Hoofdsponsor

1/72 Northrop F-5 Tiger II [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.

Machielske

Well-known member
Registered
Lid geworden
2 mrt 2011
Berichten
116
Na een kleine pauze te hebben genomen van het modelbouwen wegens te weinig tijd heb ik nu opnieuw tijd gevonden voor me terug op men modellen te storten. Alleen heb ik nu de omschakeling gemaakt van tanks en apc's op 1/35 naar vliegtuigen op schaal 1/72 en van plan om te gaan naar 1/48.
Genoeg off topic hier is het verslagje:


Ik kwam deze doos tegen bij luc sturmtiger voor maar 4,5 euro en heb em dadelijk meegenomen.

attachment.jpg

En het camo patroon in welke ik hem wil verven.

attachment.jpg
En een kleine geschiedenis van uit toestel:

De eerste prototype vlucht vond plaats in juli 1959 en de vlucht in de volledige configuratie juli 1963. Al snel vielen de grote wendbaarheid en de goede vliegeigenschappen van het toestel op, die nagenoeg identiek bleken te zijn aan die van de Russische Mig-21 Fishbed.

De USAF heeft de F-5 in vrij geringe aantallen gekocht en nooit als gevechtsvliegtuig ingezet. Vanwege de wendbaarheid werd het toestel echter speciaal ingezet voor Dissimilar Air Combat Training (DACT). Deze actie werd speciaal genomen om de alarmerende USAF verliezen tijdens luchtgevechten in de oorlog in Zuidoost Azië tegen te gaan. Al eerder had de US Navy om dezelfde reden succes gehad met een identieke DACT vorm onder de naam “Top Gun”.

Daarom werden ook speciale USAF agressor squadrons geformeerd die getraind waren in de formaties en de vliegbewegingen van Russische vliegtuigtypen; met name die van de toen zeer veel voorkomende Mig-21.

Speciale agressor squadron (64 en 65 Fighter Weapons Sqn) werden in 1972 opgericht met als thuisbasis Nellis AFB, Las Vegas, Nevada. In eerste instantie werd gevlogen met F-5 voorgangers, Northrop T-38 Talon trainers. Deze hadden echter niet genoeg vermogen maar met de komst van de F-5 – die precies gelijke afmetingen en motorprestaties had als de Mig-21 - werd dit manco opgeheven.

In verband met de ineenstorting van Zuid-Vietnam kwamen begin 1975 opeens 70 F-5E’s beschikbaar die bestemd waren voor de luchtmacht van Zuid-Vietnam. Deze werden meteen overgedragen aan 64 en 65 Fighter Weapons Sqn. Later werden de squadron aanduidingen gewijzigd in 64 en 65 Tactical Fighter Training Aggressor Sqn en tenslotte in Agressor Sqn. De agressor F-5E’s hadden dezelfde camouflageschema’s als die van het Warschau Pact en voorzien van een rode ster en de 2 cijferige “Russische” neuscodes.

Tevens werden in april 1976 F-5E’s ingedeeld in 2 nieuwe USAF eenheden; 527h Aggressor Sqn in Engeland met als thuisbasis RAF Alconbury (in1988 verhuisd naar RAF Bentwaters) en 26 Agressor Sqn op de Filipijnen met als thuisbasis Clark Airbase. Deze eenheden hadden als missie het trainen van NATO en USAF vliegers in luchtgevechten met toestellen van het Warschau Pact en bleven operationeel tot oktober 1990.

Fotos volgen asap
 
Laatst bewerkt:
En zoals beloofd zijn hier de eerste fotos van de F5, met om te beginnen de fotos van de cockpit:

attachment.jpg

attachment.jpg

Ik weet dat de pit nog niet zo perfect is, maar ik begin pas met vliegtuigen dus heb nog wel wat te leren. En op schaal 1/72 is het natuurlijk ook wat sukkelen (voor mij dan) soms. Maar ik heb tot nu toe altijd al goeie hulp gehad van Niek aka Farchamber

En helemaal in elkaar gestoken,ik heb alleen de motoruitlaten en de neusantenne nog niet bevestigd omdat deze wat breekbaar zijn.

attachment.jpg


De Preshade is immers ook al aangebracht, mss wat slordig maar moet er nog allemaal beetje me weg in zoeken

attachment.jpg

attachment.jpg

En de onderkant van het toestel heb ik helemaal zwart gespoten omdat ik een donkere onderkant en hier toch wel wat meer 'vuil' aanwezig is.

attachment.jpg


En met de Base coat van Vallejo airmodel erop (pale grey blue)

attachment.jpg

attachment.jpg


Hier zit ik tot nu toe, fotos van vorderingen volgen nog.
Vermits ik nog volop in de leerfase zit op dit vlak zijn alle kritiek, opmerkingen, suggesties en tips welkom!

Groeten
 
Ik zou meer werk gedaan hebben aan de cockpit maar voor de rest niks op aan te merken, mooi gespoten en de paneellijnen staan er mooi op !!!

Knap
 
Je kan beter eerst je basis verf zetten en da preshaden
Nu ga je er nog een paar lagen verf over zetten en is de kans groot dat je er zo goed als niets meer van gaat zien.

Mark
 
Hehe, merci om mij in uw verslagje te plaatsen maar ik ben ook nog lerende hier hoor :p al had ik wel gelijk over die panellines ;) maar hij ziet er al goed uit hoor!
ps: ben al stiekem aan een nieuwe vlieger begonnen.

Niek
 
Dank je Ratticus! het is inderdaad de bedoeling om meer in detail te gaan werken, daarom ga ik ook overstappen 1/72 naar 1/48 om toch maar net dat meer te kunnen doen. Alsmede andere belangrijke dingen.

Idd Mark, dat had ik zelf een beetje te laat door, maar nog geen ramp, ik breng wel een nieuwe preshade aan, en dan even sukkelen om de camo patronen te kunnen afplakken.
Weet iemand mss waar ik aan Maskol kan geraken? ik wil dat is uitproberen voor me patronen te spuiten.

Updates volgen nog

grtn
 
Na wat gesukkel met afplakken ben ik toch kunnen beginnen met het aanbrengen van de 2de camo kleur. Dit is XF-82 Ocean Gray (RAF) van tamiya.
ben vrij content van het resultaat, hoewel je op de fotos de preshade niet al te best ziet valt dit in echt wel goed mee. Dit kank wel wat compenseren met een beetje verweren op het einde.

hier zijn alvast de laatste fotos:

attachment.jpg


attachment.jpg
 
Inderdaad niet veel meer te zien van je mooie preshading :), ga je ook nog de panellines met een wash doen? Dit heeft altijd iets extra's aan je vliegtuig, allee, dat is wat ik mooi vind :)
 
Idd pantani, je ziet het niet meer zo fel als in het begin. Maar ik had er niet aan gedacht om eerst mijn basiskleur te spuiten en dan pas men preshade. maarja ik leer wel uit men foutjes, dus dit verwerk ik zeker in me volgend projectje.

Maar goed hier nu nog even een update. Kheb de 3de kleur (XF-18 Medium blue van tamiya) inmiddels ook al aangebracht. ik vind het persoonlijk geen slecht resultaat. Maar kan altijd beter natuurlijk xD

Hier is het resultaat na het spuiten en alle tape al verwijderd:

Deze is zonder flits:
attachment.jpg

En met flits:
attachment.jpg

Zo dit was het weer voor vandaag :-)

Btw niemand een ideetje waar ik Humbrol Maskol kan vinden?

groeten
 
Ik vind dit een zeer mooi camouflage patroon en zeer strak spuitwerk...
 
Ik ben alvast fan geworden van dit vliegtuig, en idd zeer mooi gespoten!!
 
En na een lange tijd nog maar weer is een update!
Het landingsgestel is geplaatst en het 1ste glanzend laklaagje is aangebracht.
Verder heb ik al de 'grotere' decals geplaatst, de kleinere stukken volgen later.

Hier de eerste foto met flits:

attachment.jpg

En dan de volgende fotos zonder flits:

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Haha bedankt jongens, maar ik moet toegeven dat ie er op foto beter uiziet dan int echt, en dat ie natuurlijk nog nix vergeleken is bij de prachtige staaltjes werk op dit forum :-)

grtn
 
De decals op de F5 zijn volledig gereed en deze geniet nu van zijn 2de glans coating, die laatk nu goed uitharden waarna de verwering start.
Ondertussen mij even bezig gehouden met de 2 AIM-9 Sidewinders. Enorm veel prulwerk dat me ongeveer anderhalf uur heeft bezig gehouden xD

En om een vergelijking te maken qua formaat een Euro ernaast gelegd xD

attachment.jpg
 
Dit toestel ken ik nog uit mijn periode in de KLU.

Je model ziet er echt mooi uit, ik breng dan ook ongevraagd een stem uit voor het in deze staat laten van het model:|

Maar uiteraard beslis jij en ben ik benieuwd naar nieuwe updates.

Groet, Ronald
 
Dit toestel ken ik nog uit mijn periode in de KLU.

Je model ziet er echt mooi uit, ik breng dan ook ongevraagd een stem uit voor het in deze staat laten van het model:|

Maar uiteraard beslis jij en ben ik benieuwd naar nieuwe updates.

Groet, Ronald

Bedankt Ronald! Ik moet uiteraard nog heel wat leren!
Bedoel je dat ik hem in deze staat moet laten en dus niet meer moet verweren?daar was ik ook al an ant denken, kweet ni zo goe watk moet doen hehe :-) Ik zal er is een nachtje over slapen xD
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan