Hoofdsponsor

1/50 San Felipe 1:50 [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
indien je dus echt dat zacht licht hout bedoelt waarvan ze zweefvliegers maken , dan zou ik aan de onderkant ook zeker beplanken.

anders zal bij het lichtste ongeval daar een deuk in verschijnen.

DE versieringen en ornamenten kan je daar ook eens een foto van trekken en zeggen wat je ervan vind.

Ben nog aan het twijfelen of ik de kit zou kopen of niet.

hier een detailopname van een ornament, ze zijn van een soort plastic, wel makkelijk bij te snijden (gietnaden), hoe ze zich houden bij het plaatsen op het model is afwachten. Ik weet ook niet hoe ze reageren bij het aanbrengen op een ronding (plastic is hard) zal het misschien iest moeten verwarmen met een fohn of zo. Details zijn wel zeer goed en mooi.

attachment.jpg.

De kit is niet voor beginners, want er mankeert hier en daar nog wel wat aan, kleine dingen, maar als je nooit eerder gebouwd hebt dan wordt het niets, ook de tekeningen zijn niet altijd makkelijk te lezen en begrijpen. Bouwbeschrijving is op cd-rom maar summier en niet altijd even gedetailleerd. Maar met internet erbij kom je een heel eind.

Ik weet niet hoeveel de kit werkelijk kost, heb hem via marktplaats gekocht, maar ik denk dat hij ongeveer tussen de 500 en 750 euro waard is. Er is zeker een heel mooi model van te maken, met geduld en af en toe materialen bij kopen. Ik denk dat ik de tweede laag beplanking nieuw aan ga schaffen via ebay of zo, er zit niet genoeg fineer voor de hele romp in omdat het onderwaterschip geplameerd moet worden en dan geschilderd, ik wil hem helemaal beplanken en dan waarschijnlijk schilderen zodat de planken nog door de verf zichtbaar zijn voor een meer realistischer beeld.

hier alle ornamenten

attachment.jpg


Dan nog mijn vorderingen:

De beplanking van het gedeelte boven de waterlijn is inmiddels klaar

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

nu het onderwaterschip. Ik wil het model vlak en vast hebben liggen om er goed aan te kunnen werken, dus een paar plank aan het dek vastgemaakt en daar een balk op gemaakt en zodoende het model op zijn kop op de bouwplank vast gemaakt. De beplanking van het bovenste gedeelte "hangt" vrij boven de bouwplank en kan nu niet door druk beschadigd raken.

attachment.jpg

attachment.jpg

de waterlijn lijkt te golven op de laatste foto, maar dat is optisch bedrog, de beplanking loopt bij de boeg heel iets te ver naar beneden, 0,5 cm en door de kleur van het hout met flits geeft dit een golvend beeld.


dan verder met het onderwaterschip, de zandstrook is inmiddels nat aangebracht en is aan het drogen,

tot de volgende update

grtz Ed
 
Ziet er goed uit Ed, en zo op zijn kop gaat het beplanken een stuk makkelijker.
 
mooi hoor : hadden wel wat meer spanten in gemogen bij zulk lang schip vind ik. en erg mooie ornamenten hoor dit had ik zeker niet verwacht bij een duplikaat kid
 
de romp is dicht en het is een mooie sigaar geworden :)

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

het onderwaterschip is al helemaal geschuurd en op een paar kleine plekjes moet ik iets bijwerken met plamuur. Valt me 100% mee.


Ik wit wel met een probleempje, de kielbalk zoals die er nu uitziet is nu 4 mm breed (werkelijk 20 cm), en 12 mm hoog (werkelijk 60 cm)
De verhoudingen kloppen niet, het zichtbare gedeelte van de kielbalk van het echte schip zou 20x60 zijn, de kielbalk zou dan om de spanten fatsoenlijk te bevestigen voor het echte schip minimaal 90x20 cm geweest moeten zijn.

Nu ben ik benieuwd wat vroeger de werkelijke grote van de kielbalk geweest is, was dit 40x40cm of 40x60cm. Waren ze vroeger vierkant of rechthoekig?

attachment.jpg

ik zit er zelf aan te denken het zichtbare deel 8mm hoog en 8mm breed te laten zijn (8 mm is de breedte van een latje) en ik kan dan aan beide zijden 2 mm fineer aanbrengen om op 8 mm te komen. Dit zou dan overeenkomen met 40x40, komt op het oog ook mooi uit.

Verder heb ik een vraag hoe de beplanking aan de voorzijde precies loopt. Aan de achterzijde kan ik met steelers goed uit de voeten, maar aan de boegkant kom ik met verjongen in de problemen, verjongen doe ik tot max de helft van de breedte van de latjes.

Gr Ed
 
Laatst bewerkt:
Hoi Ed,

Netjes gedaan je beplanking.
 
de kielbalk voor een schip als dit zou wel eens 30 hoog en 40 cm breed kunnen zijn in het midden.
de kielbalk word naar voor en naar achter smaller gekapt en krijgt hij een vierkant uitzicht aan het voor en achter steven +/- 30 x 30 cm .
hij zal 3/4 zichtbaar blijven dus 22,5 cm ongeveer. maar 8 mm zoals je zelf zegt lijkt me ook nog goed dus dat kan je wel aanhouden ;)

het verjongen aan de boeg moet pas gebeuren onder het onderste berghout dus kan je best eerst je onderste berghout ( de dikkere huidlatten dus ) bevestigen.
al wat daar boven valt word inprinsiepe niet verjongt wat er onderkomt moet je uitmeten en verjongen.
met de helft van je latje te verjongen ga je er bij deze boeg denk niet komen maar dit moet je eerst best uitmeten want het zo maar schatten is bijna onmogelijk.

voor de rest ziet het er erg goed uit 8)
 
Gezien de grootte heb je met deze prachtige kit mijn aandacht getrokken.Machtig om te zien dat er in het oosten hard wordt gewerkt aan zulke kits.Een geweldige inhoud en tot nu toe ook een uiterst goede bouwwijze die je laat zien.
 
Dat ziet er inderdaad al erg mooi uit.

Misschien even wat informatie over het merk zelf. Op een amerikaans forum worden alle bouwverslagen van dit merk geweigerd, niet omwille van de kwaliteit van de kits die ze produceren, echter wel omwille van de manier waarop ze de kits verkrijgen. Deze fabrikant heeft een wel erg slechte reputatie wat betrefd het stelen van anderman's kits. Naar het schijnt hebbe ze geen enkele kit in hun gamma die door eigen mensen ontworpen is, het zijn allemaal kopiën van andere kits.

Dit terzijde natuurlijk, daar kan jij niets aan doen.
 
Dat ziet er inderdaad al erg mooi uit.

Misschien even wat informatie over het merk zelf. Op een amerikaans forum worden alle bouwverslagen van dit merk geweigerd, niet omwille van de kwaliteit van de kits die ze produceren, echter wel omwille van de manier waarop ze de kits verkrijgen. Deze fabrikant heeft een wel erg slechte reputatie wat betrefd het stelen van anderman's kits. Naar het schijnt hebbe ze geen enkele kit in hun gamma die door eigen mensen ontworpen is, het zijn allemaal kopiën van andere kits.

Dit terzijde natuurlijk, daar kan jij niets aan doen.

Niets nieuws dat 'stelen' van de chinezen en consorten. ik ben via marktplaats aan deze kit gekomen van iemand uit het zuiden van het land. Ik he hem goedkoop op de kop kunnen tikken, anders had ik deze niet gebouwd. Volgens mij kost hij rond de 600-700 euro en daar komen dan nog de invoerrechten en accijnzen bij.

inmiddels ben ik al weer redelijk gevorderd, de beplanking van het hoofddek aan de binnenzijde is klaar en ben nu bezig met het leggen van het dek, foto's volgen snel.
 
Prachtige beplanking, dat belooft voor de rest, doe zo verder :wow:
 
hoe is het met dit klein bootje ;-)

het is wel een knap schip maar ik hoor links en rechts dat de ontwerper er met zen ...... naar gooit .

klop t dit of is het bon :)

Davy
 
hoe is het met dit klein bootje ;-)

het is wel een knap schip maar ik hoor links en rechts dat de ontwerper er met zen ...... naar gooit .

klop t dit of is het bon :)

Davy

Of het model helemaal confom het echte model is weet ik niet maar dat weet volgens mij niemand. Het is een model waar links en rechts wel aanpassingen gedaan moeten worden om het een mooi strak model te laten worden. De tekeningen zijn niet altijd even duidelijk hoe iets moet en ik ben zelf ook al in wat 'kuiltjes' getrapt, geen grote die niet herstellen zijn :)

Het is verder kwalitatief goed materiaal, ik gebruik niet alles, ben nu met de beplanking bezig en gebruik hier echte eikenhouten latjes voor, de latjes bij de kit vond ik niet mooi, dus zelf nieuwe gekocht. Zoals ik al eerder schreef is dit een projectje dat teovallig op mijn pad kwam, kon de kit zeer goedkoop aanschaffen, anders had ik hem niet gekocht.

Zal straks de foto's uploaden hoe ver ik nu ben
 
hier dan de fotos

zoek de fout / verschil tussen bakboord en stuurboord

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

oplossing

de bovenste rij kanonspoorten moeten rond zijn en niet vierkant :(

geen probleem, er komt een rechthoekig ornament over heen en dan zie je niets van de vierkante gaten, aan de binnenzijde moet nog de laatste laag beplanking komen dus daar is ook geen probleem.

gr Edwin
 
hmm spijtig dat je dat niet gezien hebt van de ronde gaten ik hoop dat je het weer netjes opgelost krijgt.

maar wat een vuurkracht zeg je gaat je werk nog hebben met al die luiken en kanonnen ;)
 
Hallo allemaal

Hier dan eindelijk weer eens een update van de San Felipe

Ik ben de laatste weken alleen maar druk geweest met het beplanken van de romp, veel rekenen en passen meten om de beplanking mooi en netjes te krijgen. Ik ben niet geheel ontevreden over het resultaat. In vergelijking met eerdere schepen die ik gemaakt heb zeker niet, maar een houten romp netjes maken is niet 1,2,3 gedaan. De foto's zijn aan het eind van de middag gemaakt dus niet helemaal duidelijk (qua licht) maar zal binnenkort wel foto's maken bij daglicht.

attachment.jpg

Verder de verschillende dekken al beplankt. en het eerste dek in de olie gezet (het dek was nog niet goed droog vandaar dat het wat vlekkerig lijkt). Verschil is niet echt super goed te zien, maar door de olie komt het hout el meer tot leven. De binnenzijde van de romp, die ook met eiken beplankt is is ook in de olie gezet. later zal de buitenzijde ook in de olie gezet worden, maar pas als alle details er aan zitten.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

De latjes waar ik het dek mee beplankt heb waren lasergesneden, de zijkanten waren dus nog mooi zwart (in dit geval dan :). Ik heb dat zo gelaten om op die manier een breeuwnaad te simuleren. In het verleden heb ik al eens (ijzer)gare gebruikt, maar voor deze schaal is dat weer net te grof. Op zich vind ik het dek er zo goed uit zien. Er komt nog genoeg op te staan aan kanonnen, hekwerk etc om een groot deel van het dek te bedekken.

Op naar de volgende fase, de details aan het schip.

grtz Ed
 
waarom heb ik deze nog niet eerder gezien?
een mooi schip wat ik ga volgen
 
je bent al goed gevorderd ed en ziet er erg goed uit 8)
 
Ziet er heel goed uit....heel mooi, Er moet idd nog heel veel gebeuren maar zoals je bezig bent wordt dit een prachtige dame ;)
 
Inmiddels zijn de belangrijkste berghouten aan beide zijdes geplaatst en heb ik de boeg onder handen genomen. Ik weet niet precies hoe alles allemaal heet dus vergeef me als ik verkeerde termen gebruik :)

attachment.jpg

attachment.jpg

De deurjes naar het poopdek en de rondingen (volgens mij heet dat voorste dekje zo) moeten blauw worden net als een groot gedeelte van de achtersteven. Nu heb ik al op internet gezocht naar de juiste kleur blauw, maar er zijn 1000 kleuren blauw en kan nergens een kleur nummer of code vinden voor een historisch correcte kleur blauw. Het is een kobalt blauwe kleur. IEMAND een idee qua kleurnummer??

Verder zit ik nog in dubio of ik de onderzijde zo laat en alleen in de olie zet, of dat ik de onderkant wit maak. Ook hier weet ik niet welke kleur wit dan historisch juist is, ik zit zelf aan een wit te denken waar net het witte vanaf is. Ook hier suggesties welkom.

Inmiddels heb ik ook de gratings voor het voorste en midden dek geplaats (foto's komen). Ik ga het scheepje van laag naar hoog en van voor naar achter bouwen, lijkt me het handigst. Eerst de voorsteven verder beplanken en het poopdek voorzien van latjes.

grtz Ed
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan