Hoofdsponsor

1/66 Allereerste houtbouw

Status
Niet open voor verdere reacties.
Zoals ik jou foto zie, heb je het helemaal begrepen. Gaat zo door. cute
 
Hey Rik,

Duimen dat het gaat lukken cute
Heb jij een tip voor het verven van hout ? Ik heb nog nooit iets in hout geverfd. En ken je een goed merk witte verf ?

Morgen ga ik verder met de verschansing en de berghouten, ik hoop die na het weekend af te hebben. Dan volgen de foto's, en kan ik beginnnen met het opmeten van de spanten.
Kan je bij een houtbouw ook "vooruit bouwen" ? bv de huisjes al maken of de masten al monteren ?

Groeten

Pascal
 
Morgen ga ik verder met de verschansing en de berghouten, ik hoop die na het weekend af te hebben. Dan volgen de foto's, en kan ik beginnnen met het opmeten van de spanten.

Ho, ho, easy.
Rustig aan, kijken en kijken, anders gaat het niet goed. Wel even een kleine aanvulling. Asl je links hebt gedaan met een latje. Dan komt het volgende latje. Anders trekt je schip krom. Dit door de spanning van het hout.

En ik wacht met smart op de foto's

Natuurlijk kun je altijd een dingetje tussendoor doen. Dat kan idd een dekhuisje of iets dergelijks zijn. Maar ook daar geld, rustig aan.

Verf, wat wil je verfen?
Een gewone grondverf is vaak al goed. Hier hoef je geen speciale dingen voor te hebben. Ik heb een potje voor de borstel. Daar schilder ik eerst het hout mee. Dan kan ik daarna het hout plamuren. Na het plamuren doe ik er een primer op, dit om de volgende laklaag goed te laten dekken.

Maar voor dat je gaat schilderen, wat wil je gaan schilderen?
 
Hey Rik,

Ho, ho, easy.
Rustig aan, kijken en kijken, anders gaat het niet goed. Wel even een kleine aanvulling. Asl je links hebt gedaan met een latje. Dan komt het volgende latje. Anders trekt je schip krom. Dit door de spanning van het hout.

Maak je geen zorgen, ik doe het rustig aan hoor. Je bedoeld toch dat ik 1 latje links en dan 1 latjes rechts moet doen om het kromtrekken te vermijden ?

Het zijn vooral de masten die ik wil verven. Er zijn flink wat delen van de mast die wit moeten worden.

picture.php


Ook de binnekant van de verschansing moet wit worden, en ik dacht dat het misschien handig was om die te verven voor ik het dek ga leggen ? Dus na het beplanken, maar voor het leggen van het dek ?

Ik loop niet vooruit hoor, ik probeer allen wat vooruit te plannen ^^

Ik heb nog foto's gevonden van modellen van de America. Wat mij opvalt is dat er veel verschillen zijn wat betreft de kleuren van bv het dek en de dekhuisjes.

Groeten

Pascal
 
Laatst bewerkt:
Je bedoeld toch dat ik 1 latje links en dan 1 latjes rechts moet doen om het kromtrekken te vermijden ?

idd. , 1 latje links en daarna eentje rechts :D

het verven van de verschansing kan je voor en na het leggen van het dek. alleen is het verstandig om na het leggen van het dek schilderstape te gebruiken, omdat er kans is dat je op het dek schildert :D

en zovele modellen, zovele kleurtjes B: :D je kunt ook als de beplanking goed gelukt is, gewoon niet verven :D maar dat andere ding waarvan ik even niet op de naam kan komen (hulp!!! :D :D )
 
Tja, dan ga je even "googelen" naar foto's van de America, en dan kom je dit tegen :

arm82_781.jpg

Dit is echt wel een prachtig schip cutecutecutecute

Ik vrees dat het koopspook weer gaat toeslaan :\

Heeft iemand ervaring met kits van Mantua ?

Groeten

Pascal
 
Heeft iemand ervaring met kits van Mantua ?

Dit is toch een van de betere kits. Echt goede ervaringen mee.

Maar vergis je niet in dit scheepje. Het is niet een al te gemakkelijke. De lijnen van dit schip zijn zo dusdanig dat je alles kierdicht moet zien te krijgen, het schip hoort gelakt te zijn. En niet geschilderd. Dus je kunt niet met plamuur gaan werken. Dit wilde ik even kwijt omdat het bouwadvies gemiddelde ervaren bouwer aan geeft. En dat is naar mijn mening niet juist. verdacht
 
Pascal 80% van de bouw van een schip zit in de romp.

De spanten en het dek vastplakken is 5%, dus er komt nog 75% zwaar frustrerend werk op je af waarbij je soms goesting hebt om dat bootje verticaal te klasseren.

Ik wil maar zeggen consentreer je nog een beetje op deze boot voordat je al aan de volgende begint te denken want het moeilijkste moet nog komen.

En hierbij spreek ik zuiver uit ervaring.
Mijn eerste beplanking bij de Colin A. was in mijn ogen totaal mislukt en daarom heb ik er een tweede beplanking opgezet die ook nog niet goed was, gelukkig moest alles geverfd worden waardoor ik met plamuur kon werken.

Ik wil maar zeggen doe het rustig aan ,forceer het niet en als je aan het tuiage komt begin dan aan de volgende boot te denken,tegen die tijd heb je misschien al 10 nog interessantere bootjes gezien.
 
Hey Guys cute,

Bedankt voor jullie reacties. Ik ga eerst proberen om de America netjes te maken. Het is voor mij een "leerproces-schip" (nieuw woord, nog niet in VanDaele :D), waarmee ik probeer om houtbouw te leren.
Als de America goed gelukt is, en helemaal af is, én als ik vind dat ik klaar ben voor de volgende "fase", dan pas ga ik een volgende houtbouw-kit bestellen cute
Ik heb heel wat bouwverslagen gelezen van experten in de houtbouw, en natuurlijk is dat prachtig om te zien.
Maar ik heb ook heel wat bouwverslagen gelezen van beginners, en dat zet mij weer met 2 voeten op de grond cute

Misschien zal het ook verstandig zijn om eerst een paar beginners-modellen te bouwen, voor ik mij aan de Arm 82 waag. "De tijd zal het leren".

Ik wil jullie bedanken voor jullie bezorgdheid, het steekt me echt een hart onder de riem cute

Groeten

Pascal
 
ik sta in dezelfde schoenen als jou :D ik ben ook pas bezig aan mijn eerste project. je zult wel zien dat je tijdens de bouw misschien in de verleiding komt om een ander schip te kopen B: :D

je moet natuurlijk wel voor jezelf bepalen hoe je verder gaat. bouw op in niveau en ooit mogen wij een prachtig scratch project van jou aanschouwen :D
 
Ben bezig met de verschansing, en heb weer een vraag. De verschansing volgt de lijn van het dek (hoop ik), dus heb ik de latjes laten weken. Op dit moment zitten ze met klemmen vast om te drogen.
Nu de vraag : hoe moet ik de verschansing lijmen ? Of beter gezegd : waarop ? Als ik de latjes aan de spanten lijm, geeft het dan problemen als de spanten afgezaagd moeten worden ? Of moet ik de latjes aan het dek lijmen , en niet aan de spanten ? ('t is weer meer dan 1 vraag hé ?)

Groeten

Pascal
 
De verschansing mag je dus niet lijmen. Dit omdat de spanten die langs het dek staan straks verwijderd moeten worden. Wel geeft het de aanbeveling om de klemmen daar vanaf boven te laten zitten, dit om terugbuigen te voorkomen. Als je de tweede laag beplanking er op aanbrengt houd deze door het lijmen de vorm er stevig in. Mocht je ze toch willen lijmen, dan maar met een klein druppeltje. Anders moet je zoveel schuren als je ze er af wilt halen.

Bij de gevorderde bouw komt dit niet aan de orde, dan zitten de spanten al op de plaats waar de horen. Het betrefthier een kit, en dus zul je je daaraan moeten houden.
 
Hey Rik,

Kan ik dan de toppen van de spanten nu al afzagen ? Of hier en daar eentje ? Aangezien de verschansing de lijn van het dek volgt ?

Groeten

Pascal
 
Nee, niet afzagen, deze geven wel de lijn aan van de verschansing. Je zult hier achteraf deze moeten wegzagen.

Kijk maar eens in mijn topic van de marseille. Dat heeft ecxact de zelfde bouwwijze als die jij hebt.
 
Hey Rik,

Als ik naar de Marseille kijk, zie ik dat de bovenkant van de verschansing gelijk loopt met de bovenkant van de verschansing. Hoort dat bij mijn model ook zo te zijn ?

Groeten

Pascal
 
verschansing gelijk loopt met de bovenkant van de verschansing
Ik neem aan dat je bedoelt dat de verschansing gelijk loopt met het dek. En dat is redelijk universeel bij schepen. Het is een soort van railing moet je maar denken. Die is zowel voor als achter even hoog gezien vanaf het dek.
 
Ooops, wat een zinsbouw hé :\

Ik bedoelde : moet de bovenkant van de verschansing gelijk lopen met de bovenkant van de spanten ? M.a.w. gaat de verschansing van het dek tot aan de bovenkant van de spanten ? En lopen de berghouten dan net onder het dek ?

Groeten

Pascal, die nu toch eerst 2 maal gaat lezen wat ie wil posten.
 
Dit is meestal wel zo. Maar omdat het een schoener is, zul je dit toch wel even moeten controleren via de tekening. Je hebt een overzichts tekening, daar kun je de maten vanaf halen. Ik denk dat de verschaning iets hoger komt te liggen dan de spanten. En dan gelijk loopt met het dek, en daarna de berghouten idd niet iets onder het dek komt te zitten. Dit kun je ook in een van mijn begin posten zien van de Marseille. Daar laat ik zien dat ik de spanten te grof vind en ze gaat weg snijden. Daar zie je dat de spanten niet helemaal tot boven aan de potdeksel doorloopt.
 
Bedankt Rik,

Nu kan ik weer een beetje verder cute

De potdeksel is dat de "plank" die horizontaal op de verschansing zit ?

Groeten

Pascal

Wat een vragen hé ?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan