Hoofdsponsor

Forum Groepsbouw HMS Victory - DeAgostini - schaal 1:84 door JohnA [wip]

Ik kan de foto's zien hoor, maar weet niets van scheepsbouw :8
 
Hey JhonA,
als ze nog niet gelijmd is , spant op een blad papier leggen, aftekenen op papier, getekende spant uitknippen, blad achterste voor op de spant leggen, op hout overtekenen, en dan maar vijlen en schuren tot L en R identiek zijn.
als Len R afzonderlijke stukken zijn, leg je ze gewoon op elkaar en dan meteen vijlen en schuren tot ze gelijk zijn.

succes met je nieuwe start
vgr Marc
 
Ik zie waar je naar toe wil Marc W , maar grootste probleem is dat spant 34 voorbij de kiel komt ! Die lange rechte "ding" waar de spanten op gelijmd worden. Is dit normaal of niet??? Dit is voorlopig waar ik m'n kop over breek !!! Spant 31 raakt net met z'n tippen "het kielhout" (laat ik em zo maar noemen) en dan komt spant 34 er aan !!! :-(
 
Jhon, ik vermoed dat spant 34 eveneens je spiegel is en dan loopt hij gelijk met de achterkant van je kiel schuin naar beneden.
kijk eens goed naar je bouwtekeningen of een ander bouwverslag van de Victorie om te verifiëren.
vgr Marc
 
Er komt later nog een kiel op , naar ik mij herinner zo'n 6 mm breed over heel de lengte van het model . Er moet ook flink geschuurd worden . Op de plaats van spant 34 komt er een vrij scherpe bocht . Daar moet je bij het schuren veel aandacht aan besteden . Ik had achteraan , op die bewuste plek een voorlopig stukje hout genageld , 6 mm breed , vond ik makkelijker om de beplanking op aan te sluiten en je bekomt een perfecte gleuf voor de eigenlijke kiel.
Wat ik vooral spijtig vind is dat de modeldoosbouwers op deze site van relatief weinig aandacht en steun mogen genieten .
De " echte modelbouwers : de scratchers " gaan met alle aandacht en eer lopen . Met alle respect trouwens , maar de beginners of mindere Goden mochten toch ook wat meer steun krijgen .
Door pc problemen ben ik tal van fotos kwijt . En mijn Victory staat bij iemand elders te pronken.
Ik doe mijn best om je te helpen !
Succes !!
 
Het is inderdaad aangenaam als je meer tips en advies krijgt in een bouw (zeker in deze tak), echter zelf ken ik niets van houtbouw, dus kan ik enkel komen kijken hoe alles gedaan wordt, en zo leren van jullie ;)
 
.
Wat ik vooral spijtig vind is dat de modeldoosbouwers op deze site van relatief weinig aandacht en steun mogen genieten .
De " echte modelbouwers : de scratchers " gaan met alle aandacht en eer lopen . Met alle respect trouwens , maar de beginners of mindere Goden mochten toch ook wat meer steun krijgen .
Succes !!

Michiel, ik vrees dat dit eerder een probleem is van te weinig ervaren houtbouwers dan van niet willen helpen. Elke tak van modelbouw heeft zijn eigen specifieke problemen waar je meestal enkel een goed antwoord op kan geven als je er zelf ervaring in hebt.

Persoonlijk vind ik de samenhorigheid en de behulpzaamheid hoog staat aangeschreven op dit forum wat voor mij de belangrijkste reden is om hier te blijven.
Ik hoop wel dat er stilletjes meer bootbouwers bijkomen ( zowel statisch als RC ) met de tijd zodat er ook in deze tak van modelbouw er meer ervaring aanwezig is.

Dit gezegd zijnde nu terug naar een oplossing voor John zijn probleem.
 
Jhon, ik ben even opzoek gegaan naar een foto die voor jouw de nodige info bezorgd.
spant 34 volgt inderdaad de kiel en dient later goed rond geschuurd te worden zoals Michiel reeds melde.

attachment.jpg

vgr Marc
 
Hi allemaal, ben terug na lenge / lange medische afwezigheid. Sommige medische zaken zijn onder controle, maar er zijn er nu andere nieuwe, maar deze weerhouden me niet om de draad weer op te nemen. Dit bezoek aan ons forum is de eerste van m'n weerkomst. Hartelijke groeten allemaal !!!, John
 
Laatst bewerkt:
Ik ga nu kijken wat er in m'n afwezigheid gepost is als reactie's op mijn problemen, daarna snuffel ik verder op ons forum. Ben in al die tijd wel volledig inactief geweest, kon niet anders, verwacht dus geen wonderen van mij , op korte termijn, (maar is zal proberen bijdragen bij vragen wanneer ik iets uit mijn ervaring toepasselijk is ).
 
Laatst bewerkt:
Geen probleem, soms gebeuren er dingen die we niet in de hand hebben :). We blijven volgen !
 
leuk dat u weer terug bent john.
 
ik durf nog niet verder te doen ! Heb gepast en gedacht... .Wat is hier mis? Ik weet het niet en wil m'n model niet om zeep helpen !
 
SIk mag 34 er dus gewoon op kleven ? Sory iets mis gedaan
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan