Hoofdsponsor

zeilboot

Merci Dempsey. Ik pruts er gewoon maar wat aan hoor :)
Ik hoop haar varende te krijgen maar ik heb daar de hulp voor nodig van mensen met meer kennis van dit forum.

Wat ik weer vreemd vind is dat ik visogen heb op een gebied ter grootte van een handpalm en voor de rest nergens. Dat begrijp ik niet maar er komt nog een laagje op dus dat kan ik weer bijschuren.

Achtereen heb ik nog een schuurelleboog :D
 
Knap werk Michel, kan je alleen maar verbeteren met vernis. Nog visogen? probeer eens te onvetten met aceton, let ook op met welk product je je kwast spoelt, doe dit altijd met aceton, 3 bussen methode.
1 ste de vuilste, 2 de vuiler, 3 de zuiver, deze bussen schuif je op als ze te vuil worden bus nr 3 word dan een nieuwe .
Heb zo met 2 grote penseeltjes ( 12 mm ) mijn vorige schip volledig gelijmd, het 2 de is nog steeds in gebruik.
 
Laatst bewerkt:
michel al dat werk loont wel zoals je ziet 8)

het ziet er knap uit hoor . nog 1 laagje epoxy en een paar lagen vernis en je hebt een top romp.
 
Merci mannen.

Ik gebruik een rolletje René. Dit gaat sneller maar je hebt er wel wat luchtbelletjes mee.
Dan ga ik er met een droge borstel heel lichtjes overheen om de belletjes weg te stijken.

Het rolletje gaat dan de vuilbak in, de kwast kan ik 2 maal gebruiken door de laatste cm haren eraf te knippen.

Na het schuren heb ik de romp met water vrij gemaakt van stof en dan goed laten drogen. Door het schuren kan het normaal niet meer vettig zijn.

Voor de laatste laag zal ik het na het schuren eens met aceton proper maken, ik heb er nu toch een bus van staan.
 
Na het schuren heb ik de romp met water vrij gemaakt van stof en dan goed laten drogen. Door het schuren kan het normaal niet meer vettig zijn.

Niet mee eens Michel, ieder beroeps schilder zal voor het schuren oppervlak met water en een scheut amoniac ontvetten, vet word in de porien geschuurd, na het schuren terug afwassen met water met amoniac.
Zo doe ik het zelf ook altijd.
 
Ach zo, weer iets bijgeleerd. Nu aceton ontvet zelfs beter dan ammoniak dus ik ga er gewoon even over met aceton. ;)
 
Gisteren heb ik de laatste laag epoxy erop gezet. Het was maar een dun laagje, verdund met aceton. Er is voor heel de romp maar een 25 gram epoxy opgezet.

Ik had de romp eerst opgeruwd en dan overvloedig afgespoeld met aceton. Na de aceton was de romp wel erg plakkerig maar misschien was dit wel goed want ik heb nu geen visogen meer :)

Een foto is overbodig want het zou een herhaling zijn van de voorgaande foto.

De laag is nog niet hard, misschien duurt het langer met de aceton. Ik laat het nu een week of twee goed uitharden en dan ga ik een vijver opzoeken om te testen op waterdichtheid en om te kijken hoe diep ze in het water ligt want ze is best al zwaar zo.
 
Met die aceton en de lagere temp duurt het langer om uit te harden.
Als je de romp in het water test neem dan ballast mee, mijn schatting voor totaal gewicht met ballast 12 à 14 kg, dus eerst eens wegen en dan de rest als ballast om te testen.
Als je geen lood hebt, kan je baktenen, keien of zand in een zakje gebruiken.
Als je met verschillende gewichten ballast en de lengte telkens op de waterlijn meet kunnen we de romp in delftship inbrengen met gebruik van foto's van de 3 aanzichten en de juiste maten :)
 
René en ik hebben de romp in het ruime sop gelegd en de romp is waterdicht :)
Ik heb zelfs mogen zeilen met René z'n prachtig schip!

Ik heb een roer gekocht voor de boot. Eentje zelf maken zou me evenveel of meer kosten en het lijkt me groot genoeg voor de boot.
Ik kan echter het bestaande gat voor de roerkoning niet gebruiken want dat zit te dicht tegen de vin aan:

attachment.php


Zoals je kan zien is dat uiteinde van de vin ook redelijk dik en dus zou ik daar een vortex krijgen rond het roer doordat er onderdruk ontstaat.

attachment.php


Zo zou het eruit zien op de originele plaats, wel staat het roer dan tegen de romp:

attachment.php


Dus ik ga dat bestaande gat dichtmaken en een nieuw moeten boren vb:

attachment.php


Op m'n gevoel afgaand is die plek beter dan de originele.
Het gat moet door heel de kielplaat geboord worden en dit moet 100% recht gebeuren natuurlijk. Hoe ik dat ga doen weet ik nog niet want ik heb geen kolomboor.

De kielplaat zie je hier:

attachment.php


De oranje pijl is het originele gat.

Is er een trukje om met een gewone boormachine zo een recht gat te boren?
 
leg je boot waterpas michel met een waterpas en zet dan een winkelhaak recht op je romp waar je het boormaschiene tegen kunt laten glijden .

dit moet zowel langs als dwars op het schip gebeuren.

het klinkt ingewikelder dan het in fijte is hoor ;)
 
Zelf met een boorkolom is dat moeilijk, je kan met een klein boortje voorboren, langs beide zijden tot de boorgaten elkaar ontmoeten en dan van de onderzijde met een grotere boor, tot de juiste maat.
Je hebt nog 3 opties, een stuk van je roer tot de scheg past, of een stuk van de scheg, de 3 de de scheg volledig verwijderen dat is de beste zo krijg je een vrije aanstroming op je ballansroer ;)
 
De skeg deels verwijderen of helemaal verwijderen was m'n eerste idee maar de kans zit erin dat ik dan een gat in m'n romp heb.
Ik kan langs binnen niet zien of er een beplanking tussen de skeg en de kielplaat (laatste foto vorig bericht) zit.
Als dit niet het geval is en ik haal de skeg eraf dan zit in in de problemen dus ik laat dat zoals het is.
Ik zou niet graag terug moeten epoxyen enz...

Ik zal proberen om een gat te boren met de tip van amazone.

Het moet eigenlijk maar in 1 richting recht zijn. Als het iets afwijkt naar de boeg of het steven is niet zo belangrijk, als het maar recht is in de stuurboord en bakboord richting.

Dus dit is niet zo erg denk ik:

attachment.php


Dat kan ik wel opvangen met de servo in dezelfde hoek te zetten.

Volgende update heb ik hopelijk goed nieuws :)
 
Dat is het gemakkelijkste Michel, zet je roer niet te ver naar achter, bovenkant van je roer mag niet uit het water komen want dan heeft je roer minder effect, as op 250 mm van je spiegel dan zit je goed.
De as mag naar je boeg hellen, bovenkant van je roer mag de romp volgen.
 
Het gat is geboord en het ziet er goed uit. :)
Het zal wel even stil worden hier want ik ga eerst een micro magic zeilbootje bouwen om te leren zeilen. Dit zou normaal gezien vlot te bouwen zijn. Dan zie ik ook gelijk hoe het touwwerk van een zeilboot in elkaar steekt om hier na te bouwen.
 
Hey Michel, is er ondertussen hier nog iets aan het model gedaan geweest?


Droop
 
Hey maatje,

Niet veel, ik heb een hele tijd m'n energie in de micro magic gestoken. Ik heb al wel de roerkoker gemaakt uit messing en die met epoxy in de romp gelijmd. Het oude gat waar het oorspronkelijke roer zat is gedicht en dat is het.

Momenteel ben ik terug aan de trawler aan het knutselen dus ik wissel wat af. Het volgende werk hier is de romp langs binnen met epoxy behandelen om de spleten op te vullen.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan