Hoofdsponsor

zeilboot

Michel

Well-known member
Reporter
Lid geworden
25 jul 2008
Berichten
3.591
Het wordt beter weer en dan kriebelt het bij mij om terug aan m'n boten te knutselen.

Ik heb een zeilboot gekregen van een dorpsgenoot. De boot is een resauratieproject want deze is volgens mij tussen de 40 en 50 jaar oud. Ze is ooit gebouwd om te dienen als RC boot dus het is de bedoeling dat ik ze terug op het water krijg.

Ik ken echt niks van RC zeilen en hoe ik dat moet gaan aanpakken maar er zitten er hier toch al zeker 2 kenners op dit forum. We zien wel waar ik uitkom.

Onderstaande foto's zijn van vorige zomer en nu ga ik er weer wat mee verder doen.

Zo kwam ze toe:


attachment.php



attachment.php


attachment.php




attachment.php


De romp is voorzien van de nodige kieren en spleten dus ik had besloten om alles eraf te halen om het terug waterdicht te maken. Het dek was ook wat gescheurd dus dat ging er allemaal af.

Eerst de sierstrip eraf gebeiteld en dan heb ik heel het dek erag gehaald. Foto's van het dek er helemaal af had ik niet gemaakt maar dat zal je nog wel zien.

attachment.php


De romp was voorzien van een dikke laag vernis en dat heb ik er allemaal afgeschraapt met glas:


attachment.php


Ik heb de draad nu terug opgenomen en ga de romp in epoxy zetten met een laagje 100 gram glasvezeldoek.
Deze werken zijn nu bezig maar zullen pas hervat worden als het weer terug beter gaat worden want dit is een werkje voor buiten en bij warm weer.

Ik had er epoxy opgedaan maar dat reageerde wat met het tropische hout. Amazone heeft me erg goed geholpen hiermee om het terug te schuren en dan heb ik met de tweede laag weer die reactie gehad.

Dus heb ik er echt alles terug afgeschuurd en er nu twee flinterdunne laagjes epoxy opgedaan en nu is het beter.

Dus nu terug opschuren en dan kan als het weer terug beter wordt de doek erop.

wordt vervolgd...
 
het is best een mooie romp hoor michel en hopelijk krijg je hem vaar klaar.

de epoxy gaat zeker wel lukken denk ik en van het matje moet je echt geen schrik hebben hoor ;)

ik zal je op de voet volgen :)
 
Vernis kan soms diep in het hout zitten, epoxy werkt dan als een verfstripper en zo krijg je een hoop troep.
Herhalen tot je epoxy egaal dekt, flink afwassen met aceton helpt, ook op vers tropis hout kan dat soms nodig zijn.
De eerste laag epoxy verdun ik met 10 % aceton, de volgende lagen binnen de 24 à 48 u naargelang de temperatuur, later moet je opnieuw schuren.

Succes

PS ik werk met de epoxy van gazechim ,zuivere hars, bij andere merken is het soms niet nodig om in de 1 ste laag aceton toe te voegen omdat er reeds solventen aan zijn toegevoegd
 
Merci mannen.

René, ik gebruik epoxy van polyesterland en ik denk dat daar ook geen solvent inzit. Aan vernis ligt het niet want dat heb ik eraf geschraapt en het hout neemt niets op van water ofzo dus het is niet poreus. Ik heb het eerst ontvet met wasbenzine en dat drong ook niet in het hout.

Het beeld met de epoxy is dat deze naar elkaar toetrekt in plaats van egaal erop te blijven liggen. Dan krijg je plekken met veel epoxy erop en plekken met nagenoeg geen epoxy erop. Nu met de twee flinterdunne lagen hoop ik dat dit als een primer werkt en er geen last meer van ga hebben. Voor de zekerheid ga ik de epoxy er wel terug heel dun opzetten met het doek.

Het hecht wel goed dus ik haal het er nu niet meer helemaal af, gewoon opruwen en dan de volgende laag erop.
 
Daar haal ik ook mijn epoxy, die moet je dus met 10 % aceton verdunnen voor je 1 ste laag.
Als je met een glasmat lamineert ga je dat probleem met die visogen niet hebben.
 
Ach zo, doe jij er na de mat is uitgehard nog een laag epoxy op René?
Dat hadden ze mij aangeraden maar dan krijg ik waarschijnlijk terug van die visogen...
 
Door de bouw van mijn model rompen, met fineer 3 lagen 0.6 mm diagonaal gebruik ik nooit een mat gewoon rechtstreeks epoxy in dunne lagen.
1 ste laag 10 % verdund, volgende lagen 5 % verdund.
Bij lattenbouw is het nodig om een matje te leggen omdat hout dwart op de vezel kan krimpen door droging, dan zou je terug scheurtjes krijgen.
Dus een verdunde 5 % laag epoxy zetten als je de romp blank laat, als je gaat lakken kan je direct 2 comp. polyester plamuur zetten en afwerken met primer en lak.
 
Merci René, ik ga de romp blank laten. Het is zonde om deze romp te lakken vind ik.
Tot welke temperatuur mag je epoxy aanbrengen? Is het nu al te koud of niet?
 
Met de zuivere hars kan je vanaf 10 °C werken, met verdunde hars moet de aceton kans hebben om te verdampen dus hier liefst 18 °.
 
Merci René, dan ga ik vandaag de doek proberen te leggen. Het kan niet in 1 stuk maar ik ga het in drie stukken proberen te doen.

Straks de update :)
 
Ten huizen Michel heeft er zich vanalles afgespeeld deze namiddag. Een poging om een glasvezeldoek met epoxy aan te brengen was geen rustgevende bezigheid :) Zeker niet als je het bakje met epoxy op de garage tegels omstoot en je dan tijdens het epoxyen naar de winkel moet crossen om aceton te halen zodat de vloer terug proper geraakt :ohmy:

Het resultaat vind ik persoonlijk niet goed maar voor de eerste keer kan ik me dat niet heel kwalijk nemen. Wat ik wel hoop is dat de doek goed zal hechten en dan ben ik tevreden. Het is niet erg mooi maar ik kan nog altijd overwegen om de romp achteraf te plamuren en te schilderen.

De foto's:

attachment.php


attachment.php


attachment.php


attachment.php


attachment.php


attachment.php


De witte lijn tegen de vin aan nam geen epoxy op. Het is de rand van het doek en die is wat dikker dus dit blijf je zien. Ook had ik nogal wat luchtbellen en die heb ik met een mesje doorgsneden en dan platgestreken. Dan krijg je wel overlapping en dus een naad. Waar ik veel last van had en dat zie je ook goed zijn glasvezels die als slierten uit het doek kwamen waar deze geknipt en gesneden is. Dit slierten zien er niet netjes uit maar ik kreeg ze er niet meer uit.

Hier en daar zit nog wel een luchbelletje en op de witte naad is er soms geen hechting met het hout maar dat is hoop ik nog wel bij te werken.

Minder mooie dingen mogen ook getoond worden op het forum dus zet ik ze er op.

Mijn plan is om zondag er lichtjes over te schuren om zo eventueel die naden en slierten wat weg te krijgen en dan nog een gewone laag epoxy erop te zetten.

En dan testen of het waterdicht is...
 
Om niet te veel schuurwerk te hebben kan je de grootte oneffenheden voorzichtig wegschrapen, dat kan morgen al voor alles keihard is.
Schuren gaat niet voor alles volledig uitgehard is, je schuurpapier slaat dan volledig vol.

Waterdicht zal het wel zijn, die oneffenheden krijg je door dat het weefsel de bolling niet kan volgen.
Dirk heeft op zijn kano een zwaarder soort weefsel gebruikt, dit is ook anders geweven en kan beter een bolling in 2 richtingen volgen.
Je romp is ook niet de gemakkelijkste om te bekleden :nowink:
 
Merci voor de input René. Ik zal het morgen eens bekijken of ik het kan schrapen.
Ik schuur normaal altijd de dag erna al zonder problemen hoor. Wel met groffe korrel (180). Dit was dan ook enkel maar om op te ruwen.
Dat kan ik nu niet meer gebruiken want dan schuur ik zeker door de doek.

Ik hou jullie op de hoogte :)
 
zo slecht ziet het er nog niet uit hoor michel.

dit kan je allemaal nog redelijk goed bij schuren en dan nog een laag epoxy over zetten.

maar laat het nu eerst goed uitharden voor je begint te schuren .
 
Ok, morgen test ik of het te schrapen valt en anders laat ik het helemaal uitharden om dan te schuren. Dat zal dan voor na het weekend zijn.
 
Michel,
ik heb laatst een stukje breekmes genomen en heb daarmee de volledige romp gedaan, zoals René al aangaf , was stukken makkelijker dan schuren en je kan indien gewenst door weinig druk uit te oefenen eveneens zeer fijn werk afleveren.

ik hoop dat je hem terug aan het varen krijgt want het lijkt me een pracht exemplaar

vgr
Marc
 
Merci mannen.

Ik ga morgen een poging wagen om te schuren. Ik zal een klein stukje testen met schrapen en moest dit lukken dan kan ik dat doen.
Het is echter een romp van 1.70 meter lang dus dat is wel veel werk om te schrapen.

Hier en daar ga ik het doek wegschuren omdat er een luchtbelletje onderzit maar die plaatsen zijn maximum een 50 cent stuk groot. Dit ga ik niet meer terug van een mat voorzien want dat zal zo wel stevig genoeg zijn.
 
Vandaag is er weer veel geklust aan de boot.

Het schrapen ging niet zo goed dus ben ik snel overgestapt naar schuren. Eerst met de hand maar dat ging echt niet vooruit en dan met het schuurmachien.

Met korrel 180 ging het niet, het werd te warm en begon te smelten. Dan met korrel 40 en dat ging wel goed. Achteraf met de hand met korrel 180 eroverheen en dan was het goed.

Een kwartier geleden heb ik dan er terug een dun laagje epoxy over gedaan en ik heb het verdund met aceton zoals René voorstelde. Dan is het iets dunner en schildert het gemakkelijker.

Dus nu nog even buiten laten staan en binnen een uur of twee gaat het de garage in om geen condens erop te krijgen.

Foto's:

attachment.php


attachment.php


Het is mooi glad. Op sommige plekken is zie je de doek harden dan op andere (door overlapping) maar ik had niet gedacht het nog zo mooi te krijgen. Ik ben er erg tevreden mee.

Na dit komt er nog een dunne laag epoxy op en dan zal het wel goed zijn. Dan zijn er in totaal 7 lagen opgedaan, wel is het meeste er telkens terug afgeschuurd.
 
Zeer goed resultaat Michel... wat ben jij veelzijdig in je projecten... en het lukt je steeds om er iets moois van te maken. Ik kijk uit naar de eerste vaarbeurt.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan