Hoofdsponsor

1/66 Allereerste houtbouw

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik lach hier helemaal niet voor. Het ziet er goed uit. En straks zie je daar helemaal niets meer van.

Veel succes met het afschuinen. Neem een latje dat je over de spanten heen kan leggen om te zien of je genoeg hebt afgeschuind. Dus als je het latje er langsheen buigt moet je geen kieren zien over de spanten heen en moeten de lijmvlakken netjes aansluiten zonder dat je knikken krijgt in het latje, het moet als het ware vloeiend overlopen. Als latje kun je een stukje huidlat gebruiken dat goed buigbaar is. Of eventueel Fineer.
 
Bedankt voor jullie reacties cute

@ Modelengeneer

Als ik het latje over de spanten leg, merk ik dat 1 spant (de 3e vanaf de achtersteven) duidelijk te smal is. Vreemd want ze zijn genummerd en ik heb ze in de juiste volgorde gemonteerd. Kan ik die ene spant wat breder maken door er een latje (vertikaal) op te lijmen ? Als ik de andere spanten moet schuren tot ze gelijk met die ene lopen, ben ik bang dat ik de vorm van de romp ga veranderen.

Groeten

Pascal
 
Laatst bewerkt:
Inderdaad gewoon een fineerlatje erop plakken om de spant groter te maken.
 
Zoals Newbie al aangaf. Een latje er op lijmen. Daarmee de spant dus breder maken. Hoe is het aan de andere kant van de spant, daar het zelfde of steekt deze daar uit.

Controleer hier alle spanten mee. Dan weet je zeker dat je goed gaat.

Verder ga je met een laag beplanken of met twee lagen. Dan zal ik daar ook even een paar tipjes van los laten. cute
 
Hey Luc en Rik,

Bedankt voor jullie hulp cute

@ Rik : de spant is aan beide kanten te smal (ze past wel netjes in het rijtje tussen de andere spanten, maar is aan beide zijden een beetje te smal). Ik ga dus aan beide kanten een latje lijmen.

De beplanking bestaat uit 2 lagen, maar voor ik daar mee begin, ga ik wat vragen stellen, want de instructies zijn onduidelijk voor mij.

Eerst ga ik de spanten zo proper mogelijk afschuinen, ik ga hier echt mijn tijd voor nemen, want ik vind het een moeilijk werk. En ik wil het graag zo goed mogelijk doen, zodat ik achteraf met het beplanken geen extra problemen krijg.

Groeten

Pascal
 
Laatst bewerkt:
Als je alles goed hebt afgeschuind zal ik je wel een paar handige tips geven voor het beplanken.

Maar als eerste kun je de spanten met een latje controleren of ze echt wel allemaal goed zijn. Dat weet je nu. Dit is een must. En moet ook echt goed zijn.

Wat je als eerste moet doen. Als je alles netjes afgeschuind hebt is de spanten stuk voor stuk opmeten. Dan meet je ook de huidplank op van de eerste huidlaag. Maar even een schema op papier met de maten van de spanten. Dus spant 1 t/m 10 bijvoorbeeld. Daaronder schrijf je de totale lente op van de maat (oppervlakte) van dek naar kiel. Dit meet je van elke spant.

Dan weet je van het groot spant dus de breedste ook de maat. Deel deze door de maat van de huidlat. De uitkomst is dan hoeveel huidlatjes je moet gebruiken.

Dan deel je bij elke spant de hoeveelheid latjes. Dan zul je zien dat je bij de voorkant smaller uitgaat komen. De voorkant is de boeg. Dan kun je dit per latje afschuinen. Dat is dus het smaller maken van het latje. Voor elke spant en elke maat van het latje trek je een streepje met je potloot.

Als je het meten gedaan hebt, maak maar eens een plaatje. Dan kan ik zo zien of het een beejte klopt.

We gaan ook geen spijkers gebruiken voor het beplanken. Maar punaises. Als je die niet hebt. Ga ze maar alvast aanschaffen. Die heb je echt nodig als beginner. (Ik gebruik ze niet meer maar dat is een trapje te hoog) Als je zoals mij gaat werken is het dek naar beneden bouw. En die is anders. Vandaar.

Dus nog even wachten met beplanken. En van de maten eerst een plaatje maken als je ze hebt afgetekend.
 
Hey Rik,

Bedankt voor je duidelijke uitleg cute

Ik heb de laatste weken zo'n beetje alles wat ik kon vinden over beplanken gelezen, maar het helpt wel ontzettend als je het nog eens rustig uitlegd.
Ik ga vanaf nu (behalve het afschuinen van de spanten) geen actie meer ondernemen, voor ik het gevraagd heb. Het beplanken lijkt me een hele moeilijke klus. Bij deze kit moet je verschillende soorten latjes gebruiken bij de eerste en de tweede beplanking (verschillende diktes en verschillende soorten hout) , en bij de tweede beplanking komen daar nog eens al die kleine groene latjes bij. Ik heb vandaag mijn bestelling latjes binnengekregen, dus heb ik wat extra latjes voor de eerste beplanking om te oefenen.

Ik vind het geweldig van je, dat je mij wil leren hoe ik de plankjes moet afschuinen, want dat wordt in het instructieboekje niet uitgelegd. Mamoli houdt het simpel, en gebruikt de zelfde breedte van latjes over de hele lengte.

Ik heb een vraag bij het afschuinen van de spanten : het latje dat je gebruikt om de spanten af te schuinen, hou je dat evenwijdig met de onderkant van de valse kiel ? Dus eigenlijk loodrecht t.o.v. de spanten ?

Groeten, en nogmaals heel fel bedankt voor je hulp cute

Pascal
 
Laatst bewerkt:
Ik heb nog een vraag over het afschuinen : aan de boeg en de achtersteven hebben de spanten een felle bocht. Daar kan ik met mijn schuurblokje heel moeilijk bij omdat het te breed is. Kan ik hiervoor een schuurblokje van rondhout maken ? Of moet ik mijn blokje kleiner maken ?

Groeten

Pascal
 
Meestal heb je blokjes nodig van verschillende maten en een rondschuurblokje is ook altijd handig.

Latje loodrecht op de spanten dus // met de kiel.


Ik vermoed dat je de how-to van Pter op het andere forum al hebt gelezen .
Hier is nog een andere how-to van een ander forum.

Model Ship World :: TEMPLATE

Hoe meer kennis,hoe meer vreugde.
 
Hey Luc,

Bedankt voor de tip en de link cute

Weet jij misschien waar ik balsa blokjes kan kopen ?

Groeten

Pascal
 
Bij de sponsors op onze site.
Bij de modelbouwwinkel bij uw thuis om de hoek.
Bij hobby of crea-winkels.

Meestal staan overal dezelfde dozen met dezelfde maten in.

En blokjes kun je niet kopen. Het zijn planken van 10cm breed op 1 m lengte met de desgewenste dikte.
 
Even een stukje over schuren.

Als je gaat schuren weet dan wat je doet. Dus waar ben je mee bezig. En waarom doe je iets. Als je dat weet kun je dus het gereedschap hier op aan passen.

Dit klinkt denk ik gek, maar veel mensen weten ook niet hoe schuurpapier werkt. Gewoon papier met een korrel. En hoe groter het getal hoe fijner. Maar wat doet het dan?

Wel schuurpapier, en dan bedoel ik goede kwaliteit, schuurt niet maar snijd. Het snijd alleen heel erg vaak en nog eens naast elkaar ook. Kijk maar eens naar het hout en schuur maar eens diagonaal aan de houtnerf, dan kun je dat zien.

Hiervan uitgaande, kunnen we dus leren dat het wel degelijk een gereedschap is.

Nog een puntje dat ik ontzettend veel verkeerd heb zien gaan is het schuren uit de losse hand. Men neme een schuurpapiertje vouwen dit eens dubbel en dan met de vingers als draagvlak word er geschuurd. Het resultaat is dan dat de kuilen en de bobbels als het ware geschuurd worden. En dus niet de bobbels weg geschuurd. En iets dat recht is en hoort te zijn rond word. Dit doordat de druk niet vlak is op het schuurvlak.
Het volgende nadeel hiervan is dat het schuurpapier dus vet wordt van het huidvet. En we weten dat wanneer het schuurpapier vet is, net als een vijl, dit niet meer werkt. En het vet trekt ook nog stof aan en hierdoor wordt het schuurpapier ook nog eens snel vol.

Ga je iets schuren zorg dan dat het vlak dat je moet schuren iig ook schoon is. Ik heb schilders gezien die echt klaagde dat het schuurpapier snel vol zat en dat ze dit steeds snel moesten vervangen. Waarop mijn vraag is geweest heb je het te schuren oppervlakte wel goed schoon gemaakt. Zij keken mij raar aan en ik heb het ze wel eens voor gedaan. Dan die gezichten. Met een stukje schuurpapier kan je dan ineens een gehele gevel schuren zonder het schuurpapier hoeven te vervangen. Vuil en vet, trekt in tussen de korrel, waardoor het schuurpapier vol loopt en niet meer schuurt.

Dan weten we nu wat schuurpapier doet en wat het eigenlijk is. Wat kun je dan doen hiermee?
Dan komen we op het goed gebruik van schuurpapier. Als je de bovenstaande punten weet en dat in de gaten houd, kun je gemakkelijk een half schip bouwen op een goed stuk schuurpapier. Overigens dit kost nog geen halve euri per vel.

Dan neem je een blokje. Het liefst van alumium op eventueel een profiel met een goed glad vlak. Dan lijm je het schuupapier daarop. Lijm dit dan met een montage lijm of iets dergelijks. Wel goed gelijkmatig uitsmeren zodat je geen bobbels krijgt op het schuurvlak. Je kunt van hardhout allerhande vomen maken. Dat heb ik ook. Daarmee kun je dan zelf de grote en de vorm maken die je nodig hebt. let wel dit is voor eenieder anders. En zelfs afhankelijk van het model dat je bouwt. Omdat je met een goede kwaliteit flink wat schuurwerk kunt doen. En dat kan echt. Is het afnemen van het schuurpapier niet zo veel werk, het afsteken en verwijderen van het schuurpapier en het er opnieuw opplakken is dan ook wel even werk, maar dan ben je zeker van een goed resultaat.

Het volgende voordeel van lijmen is dat je schuupapier niet schuift, hierdoor is het langer houdbaar. Rechter, scheurt het niet.

Ik hoop dat ik zo voor veel mensen een stukje op papier heb kunnen zetten. cute
 
Hey Rik,

Ik hoop dat ik zo voor veel mensen een stukje op papier heb kunnen zetten

Je schuurt hier weer een supertip over dit forum cute

Effe off-topic : ik vind het altijd moeilijk om mijzelf in tekst uit te drukken. Op de een of andere manier kan ik het nooit schrijven zoals ik het wil zeggen. Als ik grappig wil zijn lukt het meestal wel (allez da hoop ik toch), maar als ik iets ernstig wil schrijven, vind ik zelden de juiste woorden om het te schrijven. Ik vind het FANTASTISCH dat iedereen op dit forum klaar staat met raad en hulp. Dus maak jullie geen zorgen als ik soms eens "vreemd" overkom, het is echt niet zo bedoeld cute

Pfffff, dat was ook weer moeilijk om te schrijven, en het staat er weer niet zoals ik het wil zeggen. Weet je, ik doe het maar zo : ik ben hier héél graag. cute

Groeten

Pascal
 
Laatst bewerkt:
Pfffff, dat was ook weer moeilijk om te schrijven, en het staat er weer niet zoals ik het wil zeggen. Weet je, ik doe het maar zo : ik ben hier héél graag. cute

Groeten

Pascal
Dat is toch hét aller belangrijkste: lol beleven aan het forum en ondertussen je hobby beoefenen. cute


Droop (die denkt dat Pascal nu een forum-junkie aan het worden is. :D:D:D)
 
Hey Droop,

Droop (die denkt dat Pascal nu een forum-junkie aan het worden is :D:D:D)

Ik denk het ook, ik kan echt niet van dit forum afblijven, het is hier dan ook echt gezellig B:

Pascal
 
Ooh ja,

De mensen die mij kennen van het andere forum weten dat ik heel graag in mijn eigen topic, over vanalles en nog wat zit te "tetteren". Dus als jullie pijn aan de vinger hebben van altijd maar met dat muiswiel naar beneden te scrollen: ni boos zij hé :D

Pasquale
 
Hey Rik,

Maare hoe staat het met de bouw. verdacht

Ben naar de brico geweest (op zoek naar balsa, maar helaas, zal voor zaterdag zijn) en heb een ronde vijl (een "zachte" ?) , een setje houtvijltjes en lijmklemmen gekocht. Ben nu voorzichtig bezig met het afschuinen van de spanten. Delicaat werkje, maar ik probeer zo dikwijls mogelijk het latje er tegen te houden, en schuur maar telkens een klein stukje voor ik opnieuw meet.

Op deze foto kan je zien dat de 4e spant van links te smal is, daar ga ik nu een latje op lijmen.

picture.php


Groeten

Pascal
 
Laatst bewerkt:
Jaa we zijn weer on topic. Zoasl het hoort. cute Ben niet boos hoor.

Wat we nu even moeten zien is dat het verschil op zich niet zo heel groot is. Dit is dus met een stukje fineer makkelijk op te vullen waardoor je gemakkelijk kan vullen.

Wat ik mij nu even afvraag is waarom wil je balsahout hebben?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan