Hoofdsponsor

1/66 Allereerste houtbouw

Status
Niet open voor verdere reacties.
Het balsahout wil ik gebruiken om blokjes in de boeg en de achtersteven te steken. Maar als ik het model bekijk is het eigenlijk alleen voor de achtersteven want in de boeg is echt geen plaats.
Of denk je dat deze 3 bijgeleverde blokjes voldoende zijn voor de achtersteven ? :

picture.php


picture.php


De 3 blokjes zijn aan elkaar gelijmd, en ik ben begonnen met ze in vorm te schuren.

Groeten

Pascal
 
Laatst bewerkt:
Die zijn echt wel voldoenden. Het gaat er om, om de draagkracht van de huidlatten te vergroten. Bij de boeg kun je wel doormiddel van een latje daar wat meer stevigheid geven. Die moet je dan in de vorm buiten van de boeg/kiel. Persoonlijk vind ik dat bij jou model niet nodig.
 
Effe op het bouwplan gekeken, er zitten 2 hele dunne driehoekjes in de kit die in de boeg komen. Ik moet ze enkel aan de schuine onderkant afschuinen.
Het afschuinen van de spanten is erg moeilijk naar de boeg toe, omdat die heel spits toeloopt, aan de achtersteven gaat het iets beter. Zal morgen met daglicht tonen hoe het er tot nu toe uitziet. Ben nog maar aan 1 kant aan het afschuinen, zodat je het verschil goed kan zien.
Nog een vraagje : ik kan via een duitse webshop een zeilenset van Mamoli bestellen, speciaal gemaakt voor deze America. Heb je ervaring met die aparte zeilensets ? Ik heb via mail gevraagd of ze een foto kunnen sturen, morgen heb ik normaal gezien een antwoord.

cute Pascal
 
Laatst bewerkt:
Ik heb mijn zeilen altijd zelf gemaakt. Maar als je wilt deze zijn best aardig. Ik heb ze wel eens gezien.

Maar het is wel zo dat je een keuze moet maken. Wil je tuigage zien waar je veel moeite voor hebt gedaan, of wil je de zeilen zien. Deze trekken alle aandacht weg. Kijk maar eens bij een aantal collega bouwers van ons die het al wat langer doen. Die bouwen vaak zonder zeilen, dan komt de blik op het detail.

Maar er zijn altijd uitzonderingen. Dus het blijft een keuze, en sterker nog. De gevorderden bouwers hebben niet alle kennis in huis hoor. Dus het blijft jou schip. En jij zal daar naar moeten bouwen.
 
Ik ga nog even wachten met de zeilen te bestellen, eerst eens kijken of we het schip netjes in elkaar kunnen steken. In de zeilenset zijn de zeilen op maat gesneden en gestikt, dat mag ook wel voor € 46.

Hier 2 foto's van het schuurwerk aan de spanten, linkerkant is al wat geschuurd, rechts nog niet. Je kan al zien dat de lijn die de spanten volgt, begint te veranderen.

picture.php


Als test er eens wat plankjes met tape op geplakt

picture.php


Heb eens geprobeerd om een punaise in een spant te duwen, maar dat lukt niet. Het hout is erg hard, de punaise gaat er maar een paar millimeter in.

Groeten

Pascal
 
Laatst bewerkt:
Even het bouwplan bekeken, en er is een probleem met de beplanking. Ik moet dus de lengte van de spanten delen door de breedte van de latjes, om te weten hoeveel ik moet "verjongen". Maar de breedte van de latjes is niet overal hetzelfde. Ter hoogte van het dek komen 2 latjes 1 x 3 mm, dan 2 latjes 2 x 3 mm en de rest van de romp heeft latjes van 1,5 x 5 mm. Door hoeveel moet ik de lengte van de spanten delen ?

Groeten

Pascal
 
Laatst bewerkt:
Volges mij heb je het over de verschansing wat de breedste hebben, dan de berghouten en dan de rest.

Wat je moet doen is de verschansing recht houden. Die mogen niet afgeschuind worden. Dan komt er een berghout, deze is altijd dikker dan de rest van de huidplanken. Daaronder kun je de berekening los laten en moet er verjongt gaan worden. Verjongen is het taps toesnijden van de huidlatten. Dit om overal een goede aansluiting te krijgen van de huidgangen. En om deze in een goede vorm te laten verlopen. Dus dat is recht vanaf de spiegel tot aan de boeg.
 
Hey Rik,

Dus als ik het goed begrijp : ik schuur de spanten tot ik een OK van jou krijg om de verschansing en de berghouten te plaatsen. (ik zal ze eerst met tape bevestigd tonen, voor ik ze ga lijmen) Dan de spanten opmeten en delen door 5, de lijntjes op de spanten tekenen, en dan wachten op een nieuwe OK om te starten met de beplanking. Vind je dit een goed voorstel ?

Nog een vraag : is het echt nodig om alle spanten helemaal af te schuinen ? Als ik aan de achtersteven en de boeg elke spant moet schuren tot het plankje er volledig tegenkomt, vrees ik dat ik de lijn van de romp fel ga veranderen. Zeker bij de spanten die maar 2 cm van elkaar staan.

PS : wat denk je van de foto's ?

Groeten

cute Pascal
 
Laatst bewerkt:
Is goed, met foto's kan ik altijd meekijken. En misschien werkt dat voor jou wat beter. Ik zal mijn kritische oog er op laten schijnen.

Maar een handige tip is dat je de spant zwart maakt met een beetje verf. Dan zie je waar je wat van af schuurt. je mag dan niet al het zwart weg schruren om het af te schuinen. Er moet dan een streepje over blijven. Voor dat je gaat lijmen kun je wel lichtjes opschuren om ervoor te zorgen dat de lijm houd. cute
 
Hallo Pascal,

Mooi project heb je hier en de foto's worden ook al een stuk beter.:D
Valt nog niet mee hé, zo'n houten schip met al die latjes. Ik heb het 2 keer een romp gemaakt van hout, ik weet hoeveel werk en tijd er in gaat zitten en dan heb ik de latjes nog niet eens verjongd.

Applaus voor wat je aan het bouwen bent.

Mvg.
 
Hey Mister F. :D,

Bedankt voor heb compliment cute Ik heb maanden lang de bouwverslagen van houtbouwers op diverse forums gevolgd. Het is echt ongelofelijk wat voor mooie modellen de houtsnuivers maken. Ik dacht : ooit wil ik dat ook wel eens proberen. Toen heb ik de knoop maar doorgehakt, en gezegd : als ik het nu niet probeer, zal ik nooit weten of ik het kan. Heb wat zitten rondvragen, en heel veel hulp en leuke reacties gekregen, en ben toen maar gestart.
En heel eerlijk : ik vind het erg spannend, het is een totaal andere manier van modelbouwen. Als ik dit project tot een goed einde kan brengen, ga ik in de toekomst wat meer houtbouw gaan maken. Maar zover zijn we nog laaaaaaang niet.

Groeten

Pascal
 
Ik dacht : ooit wil ik dat ook wel eens proberen. Toen heb ik de knoop maar doorgehakt, en gezegd : als ik het nu niet probeer, zal ik nooit weten of ik het kan.

Daar heb je helemaal gelijk in, als je het niet probeerd zul je ook nooit weten of je het kan.
Ik ben al benieuwd naar het eindresultaat, maar doe maar rustig aan ik heb geen haast.:D

Mvg.
 
Hallo,

Het schuren van de spanten is bijna klaar (hoop ik), straks volgen wat foto's. Moet nog werken tot 13u.

Ik heb een vraag over de verschansing en de berghouten. Moet ik die in hun geheel plaatsen ? Of is het de bedoeling om de latjes in stukken aan te brengen ? vb : de latjes zijn 80 cm lang : 1 latje van 80 cm of 4 van 20 cm ?

Groeten

Pascal
 
De planken kun je van de romp in het stadium waar je nu zit gewoon geheel beplanken. Zeker voor dit soort schepen.

1_SANY1015.jpg
Dit is mijn Marseille, en ook ik heb gekozen voor gehele beplanking. Je kunt hier zien dat de huidplanken volledig horizontaal meelopen. De berghouten zijn niet verjongd en lopen met het potdeksel mee in de vorm van verschansing.

http://www.modelbouwen.be/houten-schepen/331-marseille-1764-a-5.html
Hier heb je een linkje van mijn verslag.
Daar zie je een aantal foto's er tussen staan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo,

Dit is het resultaat van flink wat uren schuren :

picture.php


picture.php


Zoals je kan zien steekt het dek nog boven de achterste blok uit. Moet ik het dek nog schuren zodat het gelijk komt met de blok ?

Omdat de instructies voor mij niet duidelijk zijn heb ik er maar een foto van gemaakt, hopelijk is het leesbaar :

picture.php


picture.php


Groeten

Pascal
 
Laatst bewerkt:
Leuk he, zo'n vertaalde handleiding die ook nog eens niet echt klopt. Wat doen we hiermee, wel het is een leidraad, meer niet. Zelf de grijze celletjes gebruiken. cute

Wat ik nu net niet kan zien is dus de figuren die erbij horen. Waarschijnlijk heb je een tekening erbij, deze is vaak duidelijker dan de tekst. Als je bij figuur 7 kijkt zul je misschien zien dat je daar de huidlagen mee kunt aflezen. Hiermee bedoel ik waar welk deel komt te zitten. Dus waar komt de verschansing en waar het onderwaterschip. Enz. Het zou wel eens kunnen zijn dat het een tekening is op de zelfde schaal. Dan kun je in principe redelijk afmeten van de tekening.

Het beplanken is waar het nu over gaat. Dus je begint bij de zandstrook. Dit is de eerst strook die je tegen de kiel aanlegt. Normaal is dit een dikkere plank die ook nog eens breder is. Alleen kun jij dit niet doen. Het zit gewoonweg niet in jou kit. Dus je begint met de beplanking vanaf de kiel. Zoals de beschrijving verteld. Je neemt daarvoor het zachte hout en laat dit in het water lekker nat worden, daardoor word het hout beter buigbaar. En kun je het op de romp spijkeren. (Wij spijkeren liever niet).

Wat je nu als eerste moet gaan doen. Is even uitzoeken op de tekeningen hoe de achterzijde, dus de spiegel er uit komt te zien. Dan weet je ook gelijk of je het dek daar moet bij schuren of niet. Dit is ook een kwestie van kijken. Kom je daar zelf niet uit, maar even een foto van dat tekening onderdeel, dan kunnen wij daar ook naar kijken.

Als je het gevoel hebt dat je klaar bent met de schuurwerkzaamheden, dan kun je op de kieldelen een lijnen plan gaan trekken. Dan meet je eerst af waar de berghouten komen te zitten. Dan ga je vanaf daar meten op elke spant. Dan kijk je zoals ik jou eerder heb uitgelegd, hoeveel plankjes je moet gaan leggen. Is het zo dat volgens de tekening je de plankjes helemaal door moet leggen totaan de potdeksel. Dan zou je, het jezelf gemakkelijker kunnen maken en de gehele spant moeten meten en berekenen zoals ik het jou al eerder heb uitgelegd. Dit is echt nodig voor het verjongen van de plankjes. Anders moet je zoals de bouwbeschrijving met tussen stukjes gaan werken en strookjes in kiertjes gaan lijmen. En dat is geen mooi gezicht.
 
zozo, ik ben eens een kleine maand weg en wat zie ik hier allemaal :D
stel maar zoveel mogelijk vragen aan iedereen, ik zal helpen als ik kan ;) maar ik moet wel zeggen dat het er al heel goed uitziet ( heb wel alleen nog maar de foto's gezien :D en een klein beetje tekst)
 
Hallo,

Ik heb foto's van de tekeningen gemaakt zodat het wat duidelijker is. Op deze tekening zie je dat ik onderdeel 24 op het dek moet lijmen. Maar later op de bouwtekening (tekening 15) zie je dat de bovenkant van de spanten eraf moet. Moet dan onderdeel 24 er ook terug af ? Want anders is de binnenkant van achter smaller dan de rest van het schip.

picture.php


Dan de verschansing. Volgens het bouwplan komt die : "starts a little beyond the stern bulwark, leans on the deck, continues on the flat part of the frames and ends at the end of the prow, practically without any support". Hier is de tekening :

picture.php


Moet het dan op deze manier zijn ? :

picture.php


picture.php


picture.php


picture.php


picture.php


Daar komt dan nog een latje bovenop. De beplanking van de spiegel kan je op tekening 6 zien :

picture.php


Toch leuk die houtbouw. Ik leer er zo onzettend veel van bij. Nu kan ik al in 100 talen vloe*** (de buurman nieuwe woordjes leren), en tegen dat het schip gaat af zijn zijn het er minstens 1000 :D

Groeten

Pascal, die bij zijn allereerste houtbouw serieus last heeft van plankenkoorts :D
 
Laatst bewerkt:
Dat maakt alles toch een stukje duidelijker zo'n tekening.

Stop maar met nieuwe woordjes leren aan de buurman. :D

Even jou tekening geleend.

1_user168_pic131_1216662520.jpg
De rode circel is het berghout. Deze is dus dikker en groter dan de rest. En de groene circel is de verschansing. Nu is het de bedoeling volgens de beschrijvin dat je eerst de verschansing aanbrengt. Die leg je een mm boven de spanten aan.

Maar voordat je dat gaat doen, moet je eerst de hekbalk aanbrengen. Dit is die dikke ronde balk dat aan de spiegel komt te zitten. Je ziet dat de latjes (verschansing) daar begint. Dus die moet volgens mij zoals ik dat kan zien daar wel blijven zitten. Dan breng je eerst twee latjes aan voor de verschansing. Meet dit even goed na van te voren, ik heb wel eens gezien dat het niet helemaal klopt en je er nog een nodig hebt. Dit kan op de 1 op 1 tekening van jou model. Daar is een overzicht als het goed is. Als deze er op zit. Komt het berghout, die is bij jou gemaakt van twee latjes, waarschijnlijk vierkante. De aanbeveling is om deze iets van een schuine kant te voorzien anders krijg je een spleet ertussen. Dit komt doordat het schip bol loopt en daardoor het hout gaat gapen. Dit noemen we dan voortaan afschuinen.

Als je zover bent, komt de de volgende uitleg. cute
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hey Rik,

Heel fel bedankt voor je uitleg. Ik denk (hoop) dat ik het nu begrijp. De verschansing loopt boven het dek, en de berghouten lopen net onder het dek. Nu ik de 2 bogen op het dek gelijmd heb, kan ik het eerste latje van de verschansing plaatsen. Ik heb mijn allereerste latje in warm water gelegd (10min) en het liet zich netjes rond de achterkant (heet dit de spiegel ?) buigen, wat klemmetjes en punaises erop en nu maar laten drogen. Ik ben een beetje van de instructies afgeweken. Volgens de tekening liep de boog van het achterste spant rond de achterkant naar het achterste spant aan de overkant (dus van stuur- naar bakboord). Ik heb de boog op de 3e spant van achter laten lopen omdat dat makkelijker is om het latje te bevestigen. Het latje wat van hieruit naar de boeg loopt pas ook beter op het 3e spant.

picture.php


Volgens Mamoli was het niet nodig om het latje te laten weken, maar ik heb het toch gedaan omdat het anders niet makkelijk te buigen was. Dit is voor mij een heel spannende fase, ben benieuwd hoe het er gaat uitzien als het latje droog is.

Groeten

Pascal
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan