Hoofdsponsor

1/50 San Felipe 1:50 [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik had je in stilte maar onregelmatig al gevolgd. Prachtig schip zover en uitstekend uitgevoerd. Ga zo door!
 
Zeer mooi, welke verf gebruik je? En vernis je die verf mat is is van zijn eigen zo ?
 
Dit verslag heb ook doorgelezen, en moet zeggen dat je een mooi schip weg zet hoor. Indrukwekkend8)

Germt
 
Zeer mooi, welke verf gebruik je? En vernis je die verf mat is is van zijn eigen zo ?


bedankt voor de complimenten (allemaal :) )

De verf die ik gebruik is verf die mijn vrouw gebruikt voor het schilderen van schilderijen (acrylverf) en is van het merk amsterdam. Ik zocht de goede blauwe kleur en had deze niet in enamal thuis, zag toen de goede kleur biij de spullen van mijn vrouw en heb dat geprobeerd. Het is verf waar relatief veel water in zit, dus moest ik drie keer over het onbehandelde (geen grondverf) hout voor het juiste resultaat. Voodeel an deze verf is dat het droog is binnen 5 a 10 minuten. Het wit en zwart is ook met die verf geschilderd (hoefde maar 2 keer). Ik heb er nog geen vernis of blanke lak overheen gespoten en denk ook niet dat ik dat ga doen.

de delen die niet geverfd hoeven te worden in kleur behandel ik met olie. Ik heb een jerrycan die ik ooit een keer van een meubelmaker heb gekregen die dat gebruikte om grenen meubels te kleuren. Heb dat een keer geprobeerd op een scheepje en sindsdien gebruik ik alleen nog maar die olie, ik vind de kleur goed en effect realistisch. Je kunt het donkerder maken door het hout meerdere keren te behandelen, meestal doe ik het 2 keer.

grtz Ed
 
bedankt voor de complimenten (allemaal :) )

Ik heb er nog geen vernis of blanke lak overheen gespoten en denk ook niet dat ik dat ga doen.

Ik heb dat zelf ook nooit gedaan Edwin, ik denk dat het zonder blanke vernis op de gekleurde delen veel realistischer is.
Om het verschil te kunnen zien zou je een proefstukje kunnen maken, dan kun je het effect zien en dan beslissen.
Maar jij bepaald dat natuurlijk zelf;)

Germt
 
ik zet ook nooit vernis op mijn schip , gewoon verven en afblijven.
 
De afgelopen maanden geen tijd gevonden om veel te bouwen, maar inmiddels toch weer aan de slag gegaan. Vooral veel aan de buitenkant van de romp gewerkt, en deze is nu klaar. vervolgens de dekken verder aankleden met de kanonnen en andere fittings. Ik kan hier van alles typen, maar foto's zeggen toch veel meer.

hier dan de vorderingen van de afgelopen zomer:

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

nog een paar kanonnen en dan kunnen we met de masten beginnen.

grzt Ed
 
mooi ed je zult je werk nog wel hebben met de touwen als ik zie wat er allemaal op je rusten zit dat gaan veel touwtjes worden
 
Door omstandigheden voor het eerst dat ik dit verslag lees Edwin maar je maakt er 'n indrukwekkend schip van, petje af hoor.
 
bedankt Dick

inmiddels weer wat opgeschoten, alle kanonnen staan op het dek met de touwen (meer komen er niet aan omdat het anders te rommelig wordt), ook de stellage voor de twee sloepen en 1 sloepje is ruwbouw klaar (nog vlonders en een beetje in model drukken en verven). Sloepje is spantenbouw waarbij de spanten naderhand verwijderd zijn.

de drie masten zijn klaar en die ga ik morgen vastzetten waarna de laatste fase kan beginne, het tuigage........

hier de foto's
attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

en tot slot een imposante dame...
attachment.jpg
 
Tot zover 'n schitterend resultaat Edwin, je zal eens zien hoe mooi alles word als je haar volledig opgetuigd hebt.
 
waar foto's al niet goed voor zijn...
in een van de masten zit een grote fout, welke...
attachment.jpg

de top van de hoofdmast staat verkeerd om!
snel losgeweekt (ik lijm alles met houtlijm :) ) en als het droog is morgen goed vastlijmen.

gr Ed
 
Laatst bewerkt:
Prachtig hoor, mooi om volgen, en goed dat je er nog vroeg bij bent voor de grote mast.
 
We zijn inmiddels al weer ruim 6 weken verder en lang zo veel niet gedaan aan het model als ik zou willen.

De dame heeft ook en bijzondere nare ervaring gehad, ze staat bij mij in de gang onder de trap op een soort tafel, ongeveer 1 meter hoog. Nu hebben we een open trap en de vrouw wilde de traptreden met een doek schoon maken, de doek gaat door de treden heen, blijft aan en mast vast zitten en..... boem, het hele schip vat met een donderend geweld op de grond.

De schade..... viel uiteindelijk nog mee, de romp was niets aan te zien, geen deukje, goed gebouwd :)
De schade waren de bovenste delen van de masten waren los en deels kapot, en aan de achterzijde bj de galerij waren de leuningen er af, een klein uurtje en het was tot opluchting van mijn vrouw weer gemaakt.

Ik ben begonnen met de tuigage, enkele zware lijnen die de masten op hun plek moeten houden vastgezet, wel een paar nieuwe blokken gekocht die in verhouding staan (bij de kit zitten geen normale blokken, maar een soort van ronde blokken, lijkt nergens op, dus maar gauw nieuwe besteld, ook or de ra's straks).

verder de eerste wanten gemaakt, ruim 1000 mastworpjes gemaakt, maar de resultaat is goed, al zeg ik het zelf. Nu op naar de tweede ring voor de wanten.

attachment.jpg

attachment.jpg

Ook twee sloepjes gemaakt die midden op het dek komen te liggen.
attachment.jpg
 
prachtig hoor en gelukkig heb je de schade kunnen herstellen.

je hebt best al wat geknoopt voor 6 weken 8)
 
Inmiddels zijn alle staande wanten gereed, even als alle ondersteunende touwen (namen weet ik niet helemaal, staggen...) verticaal en tussen de masten.

De boegspriet is gereed met daarin 2 x een ra wat een mooi beeld geeft van het touwwerk. Ik heb er geen zeilen bij dus die komen er ook niet op, anders zouden er 2 x zoveel touwen te zien zijn Ik moet er nu 118 stuks aanleggen om de ra's in positie te houden. Om alles mooi strak te krijgen werk ik altijd achterste voren met de touwen, ooit een keer ontdekt en werkt prima. Ik maak het touw eerst vast aan de bank en dan werk ik terug via de blokken naar het beginpunt. Dit beginpunt is vaak aan de mast of aan een stag, een plek waar je makkelijker bij kunt dan bij de banken, zeker wanneer er al meerdere touwen geplaatst zijn. Hierdoor krijg ik de lijnen ook mooi strak. voorheen lukte het me nooit echt goed om de touwen mooi strak te krijgen als ik eindigde bij de banken.

hier de foto update

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

nog 9 ra's en de 3 lampen achter op het kasteel te gaan........

grtz Ed
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan