Hoofdsponsor

1/50 San Felipe 1:50 [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
het poopdek is helemaal achteraan het schip vooraan heb je het luizenplecht ed ;)
ik moet zeggen dat het er heel raar uitziet hoor. normaal loopt het tweede onderste dek nog door tot aan de voorsteven en krijg je het luizenplecht 1 dek hoger dan je nu hebt.

de twee ronde torens vooraan zijn wc huisjes . raar dat ze zo hoog staan . ik kan dan ook ff niet volgen want dit is niet echt normaal te noemen.
 
Dat ziet er erg mooi uit allemaal Edwin.
Slim om het laserzwart te laten zitten als breeuwnaad.

Fred
 
het poopdek is helemaal achteraan het schip vooraan heb je het luizenplecht ed ;)
ik moet zeggen dat het er heel raar uitziet hoor. normaal loopt het tweede onderste dek nog door tot aan de voorsteven en krijg je het luizenplecht 1 dek hoger dan je nu hebt.

de twee ronde torens vooraan zijn wc huisjes . raar dat ze zo hoog staan . ik kan dan ook ff niet volgen want dit is niet echt normaal te noemen.

Hey, ik wist dat de twee ronde torens de wc waren en dacht dus ook dat het voorste dek poopdek was, foutje, Ik heb niet alleen de tekeningen die ik heb als referentie, maar ook internet geraadpleegd en alle modellen die gemaakt zijn van de felipe, die ik tenminste kan vinden hebben "hangende" wc's het komt ook zo uit met de reling die straks erop komt. De luizenplecht zit bij alle andere gemaakte modellen ook op die plek. Of het allemaal historisch correct is ???

Maar goed in dit gval volg ik de tekening en de modellen van anderen. Toegang tot de wc's zal waarschijnlijk vanaf de binnenzijde zijn.

grtz Ed
 
weet ook niet of dit wel historich corekt is maar gewoon het plan volgen ed je bent op de goede weg hoor 8)
 
Zoals gezegd de gratings waren al gereed en inmiddels bevestigd.

attachment.jpg

en ook op het hoofddek, op de romp ook een klein detail gemaakt. Kleine details doen al heel wat op zo'n romp

attachment.jpg

verder gewerkt aan het luizenplecht, beplanking en details.

attachment.jpg

Inmiddels ben ik aan de relingen begonnen. Zal zsm foto's plaatsen van deze vorderingen.

grtz Ed
 
Vandaag nog wat aan de relingen geprutst. Volgens de tekeningen moesten de spijlen dwars door de bovenste leuning geboord worden, maar dan ziet de reling er van boven niet meer uit, maar niet gedaan en gewoon aan de onderkant ingeboord (3/4). De bolling in de voorste reling ging vanzelf :), moet daar straks bij de wc's nog reling weghalen om de reling de ronding van de wc's mee te geven. Hoop dat alles goed verlijmt is en niet meer loslaat als ik de reling doorzaag.
Ook moeten er nog aan beide kanten 2 rondjes komen waar de lopen van de kanonnen door komen. Op het bovendek komen 4 kanonnen te staan. De rondingen mot ik eerst schilderen voor ik ze plaatst.

Ik heb trouwens bij de relingen het hout ook eerst in de olie gezet voor dat ik alles gelijmt heb, want waar lijm zit kan geen olie meer komen en daar blijft het hout dan licht van kleur.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Ook alvast een trapje gemaakt

attachment.jpg

attachment.jpg

De macrostand op de camera werkt mer dan voortreffelijk, je ziet elke klein dingetje wat je normaal met het gewone oog niet ziet :)

grtz Ed
 
Die macrostand is uitgevonden om andere modelbouwers te laten zien wat je zelf niet ziet :).
Maar er valt helemaal niets aan te merken, je bent een mooi schip aan het maken.

Eén tip, waarschijnlijk overbodig, je zegt waar lijm zit kan geen olie meer komen, maar andersom werkt het ook niet lekker. Waar olie zit wil lijm maar heel slecht houden.
 
Thanx Wim

Eén tip, waarschijnlijk overbodig, je zegt waar lijm zit kan geen olie meer komen, maar andersom werkt het ook niet lekker. Waar olie zit wil lijm maar heel slecht houden.
Klopt helemaal :). alhoewel ik er met mijn olie niet heel erg veel last van heb. Ik gebruik een soort olie die normaal wordt gebruikt om (grenen/teak)meubels donkerder te kleuren. Ooit een een jerry-can gehaald bij een meubelmaker om de meubels donkerder te maken.

grt Ed
 
inmiddels wat werk gedaan aan het voorste dek, pijpje vanuit de kombuis, en de reling gemaakt. Railing is van wit, plastic zoals jullie kunnen zie, maar heb een redelijke goede kleur gevonden die bij de reling past. Moet alleen nog een dry-brush van zwart overheen voor de nerven.


Verder een ornament dat om een kanonsluik komt geschilderd in een koper/goud kleur om te kijken of de verf goed pakt en qua kleur.

Hier de foto's van de vorderingen

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
ed ik zie dat je walvissen gaat schieten met je kanon inplaats van de vijand ;)

het is niet slecht bedoeld hoor want dit zie je wel in meerdere kids voorvallen. maar heb je daar wel het juiste geschut op liggen want het lijkt me een caronade te zijn en die staan meestal helemaal vooraan op het bovenste dek ( bakdek )

lijm dat zo niet op je dek aub want dit is best wel aan te passen hoor ;)

heb je voor elk kononluik zo een ornamentje ? dit lijkt me straf want het ziet er niet echt origineel uit , dit lijkt me meer een kozijn raampje
 
Edwin , was het normaal dat die gratings in die tijd zo hoog op het dek lagen ?
 
ed ik zie dat je walvissen gaat schieten met je kanon inplaats van de vijand ;)

het is niet slecht bedoeld hoor want dit zie je wel in meerdere kids voorvallen. maar heb je daar wel het juiste geschut op liggen want het lijkt me een caronade te zijn en die staan meestal helemaal vooraan op het bovenste dek ( bakdek )

het kanon staat gewoon los, zelfs de loop is nog niet op het rijpaard vastgezet. Ik heb in het begin een rijpaard gemaakt om de hoogte van de geschutspoorten te kunnen bepalen zodat de loop van het kanon mooi in het midden zit, Bij de kit zitten 3 of 4 verschillende soorten kanonnen die op verschillende plaatsen van het schip komen.

heb je voor elk kononluik zo een ornamentje ? dit lijkt me straf want het ziet er niet echt origineel uit , dit lijkt me meer een kozijn raampje
nee alleen de bovenste rij krijgt een ornament/lijst om de geschutspoort. DE tweede en derde laag krijgen gewoon een luik, bij de volgende update zal ik er een foto van maken heb er inmiddels een paar klaar.

Edwin , was het normaal dat die gratings in die tijd zo hoog op het dek lagen ?
,
weet ik niet, ik heb op de tekening gekeken en verder op internet gezocht en gezocht en op soortgelijke modellen liggen de gratings allemaal op het dek. De hoogte is 3mm in het echt, misschien lijkt het door de macrostand dat het meer is.

Zoals ik al eerder heb gezegd bouw ik deze dame grootendeels volgens de BB, maar daar waar ik twijffel zoek ik bevestiging op internet, probleem is dat er niet zo veel over dit schip te vinden is. Ik vindt het belangrijker dat het schip goed oogt, als je begrijpt at ik bedoel. Of het dn helemaal 100% historisch correct is, dat zal wel niet, maar dat neem ik op de koop toe.

grtz ED

ps ik ben altijd in voor feedback en zie dat niet als kritiek. Ala ik daar niet tegen zou kunnen zou ik hier niet posten :)
 
intussen al wat aan de zijkant van het schip gewerkt. luiken van de kanonsgaten, deur met overkapping treden en de delen waar de touwen aan vast gemaakt worden (weet de naam niet :) ).

de fotos zijn aan het eind van de middag genomen, beetje te donker. Zal de volgende een keer bij goed daglicht maken.

dan de foto's

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
Het middelste gedeelte is de keur zoals ze moet worden boven de waterlijn. Ik weet nog steeds niet of het onderwaterschip wit wordt of geolied wordt.

Ik heb al een ornament in goudkleur geschilderd, maar vond het niet zo mooi. dus een ander ornament eerst een heldere gele kleur gegeven en toen een grove dry-brush van goud erover heen gedaan.

Graag jullie mening welke is het mooist

links is geel/goud en rechts alleen goud.
attachment.jpg
 
Gaat mooi worden Edwin.

Kleuren zijn heel persoonlijk, maar ik vind de rechter (alleen goud) het mooiste.
 
ziet er goed uit in tegenstelling tot wim zou ik voor het linker gaan . maar kleuren zijn echt een persoonlijke keuze hoor.
ik schilder bv de gouden kleuren altijt met oker geel
 
Naar mijn bescheide mening vindt ik de rechtse het mooiste, maar inderdaad smaak is koop.
Heel mooie boot trouwens.
 
Idd ik zou ook voor rechts gaan

Davy
 
Ik ga niet oordelen, het risico van kleurvervorming op de foto is te groot.
Ik denk ook dat je het beter kan beoordelen als je wat meer van op afstand kijkt wat het beste is?
grs
Johan
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan