Hoofdsponsor

1/66 Allereerste houtbouw

Status
Niet open voor verdere reacties.
De watergangen worden niet altijd in de modelbouw aangegeven, dit omdat ze vaak erg klein zijn. Dus allereerst de vraag aan jou omdat je ze wel graag wilt hebben hoe groot zullen ze worden.

Dit om het bepalen van het gereedschap daarop af te stemmen.
 
Ik denk dat ze 4 mm breed en 3 mm hoog moeten zijn. Staat niet uitgelegd in de BB van Mamoli, eens kijken wat die van BlueJacket zegt.

Tot zo B:

Groeten
Pascal
 
Alleen op de foto van de doos van Mamoli zijn er watergangen 7 aan elke kant, Constructo heeft er 2 aan elke kant, de andere America's : Bleujacket, de foto's die jij me hebt getoond en een museum America hebben er geen.

Zou ik ze maken of niet ?

Groeten

Pascal
 
Tja, dat is altijd een dilema.

Maar ik weet een ding zeker. 4mm breed zou eventueel kunnen. Maar ik vind dat al erg groot qua schaal. Maar dan ook nog 4 mm hoog. Dat is erg veel te hoog. Tenzij er iets van kikkers of bolders achter zitten. Dan heeft deze een dubbele functie. Dan kun je daaraan de stootwillen bevestigen en eventueel het schip vast leggen na het afmeren.

Dan zou ik een twee tal gaatjes boren van ong. 2,5mm. Dan deze met een penvijljte vierkan uitvijlen tot 3mm vierkant. Dan de breedte doorhalen met een scherp mesje zodat je een geheel krijgt. En dan nog even met een vijltje erlangs om alles af te werken.

En daarna met lak verstevigen. Dan weet je zeker dat je geen houtsplinters krijgt. De lak wel verdunnen. Dan kun je het nog eens nalopen en zo netjes glad maken.

Als je de gaten maakt. Dan goed kijken bij de replica die in het echt bestaat. Daar kun je vaak goed zien hoeveel het echte schip er had. En waar ze zitten. Maar het is slechts een lijdraad, niet elk schip is het zelfde en er zijn meerdere replica's
 
Bedankt voor de uitleg Rik cute
Ik heb besloten om er geen watergangen in te maken. Het zal al moeilijk genoeg worden om de romp mooi glad en netjes geschilderd te krijgen.
Heb gisteren een testje gedaan met Microscale Crystal Kleer op een rondje van koperdraad, vanavond zal ik er een foto van plaatsen. Ik hoop dat het er goed uitziet, want dan is het heel makkelijk om de raampjes te maken : beetje Crystal Kleer op een satéprikker, even rond de randjes gaan, naar het midden eindigen zodat je een soort "blaasje" krijgt, laten drogen en klaar. Duimen dus dat het er mooi uitziet.
Nu ik van de watergangen verlost ben, komen de volgende uitdagingen : het aanbrengen van de verbreding aan de steven (dit ga ik proberen te maken met een stukje hout dat ik van Rik heb gekregen B:), en de masten. De 2 masten moeten naar de top toe smaller worden, dus dat wordt goed afmeten en schuren.
Ik heb nog een vraag over het schilderen van de romp : zou ik eerste een brede witte waterlijn spuiten (dus breder dan ze moet zijn), dan de juiste breedte afplakken, het rood en daarna het zwart spuiten ? Of is er een betere manier volgens jullie ?

Groeten

Pascal
 
Wat ik zelf zou doen is een waterlijn van ong. 2 mm aanhouden op dit schip. Dit om de overgang van rood naar zwart een accent te geven.

Dan beginnen met rood over de gehele romp. Als je dit netjes strak hebt gespoten in de matte kleur. Dan nog eens polijsten en alles nog even nazien. Daarna de laatste roodlaag erover.

Goed uit laten harden nu is belangrijk.

Dan de zwarte kleur. Dus het rood helemaal afplakken, zorg ervoor dat je geen kiertjes hebt waar eventueel een waas doorheen kan.
Dit in jou geval in hoogglans spuiten. Als dit goed is. Dan zou ik het rood nog niet er afhalen maar het zwart afplakken tot ong. 2 mm boven het rood. Daar kan dan de waterlijn met een kwastje in geschilderd worden. Als dit dan weer netjes droog is. Dan alle afplaktape verwijderen. Dus zowel het rood als het zwarte afplaktape.
 
Ja, dat lijkt me ook een goede manier cute
Misschien kan ik nog een laagje grijs onder het wit aanbrengen ? Want het lijkt me moeilijk om wit dekkend over zwart te schilderen.
Welke kleur rood zou je gebruiken ?

Groeten

Pascal
 
Ik gebruik zelf altijd de primer van motip. Die geeft de perfecte rode kleur. En dat daarna een blanke laklaag mat erover.
 
Hey Rik,

Dus jij gebruikt rode primer ? Ik wist niet dat zoiets bestond :| Of begrijp ik het verkeerd ?

Groeten
Pascal
 
:| :|Bestaat Motip ook in verfpotten ? Of enkel spuitbussen ? Ik ben geen fan van spuitbussen verdacht
En wat zou je gebruiken als je geen Motip had ?

Groeten
Pascal
 
Om dan een goed antwoord te geven is het handig om te weten of je een airbrusch hebt, of dat je de romp met een kwast te lijf gaat. :|
 
Ik heb een fantastische airbrush : een Paasche VL, double action, met 3 nozzles en 3 naalden.
72342566_full.jpg


Als ik er nu ook nog deftig mee kon spuiten verdacht

Groeten
Pascal
 
Dat is idd. Een hele mooie airbrusch. Daar kun je bijna alles mee.

In dat geval zou ik Revell matt rood 36 en Revell matt 83 mengen tot een verhouding 75 op 25 % Eventueel nog een druppel oker erbij.
 
Thanks Rik,

Ik ga eens kijken of ik die kleuren heb liggen tussen mijn voorraad potjes. Heb ook nog een soort donkerrode speciale airbrush-verf, zal vanavond laten weten wat voor merk en kleur dat is.

Groeten
Pascal
 
Wil even het resultaat van een test-raampje gemaakt met Microscale Crystal Kleer laten zien :

IMAG0555.jpg

IMAG0556.jpg

Op de foto's lijkt het "doffer" dan het is, het blinkt best wel. Ik ga het nog een laagje P+ geven om te kijken of het beter wordt.
Wat denken jullie ervan, is het goed om de raampjes mee te maken ?

Wat info over de verf : Winson & Newton, liquid acrylic colour, crimson. Deze verf geeft een wat donker-rode "bloedkleur" op een grijze ondergrond.

Groeten
Pascal
 
Foto's van de dekhuisjes los op het valse dek. Het rooster moet nog veranderd worden, dat is veel te groot :

IMAG0557.jpg

IMAG0558.jpg

Op de laatste foto is een beetje te zien dat de romp mooi glad begint te worden. Ben heel benieuwd wat dat gaat geven na het schilderwerk.

Groeten
Pascal
 
Ziet er al mooi uit Pascal,
dit komt goed en zeker met de begeleiding (tips) van Rik.

Je test raampje ziet er schitterend uit.

Verder zo

Johan
 
He Pascal, overzicht foto's............goed man.

Geeft goed weer hoe het straks uit eindelijk op z'n plaats valt/staat. Ook het gereedschap om het schip heen verdacht geeft goed de schaal van het schip weer.:s

Ga zo door ik blijf je volgen.

Mvg.
 
Hey Johan,

Bedankt voor het compliment cute Alles wat je op de foto's ziet is dankzij de fantastische hulp van Rik, en al de anderen die tips & truuks hebben gegeven.
Geweldig toch hé, als je zoveel hulp krijgt op ons leuke forum.

Groeten
Pascal
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan