Hoofdsponsor

1/18 Ferrari Dino 246 GT Le Mans 1972 [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.

GTO62

Ferrari meesterbouwer
Registered
Lid geworden
13 dec 2011
Berichten
235
Afgelopen weekend was ik mijn hobbykamer aan 't opruimen (ja, ja, het is nog steeds een bende daar) en kwam toen dit model tegen.
Toen ik hem kocht, was ik er al niet zo tevreden over, b.v. de afwerking van een aantal onderdelen en de wielen vond ik al helemaal niks.
Hij stond te hoog naar mijn zin en voor een racemodel had hij veel te smalle bandjes.
Op dat moment kreeg ik een idee om het probleem met de wielen op te lossen.
Het was dus eigenlijk helemaal niet de bedoeling om hier aan te beginnen, maar voor ik het zelf in de gaten had, was het model uit elkaar geschroefd en lag de body al in de afbeit te zwemmen.

Het gaat dus om dit model:


Ferrari Dino 246 GT Le Mans 1972



attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg


En hier begon alle ellende mee: De wielen.
De bandjes die om de velgen zitten, zouden niet misstaan onder een kever uit de 50er jaren, maar daar rij je geen Le Mans mee in 70er jaren.
Hier heb ik een aantal leuke slicks voor die weer mooi pasten om een paar alu-velgen.
De originele velgen heb ik afgedraaid op de boormachine om ze te laten passen in de alu-velgen.
Persoonlijk vind ik dit beter onder een raceauto passen, hoewel dit niet helemaal realistisch is, maar het oog wil ook wat.


attachment.jpg
attachment.jpg


Het model had ik ook nog een beetje verlaagd, daar was ik dus zeer tevreden mee.
Dit had ik gemaakt voordat het model in de afbeit gekiepert was, maar dan zie je meer onheil en ga je twijfelen.
HW heeft een soort BMF gebruikt wat op zich wel goed is, alleen hebben ze het naast de randen geplaatst waar het eigenlijk op hoort.


attachment.jpg


En zo waren er nog een aantal storende factoren die mij besloten om het model maar helemaal te upgraden.
Deze naad gaat verdwijnen, wat wel weer met zich meebrengt dat ik een oplossing moet bedenken voor het bevestigen van de onderdelen die zich in de neus bevinden.


attachment.jpg


De luchtinlaat in de neus heeft bij dit model rechte hoeken, deze moeten mooi rond lopen.


attachment.jpg
attachment.jpg


HW vond het niet nodig om de luchtinlaten aan de zijkanten open te maken, zal dus open geboord moeten worden.


attachment.jpg



Ondertussen is de Dino helemaal kaal en kunnen de werkzaamheden gaan beginnen.
De voorspoiler en de spatbord verbredingen zijn van plastic, die konden natuurlijk niet in de afbeit.
Deze doen we nog iets veranderen en gaan één worden met de body, vind ik persoonlijk ook iets mooier staan.


attachment.jpg
attachment.jpg


Oja, HW placht zulke sterke lijm te gebruiken, dat, wanneer je de binnenbekleding van de deur probeert te halen, de bevestigingspennen hiervan bijna door de deur heen getrokken worden.
Dat wordt dus repareren, maar dit zal niet het enigste plekje zijn waar geplamuurd moet worden.


attachment.jpg


We gaan het model niet helemaal volgens het origineel nabouwen, er gaat nog wel iets van mijzelf inzitten. (zie wielen)
Over de kleur ben ik nog niet helemaal uit, misschien rood, maar de kleur die op de 430 challenge zat, vind ik ook erg mooi.
Als dat gaat gebeuren, zullen er nog veel meer veranderingen toegepast worden.
Wanneer ik dat zou doen, schieten ze me vast dood op het F.chat.!!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Heel erg mooi modelletje John, ik had over het hooft gezien dat je ook foto's van de wielen in je mail had geplaatst, dus zie ze nu pas in vol ornaat, staat heel mooi zo!
Ik was toch wel benieuwt of ze toen op L.M in die klasse al slicks gebruikten (wat hem overigens wel veel beter staat) en ik denk eigenlijk nog niet, heb een fototje van een DeTomaso Pantera ook op Lemans 72' , denk dat die in de zelfde klasse reedt als de Dino, en die draagt profiel banden, maar wel veel breder dan die fiets wielen die er standaard onder zitten, maar het ziet er gewoon heel strak uit zo met slicks, en zoals je zegt het is een mooie oplossing !;)

Lemans1972aaa.jpg


Persoonlijk denk ik dat een rood jasje hem toch wel erg knap staat eigenlijk, nog verdere problemen met het interieur of viel het mee?


Om heel even een kleine of topic vraag te stellen, weet jij (of iemand anders) of de Alfa 33/3 ook van Lemans en de 1000km Spa en Nurburgring uit 72' in 1:18 te krijgen is?
Ik weet het John, dat is voor mijn tijd:P maar ik vind het wel een hele mooie wagen om wat aan te knutselen....

Veel succes met deze, maar dat komt wel goed!
 
Mooi model! Dat rood is natuurlijk wel erg mooi, maar de Dino in geel is ook niet gek. Misschien een gek idee....maar wat dacht je van "Speedgelb" van Porsche :P
Ik ben benieuwd wat het gaat worden :laugh:
 
Wanneer ik dat zou doen, schieten ze me vast dood op het F.chat.!!

Gelukkig zijn we hier wat vredelievender :laugh::laugh:

Succes verder met deze mooie wagen John.

Fred
 
@Martijn: Of ze op Le Mans met slicks reden weet ik niet, maar in dat zelfde jaar op Watkins Glen wel degelijk.
Maar dat kan gelegen hebben aan de omstandigheden of zo, iemand die het weet mag het zeggen!!


attachment.jpg


Het enigste wat ik kon vinden van de Alfa 33/3 is alleen in 1:43, wel leuk overigens.


attachment.jpg


Misschien een gek idee....maar wat dacht je van "Speedgelb" van Porsche :P
@Ton: Ga je mond spoelen met dit soort rare taal!! :@

@Fred: Ik weet het Fred, hier kan je nog eens een apart kleurtje gebruiken ofzo, zonder dat je er kommentaar op krijgt.
Verder zijn het beste jongens hoor, daar bij F.chat, maar wel iets fanatieker, logisch natuurlijk, het is tenslotte een Ferrari-forum.
 
zeer mooi model, john

terug op het puntje van onze stoel
 
Ja met die slicks kan daar idd best aan liggen, maar goed dat is een kleinigheid die hem heel goed staat!!
Misschien is zo'n donker rode kleur ook wel mooi, waar die Alfa's ook mee reden, niet te schreeuwend maar wel netjes denk ik....

Ja dat setje had ik ook zien staan, erg mooi, vind het toch wel leuk om een jaren 70 racer te maken:)
 
De dino is er een waar je over het algemeen weinig van ziet.
Des te leuker vind ik het dat je deze dus aanpakt. Maar persoonlijk zou ik bij deze toch voor origineel gaan. En toch ook de rode kleur.
 
Ik heb op m'n hobbykamer ook een hoop rommel, maar geen Dino gevonden helaas (wel een 275 Spyder N.A.R.T.)
Mooi model heb je daar, en volgens mij wordt ie alleen maar mooier jou kennende.
 
@Mickey: Ik ben benieuwd naar die 275 NART-Spider!!

@Benjamin: Ik denk niet dat hij origineel blijft.
Hij zal meer deze richting opgaan:


attachment.jpg


@Martijn: Om alle twijfels weg te nemen, heb ik nog wat gevonden tussen alle banden en velgen, wat vind je hier van?


attachment.jpg


De laatste week niet zoveel gedaan aan deze, want er staan nog een paar modellen te wachten.
Een rode 599 GTO heb ik nu in de blanke lak staan, die kan nu een paar weekjes rusten. (misschien polijsten)
De gele 599XX hebben jullie op de laatste ledendag nog in 't mat-antraciet gezien, maar was aan een restauratie toe.
En dan doe je er maar meteen een ander kleurtje op, toch? :);)


attachment.jpg


Dit weekend toch nog het één en ander gedaan, zie volgende update. :)
 
Omdat ik bang was dat ik niet uit kwam met het aantal foto's, heb ik deze update maar in tweëen gesplitst.

We zijn verder gegaan met de spatbordverbredingen, die gaan we netjes laten aansluiten aan de carrosserie.
Er zaten een soort schroeven op deze verbredingen, die heb ik weggeschuurd, ik maak er een cleane aansluiting van.


attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg


Net als Pascal heb ik een lekker klusje achter de rug vanmiddag.
Ook bij mij waren de luchtinlaten naar het motorblok dicht en dat bij een elite-model. :angry:
Nou moet ik zeggen, dat het model er onderhuids bijzonder slecht uitziet. (we gaan weer terug naar het Bburago-tijdperk)
Maar goed, wanneer je A zeg, moet je ook B zeggen, dus we gaan gewoon door.
Na een aantal foto's bekeken te hebben van de 246, zag ik, dat de luchtinlaten niet recht naar achteren lopen, maar een bocht maken naar het motorblok.
Gelukkig maar, want recht naar achteren zou een nachtmerrie worden.


attachment.jpg
attachment.jpg


Daar ik besloten heb om er toch iets aparts van te maken, heb ik de achterste zijraampjes dicht gemaakt.
Dit geeft meer een coupé-achtige uitstraling. (en uit pure gemakzucht voor de latere afwerking ;):$)


attachment.jpg
attachment.jpg


De spatbordverbredingen waren nog niet naar mijn zin, de onderkanten vond ik te kort.
Met plastic plaat heb ik ze verlengd, wel veel te groot, maar je kan beter iets meer weghalen dan later te kort komen.
Uiteindelijk blijft er niet zoveel van over, maar het gaat uiteindelijk om het resultaat.


attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg


Dit levert wel een hoop vijl en schuurwerk op, maar ik vind het zelf mooier staan, wanneer alles netjes doorloopt zoals het hoort.
Alles moet nog wel geplamuurd worden, dus voorlopig werk genoeg aan de body.
 
John, moet er in die luchthapper niet een buis komen die lucht naar de motor leidt?
 
Lekker knallend dat geel hoor:)
Die bandjes vind ik zo toch wel erg mooi staan zoals ik in de mail al zei, misschien net wat meer realisme nog voor die auto in die tijd.....
 
John, moet er in die luchthapper niet een buis komen die lucht naar de motor leidt?

Ehh.... nee Ton, daar zie toch helemaal niets meer van, want aan de binnenkant zit een soort bak waar de motor in zit.
Dan moet je zoveel gaan verbouwen en dat terwijl daar niets meer van terug ziet.
Het kleine 6 cylindertje zit helemaal naar voren gebouwd, het is overigens wel een leuk gedetailleerd motortje.
Misschien dat ik daar nog wel wat mee kan doen, maar dan moet ik het klepje anders gaan bevestigen, het kan nu alleen maar op een kiertje open.
 
Dit weekend eens aan het plamuren geweest en je wil niet weten wat voor een stofbende het nu is op mijn hobbykamer.
Maar ach, je doet de deur dicht en je ziet er niets meer van.

Er waren diverse gaten in de body die dicht moesten en bepaalde plekken die wel een beetje plamuur konden gebruiken.


attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg


Ook diverse reparaties aan de body waar HW zoveel lak op gespoten had, dat je de schade niet kan zien.


attachment.jpg


Om een beetje te kunnen bekijken wat je werkelijk aan het doen bent, heb ik de body eens in de primer gezet.
Zo kan je beter de foutjes zien die er nog in zitten, maar ik mag niet mopperen.


attachment.jpg
attachment.jpg


De neus, die uit twee delen bestond, is nu één geheel en ziet er netjes uit.


attachment.jpg
attachment.jpg


Alle kleine gaatjes die ik niet nodig heb, zijn nu mooi dicht.
Ook de kleppen en gaten voor de brandstofvullingen zijn verdwenen.
Hier gaat iets anders voor in de plaats komen.


attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg


De verlengde spatbord-verbredingen zitten er mooi op en sluiten nu lekker aan op de body.


attachment.jpg


Met de luchtopeningen aan de zijkanten ben ik bijzonder tevreden mee, die zijn lekker glad geworden, hoef ik niets meer aan te doen.
Voor de rest moet er toch nog wel het één en ander geschuurd en geplamuurd worden.
Want nu met de primer erop zie toch je nog wel plekken die wat aandacht moeten hebben.
Maar ik ben zeker niet ontevreden na deze eerste primerbeurt.
 
Ziet er al een stuk gladder uit John. Toch wel jammer dat zoveel merken hun bodies zo slecht afgewerkt maken, ze vragen er toch genoeg voor.

Nog erger vind ik dat niemand het voorbeeld van Bburago heeft gevolgd, en dit soort modellen als "metal-kit" produceert. Maar ach het is nu eenmaal zo.
 
Ziet er al een stuk gladder uit John. Toch wel jammer dat zoveel merken hun bodies zo slecht afgewerkt maken, ze vragen er toch genoeg voor.

Nog erger vind ik dat niemand het voorbeeld van Bburago heeft gevolgd, en dit soort modellen als "metal-kit" produceert. Maar ach het is nu eenmaal zo.

Nou, Pascal, de eisen van de verzamelaars zijn nu eenmaal vele malen groter dan zo'n dertig jaar geleden.
Het moet allemaal veel gedetaileerder en mooier en daar doen wij netjes aan mee.
Wij slopen ze ook uit elkaar om deze modellen nog iets meer naar onze zin te maken.

Maar verrassend in dit model is, dat alles uit verschillende modules bestaat.
Die schroef je er zo uit en dan heb je b.v. een aparte motorbak, een interrieur en nog een paar van dit soort modules.
Deze kan je dus allemaal apart behandelen naar behoefte.
Daar zal ik nog wel foto's van maken, wanneer ik daar aan ga beginnen.
 
Met de luchtopeningen aan de zijkanten ben ik bijzonder tevreden mee, die zijn lekker glad geworden, hoef ik niets meer aan te doen.

Daar heb je gelijk in .....ziet er bijzonder strak uit!
 
Mooi werk John! is dit al de zink primer waar je hem nu in hebt staan?
Stoeltjes zijn trouwens klaar ;) duurde iets langer dan ik dacht, maar Zondag ochtend was alles toch mooi uitgehard, v.d week nieuwe resin halen dan kan ik zien of er voor Houten nog wat aan de mal gesleuteld moet worden :P
 
Klopt Martijn, hij staat helemaal in de zinkprimer, maar het meeste is nu al weer weggeschuurd i.v.m. diverse verbeteringen met plamuur e.d.
Dat met die stoeltjes heeft zeker wat langer geduurd, misschien iets te weinig verharder gebruikt?
Maar goed dat ik er niet op gewacht heb, anders had je een bed voor mij moeten klaar zetten. :laugh:
Ik heb er geen haast mee, dus het hoeft niet persé voor Houten klaar te zijn, ik heb voorlopig nog werk genoeg!! ;)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan