Hoofdsponsor

1/66 Allereerste houtbouw

Status
Niet open voor verdere reacties.
Chapeau Pascal Applaus
Prachtige romp hoor en als eerste houtbouw zullen er héél veel zijn die daar enkel van kunnen dromen.
 
WOW, bedankt allemaal voor de leuke reacties cute

Michel schreef :
Prachtige romp hoor en als eerste houtbouw zullen er héél veel zijn die daar enkel van kunnen dromen.

Eigenlijk ziet de romp er nu goed uit dankzij het vele schuur en plamuur-werk. Het beplanken is niet zo heel goed gelukt : verjongen niet helemaal correct gedaan, de latjes veel te hard op elkaar geklemd waardoor ze omhoog gaan staan (is nu opgelost door het schuren). Volgens mij kan iedereen een romp maken zoals die van mij er nu uitziet. Het enige wat je moet doen is tijd en moeite nemen om ze te schuren. Veel bouwers vinden het schuren een kl*tewerk, ik vind het juist héél leuk omdat ik mijn fouten ermee kan herstellen, waardoor de romp er toch nog mooi gaat uitzien.

We zijn er nog lang niet : Ik ga volgende week op zoek naar hele fijne plamuur om het netjes af te werken. De scherpe boeg ga ik proberen te verstevigen met 2 componenten plamuur, zodat die wat steviger wordt. Het zal nog wel enkele weken duren voor de romp in de verf en de vernis staat, maar dat is helemaal niet erg.

Nogmaals bedankt voor de talrijke reacties, doet me echt deugd cute

Groeten

Pascal
 
Nog even wat over de Arm 82, als tussendoortje :







Bron : www.maritima-et-mechanika.org

Op deze foto's is goed te zien hoe de planken lopen, maar zijn de planken echt zó breed ? Ik tel maar een plank of 6 aan elke kant ? Of sla ik hier de bal compleet mis ?

Groeten

Pascal
 
ik denk dat het wel realistisch is hoor, maar ik weet niet juist wat een gemiddelde afmeting van een huidplank is :s
 
Ben je zeker dat dit hetzelfde schip is Pascal? Het lijkt me helemaal anders dan de kit van mantua. Deze romp lijkt me boller?
 
Op deze foto's is goed te zien hoe de planken lopen, maar zijn de planken echt zó breed ? Ik tel maar een plank of 6 aan elke kant ? Of sla ik hier de bal compleet mis ?

Ja die zijn idd zo breed. Wel het is dan ook meestal van eiken gemaakt. Dit zijn echte werkschepen hoor.

Een Hogaar is een schip dat bij uitstek geschikt is om zowel op de zandbanken te slaan als zo op het strand te schuiven, de planken zijn dan ook vaak erg dik. En de boden zit onder de rompdelen bevestigd. Dit maakt het snel en makkelijk repareren mogelijk. Het is nu toch wel een van de oudste scheepsoorten die wij kennen, van dit continent. Het is een door de Friesen geévalueerde punter waar zij veel handel mee dreven. Hierna is de Hanzekogge ontstaan. Ook deze is afkomstig van dit type schip, dit omdat de handel op grotere afstand mogelijk gemaakt moest worden. Dan te denken aan Sweden, denemarken enz.

Ben je zeker dat dit hetzelfde schip is Pascal? Het lijkt me helemaal anders dan de kit van mantua. Deze romp lijkt me boller?
Ja dat is een punt, maar hogaars werden vaak op maat gemaakt. Zo zijn er zoveel verschillende soorten en maten in deze soort. Er bestaan dan ook werkelijke ondersoorten. Als je je in de hogaars gaat verdiepen heel veel sterkte.

Mijn brondvermelding: 13 eeuwen van historische zeilschepen van Friese kogge tot Hollands clipper
 
Hey Rik, bedankt voor de uitleg cute

Als je je in de hogaars gaat verdiepen heel veel sterkte.

Als ik met de Arm 82 ga beginnen, zou ik graag zoveel mogelijk info en foto's willen hebben, ken je misschien een paar goede site over de Hogaars ?

Ik wil gaan proberen om de Mantua-kit te gaan beplanken, moest het niet lukken, kan ik nog altijd de multiplex-platen uit de kit nemen.

Groeten

Pascal
 
Ik zal even in mijn doc. kijken of ik nog iets heb waar je wat aan hebt. Dan neem ik dit zat. mee. Kun je het even inkijken, alleen ik kan nu niet beloven dat het gaat lukken, maar ik doe mijn best.
 
Arm 82

Rik,
ik kijk ook uit naar wat je kan opsnorren, ik heb ook een ARM 82 liggen die naar het motto ik zag, ik kocht , ik zal ooit eens bouwen, werd gekocht(altijd die modellen toch die je niet kan laten liggen).
Dank bij voorbaat

Johan
 
Even een kleine mededeling : het werk aan de schoener America wordt .....

gewoon verder gezet :D:D:D

Ben weer flink aan het schuren en plamuren geweest. Het gat rond het roer is ook bijna klaar. Aan de spiegel heb ik nog wat moeten veranderen om de vorm netjes te krijgen (hier is met latjes en een grote "kwak" plamuur de vorm van de spiegel doorgetrokken tot aan het dek)
De romp is bijna klaar voor de 2de grondlaag, en dan begint de plamuur en schuurklus weer opnieuw.
Dankzij de kritische blikken én tips van Modelengeneer en Beagle heb ik enorm veel bijgeleerd, waarvoor mijn hele grote dank. Zoals Beagle zei : "Er zijn dingen die je heel moeilijk in tekst op een form kunt zetten. Je moet het kunnen uitleggen en de persoon laten zien en voelen".

Foto's volgen vanavond :D

Tot zover deze mededeling.

Groeten

Pascal
 
Ja,zoals Rik aangaf,lijkt mij ook de beste wijze.

Of,als je een stille hand hebt,met de hand painten?.

Ron.
 
Zoals beloofd de foto's. Niet dat er veel te zien is, maar het geeft toch een idee van de aanpassing aan de spiegel.

Op deze 2 zie je hoe het gat aan het roer is dicht gemaakt, en hoe de lijn van de spiegel is doorgetrokken tot aan het dek :

Vóór :
IMAG0487.jpg

Na (allez tijdens) :
IMAG0494.jpg

IMAG0495.jpg

Het dekhuisje begint ook af te geraken (moet nog geschuurd worden) :
IMAG0496.jpg

IMAG0497.jpg

Tot de volgende

Groeten

Pascal
 
leuk, leuk :D

ik denk dat je wel nog een beetje moet schuren aan je spiegel :wink:
 
Dat begint er toch heel goed uit te zien. Maar waarom breng je nu zoveel plamuur aan op de spiegel. Daar hoort toch deze rand in te zitten? Of heb ik dan nu verkeerd gezien?

Verder, het dekhuisje ziet er goed uit, mijn complimenten. Applaus
 
Bedankt voor jullie reacties cute

@ Rik :
Maar waarom breng je nu zoveel plamuur aan op de spiegel. Daar hoort toch deze rand in te zitten? Of heb ik dan nu verkeerd gezien?
Je had het goed gezien, maar ik ga het veranderen omdat het mooier gaat uitzien. Ik heb aan de achterkant een latje (2 x 2 mm, van het berghout) rond de spiegel op dekhoogte gelijmd. Aan de bovenzijde (boven het dek) ziet er dat best prima uit (hierop komt die verbreding die ik dankzij jouw hout kan plaatsen), maar aan de onderkant stopte de spiegel tegen het dek, en zat ik met een flinke kier tot aan het 2 x 2 mm latje.
Door de spiegel langer te maken (dus tot over het 2 x 2 mm latje) wordt de spiegel groter, maar ziet het er ook veel beter uit.
Het idee hiervoor komt van deze foto :
America36x36%20(5).jpg
Bron : Model Ship Master: Ship and boat models of museum quality.

Nu nog hopen dat ik het netjes glad kan schuren.

Groeten

Pascal
 
Aha, had ik even overheen gekeken, Dacht eigenlijk dat het andersom was. Probeer alles wel bij te houden, maar dat valt niet mee.

Verder voor de volgende keer. Dit opvullen met hout. Dan zul je zien dat je het makkelijker af kan werken en dat je minder scheuren krijgt in jou plamuur. Als je lak plamuur gaat aanbrengen gaat het bijna altijd schuren, dit is vroeg of laat zo. (Eigen ervaring) wacko

Ben benieuwd naar het gladgeschuurde resultaat.

Rik die nu ook aan het schuren is tot zijn oren ervan wit zien. :D
 
Hey Rik,

Ik heb de kier voor het grootste deel opgevuld met 2 stukjes van een latje. Nu maar hopen dat het sterk genoeg is.

Groeten

Pascal
 
Nog even heel snel 2 foto's. Nog een paar kleine kiertjes wegwerken en dan is de spiegel klaar.





Groeten

Pascal
 
Mooi geschuurd, Pascal. ApplausApplaus
Daar kruipt altijd heel wat werk in maar het resultaat is dan ook navenant, niet?

Als je nu nog die enkele oneffenheden zal weggewerkt hebben, dan zal het niet een babykontje zijn. cute

Ik blijf je (in stilte cute) volgen.



Droop
 
Het dekhuisje heb je prima geconstrueerd.Wordt dit ook nog geschuurd?.
En zo ja,hoe ga je dat aanpakken?.

Ron.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan