor een papieren schip.
    Ben je al op het toekomstige ondergrondje bezig trouwens?

  8. #8

    Standaard

    Snij je alles uit de hand met een scalpel? Geen knipwerk? Wordt een mooi dingetje. Ga het aandachtig volgen.

  9. #9
    Administrator / V.I.P the--Mouse's schermafbeelding
    Geregistreerd
    15-03-10
    Berichten
    5.362

    Standaard

    @Wim Ben er nog niet mee bezig, maar zal ongeveer worden als bij de Ruyter maar dan ik kleur.
    Verder zal ik proberen daarin de rechte lijnen van de papier te vermijden.(leermoment )

    @Lightning Strikes Ja Paul, alles wordt met de hand uitgesneden met een scalpel, rechte lijnen snij ik wel langs een stalen liniaal.

    Fred
    We can not do great things in this world.
    We can only do smal things with great love.
    (Mother Theresa)

  10. #10
    Administrator / V.I.P the--Mouse's schermafbeelding
    Geregistreerd
    15-03-10
    Berichten
    5.362

    Standaard

    Vandaag aan de romp begonnen, deze eerst rillen en vouwen:


    Tot alle delen gereed zijn.


    Ook de spanten werden reeds gevouwen, de stroken die tussen de delen liggen zijn de ingekleurde plakstroken. Deze zaten zo in het boek


    De rompdelen aan elkaar geplakt:


    En de eerste spanten geplaatst, ( Het liniaal is 60 cm ) :


    Fred
    We can not do great things in this world.
    We can only do smal things with great love.
    (Mother Theresa)

  11. #11

    Standaard

    dit word weer een leuke om te volgen
    ik wou dat ik ook zoveel tijd had als velen hier ze ;-)
    als je zo door gaat dan haal je mischien de meet nog tegen dat het kado klaar moet zijn

    davy

  12. #12
    Administrator / V.I.P the--Mouse's schermafbeelding
    Geregistreerd
    15-03-10
    Berichten
    5.362

    Standaard

    Dit zijn de grote stappen stukken Davy, de opbouw en voertuigen wordt echt het "prutswerk"

    Fred
    We can not do great things in this world.
    We can only do smal things with great love.
    (Mother Theresa)

  13. #13

    Standaard

    Wat voor lijm gebruik je eigenlijk? Speciale papierlijm zgn boekbinderslijm? En wat is de functie van het zwitserse mes?

  14. #14
    Administrator / V.I.P the--Mouse's schermafbeelding
    Geregistreerd
    15-03-10
    Berichten
    5.362

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door lightning strikes Bekijk bericht
    Wat voor lijm gebruik je eigenlijk? Speciale papierlijm zgn boekbinderslijm? En wat is de functie van het zwitserse mes?
    Ik gebruik over het algemeen gewoon witte houtlijm, soms hobby lijm. (Velpon)
    Het zwitserse zakmes gebruik ik om (bier) flessen te openen, kurken te trekken, appeltje te schillen, etc..... O ja en als gewicht in de boot zodat deze niet krom trekt tijdens het lijmen

    Fred
    We can not do great things in this world.
    We can only do smal things with great love.
    (Mother Theresa)

  15. #15

    Standaard

    veel succes met de bouw gewenst

    grts

    johan
    Laatst gewijzigd door johan01; 14-04-12 om 09:25

Pagina 1 van 11 12345 ... LaatsteLaatste

Publiceer dit draadje en maak Modelbouw@BE bekend op:

Publiceer dit draadje en maak Modelbouw@BE bekend op:

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •