Hoofdsponsor

1/72 AMX 30/105 (Heller) [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik wil niet muggezifften hoor, maar als je goed kijkt naar de fotos die ik heb gepost zul je zien dat de bovenste dwarsstaaf van het torenrek eigenlijk op de verticale ondersteunig is gelast. Niet er achter. Misschien ipv lijmen solderen.
Als je nog meer detailfotos wilt van deze tank laat me het gerust weten.

Grtz Bart.
 
Je bent niet aan't muggeziften ze Bart, alleen heb ik geen soldeerbout en was dit momenteel het beste wat ik kon doen met de middelen die ik heb.
 
Het zal niet zo makkelijk zijn om die randjes af te knippen zonder schade aan te richten of zonder dat er onderdelen zullen afspringen...
Best eerst alles mooi gelijk vijlen, zodat je met een klein (!!) beetje CA lijm alles op zijn plaats kan lijmen ;)
Op die manier kan je ze waarschijnlijk wel boven op de ondersteuningen plaatsen...
Ik zou het opnieuw proberen :8
 
Moet D-Day & Beyond bijtreden wat die beugels betreft, moet zeker lukken met lijm hoor.
Wat ik zou doen is eerst de ondersteuningetjes plaatsen nadat ze op lengte gemaakt zijn Nu ja zo juist hoeft de lengte nu ook niet te zijn omdat ik zulke dingetjes steeds in een gaatje plaats die ik boor op de plaats waar ze hoeven te komen. Dus daar heb je speling aan die kant wat de lengte betreft
Dan pas de horizontale staaf erop zetten. Tis veel aanpassing werk maar ik denk dat je tevreden zal zijn met het resultaat. Voordat ik soldeerde deed ik dat toch zo, maar wat de lengte van de "pootjes" betreft doe ik dat nog steeds zo.
Enfin, ge doet er natuurlijk van wat je wil é.
 
Ok, ben een soldeerbout gaan halen en dus aan het proberen om de railing te solderen....

Ik zeg dus proberen.... Het lukt me niet al te goed, dacht ga dit ff snel in elkaar steken maar dit slaat toch tegen ze.

Had 1 ondersteuning kunnen solderen aan de rail, echter met een serieuze knots erop. Heb deze dan bijgeschuurd en had terug 2 delen.

Kzit wat te knoeien met het feit dat ik 3 zaken heb vast te houden, slechts 2 handen heb en dat ik bovenop nog beef ook.

Iemand tips hoe je best kan solderen?
 
Dag Tom, nog enkele nuttige tips :

Zorg dat je messing of koper zuiver is, dus eerst opschuren.
Gebruik een vloeimiddel, ofwel S39 of soldeervet zoals in de elektronica gebruikt.
Wanneer je een draad met het kopseinde tegen een andere draad (of iets anders) wil solderen, moet je het contactvlak zo groot mogelijk maken. Ik bedoel hiermee dat je een afgeknipte draad 'niet' kunt solderen. Het afgeknipte einde dien je met een vijltje vlak te vijlen, zo zal het contactvlak groter zijn, waardoor je een sterkere soldeerverbinding bekomt.

In het geval van je reling zou ik eerst een tekening maken met de diverse steunen. Gewoon een rechte lijn met de steunen. Op je tekening kun je dan je draden solderen. De gekromde vorm van de reling kun je achteraf nog plooien. Dit werkt gemakkelijker.

Succes !

Groeten Rik
 
Merci voor de tips mannen.

Rik heb jouw manier opgevolgd en moet zeggen ben tot een vrij redelijk resultaat gekomen in het achterhoofd houdende dat dit mn allereerste soldeerbeurt was.

De stevigheid had ik in elk geval daar zoals je aangaf na het solderen pas de reling plooien. Dit lukte zonder brokken. Enkel moet ik nog de hoeveelheid soldeersel leren doseren.

In elk geval hier het resultaat. 't ziet er in elk geval al netter uit dan met de secondelijm.

sized_DSC05986.jpg

sized_DSC05987.jpg

sized_DSC05988.jpg
 
hoi, ziet er redelijk uit voor een eerste poging. Om de hoeveelheid soldeer te verminderen ga ik als volgt te werk:

ik knijp het soldeersel samen, snijdt er kleine stukjes vanaf, en deze kan je bij plaatwerk mooi in de naad leggen met wat flux en zo de scheidingslijn solderen of je kan deze stukje ook opnemen met de punt van je warme soldeerbout en zo stukjes op elkaar tikken (vooral goed voor kleine onderdeeltjes). Verder voorvertinnen ook wel eens een uitweg bieden, waarbij je op 1 of beide te verbinden stukken een klein streepje soldeer trekt de stukken op elkaar plaatst en daarna verwarmt.

Blijft, hoe spaarzamer je bent met soldeer, hoe minder gemakkelijk het loskomt bij het verder solderen.

Ik weet niet of je eventueel dunnere koperdraad liggen hebt? Bij een electronicawinkel kan je al voor een euro of 6 een bobijn koperdraad kopen waar je de rest van je dagen mee wegkan:

wik.jpg

Deze zijn verkrijgbaar in verschillende diameters van 0.1 tot 1.6 in stappen van 0.1...
 
dat ziet er heel goed uit Tom. Ik had ook problemen bij het solderen van mijn haken. Een keer je het doorhebt loopt het vanzelf.

Grtz Bart.
 
Al doende leert men en dat is echt wel zo, de tweede reling gedaan en deze ziet er beter uit.

Heb de steunstaafjes voorgetind en dan zo bevestigd. Het is in elk geval een toegevoegde waarde aan de tank.

sized_DSC05989.jpg

sized_DSC05990.jpg

sized_DSC05992.jpg

sized_DSC05993.jpg

sized_DSC05994.jpg
 
Als je verschillende onderdelen moet vasthouden om te solderen heb je meestal problemen want ze vallen om, blijven aan je bout kleven, staan scheef, enz...
Daarom fixeer ik zoveel mogelijk, hetzij met tandenstokers die ik vastleg met bleu-tack, een tandenstoker die vastgeklemt zit in een knijper of andere middelen. Liefst geen goed geleidende ondergrond of metalen klemmen gebruiken , want die lopen met de warmte via je koper of messing weg die je nodig hebt om te .
Wat ik wel durf doen is iets vasthouden met een zeer fijn pincet of met de top van een scalpelmes. Dat zijn zeer kleine contactpunten waar je een klein verlies aan warmte door krijgt en das niet zo erg.
 
@ Famo, inderdaad het hanteren van de onderdelen heb ik gemerkt bij de 1ste reling. Voor de tweede had ik de volledige reling gekleefd op zilverpapier zodat ik ze in 1 stuk kon solderen.

Voor de kleur heb ik gekozen om te gaan in dessert yellow van Tamiya.

sized_DSC05995.jpg

sized_DSC05996.jpg

sized_DSC05997.jpg
 
Het wordt dus een woestijn variant? Leuk. Mooi kleurtje.

Grtz Bart.
 
Inderdaad Bart een woestijn variant gebasseerd op deze:

AMX-30_img_2330.jpg

De tracks krijgen momenteel de behandeling om zo dicht mogelijk tot de referentiefoto te komen:

sized_DSC05998.jpg

sized_DSC05999.jpg

sized_DSC06000.jpg

sized_DSC06001.jpg

sized_DSC06002.jpg
 
Ziet er goed uit Tom.
 
Mooi, maar je bent enkele sinkholes vergeten op de rupsbanden ;)
 
Ja da's een mooie AMX-30 B2, mooi hoe je die tracks gaat bewerken, Niet vergeten dat de pathshoes ( rubberen zwate stukken op de tracks) ook kunnen afslijten, misschien hier en daar een hoekje uithalen.

Grtz Bart.
 
@ Beyond, inderdaad, zal deze best maar wegwerken, dacht dat ze niet zo zouden opvallen.

@ Bart, thx: straks wat snijden :D
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan