Hoofdsponsor

1/66 Allereerste houtbouw

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bedankt voor de complimenten ^^

Het ziet er beter uit op foto dan in het echt hoor. Ik zal de romp meebrengen naar de brouwersdag, dan kunnen jullie ze in het echt zien.
Ik kan alleen maar zeggen dat ik het nog steeds heel leuk vind. Je begint echt met niks, een hoop latjes, en langzaam aan komt er dan een schip tevoorschijn. Geeft een machtig goed gevoel :D

Groeten

Pascal
 
Pascal,

Dit ziet er zeer strak uit! Nu begin ik toch wat jaloezie te voelen, mijn complimenten!

Ik wil je alleen vragen om geen kneedbaar hout te gaan gebruiken.Dat gaat er later uitvallen.Kneedbaa rhout krimpt na een langere tijd.

Ik hoop dat dit niet waar is want dan heb ik grote problemen!:\
Geldt dit voor elke houtpasta???
 
Pascal,

Dit ziet er zeer strak uit! Nu begin ik toch wat jaloezie te voelen, mijn complimenten!

Ik wil je alleen vragen om geen kneedbaar hout te gaan gebruiken.Dat gaat er later uitvallen.Kneedbaa rhout krimpt na een langere tijd.

Ik hoop dat dit niet waar is want dan heb ik grote problemen!:\
Geldt dit voor elke houtpasta???

Of dit voor alle kneedbare hout tubes/potjes geld durf ik je niet met 100 % zekerheid te beantwoorden.
Feit is alleen,dat ik dit weet uit eigen ondervinding en ook door de leerschool van mijn vader(verwoed houtbouwer van vooral caravans toen).Hij adviseerde mij om in verbindingen en opvullingen beter nooit dit soort oplossingen te gebruiken.Beter of plamuur of gewoon goed passend maken.

Ik zou je dus adviseren,als je het al gebruikt hebt,om eens goed te lezen wat er in de gebruiksaanwijzing staat geschreven,of om kontakt op te nemen met de fabrikant via een e mail.

Maar houd wel rekening ermee,dat de gangbare kneedbare houtsoorten op cellulose basis zijn.

En dat is DE vijand van lakken en verf....:((

Beter is om in de toekomst misschien kneedbaar hout in de modelbouw beter te vermijden.Plamuur is daar beter voor....

Ron.
 
Ik ga in elk geval geen kneedbaar hout meer gebruiken. Het schuurt niet zo goed als plamuur, de plamuur die ik gebruik is Perfax snel plamuur uit een tube (binnenkort die van de Action).
Bedankt voor de tip Ron (ik heb net naar de deuromlijstingen in mijn appartement gekeken, de gaten van de schroefjes heb ik 11 jaar geleden met kneedbaar hout gevuld, en wat zie ik : het is gekrompen !! Wat ooit heel strak was, heeft nu een deuk).

@ Michel : bedankt voor het compliment. Ik hoop dat mijn romp zo strak gaat worden als uw rompen cute

Groeten

Pascal
 
Pascal, als ik u romp zie gaat dit strakker worden dan mijn romp.
Zo kunnen we nog wel even doorgaan hé:D.

Ik ga vanaf heden voor de zekerheid ook geen houtpasta meer gebruiken. Op de tube staat niets vermeld en ik kan het niet meer aanpassen dus laten we maar het beste hopen. De pasta gaat wel bedekt worden met primer en verf dus misschien helpt dit tegen het krimpen omdat er dan geen lucht meer aan komt...

Ik zal binnen enkele jaren dus feedback kunnen gevenB:

In ieder geval voor de info Ron.

Ik heb net een mail naar de fabrikant gestuurd. Ik zal het antwoord aan jullie meedelen vanaf ik een reactie krijg.
 
Laatst bewerkt:
Hey Michel,

Nu ik u toch aan de lijn heb : hoe schuurt gij uw rompen als ze geplamuurd zijn ? Vlakke stukken is geen probleem, maar wat doe je met als die rondingen en bochten ?

Groeten

Pascal
 
Het schuren altijd met een schuur blokje. Ik had al uitgelegd waarom toch. Als je een schuurblokje gaat maken, zou je er ook een kunnen maken die rondloopt. De ronde heb ik toenvallig in het plastic, en die voldoet gek genoeg goed. Dan kan je overal bij door de ronding die daar aan zit.
 
Hey Rik,

Het schuurblok-systeem begrijp ik. Ik gebruik hetzelfde blokje als ik voor de spanten heb gebruikt. Maar, kan je misschien eens een foto plaatsen van een rond schuurblokje, dan krijg ik een idee van het materiaal dat je gebruikt, en de diameter.

Groeten

Pascal
 
Pascal,

Schuren doe ik ook met een schuurblokje. Ik heb zelf eentje gemaakt (gewoon een stukje van een houten balkje gezaagd).
Het blokje dat ik gebruik is ongeveer 6cm op 2,5 cm op 1,5cm. Waar ik niet geraak met dit blokje schuur ik met de hand.
Ik weet dat er mensen zijn die dit afraden (niet verkeerd opvatten a.u.b.) maar bij mij lukt dit perfect zonder bobbels en putten. Je moet het als het ware 'voelen'.
En in vb. de herstellingen enz.. van autocarroseriën (spellingwacko) doen ze dit ook op sommige plaatsen.

Ik heb geen rond schuurblokje maar dit kan misschien wel handig zijn.
 
Schriftelijke update(tje)

Er is goed nieuws en ........ tja eigenlijk is er alleen maar goed nieuws :D
De romp gaat langzaam maar zeker dicht, nog een stuk of 6 latjes aan elke kant en dan is het zover.
Ik ben er (volgens mij dan toch :\) in geslaagd om de overgang aan de achtersteven goed te krijgen.
Aan de boeg moet ik nog wat gaan zagen en schuren om die netjes te krijgen, maar dat zal hopelijk ook wel lukken.
De laatste 4 of 5 latjes richting berghouten ga ik opnieuw moeten uitmeten en anders verjongen dan de anderen (mijn telling klopt dus niet helemaal), maar dat zal waarschijnlijk ook wel lukken.

De foto's volgen nog, misschien vanavond al.

Ben benieuwd wat jullie ervan gaan vinden verdacht

Groeten

Pascal
 
de Foto's Volgen Nog, Misschien Vanavond Al.

Ben Er Klaar Voor, Ben Er Klaar Voor, Ben Er Klaar Voor, Ben Er Klaar Voor, Ben Er Klaar Voor, Ben Er Klaar Voor, Ben Er Klaar Voor.

:d:d:d
 
kan niet meer zeggen dan spongebob hier boven :D
PS: goed schuren, dan vallen de foutjes niet of minder op :lol:
 
Ben Er Klaar Voor, Ben Er Klaar Voor, Ben Er Klaar Voor, Ben Er Klaar Voor, Ben Er Klaar Voor, Ben Er Klaar Voor, Ben Er Klaar Voor.

:d:d:d
Rik, één vraagje: "Ben je er klaar voor?" :D


Droop (die er eigenlijk ook wel klaar voor is... cute )
 
Het gaat goed vooruit zeg. Ik ben er ook helemaal klaar voor.
 
Ik nog niet ,zou het mogelijk zijn tegen zaterdag, dan ben ik er klaar voor.:D:D
 
Het wachten wordt beloond :D

Ik ga ze nu plaatsen, binnen een 5 tal minuten : FOTO'S !!!!!! Dus na de reclame :D

Groeten

Pascal
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan