Hoofdsponsor

1/72 AMX 30/105 (Heller) [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
@ Beyond, inderdaad, zal deze best maar wegwerken, dacht dat ze niet zo zouden opvallen.

Ze springen in het oog als een kangoeroe die rondhuppeld op een kortgeschoren voetbalveld.
 
Ze springen in het oog als een kangoeroe die rondhuppeld op een kortgeschoren voetbalveld.

Loooooooooooooooooool, ben ze volop aan het wegschuren Famo, maar bij nader inzien zijn het er meer dan ik eerst voor ogen had. De gehele tracks staan nu bijna terug blank.

Ga wel alvorens ik ze opnieuw in hun kleur steek eens iets proberen met wat washes en weathering. Kheb een effect voor ogen wat ik toch wel eens wil proberen.
 
Tom, goed dat ge de kangoeroes verwijderd hebt, hiervan krijg je geen spijt.
 
Owk, de kangoeroes zijn verdwenen, en maar goed ook. Het waren er echt bij nader inzien toch wel veel, kvraag me zelfs af of er in Australië nog waren. Maar goed, dit bewijst nog eens te meer dat kritisch zijn voor jezelf op zich toch wel meer een noodzaak is.

Dus schuren en nog eens schuren was de job van de dag, kheb overal in huis wel staan schuren als ik even tijd had. (super druk op't werk) Daarna heb ik de reeds geverfde tracks gewoon gelaten zoals ze waren na het schuren. Dan langs de middellijn met een potlood twee lijnen getrokken en er een wash "standard rust" over gedaan, die er tevens voor zorgde dat het potlood wat vloeibaar werd en uitdijde. Nadien is er nog een laagje pigmenten, gulf war over gegaan.
Momenteel staan ze dus in deze staat:

sized_DSC06003.jpg

sized_DSC06004.jpg


De tank hebben we reeds wat gedrybrushed met titanium white olieverf. Zo zijn bepaalde delen opgelicht. Nadien gaan we verder met verwering, aflopers, de kleur nog lichter maken door het inwerken van olieverf en dan nog gaan chippen.

sized_DSC06005.jpg

sized_DSC06006.jpg

sized_DSC06007.jpg

sized_DSC06008.jpg
 
De tracks zijn veel verbeterd ;)
De rest ziet er ook goed uit ;)
 
Ja, dat komt hier in orde, klaar als 'n klontje !
 
Knap werk Tom. Goed dat je hebt doorgezet met het solderen want het resultaat is er. En oefening baart kunst.
 
Merci mannen.

De volgende fase is terug wat experimenteel voor mij. Ipv de washes van MIG te gebruiken gaan we er ditmaal voor om zelf een mixje te maken.

Ik heb eerste een wash gelegd met titanium white over de hele tank, sommige plaatsen overvloedig, andere eerder sumier. Wou hiermee de hoofdkleur afzwakken tot een versleten versie door de inwerking van het zand.

Nadien hebben we een wash gemaakt met Burned sienna, deze hebben we opgebracht als pinwash rondom sommige delen. Zo krijg ik toch wel een diepte + wat meer kleurschakering nog.

Nadien heb ik een breed penseel in gulf war pigment gedopt, het meeste er terug afgehaald (beetje zoals de vrouwen schminken, denk ik) en dan over de hele tank gewoon geborsteld alsof ik zou drybrushen. Het gewenste effect is er, de kleuren vloeien meer over en geven niet zo'n sterke scheiding.

De volgende stappen moeten we nog even over nadenken.

sized_DSC06009.jpg

sized_DSC06010.jpg

sized_DSC06011.jpg

sized_DSC06012.jpg

sized_DSC06013.jpg
 
Nice ;)
Voor je verdere bewerkingen doet, zou ik je aanraden om er een laagje vernis op aan te brengen, aangezien je pigmenten gebruikt hebt, anders ga je alles door elkaar wrijven....
 
Mooi gedaan, ik zou toch ook een laagje vernis geven hoor.
De wash van bunt sienne meng ik altijd met een beetje zwart, voor een diepere kleur. Anders ziet het er te roestig uit.;)
Niet vergeten dat de uitlaten bij de AMX-30 metaalkleur hebben.
Indien je het nodig heb wil ik wel een foto de uitlaten geven hoor.
Grtz Bart.
 
Netjes Tom. Op deze schaal werken vind ik altijd zeer knap. Soldeerwerk ziet er goed uit en met de verwering zit je volgens mij ook goed, benieuwd naar de volgende update hiervan!
 
Hele tijd geleden dat we hier nog aan verder hebben gedaan. Vandaag terug gestart en wel met een ondergrond voor de tank.
Had nog een houten plankje liggen in de kelder wat hiervoor dienst kon doen.

Het is eerst netjes ingesmeerd met een fijn laagje tegellijm en wat laten drogen. Nadien onze kat zijn materiaal gejat, de kattebakvulling.
Dit erover gestrooid en daarna met een sponsje erin gedrukt. Terug eventjes gewacht en het plankje ondersteboven gehouden zodat al het losse erafkwam.
Nadien houtlijm verdund met water en alles goed ingesmeerd. Het overtollige kattezand er terug overgestrooid en een gedeelte weggehaald waar de weg moet komen.
Daarna terug met de verdunde houtlijm bewerkt. Nu staat het buiten te drogen in't zonneke.

main.php


main.php


main.php


main.php


main.php
 
Deze middag nog wat verder gedaan. Je kan ook zien dat ik ondertussen ben begonnen aan de chipping.

sized_DSC06107.jpg

sized_DSC06108.jpg

sized_DSC06109.jpg
 
Heel mooi die ondergrond Tom, als ik jou was, zou ik hierover zeker nog een rijkelijke dusting leggen, en goed vastgezet met fixer. Love it already !
 
Hey GUniy, inderdaad die ruime dustlaag komt er nog aan. En nu maar hopen dat onze kat mijn ondergrondje niet verwart met zijn kattenbak ;)
 
Ik denk dat ge terwijl de pastalijm en de steentjes erop nog nat waren er beter eens je panzer (met de tracks erop ! ) op je dio had geplaatst zodanig dat ge een mooi (effen) spoor had gevormd. Tegelijk gingen de steentjes dieper ingedruk worden in de lijm. Nu is het spoor zeer oneffen en staan de wielen evenhoog want de veringen op je model worden niet ingeduwd met als gevolg dat de wielen niet overal contact zullen hebben met je ondergrond.
Misschien eerder opteren voor een effen ondergrond ?
Tip : de meeste dio-bouwers maken eerst de (ongeschilderde) oneffen ondergrond om dan zo de wielen van hun panzer in positie te plaatsen.
 
Zal er anders nog een laagje overgooien in de middenstrook, kan ik alsnog de tank op een wat meer effen vlak plaatsen.
 
De eindstreep is gehaald.

Kheb nog wat goede raad meegenomen onderweg van onze super medebouwers en zo komen we tot dit kleine dio'ke.
Het enige wat ik maar minnetjes vind zijn de tracks, om het zo beleefd mogelijk te zeggen, het zijn Kl**te tracks.

Snijden, plooien, breken.... die dingen zijn echt een nachtmerrie...

En dan nu de eindfoto's:

sized_DSC06114.jpg

sized_DSC06115.jpg

sized_DSC06116.jpg

sized_DSC06117.jpg

sized_DSC06118.jpg

sized_DSC06119.jpg

sized_DSC06120.jpg

sized_DSC06121.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan