Hoofdsponsor

1/66 Allereerste houtbouw

Status
Niet open voor verdere reacties.

wet sellery

Well-known member
Registered
Lid geworden
1 jul 2008
Berichten
3.639
Hallo allemaal,

Ik heb de 1/66 Mamoli America houtbouw-schoener gekocht. Toen ik de doos opendeed, schrok ik toch wel even. Een hoop latjes in verschillende soorten hout, wat metalen onderdelen (het beslag ?), wat plastic onderdelen (zoals ramen), een hoop spanten, enkel rolletjes garen, en doek voor de zeilen.
Dit is totaal iets anders als een vliegtuig, tank, of auto-kit. De handleiding is een reeks tekeningen, en is voor mij al een uitdaging op zich !!
Volgens Mamoli is dit een "intermediate level" kit, maar ik denk dat deze toch te moeilijk is voor een houtbouw beginner.
Ik heb alle topics gelezen over houtbouw, vooral de 'how to's", maar het blijft een grote puzzle.
Natuurlijk ga ik een bouwverslag maken, maar dat zal pas tegen het einde van het jaar zijn.
Ik hoop dat ik deze kit ooit af krijg, want het lijkt me een prachtig model (zeker als het gebouwd is door iemand die verstand heeft van houtbouw).
Misschien dat ik eerst een beginners-boot ga bouwen voor ik me aan de America waag.
Ik ga hier mijn vragen stellen over de handleiding, omdat het eigenlijk nog geen bouwverslag is. Foto's van de kit volgen een van dezer dagen.

Groeten

Pascal
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Natuurlijk ga je deze af krijgen, wij helpen je er wel door. En gelukkig heb je een Mamoli kitje gekocht.Die zijn vaak erg goed. Ook de bouwbeschrijving is vaak best goed te doen. Maar hou wel in gedachten dat alles in die beschrijving slechts een leidraad is.

Meet goed elk plankje na. En leg ze bij elkaar, het aantal geeft dan vaak weg welk onderdeel dit is. Neem anders eens een paar plaatjes van de inhoud. cute Dan kunnen wij meekijken.
 
Hey Rik,

Bedankt voor uw antwoord cute

Heb alvast een vraag : het deel waar de spanten inkomen (de kiel ?) is een beetje scheef, hoe kan ik dit het best oplossen ? Klemmen tussen 2 planken of natmaken en er iets zwaar opleggen ?

Ik hoop vrijdag wat foto's te kunnen plaatsen.

Groeten

Pascal Dupont

PS : heel leuk dat ge hier uw onderschrift wél kunt gebruiken ^^
 
Hier zijn verschilllende manieren voor, maar helemaal recht krijg je het niet. Maar voor dat ik een goed antwoord kan geven er is een verschil tussen scheef, krom, getwist enz. Kun je daar iets meer over vertellen of een plaatje nemen, anders geef ik misschien een verkeerd antwoord, en wordt het alleen maar erger. cute
 
Hey Rik,

Ja, is natuurlijk een beetje dom van mij. Zonder foto's is het wel erg moeilijk om te tonen wat ik bedoel.

Ik hoop vanavond wat foto's te plaatsen, alvast heel fel bedankt voor uw hulp.

Groeten

Pascal
 
de america is een schooner dus je moet je latjes niet al te erg buigen voor je romp dus is hij zeker te doen voor een beginner maak je geen zorgen
 
Ik hoop dat het meevalt voor een beginner, zo zou hij er moeten uit zien als hij af is :

picture.php


Groeten

Pascal
 
Laatst bewerkt:
Ik bedoelde meer dat je een foto van de kiel zou menen, het schip is een juweeltje.
 
Hey Rik,

Haha, natuurlijk plaats ik foto's van de kiel en de rest van de bouwdoos. Maar ik zit tot 23u op mijn werk, niet vertellen hé cute

Dus de foto's volgen vanavond.

Tot straks ?

Pascal
 
OK, zoals beloofd zijn hier de foto's :

De "boxart"

picture.php


De inhoud van de doos, hoe weet ik nu welke plankjes waar moeten komen ?

picture.php


De kiel, die loopt van links naar rechts, dus als ik hem op zijn linkerkant leg staat hij een beetje bol.

picture.php


Geen idee waar dit voor moet dienen, en dan die groene kleur ??

picture.php


Tekening 1

picture.php


Tekening 2

picture.php


Mijn foto's zijn weer van een slechte kwaliteit wacko
Hopelijk is te zien wat ik bedoel.

Groeten

Pascal
 
Laatst bewerkt:
Dag pascal. Zeer mooie kit. En zoals ik al vermelde goede kwaliteit als ik dat zo kan beoordelen.

Eerst even die kiel. Maak er eens een bouwhelling mee. Dan zet die de kiel recht. En daar zul je heel veel plezier van hebben tijdens het bouwen.
1_SANY0126.jpg
Dit is dan zoals ik dat doe. De kiel word gefixeerd tussen twee latjes. Die op hun beurt weer vast zitten aan een plank. Er zijn profesionele in de handel. Maar dit werkt voldoende. Als je de kiel hiertussen heb zitten. Dan is de lengte richting al recht. Dan kun je de spanten daarin gaan bevestigen. Maar daar meer over als je zo ver bent. Anders wordt het erg veel typsel werk. cute

Wat betreft die groene latjes. Die zijn waarschijnlijk voor de onderzijde, dus het onderwater schip. Vaak kwam daar een koperen laag overheen in platen. Die platen werden dan groen door de aanslag. Dit was ter bescherming van het hout. O.a tegen paalworm, slijtage door schuren van het water enz. Lees de handleiding er maar eens opna, waarschijnlijk na de eerste laag van het beplanken komen ze daar op terug.

Verder met de latjes. Die zitten mooi gebundeld. Meet de dikte maat en de breedte op. Dan tel je hoeveel er zijn. Zijn er donkere en lichte, weet je waar je moet zoeken. Meestal is het zo dat de lichte de zachtere kleur hout is. En daardoor voor de eerste laag van beplanken. Maar voor dit beplanken later meer. Als je de latjes geteld heb en de maat weet. Zoek je ze op in de stuks lijst. Daar kun je terug vinden welke dan welke is aan de hand van deze gegevens. Dan zal er een nr of letter bij staan. Dit is dan de verwijzing van de bouwhandleiding. Die werkt dan met dit nr of letter. Dus neem lat a snij deze op maat enz.

Ik hoop dat ik jou zo al een beetje voorzien heb van een paar antwoorden. cute
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hey Rik,

Heel fel bedankt voor je antwoord. cute Het is inderdaad een heel mooie kit, op aanraden van Ptér heb ik de Mamoli versie genomen i.p.v. de Billing Boats. Ik ga het nodige materiaal halen om zo'n bouwhelling te maken, als de bouwhellig klaar is, plaats ik weer wat foto's.

Hier zijn nog enkele foto's van de Mamoli kit :

picture.php


picture.php


picture.php



Ik ga heel erg mijn best doen om dit project stapje per stapje te doen.

Tot binnenkort

Pascal
 
Laatst bewerkt:
Aan de onderkant, dus onder de waterlijn zie je die plaatjes zitten, bij deze hebben ze een verweerd koper uiterlijk. Dit is iets natuurgetrouwer. Maar dat ik een kwestie van schilderen, hierover ook natuurlijk later weer meer.
 
Pascal, ik kan je garanderen dat Rik weet waarover hij praat....
 
Hey Dominiek,

ABSOLUUT ! Ik heb al enkele van zijn prachtige projecten gezien op een ander forum, Rik is een 1ste klas scheeps- en modelbouwer. Ik ben dan ook heel erg gelukkig dat ik zijn hulp mag genieten.cute

Groeten

Pascal

PS : zodra ik met de bouw begin, plaats ik het verslag in het juiste topic.
 
Hallo,

Ik heb iets gemaakt wat als bouwplank moet dienen : 2 steunen waarmee je een TV aan het plafond op kan hangen. Met inbus-boutjes kan je de afstand groter en kleiner maken om de kiel er tussen te klemmen. Hier is mijn low-tech bouwplank, met de kiel van de 1/66 America :

IMAG0334.jpg

IMAG0335.jpg

Stelt niet veel voor, maar het is zwaar en blijft dus goed staan. En de kiel zit goed vast.

Groeten

Pascal
 
Dat heb je mooi voor elkaar. Blijf op die manier nadenken en je krijgt een goed schip.
Heb je al nagedacht hoe je de spanten haaks gaat krijgen? Daarvoor is meestal op een bouwplank een soort van schuif die zeker haaks is. Als je er niet uitkomt heb ik nog wel een paar sugesties voor je.
En natuurlijk blijf ik jou volgen. :D
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hey Rik,

Ik heb nog niet echt een idee hoe ik die schuif ga maken. Ik heb de spanten erop gezet (dryfit) en gemerkt dat er best wat speling op zit. Suggesties zijn natuurlijk van harte welkom cute

Hoe weet ik of de kiel evenwijdig met de grond staat ? Is het bij dit model evenwijdig als de achterkant (rechte kant waar het roer op komt) loodrecht t.o.v. de grond staat ?

Ik laat de kiel nu een tijdje in de bouwplank staan, zodat hij kan recht trekken. Van zodra ik wat verder ben met de Ferrari (en dat zal nog wel enkele maanden duren) start ik met de America en plaats ik een bouwverslag.

Denk je dat het verstandig is om eerst wat houtervaring op te doen door een beginners bootje te bouwen ?

Zoiets als deze : 1:40 Billing Boats Rainbow Fishing Cutter, 510201, Billing Boats

Groeten

Pascal
 
Laatst bewerkt:
Hoe weet ik of de kiel evenwijdig met de grond staat ? Is het bij dit model evenwijdig als de achterkant (rechte kant waar het roer op komt) loodrecht t.o.v. de grond staat ?

Dat hoeft niet, het moet aan het dek goed lopen. Dus als je de spanten er in hebt gelijmd, dan moet de spant en de kiel vlak lopen aan de dekzijde. Dus aan de bovenkant.

Voor wat betreft de hoek van de spanten. Dit is bijvoorbeeld na te meten met een geodriehoek. En je kunt in de spanten een gaatje boren. Daar met een metaal draadje doorheen om zo de spant te stellen.

Wat ook een goed idee is, maar zeer secuur werk. Dat is dat je blokjes tussen de spanten inzet. Deze geven dan gelijk stevigheid.
Wat ook veel gedaan word is dat er een rondgat geboord word in alle spanten op de zelfde hoogte vanaf de kiel. Dan word daar een rondhoud in gestoken van de zelfde maat. Als je dan een dryfit maakt zul je zien dat dit al een stevige constructie is. Daarna vastlijmen. Dus alle spanten tegelijk met houtlijm, en dan daarna de rondhoud er doorheen laten. Deze kun je dan eventueel ook nog vastlijmen. Dit is een van de meest stevige constructies.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan