Hallo beste bezoeker Als je dit leest betekent het dat je nog niet bent geregistreerd, er zijn toch een aantal voordelen door te registreren in onze vriendenclub, je kan er vele vragen stellen over uw project, je kan je foto's op het forum plaatsen en tonen, en er is een live chat functie, en nog vele meer mooie dingen om te zien. Registreer vlug, het is gratis :) Click here Onmiddellijk na registratie krijg je van het forum een E-mail om je registratie te activeren, vergeet dus niet je mail te bekijken. Ons forum is een actief forum, dus mensen die 7 dagen na registratie nog geen post naast hun naam hebben, worden terug delete, we doen een ledenstop als we 700 actieve leden hebben, we zitten op 450 ongeveer. Mvg
1/18 Ferrari Dino 246 GT Le Mans 1972 [DONE]
Pagina 1 van 6 12345 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 15 van 82

Discussie: Ferrari Dino 246 GT Le Mans 1972 [DONE]

  1. #1
    Ferrari meesterbouwer GTO62's schermafbeelding
    Geregistreerd
    14-12-11
    Berichten
    235

    Lightbulb Ferrari Dino 246 GT Le Mans 1972 [DONE]

    Afgelopen weekend was ik mijn hobbykamer aan 't opruimen (ja, ja, het is nog steeds een bende daar) en kwam toen dit model tegen.
    Toen ik hem kocht, was ik er al niet zo tevreden over, b.v. de afwerking van een aantal onderdelen en de wielen vond ik al helemaal niks.
    Hij stond te hoog naar mijn zin en voor een racemodel had hij veel te smalle bandjes.
    Op dat moment kreeg ik een idee om het probleem met de wielen op te lossen.
    Het was dus eigenlijk helemaal niet de bedoeling om hier aan te beginnen, maar voor ik het zelf in de gaten had, was het model uit elkaar geschroefd en lag de body al in de afbeit te zwemmen.

    Het gaat dus om dit model:


    Ferrari Dino 246 GT Le Mans 1972








    En hier begon alle ellende mee: De wielen.
    De bandjes die om de velgen zitten, zouden niet misstaan onder een kever uit de 50er jaren, maar daar rij je geen Le Mans mee in 70er jaren.
    Hier heb ik een aantal leuke slicks voor die weer mooi pasten om een paar alu-velgen.
    De originele velgen heb ik afgedraaid op de boormachine om ze te laten passen in de alu-velgen.
    Persoonlijk vind ik dit beter onder een raceauto passen, hoewel dit niet helemaal realistisch is, maar het oog wil ook wat.






    Het model had ik ook nog een beetje verlaagd, daar was ik dus zeer tevreden mee.
    Dit had ik gemaakt voordat het model in de afbeit gekiepert was, maar dan zie je meer onheil en ga je twijfelen.
    HW heeft een soort BMF gebruikt wat op zich wel goed is, alleen hebben ze het naast de randen geplaatst waar het eigenlijk op hoort.





    En zo waren er nog een aantal storende factoren die mij besloten om het model maar helemaal te upgraden.
    Deze naad gaat verdwijnen, wat wel weer met zich meebrengt dat ik een oplossing moet bedenken voor het bevestigen van de onderdelen die zich in de neus bevinden.





    De luchtinlaat in de neus heeft bij dit model rechte hoeken, deze moeten mooi rond lopen.






    HW vond het niet nodig om de luchtinlaten aan de zijkanten open te maken, zal dus open geboord moeten worden.






    Ondertussen is de Dino helemaal kaal en kunnen de werkzaamheden gaan beginnen.
    De voorspoiler en de spatbord verbredingen zijn van plastic, die konden natuurlijk niet in de afbeit.
    Deze doen we nog iets veranderen en gaan één worden met de body, vind ik persoonlijk ook iets mooier staan.






    Oja, HW placht zulke sterke lijm te gebruiken, dat, wanneer je de binnenbekleding van de deur probeert te halen, de bevestigingspennen hiervan bijna door de deur heen getrokken worden.
    Dat wordt dus repareren, maar dit zal niet het enigste plekje zijn waar geplamuurd moet worden.





    We gaan het model niet helemaal volgens het origineel nabouwen, er gaat nog wel iets van mijzelf inzitten. (zie wielen)
    Over de kleur ben ik nog niet helemaal uit, misschien rood, maar de kleur die op de 430 challenge zat, vind ik ook erg mooi.
    Als dat gaat gebeuren, zullen er nog veel meer veranderingen toegepast worden.
    Wanneer ik dat zou doen, schieten ze me vast dood op het F.chat.!!
    Laatst gewijzigd door Camaro69; 19-10-14 om 20:00
    Groetjes John

  2. #2

    Standaard

    Heel erg mooi modelletje John, ik had over het hooft gezien dat je ook foto's van de wielen in je mail had geplaatst, dus zie ze nu pas in vol ornaat, staat heel mooi zo!
    Ik was toch wel benieuwt of ze toen op L.M in die klasse al slicks gebruikten (wat hem overigens wel veel beter staat) en ik denk eigenlijk nog niet, heb een fototje van een DeTomaso Pantera ook op Lemans 72' , denk dat die in de zelfde klasse reedt als de Dino, en die draagt profiel banden, maar wel veel breder dan die fiets wielen die er standaard onder zitten, maar het ziet er gewoon heel strak uit zo met slicks, en zoals je zegt het is een mooie oplossing !



    Persoonlijk denk ik dat een rood jasje hem toch wel erg knap staat eigenlijk, nog verdere problemen met het interieur of viel het mee?


    Om heel even een kleine of topic vraag te stellen, weet jij (of iemand anders) of de Alfa 33/3 ook van Lemans en de 1000km Spa en Nurburgring uit 72' in 1:18 te krijgen is?
    Ik weet het John, dat is voor mijn tijd maar ik vind het wel een hele mooie wagen om wat aan te knutselen....

    Veel succes met deze, maar dat komt wel goed!

  3. #3
    Ferrari meesterbouwer Peperbus's schermafbeelding
    Geregistreerd
    31-01-09
    Berichten
    483

    Standaard

    Mooi model! Dat rood is natuurlijk wel erg mooi, maar de Dino in geel is ook niet gek. Misschien een gek idee....maar wat dacht je van "Speedgelb" van Porsche
    Ik ben benieuwd wat het gaat worden
    groet

    Ton

  4. #4
    Administrator / V.I.P the--Mouse's schermafbeelding
    Geregistreerd
    15-03-10
    Berichten
    5.362

    Standaard

    Wanneer ik dat zou doen, schieten ze me vast dood op het F.chat.!!
    Gelukkig zijn we hier wat vredelievender

    Succes verder met deze mooie wagen John.

    Fred
    We can not do great things in this world.
    We can only do smal things with great love.
    (Mother Theresa)

  5. #5
    Ferrari meesterbouwer GTO62's schermafbeelding
    Geregistreerd
    14-12-11
    Berichten
    235

    Standaard

    @Martijn: Of ze op Le Mans met slicks reden weet ik niet, maar in dat zelfde jaar op Watkins Glen wel degelijk.
    Maar dat kan gelegen hebben aan de omstandigheden of zo, iemand die het weet mag het zeggen!!





    Het enigste wat ik kon vinden van de Alfa 33/3 is alleen in 1:43, wel leuk overigens.





    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Peperbus Bekijk bericht
    Misschien een gek idee....maar wat dacht je van "Speedgelb" van Porsche
    @Ton: Ga je mond spoelen met dit soort rare taal!!

    @Fred: Ik weet het Fred, hier kan je nog eens een apart kleurtje gebruiken ofzo, zonder dat je er kommentaar op krijgt.
    Verder zijn het beste jongens hoor, daar bij F.chat, maar wel iets fanatieker, logisch natuurlijk, het is tenslotte een Ferrari-forum.
    Groetjes John

  6. #6

    Standaard

    zeer mooi model, john

    terug op het puntje van onze stoel
    mvg

    peter alias hugemikus

  7. #7

    Standaard

    Ja met die slicks kan daar idd best aan liggen, maar goed dat is een kleinigheid die hem heel goed staat!!
    Misschien is zo'n donker rode kleur ook wel mooi, waar die Alfa's ook mee reden, niet te schreeuwend maar wel netjes denk ik....

    Ja dat setje had ik ook zien staan, erg mooi, vind het toch wel leuk om een jaren 70 racer te maken

  8. #8

    Standaard

    De dino is er een waar je over het algemeen weinig van ziet.
    Des te leuker vind ik het dat je deze dus aanpakt. Maar persoonlijk zou ik bij deze toch voor origineel gaan. En toch ook de rode kleur.

  9. #9

    Standaard

    Ik heb op m'n hobbykamer ook een hoop rommel, maar geen Dino gevonden helaas (wel een 275 Spyder N.A.R.T.)
    Mooi model heb je daar, en volgens mij wordt ie alleen maar mooier jou kennende.
    Groeten,
    Arthur

  10. #10
    Ferrari meesterbouwer GTO62's schermafbeelding
    Geregistreerd
    14-12-11
    Berichten
    235

    Standaard

    @Mickey: Ik ben benieuwd naar die 275 NART-Spider!!

    @Benjamin: Ik denk niet dat hij origineel blijft.
    Hij zal meer deze richting opgaan:





    @Martijn: Om alle twijfels weg te nemen, heb ik nog wat gevonden tussen alle banden en velgen, wat vind je hier van?





    De laatste week niet zoveel gedaan aan deze, want er staan nog een paar modellen te wachten.
    Een rode 599 GTO heb ik nu in de blanke lak staan, die kan nu een paar weekjes rusten. (misschien polijsten)
    De gele 599XX hebben jullie op de laatste ledendag nog in 't mat-antraciet gezien, maar was aan een restauratie toe.
    En dan doe je er maar meteen een ander kleurtje op, toch?





    Dit weekend toch nog het één en ander gedaan, zie volgende update.
    Groetjes John

  11. #11
    Ferrari meesterbouwer GTO62's schermafbeelding
    Geregistreerd
    14-12-11
    Berichten
    235

    Standaard

    Omdat ik bang was dat ik niet uit kwam met het aantal foto's, heb ik deze update maar in tweëen gesplitst.

    We zijn verder gegaan met de spatbordverbredingen, die gaan we netjes laten aansluiten aan de carrosserie.
    Er zaten een soort schroeven op deze verbredingen, die heb ik weggeschuurd, ik maak er een cleane aansluiting van.









    Net als Pascal heb ik een lekker klusje achter de rug vanmiddag.
    Ook bij mij waren de luchtinlaten naar het motorblok dicht en dat bij een elite-model.
    Nou moet ik zeggen, dat het model er onderhuids bijzonder slecht uitziet. (we gaan weer terug naar het Bburago-tijdperk)
    Maar goed, wanneer je A zeg, moet je ook B zeggen, dus we gaan gewoon door.
    Na een aantal foto's bekeken te hebben van de 246, zag ik, dat de luchtinlaten niet recht naar achteren lopen, maar een bocht maken naar het motorblok.
    Gelukkig maar, want recht naar achteren zou een nachtmerrie worden.






    Daar ik besloten heb om er toch iets aparts van te maken, heb ik de achterste zijraampjes dicht gemaakt.
    Dit geeft meer een coupé-achtige uitstraling. (en uit pure gemakzucht voor de latere afwerking )






    De spatbordverbredingen waren nog niet naar mijn zin, de onderkanten vond ik te kort.
    Met plastic plaat heb ik ze verlengd, wel veel te groot, maar je kan beter iets meer weghalen dan later te kort komen.
    Uiteindelijk blijft er niet zoveel van over, maar het gaat uiteindelijk om het resultaat.







    Dit levert wel een hoop vijl en schuurwerk op, maar ik vind het zelf mooier staan, wanneer alles netjes doorloopt zoals het hoort.
    Alles moet nog wel geplamuurd worden, dus voorlopig werk genoeg aan de body.
    Groetjes John

  12. #12
    Ferrari meesterbouwer Peperbus's schermafbeelding
    Geregistreerd
    31-01-09
    Berichten
    483

    Standaard

    John, moet er in die luchthapper niet een buis komen die lucht naar de motor leidt?
    groet

    Ton

  13. #13

    Standaard

    Lekker knallend dat geel hoor
    Die bandjes vind ik zo toch wel erg mooi staan zoals ik in de mail al zei, misschien net wat meer realisme nog voor die auto in die tijd.....

  14. #14
    Ferrari meesterbouwer GTO62's schermafbeelding
    Geregistreerd
    14-12-11
    Berichten
    235

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Peperbus Bekijk bericht
    John, moet er in die luchthapper niet een buis komen die lucht naar de motor leidt?
    Ehh.... nee Ton, daar zie toch helemaal niets meer van, want aan de binnenkant zit een soort bak waar de motor in zit.
    Dan moet je zoveel gaan verbouwen en dat terwijl daar niets meer van terug ziet.
    Het kleine 6 cylindertje zit helemaal naar voren gebouwd, het is overigens wel een leuk gedetailleerd motortje.
    Misschien dat ik daar nog wel wat mee kan doen, maar dan moet ik het klepje anders gaan bevestigen, het kan nu alleen maar op een kiertje open.
    Groetjes John

  15. #15
    Ferrari meesterbouwer GTO62's schermafbeelding
    Geregistreerd
    14-12-11
    Berichten
    235

    Standaard

    Dit weekend eens aan het plamuren geweest en je wil niet weten wat voor een stofbende het nu is op mijn hobbykamer.
    Maar ach, je doet de deur dicht en je ziet er niets meer van.

    Er waren diverse gaten in de body die dicht moesten en bepaalde plekken die wel een beetje plamuur konden gebruiken.








    Ook diverse reparaties aan de body waar HW zoveel lak op gespoten had, dat je de schade niet kan zien.





    Om een beetje te kunnen bekijken wat je werkelijk aan het doen bent, heb ik de body eens in de primer gezet.
    Zo kan je beter de foutjes zien die er nog in zitten, maar ik mag niet mopperen.






    De neus, die uit twee delen bestond, is nu één geheel en ziet er netjes uit.






    Alle kleine gaatjes die ik niet nodig heb, zijn nu mooi dicht.
    Ook de kleppen en gaten voor de brandstofvullingen zijn verdwenen.
    Hier gaat iets anders voor in de plaats komen.







    De verlengde spatbord-verbredingen zitten er mooi op en sluiten nu lekker aan op de body.





    Met de luchtopeningen aan de zijkanten ben ik bijzonder tevreden mee, die zijn lekker glad geworden, hoef ik niets meer aan te doen.
    Voor de rest moet er toch nog wel het één en ander geschuurd en geplamuurd worden.
    Want nu met de primer erop zie toch je nog wel plekken die wat aandacht moeten hebben.
    Maar ik ben zeker niet ontevreden na deze eerste primerbeurt.
    Groetjes John

Pagina 1 van 6 12345 ... LaatsteLaatste

Publiceer dit draadje en maak Modelbouw@BE bekend op:

Publiceer dit draadje en maak Modelbouw@BE bekend op:

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •