Hoofdsponsor

1/66 Allereerste houtbouw

Status
Niet open voor verdere reacties.
je hebt nu toch wel ervaring, waarom niet een iets moeilijker?
en ik ben er zeker van dat die Hogaars een mooi sheepje wordt, ook al bouw je die als tweede. die zien er meestal stukken beter uit dan je eerste
 
offtopic

even opletten jongens.

offtopic

Maar hoe staat het nu met de America??

En ik denk dat je een leuke keuze maakt wat betreft de nieuwe bouw. Ik weet dat je de Hoogaar al besteld hebt. Maar is het niet mogelijk om deze als scratschbouw te maken. Je weet dat het een betrekkelijk eenvoudig schip is. En jou kwaliteiten zijn na dit schip wat je nu laat zien hoog genoeg om dan scratsch te starten. Ik schrijf dit omdat ik denk dat je een beetje teleurgesteld zult gaan worden van de kit. Dit omdat je nu door onderzoek weet hoe een hoogaar er uit moet zien. En dat is dus niet echt te benaderen met een kit. Van welk merk dan ook. En als je zelf scratsch hebt. Dan kun je dit wel benaderen.
 
Hey Siemen,

Ik heb vanalles nieuws geleerd (en leer het nog steeds) met de America, maar ik vind dat ik pas ervaring heb als ik geen domme fouten meer maak, en als ik het verjongen goed onder de knie heb. Als moeilijke schepen staan de Brittania en de Endaevour (zeiljacht) op het verlanglijstje B:

@ Rik : je zit helemaal in mijn gedachtenlijn : ik wil in de toekomst zeker een Hoogaar gaan scratchen (liefst in een grote schaal ,1/24 of zoiets) De kit heb ik gekocht om : 1 ervaring op te doen 2 omdat ik het een heel mooi scheepje vind.
Ik wil eerst een stuk of 5 kits bouwen, voor ik me aan een scratchbouw-project waag. Al was het maar omdat ik dan allerlei gereedschap moet gaan aanschaffen.

De America ligt een paar dagen zo goed als stil : mijn collega is 2 weken met vakantie, en nu draai ik dubbele shiften boos Maar ik zal nog wel een paar uurtjes vinden om te modelbouwen cute

En zoals beloofd : pas als de America HELEMAAL klaar is, begin ik met de volgende houtbouw-kit.

Groeten

Pascal
 
ik geef je er wel helemaal gelijk in. maar dat komt nog wel hoor :D en 5 kitjes, da's wel serieus veel hoor!!

en voor scratch heb je geen elektrische gereedscappen nodig ofzo hoor, dat kan eenvoudig met wat handgereedschap. al moet je dan soms wel je verstand gebruiken


maar als mod zeg ik dat we nu verder gaan met de America. als je een topic over de Hogaar wil, maak die anders even aan in de off-topic berichten.
ik hoop dat je toch veel tijd kunt vinden om te bouwen, anders sta je te lang op het droge :D
 
Back to the future............. euhhhh..... the America :k

Ik heb een luxe-probleem : 2 soorten latjes om het dek mee te beplanken :
Soort 1 : Mamoli : dikte 0,5 mm (moeten geschuurd worden aan de zijkanten vanwege "rafelig") Soort 2 : Scotty : dikte 1 mm (zijn lichter van kleur, maar moeten niet geschuurd worden)

Vanavond ga ik proberen nog een kleine update te plaatsen.

Groeten

Pascal
 
Ja,en dat zijn die "luxe"problemen die je heel veel tegen het lijf gaat lopen bij scratchbouw cute...heerlijk toch?.

Het is jouwn project,ik in jouwn positie zou kiezen voor de lichtere latjes,omdat je die niet aan de zijkanten behoeft te schuren.Met schuren van de dek latjes loop je,volgens mij,het risico dat je de latjes scheef gaat maken,dan krijg je spleetjes enzo...

Als je een donkere kleur wilt,kun je deze altijd nog beitsen.Ik weet alleen niet hoe het ,eventueel,buigen van deze latjes gaat,kan ook bepalend zijn.

Maar nogmaals,,,het is jouwn project en keuze..en jouwn keuze is bepalend:k.

Ron.
 
Laatst bewerkt:
Kijk eens goed naar de foto's die je hebt staan in dit topic. Daar staat het antwoord eigenlijk al in. Het dek betreft een mahonie dek. Dat niet gelakt is uiteraard. Dus is het een grijze tint en licht van kleur. Daar kun je nu bij jou keuze dus van uit gaan. Ik denk, maar dat is natuurlijk persoonlijk, dat je dan voor de lichtere moet gaan. Schuren of niet, is dan niet zo van belang. Het schuren is op zich genomen toch altijd nodig. Dan wel lichtjes met een schuurblokje uiteraard.
 
Een hele kleine update :

Op deze foto de 2 latjes die ik kan gebruiken voor het dek. (De foto is wazig, heb beetje bewogen) :

1_IMAG0506.jpg


En deze 2 foto's tonen het 1ste dekhuisje, is bijna klaar. Nog 2 raampjes en 2 deurklinken moeten erop komen :





Aan mijn wazige foto's is duidelijk te zien hoe moe ik ben, ik kruip dan ook eens voor een keetje voor onder de wol.

Groeten

Pascal
 
Heel goed, en goed slapen. Anders komt het niet goed. En dit is en blijft hobby, en geen moeten he.

Verder zou ik nog steeds met mijn antwoord van eerst blijven, dit omdat ik toch altijd naar het orgineel blijf kijken en dat als uitganspunt blijf houden. Verder ondanks de vermoeide plaatjes. Een mooi resultaat met het dekhuisje. Je kunt het. Gewoon doen.
 
Mooi dekhuisje Pascal. Het is wel een fijn werkje precies.
Voor de dekplanken ga ik de keuze aan u laten maar het is wel zo dat het, indien nodig, veel gemakkelijker is om lichte latjes achteraf iets donkerder te maken dan andersom.

Keep up the god work.
 
Dank u wel Rik en Michel,

Het dekhuisje bestaat uit 40 onderdelen, en het is ongeveer 1 x 1 x 2 cm groot !!!
Het moeilijkste aan het dekhuisje vind ik het lijmen, omdat het niet meer geschilderd of gelakt wordt, moet je heel goed uitkijken dat er geen lijmresten te zien zijn.
Moeilijk, maar heel erg leuk. Als het hele schip er zo goed gaat uitzien als het dekhuisje, ben ik een zeer tevreden man cute

Wat betreft de dekplanken ga ik voor de latjes die ik bij Scotty heb gekocht. Die zijn recht aan de zijkanten en zijn mooi rechthoekig. Die van Mamoli zijn heel erg dun en erg rafelig (vooral aan de zijkanten). De breewnaden ga ik simuleren door met een potlood of zwarte stift de zijkanten te kleuren. Als ik een stiftje vind dat dun genoeg is, ga ik de nagels ook proberen te tekenen op de dekplanken.

Groeten

Pascal
 
Laatst bewerkt:
Pascal,

Ik raad u toch af om een stift te gebruiken om de nagels te tekenen. De inkt dringt door in het hout en langs de vezels en dit kan er voor zorgen dat je in plaats van een puntje een vlek krijgt. Als je het toch zo wil doen gebruik dan een stift die al wat ouder is en die weinig inkt vrijgeeft. Met potlood heb je deze problemen niet, een vb kan je zien bij het project van Ruben.
 
Hey Michel,

Bedankt voor de tip B:
Ik hoop dat ik dit weekend een beetje kan modelbouwen. De lange uren op mijn werk matten mij echt af. Aan zulke dingen merk ik heel goed dat ik geen 18 jaar meer ben :s
Hopelijk kan ik zondag nog eens een update plaatsen.

Groeten

Pascal
 
Heb vannacht dan toch nog een klein beetje kunnen bouwen. Het 2 de dekhuisje moest volgens Mamoli in de breedte beplankt worden, maar dan moest ik de latjes in de breedte buigen, en dat leek me niet zo handig.
Ik heb daarom het voorbeeld van de foto op de doos gevolgd, en de latjes in de lengte erop gemonteerd. Ik had ze netjes gebogen en gelijmd, en toen zag ik dat die latjes niet helemaal moesten doorlopen tot op het dek. Dus heb ik langs de onderkant een stukje van het blokje afgezaagd, zonder door de latjes te zagen. Op die manier kan ik er een latje tegen zetten, en zo ziet het er wat meer uit als de foto op de doos. Ook ben ik begonnen met het scratchen van het deurtje.

Foto's (tussen-overzichtelijkheids-plaatjes) volgen vanavond B:

Dit weekend en volgende week gaan we dan weer verder met het schuren van de romp. En dan komt het hachelijke klusje : het uitboren / zagen / fresen van de watergangen. :s

Groeten

Pascal
 
Dit weekend en volgende week gaan we dan weer verder met het schuren van de romp. En dan komt het hachelijke klusje : het uitboren / zagen /

Amai, dit zou niets voor mij zijn. Ik denk dat ik te hard zou bibberen :|
 
Hier zijn de picas cute

Het 2de dekhuisje is nog niet af er moeten nog 2 latjes bij komen, maar zoals je kan zien is er heel weinig ruimte om ze te lijmen :

IMAG0512.jpg

Hier het stukje dat ik van het blokje heb gezaagd :

IMAG0513.jpg

En de start van het scratch deurtje :

IMAG0514.jpg
Geweldige foto die laatste boos Er is zo goed als niks op te zien.

Dat was het weer, hopelijk heb ik wat meer tijd in het weekend.

Groeten

Pascal
 
Dan heb ik net de Mantua Arm 82 besteld, en dan zie ik dit :

Dan heb je toch de goede besteld. Niet deze aub. Dit omdat dit model aan geen kant klopt. als we even kijken naar de details, dan zie je heel duidelijk dat het dek en de opbouw van een bottertje afkomen. Dus niet van een hogaar. Mijn advies. Een leuk vensterbank modelletje, maar niet echt een modelbouw model.
 
Hey Rik,

Een geluk dat ik de goeie heb besteld B:
Ook vind ik het verschil in prijs vreemd : Mantua schaal 1/25 : € 50, Billing Boats schaal 1/27 : € 115. ????

Het is gelukt om de 2 gebogen latjes aan het dekhuisje te lijmen, straks hoop ik nog wat aan het deurtje te kunnen werken.

Groeten

Pascal
 
Ik heb een vraag over de dekhuisjes : denken jullie dat ze er beter uitzien met een laagje houtbeits ? Of is het mooier om ze onbehandeld te laten ?

Groeten

Pascal
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan