Hoofdsponsor

1/66 Allereerste houtbouw

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hey Rik,

Jean-Pierre is zo vriendelijk geweest om zijn hulp aan te bieden, natuurlijk ga ik van zodra de bouw aan de Arnemuidse Hoogaar start allerlei tips vragen cute
Het model van Jean-Pierre is van Mantua, en hij heeft er diverse dingen aan toegevoegd en verbeterd.
Prachtig model Jean-Pierre Applaus Applaus

Groeten

Pascal
 
Heel fijn, dan is het nu aan jou om er een net zo'n mooi model van te maken. Als dat hij dat heeft gedaan.
 
Heb nog enkele uurtjes aan de skydome gewerkt, met wisselend succes. :s
Dankzij de tip van Rik ziet het latje aan de onderkant er mooi uit B:
Maar die plastic bovenkant, daar ben ik niet tevreden over, het uitfresen van de raampjes is niet zo goed gelukt omdat het erg klein en heel breekbaar is.
Wat doe je dan ? Juist ja : SCRATCHEN B: Het koepeltje komt van een vliegtuigbom op 1/48 en de ring is de uitlaat van een F-14 op 1/72. Nog flink wat schuurwerk en dan komt het gepriegel : het maken van de 6 hele dunne raamlijsten.
Ook heeft de romp haar vierde grondlaag / plamuur / schuursessie gekregen, ik denk dat het nu wel voldoende glad is.
Met een beetje geluk kan ik morgen wat foto's plaatsen.

En nu richting dromenland cute

Groeten

Pascal
 
Voila de foto's van de scratch skydome :

Het ziet er best goed uit, op de foto's rechts de Mamoli versie, links de uitlaat van de F-14 versie. Tweede foto heeft de originele op het houten frame, derde foto mijn eigen versie op het frame :

IMAG0546.jpg

IMAG0547.jpg

IMAG0548.jpg

In het midden komt nog een koepeltje, maar daar moet ik nog iets op vinden, de vliegtuigbom is niet mooi rond, en na al het gepriegel had ik toch graag een mooi koepeltje gezien.

Groeten

Pascal
 
Dag Pascal ,

dat koepeltje was meer dan waarschijnlijk uit plat glas gemaakt , ik kan me niet inbeelden dat medio XIX eeuw gebogen glas gemaakt was . Plus , stel je voor dat je ooit zo'n reuzegolf op je dek krijgt , glas gebroken , waar moet je deze koepeltje laten herstellen ?

Ik zou dus 6 kleine stukjes plastiek snijden en daarin passen ...

de groetjes ,

Laurent
 
Hey Laurent,

Met het koepeltje bedoel ik het dopje dat op de bovenkant van de plastic cirkel komt, daar waar de latjes elkaar kruisen. Ik ga proberen om er nog 6 kleine driehoekjes in doorzichtig plastic in te plaatsen maar, ik weet niet of dat gaat lukken, het is erg klein en breekbaar.
Ik heb intussen een koepeltje gemaakt van de 1/48 vliegtuigbom, maar het ziet er een beetje uit als een ... euuuhhh ... als een ... "tepel".
Maar een schip is vrouwelijk dus dan mag het wel denk ik hé ?:D:D:D (Als ik het dopje zo bekijk ziet het er naaruit dat ze het koud heeft ;P)
Vanavond volgen de foto's.

Groeten

Pascal
 
Nog een kleine update, het koepeltje is op de latjes geplaatst :

IMAG0549.jpg

IMAG0550.jpg

En hier zie je duidelijk dat het scheepje een vrouwelijk tietje euuhhh "tintje" heeft gekregen :k

IMAG0551.jpg

Was weer een hele klus ben benieuwd hoe het eruit ziet als het de nodige laagjes witte verf heeft gekregen.

Groeten

Pascal
 
Mooi werk,Pascal.Lijkt toch maar een beetje op jouwn "tepel".Maar je hebt er plezier in om te scratchen,daar gaat het zich om.

Ron.
 
Dat weten we dan ook weer zonder te willen weten :|

Alle gekheid op het spreekwoordelijke stokje, dat ziet er best aardig uit.

Ha ha ha...begrijp mijn tekst niet verkeerd,ik heb dit geschreven omdat Pascal deze vergelijking al eens had aangehaald :k.

Ron.
 
Ja dat wil ik ook wel eens weten. Ron, hoe weet jij hoe mijn tepel eruit ziet :D :D :D

Pascal, die vanaf nu dus niet meer topless op het strand rondloopt.
 
Zou ik het zo laten ? Of denken jullie dat het er beter uitziet als het wat vlakker is aan de bovenkant ?

Groeten

Pascal
 
Ik wil graag raampjes in de skydome plaatsen, maar wat denken jullie dat de beste manier is : ze dicht "smeren" met een produkt zoals Microscal Crystal Kleer, of raampjes snijden uit doorzichtig plastic ?


Bron : schooner America

Groeten


Pascal
 
Laatst bewerkt:
Ik wil graag raampjes in de skydome plaatsen, maar wat denken jullie dat de beste manier is : ze dicht "smeren" met een produkt zoals Microscal Crystal Kleer, of raampjes snijden uit doorzichtig plastic ?



Groeten


Pascal
Persoonlijk zou ik de raampjes uit doorzichtig plastic snijden, Pascal. Al was het enkel en alleen maar voor de stevigheid.


Droop
 
Hey Droop,

Dat lijkt me ook de mooiste, maar moeilijkste oplossing. Ik heb in een topic van Grendel gezien dat hij de raampjes lijmt door een rand van houtlijm op de raamlijsten aan te brengen, en dan het raampje erin duwt. Moet ik misschien ook eens proberen.

Groeten

Pascal
 
Pascal,
deze laatste truc is niet zo slecht, als je weet dat witte houtlijm transparant opdroogt.
 
Als je houtlijm gaat gebruiken zal dit zeker transparant opdrogen, maar ik denk dat je dit gaat zien aan de zijkanten.

Mijn oplossing zou zijn doormiddel van een stukje styreen strip als raamlijst te lijmen met Revell contacta claer. Dan van binnen en buiten schilderen. Dan heb je geen last dat je de resten ziet.

Als laatste kun je ook nog zonder lijmresten werken doormiddel van MEK te gebruiken en deze met een penseel in de randjes te laten lopen. Niet teveel zodat het er helemaal tussen loopt, maar gedoseerd. Ook dan zijn geen lijmresten. En dan ook de binnen en buiten kant schilderen van de dome.

Maar eerlijk is eerlijk. De veiligste wijze is nog steeds houtlijm. Dit word ook bij koplampen van de auto gebruikt in de modelbouw. :k
 
Bedankt voor de tips Rik, ik weet nog niet helemaal hoe ik de raampjes ga maken. Ze snijden uit doorzichtig plastic zal een hele klus worden.

Heb weer wat zitten priegelen, zo langzaam begin ik te beseffen waar ik aan begonnen ben. Dit is geen modelbouw-project, dit is een avontuur. Op enkele uitzonderingen na - zoals de spanten en de kiel - moet je bijna alles zelf maken. Maar gelukkig vind ik het nog steeds heel erg leuk :D

Dit is de bodemplaat van de cabrio-stuurhut, hier heb ik latjes van 1 x1 mm op gelijmd :

IMAG0552.jpg

Moet nog een beetje ronder gemaakt worden, en dan komt er een "wand" van houten latjes rond. Deze zijn hier met tape aan de buitenkant aan elkaar gelijmd en blijven een tijdje rond deze dop zitten zodat de vorm er een beetje in komt. Nadien komt er nog een wand rond en dan is het (hopelijk) mooi afgewerkt :

IMAG0553.jpg

De skydome heeft 2 laagjes witte verf gekregen, er zullen er nog een paar op moeten om het mooi dekkend te krijgen. Ik heb de foto vanop een afstand genomen, om eens te zien hoe het er uit ziet. Is niet zo mooi op de foto, maar in het echt ziet het er best leuk uit :

IMAG0554.jpg

Het schuren van de romp is ook bijna gedaan. Nog één laagje grondverf, en dan kan ik gaan polijsten. Waar ik echt tegenop zie, is het maken van de watergangen. Heb zolang aan de romp zitten schuren dat ik een beetje bang ben om er nu die vierkante gaten in te gaan boren.
Als iemand daar een tip over heeft, hoor ik het graag.

Groeten

Pascal
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan