Hoofdsponsor

1/66 Allereerste houtbouw

Status
Niet open voor verdere reacties.
[mod modus: aan]Dit mooie verslag hoort eigenlijk thuis waar het alle eer verdient: in het houten schepen hoekje. B:

Hier in dit off topic gedeelte loopt het eigenlijk een beetje verloren en daarvoor is het té interessant.

Ik zou het anders verplaatsen maar helaas heb ik hier geen bevoegdheid. ^^ [mod modus: uit]



Droop
 
Hey Rik,

Bedankt voor de tips cute

Als je met blokjes werkt : plaats je dan 1 spant bijvoorbeeld het middelste, en ga je dan telkens blokjes zagen en die links en rechts van de kiel plaatsen, volgend spant, en zo verder ?

Met de rondhout methode : hoe boor je een gat in alle spanten op dezelfde hoogte ? Leg je de spanten op elkaar ?

Groeten

Pascal
 
[mod] modelengeneer

Ik heb jou topic hierheen verplaatst, dit omdat het nu inmiddels een bouwverslag betreft.

[mod] uit


Wat betreft die ronde gaten, ja als je een colomboor hebt is dit gemakkelijk te doen. Maar zorg er dan wel voor dat het stapeltje met spanten heel goed vast licht en niet kan schuiven.

Ikzelf doe dit altijd eerst voorboren met een klein boortje. Van 1 mm. Dan met de technischtkeken potloot van 0,5 mm vanaf de eerste spant de rest aftekenen. Ook gebruik ik dan een aanslag. Dit kan een simpel blokje hout of metaal zijn waar ik de spanten dan tegen aan leg. Dan weet ik zeker dat het recht is wat ik aftkeken.
 
Hey Droop en Rik,

Bedankt voor het verplaatsen van dit topic cute

Het is nu toch een bouwverslag aan het worden hé

@ Rik : ik heb geen kolomboor ,
Ikzelf doe dit altijd eerst voorboren met een klein boortje. Van 1 mm. Dan met de technischtkeken potloot van 0,5 mm vanaf de eerste spant de rest aftekenen. Ook gebruik ik dan een aanslag. Dit kan een simpel blokje hout of metaal zijn waar ik de spanten dan tegen aan leg. Dan weet ik zeker dat het recht is wat ik aftkeken.

Ik begrijp weinig van je uitleg : wat is een technischteken potlood ? Is dat zo'n vulpotlood ? Ik snap niet wat je doet met die aanslag : leg je de spanten met de bovenkant tegen het blokje ? En wat teken je af ?

Veel vragen hé :(( Maar ik wil het goed doen, dit is voor mij geen tussendoortje. Maakt niet uit of ik iets 10 keer moet afbreken of opnieuw moet beginnen. Ik zou héél graag een mooi schip maken, wanneer ze af gaat zijn speelt geen rol, en geen enkele moeite is teveel. Ik hoop dat ik de smaak te pakken krijg, zodat ik in de toekomst wat meer houtbouw-projecten kan maken. Maar ik zal eerst maar eens proberen om van deze America een mooi model te maken. wacko

Ik voel me héél klein in de wereld van de houtbouwers, maar vind het écht GEWELDIG dat jullie mij bijstaan met raad en tips. Dus alvast een hele grote : DANK U WEL cute


Groeten

Pascal
 
Voor Pascal

amai mijn hoofd duizeld plots , how how mannen rustig blijven, ik zie hier drie pagina's met uitleg hoe wat waar, als, en, zo moet dit en zo moet dat, effe remmen en kalm blijven de onderdelen in de doos eens goed bekijken en het bouwplan eens deftig bestuderen probeer u een beeld te vormen hoe het er moet uitzien en probeer een plan op te stellen hoe u dit gaat doen. Niet panikeren en niet te hard van stapel lopen en dan rustig vragen stellen op het forum
 
Ja Jim, maar dat geeft niet, beter veel vragen dan het niet snappen.

En technischtekenpotlood is idd een vulpotlood.
Als je geen kolomboor hebt, is goed aftekenen een must.
Een aanslag, het woord zegt het al, is een blokje of iets waar je alles tegen aan legt. Dus dat het niet verschuift enzo. Bij workmates zie je ze ook wel dan in de vorm van nokjes.

Veel vragen hé Maar ik wil het goed doen, dit is voor mij geen tussendoortje. Maakt niet uit of ik iets 10 keer moet afbreken of opnieuw moet beginnen. Ik zou héél graag een mooi schip maken, wanneer ze af gaat zijn speelt geen rol, en geen enkele moeite is teveel. Ik hoop dat ik de smaak te pakken krijg, zodat ik in de toekomst wat meer houtbouw-projecten kan maken. Maar ik zal eerst maar eens proberen om van deze America een mooi model te maken

Verder kan ik hier alleen maar een antwoord op geven, aldoende leert men. Hout is leuk, voor mij het leukste dat er is. Je moet alles zelf maken en goed vooruit denken. Ik zie aan jou dat je dat al goed doet. Maar je mag ook best beginnen en fouten maken. Sterker nog daar leer je van. En zo zie je steeds weer dat je een stapje hoger komt.

Enne iedereen is klein begonnen. Ik had nog niet eens internet. Ik had vroeger nog niet eens van dat woord gehoord. En heb vele scheepjes in het kliko gesmeten en overnieuw begonnen, maar als het dan toch gelukt is he. Dan geeft dat een geweldig gevoel. cute
 
Hallo,

Het eerste werkje is gebeurd, met de tip van Ptér is het grootste spant gelijmd.

picture.php


De foto is weer heel wazig, maar dit is de beste van de 4 die ik heb genomen. Morgen toch maar eens het boekje van de camera lezen. :((

Vandaag naar de Hubo geweest : lijmtangen en vierkante latjes (voor de blokjes) gaan halen. De volgende stap is het meten en zagen van de blokjes die tussen de spanten gaan komen.
Maar eerst deze spant een dag laten drogen. Ik gebruik UHU Hart, weet iemand hoe lang deze lijm moet drogen ?

Groeten

Pascal
 
Laatst bewerkt:
Hallo,

De spanten zijn gelijmd met behulp van lego-blokjes.

picture.php


picture.php


En nu moet het dek gemonteerd worden :

picture.php


Maar ik zit met het volgende probleem : het dek past niet mooi tussen de spanten, de afstand tussen de 2 "kopjes" bovenaan het spant, is bij sommige spanten niet breed genoeg. Vreemd want ik had eerst alle spanten en het dek gedryfit en toen paste het wel. Nu de spanten allemaal loodrecht staan past het niet meer.

Moet ik nu : 1. De opening tussen de "kopjes" van de spanten groter maken. OF 2. De inkepingen in het dek groter maken zodat het tussen de spanten past ?

Groeten

Pascal
 
Laatst bewerkt:
Bijkomende vraag:

Gaat het dek beplankt worden.
Dus werken met houten latjes of ga je met een potlood strepen trekken die de beplanking moet voorstellen.
 
Moet ik nu : 1. De opening tussen de "kopjes" van de spanten groter maken. OF 2. De inkepingen in het dek groter maken zodat het tussen de spanten past ?

Ik zou de inkepingen in het dek groter maken.
Daar dit beplankt wordt zal een te groot gemaakt gat niet meer zichtbaar zijn.dit is volgens mij het enigste nadeel.

Als je de opening tussen de kopjes gaat vergroten dan zal je later dit terug opnieuw misschien moeten gaan opvullen als je de schutting (zijkant (witte rand die boven het dek uitsteekt)) gaat afwerken.
Je hebt dan het probleem dat de kopjes overal niet even breed zijn.
 
Hey Luc,

Bedankt voor je antwoord cute

Ik heb eens goed gekeken waar het dek klem zat, en met een dun freesje op de dremel de inkepingen wat groter gemaakt. Telkens opnieuw getest of het goed was, en opnieuw aangepast. Het dek zit nu goed vast, ligt mooi op de spanten, en is waterpas. Heb nog even een dryfit gedaan.
Hier weer wat van mijn bekende wazige foto's boos

picture.php


picture.php


Ben blij dat dit gelukt is :D

Groeten

Pascal
 
Laatst bewerkt:
Ziet er goed uit. Nu als het dek vast zit komt het grote schuren. Netjes de romp in de juiste vorm schuren zodat er geen hoekjes meer zijn van de spanten. Dus ik kijk al uit naar dat resultaat. cute
 
Nadat alles goed in vorm is geschuurd zou ik ook balsahoutblokjes in de boeg en spiegel steken en dit in de juiste vorm schuren.
Zodoende hebben houtoppv om te lijmen waardoor je plankjes beter bevestigd zijn op de punten waar ze een grotere buiging moeten maken.
 
Hey Rik en Luc,

Bedankt voor jullie reacties cute

Het schuren van de spanten kan ik dat met een schuurblokje doen ? Of moet ik hiervoor een houtvijl gaan kopen ?

Groeten

Pascal
 
Laatst bewerkt:
Ik zelf zou de spanten afschuinen met een schuurblokje, een tussen korrel als schuurpapier. cute
 
Beagle geeft als tip een houten haaks blokje bekleden met schuurpapier.

Ik dacht dat rik hiervoor een aluminum profieltje gebruikt.

Wel er voor zorgen dat het blokje langer is dan 3 spanten omdat je latje minstens op 4 spanten goed moet raken.
Dus als je schuurt niet spant per spant afzonderlijk maar telkens een paar spanten gelijk zodat ze allemaal dezelfde kromming krijgen.

als er teveel moet weggeschuurd worden neem ik soms ook de vijl maar dan een metaalvijl ipv een houtvijl.

De metaalvijl heeft veel kleine tandjes waarmee precieser te werken is (minder materiaalafname) ipv de grofgetande houtvijl.
 
He, he, he, heel goed, Newbie.

Applaus
Nog even en ik ben werkeloos. cute

Rik die helemaal blij is. :D
 
Vandaag nog wat kunnen werken aan de America, dus tijd voor een update.

Het dek had ik gisteren gelijmd, was niet makkelijk om het tussen de spanten te krijgen, maar ik denk dat het goed zit :

picture.php


Vandaag heb ik blokjes gemaakt om tussen de spanten te zetten. Was een heel werk aangezien ik alles met de hand moet zagen :

picture.php


Tussen de grootste spanten heb ik blokjes gezet. Tussen de kleine spanten heb ik stukken potlood gebruikt, omdat de blokjes veel te groot waren. Hopelijk liggen jullie nu niet in een deuk van het lachen, maar de truuk met de potlood lijkt me goed gelukt. Ik heb maar 2 potloden in stukjes moeten zagen.

Nu alles goed laten drogen en dan vrijdag beginnen met de spanten af te schuinen.

Groeten

Pascal
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan