Hoofdsponsor

1/65 Santa Maria (Amati 1/65) [wip]

DEMPSEY

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
25 dec 2010
Berichten
358
Voila, vermits ik op 2 verschillende plaatsen aan modelbouw doe, en het een beetje lastig is om mijn Victory telkens te verplaatsen ben ik ook alvast begonnen aan de Santa Maria van Amati, schaal 1:65.


De Pinta, de Nina en de Santa Maria waren de drie schepen waarmee Christoffel Columbus in 1492 Amerika ontdekte. De Santa Maria, het traagste van de drie schepen was het vlaggenschip en het bevoorradingsschip van de eerste expeditie van Columbus.
Christoffel Columbus maakte vier maal de reis naar Amerika maar de Santa Maria was er maar 1 keer bij. De Santa Maria verging immers tijdens de eerste expeditie voor de aankomst op Hispaniola (de huidige Dominicaanse Republiek). Met de wrakstukken van de vergane Santa Maria werd grotendeels de nederzetting La Navidad gesticht. "Navidad" omdat ze hier op 25 december 1492 waren aangekomen en omdat Navidad "kertsmis" betekent in het Spaans. La Navidad was de eerste Europese nederzetting op het nieuwe werelddeel. De Santa Maria is nagebouwd en een replica bevindt zich in de haven van Funchal, op Madeira. Het anker van het schip (???), 4 meter hoog, is te bezichtigen in het Nationaal Haïtiaans Pantheon Museum in Port-au-Prince. De oorspronkelijke Santa Maria was 24 meter lang en 8 meter breed. De hoogste van de drie masten was 23 meter hoog.

De Santa Maria is het eerste schip van Columbus dat ik ga bouwen, de andere 2 zullen volgen…

Enkele foto's van de doos en inhoud:

attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg


Alvast een begin gemaakt:
attachment.jpg

... de spanten zijn nu gelijmd... het afschuinen moet nog gebeuren. Vraagje: waar moet ik mijn eerste latje van de beplanking plaatsen, ik weet niet goed op welke hoogte of plaats te beginnen.

attachment.jpg

Alvast bedankt! Groetjes.
 
mooie start hoor DEMPSEY en ook een heel mooi schip

voor je vraag waar het eerste huidlatje moet zitten.
dit moet je lijnen van de zeeg van je dek volgen . de zeeg is de ronding die je dek maakt van voor naar achter.
plaats het latje gelijk met de bovenkant van het dek en je bent vertrokken

veel suc6 met de bouw
 
Mooi schip om te bouwen, veel succes er mee.
Denk dat Pilatus (Jan) hier ook wel gauw een kijkje komt nemen, die heeft haar ook gebouwd en dan uit een kit van AL.
 
Ja hoor daar is ie al ;). De Santa Maria was het eerste schip dat ik bouwde in een voor mij moeilijke tijd.
Ik blijf je uiteraard vol belangstelling volgen. Ik ben benieuwd hoe deze kit er uit gaat zien.
Veel succes!
 
Mooi schip hoor An, succes met de bouw.

Fred
 
Bedankt jongens... Pilatus ik heb idd op foto jouw 3-tal al zien staan... mooi hoor, jammer voor mij geen bouwverslag!

Amazone... als ik de ronding van het dek volg van voor naar achter, zoals je schrijft, komt er een enorme spanning op de lat te liggen, het dek ligt in het midden echt wel wat lager dan aan de voor- en achterkant... is dat wel goed?! Als ik naar de Victory kijk dan lopen alle latjes mooi recht, van voor naar achter... Ik hoop dat jij of iemand anders snapt wat ik bedoel.

thx
 
hoi an ik snap het wel hoor maar dat hoort zo .
je kan bv de victory echt niet vergelijken met dit schip de bouw wijze was helemaal anders in die tijd.

ben je toch nog niet zeker breng hem zaterdag ff mee als je komt ?

maar je moet de zeeg van het schip volgen met deze schepen. dit is bij alle schepen zo buiten een paar uitzonderingen ;)
 
hoi an ik snap het wel hoor maar dat hoort zo .
je kan bv de victory echt niet vergelijken met dit schip de bouw wijze was helemaal anders in die tijd.

ben je toch nog niet zeker breng hem zaterdag ff mee als je komt ?

maar je moet de zeeg van het schip volgen met deze schepen. dit is bij alle schepen zo buiten een paar uitzonderingen ;)

Ok, Thx... !!!
 
Wel wel, nog een schip?
Waar haal je al die tijd vandaan? :nowink:

Ik volg mee.
 
IMG_3924.jpg

zal er dan zo uit te komen zien maar dan wel op de hoogte van het dek want zie dat ik het iets te hoog getekend heb ;)
 
Laatst bewerkt:
Heel langzaam hé, Koekie.

amazone... ik ga het zo doen dan, ik snap em... ik toon het resultaat wel als het erop zit. Thx!!!
 
Bedankt jongens... Pilatus ik heb idd op foto jouw 3-tal al zien staan... mooi hoor, jammer voor mij geen bouwverslag!

Ik heb die drie in een jaar tijd zo uit de doos gebouwd, zonder enige ervaring. Ik wist toen nog niet dat er modelbouwforums bestonden :nowink:. Er zitten dus ook heel wat beginnersfouten in ....
Daarom ontbreekt ook een bouwverslag. Ik heb nog wel foto's van tijdens de bouw. Als je belangstelling daarvoor hebt stuur maar een PB met emailadres.

Bij mij liep de beplanking precies zo als Dirk (Amazone) aangeeft.
 
amazone... ik ga het zo doen dan, ik snap em... ik toon het resultaat wel als het erop zit. Thx!!!

En gaat dan ook nog eerst het dek er op voordat je aan het eerste latje begint?
 
En gaat dan ook nog eerst het dek er op voordat je aan het eerste latje begint?

Euh...nee, het is de bedoeling eerst de beplanking dan het dek. Als de beplanking erop zit moet ik volgens de bouwbeschrijving de bovenste "uitsteeksels" van de spanten wegsnijden en dan pas het dek erin passen... het dek past nu trouwens nog niet omdat die "uitsteeksels" (sorry weet niet hoe dat heet) er nog aan zitten.
De bouwbeschrijving zegt dat ik aan de buitenkant van die "uitsteeksels" tape (dubbelzijdige) moet plakken opdat ze dan gemakkelijk van de beplanking kunnen losgemaakt worden. oeps... geen gemakkelijke uitleg!

Pilatus ok, thx, ik stuur je PB!
 
An, bedankt voor de uitleg, ik snap het wel ;).
Het is dan net even anders dan met de meeste schepen, waar voor de stevigheid eerst het dek wordt geplaatst en daarna de beplanking.
Kijk uit naar de volgende update.
 
de uitsteeksels ( spanten ) dan moet je wel zien dat je er geen lijm aan doet als je beplankt boven het dek. anders heb je daar veel breek werk aan.

of je kan er een schilder tape over plakken dan heb je er ook geen last van moest er toch lijm aan hangen.

het gaat zeker goed komen hoor ;)
 
Alvast veel succes gewenst Dempsey, het is idd ongebruikelijk, maar niet uniek dat eerst de beplanking moet gedaan worden alvorens het dek te leggen hoor. Maar ik veronderstel dat er dan wel een soort van sjabloon voorzien is in het plan ?
 
...ik zal opletten met de lijm!
...nee, niet echt een sjabloon voorzien in het plan

...tot de volgende update!!!
 
Jawadde An Dempsey :wow:

Dat ziet er goed uit De wind in de zeilen en bouwen maar.

Tot ziens, Marc :)
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan