Hoofdsponsor

1/66 Allereerste houtbouw

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hey Folkert,

Jij ook bedankt cute
Mijn bureau is weer in een stort veranderd boos Wat heb ik toch een chaotische manier van werken hé ?

Groeten
Pascal
 
Mijn bureau is weer in een stort veranderd Wat heb ik toch een chaotische manier van werken hé ?

Ach zo ziet het er bij mij ook uit, als je maar weet waar alles ligt dan heb je orde in chaos.:D

Mvg.
 
Netjes heel netjes.

Even nog over het beplanken voor het dek straks.

De lijnen tussen de spanten wel even aftekenen en een rechte lijn van de boeg naar de spiegel tekenen met een potloot. Dan houd je de dekbeplanking daar straks netjes recht mee. En zeker als je straks de dekplanken wilt maken zoals je van plan was. Dan kun je hier gemakkelijker de deknagels mee maken en bepalen waar je dekplank begint en dus ook eindigd. Zo blijft ook de volgorde netjes haaks. En begint elke dekplank op een spant. :k
 
Hey Rik,

Dat zijn hele goede tips cute Ik was mij al aan het afvragen hoe ik dat dek moest leggen. Maar dat elke plank op een spant begint, dat snap ik niet hoe je dat moet leggen. Kan dat ook als ze per 3 verspringen ?
Vraagje over de latjes van het dek : de latjes die ik wil gebruiken zijn 4 mm breed, ze moeten 6 cm lang worden. Ik wil ze "halveren" naar 2 mm breed. Lijkt het je beter om ze eerst te halveren, en dan op 6 cm lengte te snijden, of omgekeerd ?
En heb je ook nog een goede tip hoe ik die latjes het best kan halveren ?

Wat vind je van het test-raampje ?

Weer flink wat vragen hé :s
Groeten
Pascal
 
Test raampjes zien er goed uit, het spul kende ik zelf niet van gebruik.

Het is denk ik natuurlijk zo goed te doen.

Die deklatjes zou je naar mijn mening niet hoeven verdunnen. Als het toch zou doen. Dan moet je ervoor zorgen dat de tegen een aanslag liggen die de zelfde dikte aan liggen als het latje zelf. Dan kun je denke aan een latje vastlijmen op een vlakke ondergrond. Dan kun je daar de liniaal op leggen. Ook zou ik dan een hogere aanlag voor de liniaal maken, waar de liniaal dan weer tegen aankomt, dit om de afstand goed te houden. En zo je latjes te kunnen snijden. Maar je zult wel merken dat je aardig wat afval hout zult krijgen, dit omdat je niet al het hout gelijk krijgt.

Dan de latjes als een bundel stapelen, en met een schuurblokje gelijk en recht afschuren.

Bij deze dikte niet gaan werken met een papieren of garen breeuwnaad. Dan moet je zorgen voor een potloot of pen breeuwnaad. Mijn idee, helemaal niet. Maar de houtnerf om en om leggen. Dan krijg je optisch een planken effect doordat de nerven niet met elkaar meelopen.
 
Ik twijfel of ik de latjes zou verdunnen, het is natuurlijk heel mooi :
MOD2029c.gif
Bron : modelshipways

Maar ook een hoop werk boos Ik ga afwachten hoe het schilderen van de romp afloopt, als dat mooi is kan ik nog altijd gaan verdunnen of dunnere latjes bestellen.
Dat van het om en om leggen van de houtnerf is wéér een supertip Rik Applaus Applaus Applaus Bedankt :k

Groeten
Pascal
 
Pascal ,

voor je dekken kan je ook een beetje zeuren en met carton werken i.p.v. latjes , zoals ik :

MB%20%E9chelle%20vers%20la%20plage%20avant.jpg


Het kan gemakkelijk verweerd worden en eveneens waterbestendig gemaakt worden ...

de groetjes ,

Laurent
 
Prachtig werk Pascal. Applaus
Je hebt er talent voor!
 
Hallo,

@ Laurent : ik begrijp het niet goed, heb je het dek uit karton gemaakt ? Ziet er prachig uit :|

@ Michel : bedankt voor het compliment, ik hoop dat mijn schilderwerken er zo mooi gaan uitzien als die van u.

Groeten, Pascal
 
@ Laurent : ik begrijp het niet goed, heb je het dek uit karton gemaakt ? Ziet er prachig uit

Yep !

ik gebruik daarvoor archieveerdozenkarton , die ik in mijn "copy-shop" koop, kost ongeveer 2,5 € per doos , en daarmee kan ik twee à drie scheepjes op schaal 1/100 "bedekken"

hierbijn zo'n doos , wordt altijd "plat" verkocht :
IMGP0567bis.jpg


hieronder een foto van dicht , je kan gemakkelijk de structurele strepen in zien , deze helpen mij om de lijnen te traceren , deze lijnen worden met een 0,05 mm stiftje ( een van deze stiften voor industriele tekenaars die je bijvoorbeeld bij "Schleiper" kan kopen ) , dit karton is heel stevig en ongeveer 0,8 mm dik
IMGP0568bis.jpg


hieronder het resultaat :
IMGP0035.JPG

IMGP0386.jpg

IMGP0388.jpg

IMGP0783.jpg


dat ziet er voor mij goed genoeg uit , ik heb liever zo een dek op mijn modellen , ziet er realistischer uit dan dekplanken eentje per eentje gelegd , zeker op deze schaal . De hout die je in je bouwdoos kreeg om de dekken te leggen mag je volgens mij direkt in de openhaard smijten :k


Alles wordt dan met G4 watervast gemaakt , een beetje G4 aan een stuk keukenpapier , over de karton vrijwen , totdat er een kleine hoeveelheid erin drinkt en alle overschot direct afvegen .

Ik heb reeds kritiek gehad op mijne dekken , door enkele duitse oorlogsschepenmodelbouwers , ze vinden dit "goedkoop" , zij hebben waarschijnlijk gelijk , maar als je echt goeie dekken wilt leggen in hout , op de goeie schaal , moet je dan echt harde fineerhout kopen , meestal zijn dat fruitbomen ( perenboomhout is meestal gebruikt ) en het blijft een tijdsrovende job .

Niet voor mij dus , ik ben nog niet zo zot als een achterdeur :D

Alhoewel B:

de groetjes ,

Laurent
 
Hey Laurent,

Heel fel bedankt voor de duidelijke uitleg en de mooie foto's cute
Het ziet er echt prachtig uit, dit ga ik zeker eens proberen.

Groeten, Pascal
 
Ja,dit heeft wel wat.Het ziet er in ieder geval mooi op schaal uit.
Alleen mis je wel de "structuur"erin.Dus de ruwheid(als ik dit zo mag schrijven)van de oppervlakte.Nu is deze oppervlakte glad.Een beplanking geeft toch wel een waarheidsgetrouwe oppervlakte erin.

Maar indien dit prima voor de bouwer werkt,waarom dan niet toepassen?.
En het is,in mijn ogen.altijd de bouwer die er haar/zijn bevrediging in moet kunnen vinden.En als die er zo in komt dan gewoon lekker toepassen.

Prima verder.

Ron.
 
Hey Ron,

Je hebt hier een heel goede opmerking. Het mist inderdaad structuur, nu maakt dat niet zo uit bij een modern schip, maar de America is in 1850 gebouwd, en toen waren de planken misschien niet zo glad als op moderne schepen. Ik heb al 1 stap overgeslaan (het leggen van de tweede beplanking) dus het dek wil ik eigenlijk wel in hout gaan leggen. (al was het maar om te oefenen, zodat ik bij een volgend schip, dat niet voor de eerste keer moet gaan doen. Met dank aan Newbie voor deze opmerking).

Ik ga de karton manier zeker proberen als ik aan de Bismarck ga beginnen, lijkt me erg mooi om het op die manier te doen.

Groeten, Pascal
 
Als je zo'n kartonnen dek legt, moet je dan eerst de onderkant ook impregneren met G4 of is één laag aan de bovenkant voldoende?

Moest ik zo'n dek leggen, dan zou ik latjes uit fineer gaan snijden maar die karton-methode is wel zéér practisch.





Droop
 
Dag allemaal ,

mijn kartonnen dekken worden allen met G4 op de bovenkant behandeld , de onderkant is gelijmd op een houten "onderdek" .

Waar er alleen kartonnen dekken komen te staan , behandel ik dan wel de twee kanten met G4 , goed opletten aan de zijden , het is daar dat er een soort van "delaminatie" gebeurt als het niet goed genoeg met G4 behandeld werd .

Ik heb deze manier van doen ontwikkeld de dag dat ik naar de Maritiem Museum te Antwerpen ging , ik heb kunnen bemerken dat veel modellen van vrachtschepen die in de jaren 20 gebouwd werden , een papieren of kartonnen dek hadden , ik kon ook opmerken dat veel bovenbouwen in massief hout gebouwd werden , die dan met papier bekleed waren , waarop de vensters en deuren getekend waren .

Ik vond dat een goeie oplossing , een beetje "vintage" , juist aangepast aan de periode waar mijn meest geliefde scheepsmodellen uitstammen , van de jaren 1875 tot 1930 .

de groetjes ,

Laurent
 
Ben dit weekend met mijn vriendin en onze woef gaan uitwaaien aan zee, maar ik heb toch nog een beetje kunnen bouwen.
De stuurhut heeft haar eerste laag plankjes gekregen, knap bedacht van Mamoli : je legt de latjes op een stuk tape, lijmt dat rond de bodemplaat, daarna komt er nog een laagje rond en de tape zit verstopt tussen de 2 lagen. Er moet nog wat geschuurd worden, maar het komt wel in orde :

IMAG0566.jpg

Dan het "rooster", dit vond ik veel te groot, dus heb ik het wat ingekort en er latjes rond gemaakt. Bijkomend voordeel is dat ik nu voldoende van die latjes over heb voor een volgend project :

IMAG0567.jpg

En nog een overzichtplaatje :

IMAG0568.jpg

Groeten, Pascal
 
Zeer netjes die roosters. In voor de volgende keer. Als je dit soort roosters gaat maken, niet lijmen maar lakken. De lak kun je heel goed als lijm gebruiken, en dan is het resultaat toch heel ander, omdat je geen lijmresten hebt. En je hoeft minder voorzichtig te zijn met de lijm, omdat je lak hebt gebruikt. :D

Dat plakband zou ik er straks toch wel afhalen hoor. Dit zal eens loslaten, dit is een vervelende eigenschap van plakband, het droogt uit en laat daarna los. En dat wil je niet.

Verder als je straks je dekken hebt gelegd. Hoe je dit ook besluit, dan is het wel zaak om de stukken waar een deklichtje op komt hier een zwarte ondergrond aan te geven, dit om een inkijk te simuleren. Dan hoef je er geen gat in te zagen en daaronder nog het een en ander te doen. :k
 
Hey Rik,

De rooster is niet gelijmd, hij klikte vanzelf in elkaar. Enkel de latjes er omheen zijn gelijmd. Er zitten wel nog wat "frangeltjes" aan, ik moet het nog wat schuren en met een saté-prikker de kleine stukjes hout er tussenuit peuteren.

De plakband wordt gesandwiched tussen 2 laagjes latjes, de latjes zijn niet aan elkaar gelijmd, hiervoor ga ik je tip met de lak proberen.

Voor het dek heb ik zwart papier gekocht voor onder de dekhuisjes waar je kan doorkijken te leggen. Diende om de breeuwnaden te maken (weer een tip van jou :k) maar wordt nu gebruikt om de inkijk te maken.

Groeten, Pascal
 
Dit kan je nauwelijks een update noemen, maar ik vind het zo mooi, dat ik het even wou laten zien ^^

Wat een laagje beits kan doen :





Dat zal er leuk uitzien als dat op het dek staat cute

Groeten, Pascal
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan