Hoofdsponsor

Forum Groepsbouw HMS Victory - DeAgostini - schaal 1:84 door JohnA [wip]

Hoi JohnA,

Dat ziet er goed uit hoor, knap gedaan
Als je Victory er ook zo uit gaat zien dan komt het zeker goed.
ik ben al benieuwd.

groetjes Charles
 
Beplanken is zeker niet makkelijk en zeker voor de eerste keer al prima gedaan.
Alleen door het te doen leer je en daar horen ook de ongelukjes bij :).

Ga je nog wel iets doen aan de kiertjes?
 
:$ Ja, maar weet nog niet wat. Suggestie's?
Schuine kantjes moeten ook nog gelijk gemaakt worden.
Sloep wordt zeker geschilderd. (Victory ook).
 
Als je gaat schilderen kun je het met plamuur doen, maar dan zie je ook de houtstructuur niet meer zo als dat de bedoeling was.
Anders op de ouderwetse manier met een mengsel van houtzaagsel met houtlijm.
 
paswerk

De kiertjes van het sloepje vul ik op met flinterdunne strips van de restjes beplanking. Beetje lijm op de kier en strip ertussen friemelen.
Prutswerk, maar lijkt me best omdat ik geen plamuur wil gebruiken.
Aan mijn 2e sloepje beetje begonnen. Zal al stukken beter gaan denk ik.

Nu bezig met het maken van MDF blokjes om de spanten haaks op de kiel te kunnen plaatsen.
Als ik iets te veel geschuurd heb, kleef ik reepje(s) dun karton en papier tot het mooi klopt.
(toegepast bij de linkse. reepjes knip ik iets kleiner dan blokje zodat ze niet uitsteken).
attachment.jpg
attachment.jpg
 
John, in plaats van MDF-blokjes kun je misschien nog beter de Lego-blokjes-methode gebruiken.
Ken je die al en anders zal ik het toelichten.
 
Heb er al van gelezen Wim, maar misschien snap ik het toch niet helemaal. Heb er lego blokjes tussen gezet maar de breedte past nooit? :(:(
John, in plaats van MDF-blokjes kun je misschien nog beter de Lego-blokjes-methode gebruiken.
Ken je die al en anders zal ik het toelichten.
 
John,

De Legomethode zorgt er voor dat de spanten haaks op de kiel komen. Het zorgt niet voor extra stevigheid zoals jij doet met de MDF-stukjes.
Dat kun je altijd na de Lego doen.

Legoblokjes zijn stevig, stapelbaar, etc en hebben een hoek van 90 graden.
Zorg wel dat de bovenzijde van de spant horizontaal staat.
Foto's zeggen soms meer:

main.php


main.php


Klemmen vastzetten, maar vast is vast. Nooit te vast zetten, om kromtrekken te voorkomen.
 
Kontroleer ook de hoogte van de spanten , op de kruising met de kiel moeten die op gelijke hoogte liggen . Bij U zie ik al wat verschil . Ik loste dat op door restjes beplanking van de sloep in het hart van de kruising te kleven tot de boven kanten gelijk lagen.
De blokjes of lego blokjes pas je toe als je de boel gaat verlijmen , in Uw geval zou het kunnen dat je de mdf er niet meer vantussen krijgt na het verlijmen ! Of is dit de bedoeling ?
Voor de rest wens ik U veel succes !! ;)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wim, bedankt voor de uitleg en foto's. Ik zal het ook zo toepassen. Ik was niet echt op het goede spoor.
Michiel, je hebt gelijk. Het is niet de bedoeling dat de blokjes zouden blijven zitten.
Zal zorgen dat de randen ook gelijk staan. Thanks voor de tip !
Ik waardeer dit alles ten zeerste !
Groetjes, John
 
Spant 18 moeten losweken. Te laat gezien dat ie nog iets verder moest zakken.
Met wattestaafje lijmnaad volledig zachtgeweekt en af en toe met scherp mes ingesneden.
Na beetje wiebelen, goed losgekomen zonder schade. Oef!

Lego systeem is echt ideaal ! Nogmaals bedankt voor de uitleg Wim500 !

attachment.jpg
 
Wanneer nodig metalen voetjes verzet en dan verder met lego spelen.
Heb wel beetje spijt dat ik de spanten niet "hol" gemaakt heb om meer naar binnen te kunnen kijken.
Maar als mijn eerste schip, was dat misschien wat te hoog gegrepen.

attachment.jpg
 
keuze verf

Weet iemand of Vallejo Air Color ook geschikt is om met een penseel toe te passen?
Thanks ! ^^
 
Weet iemand of Vallejo Air Color ook geschikt is om met een penseel toe te passen?
Thanks ! ^^

Ik verf mijn onderdelen er toch mee hoor...Moet je wel een laagje meer zetten, omdat het al reeds verdund is voor de airbrush... is wel op de plastiek modellen dat ik het gebruik, op hout heb ik er geen gedacht van....
 
Thanks !
Zal een flesje halen en proberen. Zal bevinding hier posten.
 
Zal al lang tevreden zijn als het bij mijn sloepje dezelfde richting uitgaat als bij het jouwe.
Groetjes,
Bjorn
 
Zou het aanbrengen van grondverf nuttig zijn, alvorens kleur te gebruiken?

Het staat vast. 15 juni 1e operatie aan nek. Daarna zien we wel.
Heb door de pijn al tijdje niets aan modelbouw gedaan. Concentreren gaat slecht.
Vandaag of morgen toch nog eens proberen verder doen.

Heb de Vallejo Air Color in huis. Binnenkort test op hout.

Thanks
 
Laatst bewerkt:
Operatie, is minder natuurlijk.
Vlug herstel en dat je terug kan bouwen hé.
 
heel veel sterkte en beterschap ik weet wat het is om pijn te hebben
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan