Hoofdsponsor

1/65 Santa Maria (Amati 1/65) [wip]

Bedankt Jordic en Ward.

Ward bedankt voor je uitleg... ik ben inmiddels begonnen aan het dek en ik volg idd zo een patroon...
 
...een 10-tal rijen plankjes lijmen om dan vast te stellen dat ik de gaatjes voor de masten ben vergeten markeren. Dus afbreken, en opnieuw beginnen...

De randen vond ik best lastig. In het vervolg ga ik zeker eerst beplanken (indien mogelijk) voor het dek vast ligt... maar bon dit is het resultaat (nog niet geschuurd, ook nog geen vernis).

attachment.jpg

attachment.jpg



attachment.jpg
 
ziet er goed uit Ann, mooi resultaat.
 
Hy , het resultaat mag zeker gezien worden.
succes met het vervolg
vgr Marc
 
prachtig dek geworden hoor ik wou dat ik het ook zo strak kon 8)
 
Bedankt Evel-Knievel, Bart, marc w en amazone voor de mooie opmerkingen! Echter wat niet goed gedaan is mag ook gezegd worden hoor... zo leer ik er wat uit.

prachtig dek geworden hoor ik wou dat ik het ook zo strak kon 8)
en amazone: dit moet een grapje zijn! :nowink:

volgend weekend de romp wat schuren en hopelijk beginnen met de 2de beplanking...ik kijk er al naar uit!
 
Ik volg stilletjes op de achtergrond, zoals bij alle houtbouw eigenlijk.
Prachtig resultaat tot nu Ann. Hoedje af.
Succes bij de verdere bouw.

Mark
 
"Interceptor nog bedankt voor je commentaar :-)"

Na 2 weken andere dingen ga ik nu echt met de 2de beplanking beginnen. Kan iemand mij zeggen hoe ik daar het best aan begin?

Ik bedoel dan: - ik weet niet meer waar mijn spanten zitten, is dit een probleem?
- krijgen de latjes van de 2de beplanking ook een patroon?... gebruik ik ook latten over de volledige lengte of werk ik best met stukjes? (ik vind beiden
terug op het net)
- is de zandstrook op dezelfde manier als de 1ste beplanking?
- begin ik weer bovenaan zonder verjongen...

enz... alle info is welkom

Ik weet dat ik veel online kan terugvinden maar een respons hier is me vaak veel duidelijker dan die enorme hoeveelheid informatie die ik anders te lezen krijg!!!!

In elk geval alvast heel erg bedankt voor de info.;)

grtz,

Dempsey
 
dempsey,

op de eerste vraag, is het spanten probleem. Nee, het is niet erg dat je de spanten niet meer weet te vinden.
als je de werkelijke spantafstand weet, dan kun je die aftekenen op de eerste beplanking. De spanten liggen zo'n 50 cm van elkaar.
de tekeningen van het patroon kun je beginnen vanaf het grootspant naar voorsteven en ook naar achtersteven.
tweede vraag, de gangen hebben ook een patroon dat ongeveer overeenkomt met die van het dek.
de zandstrook en anderen planken hebben ook een max lengte, dus, let op dat de naden van de aansluitende gangen niet bij elkaar liggen.
het beginnen is volgens jouw manier van werken, of bovenaan of aan de kiel. Ik werk steeds aan de dekzeeg, naar boven zonder zware verjongen, naar beneden met verjongen en verloren gangen.

groetjes
Ward
 
dancooper, ga ik proberen met het dek (zal wel eerst even proberen op een test stukje) dank!

Ward, dank ook voor de uitleg... ik probeer het zo...dank je wel voor de uitleg.

en nu dan maar beginnen!
 
Hoi Ann,

Als de tweede laag fineer is dan kan u die toch lijmen op de 1ste laag huidplanken?
 
Hoi Debart... ja de 2de laag is fineer en wordt dus gelijmd op de 1ste huidplanken. Maar ik vroeg me af of dit dan ook volgens hetzelfde principe is van de 1ste laag... met verjongen en zandstrook enz... is het aftekenen van de spanten dan toch niet nodig?
 
het is net het zelvde als je eerste laag. probeer waar je eventueel fout zat bij je eerste beplanking dit te verbeteren in de tweede beplanking.

als het fineer is raad ik je aan om bizon tix te gaan halen want dat werkt net iets leuker dan lijm. je moet dan wel het latje als de al gemaakte huidlaag insmeren.
en eenmaal als je het plakt kan je het wel niet meer verschuiven dus hetmoet ineens goed zijn. als je dit niet ziet zitten mischien uhu hard lijm nemen dit werkt voor fineer nog het beste voor de meeste mensen ;)
 
in beschouwing is het niet echt nodig de spanten af te tekenen, wel heeft het je een idee voor de verdeling van de gangplanklengte en zijn verloop.
Daar je op de ronde romp ( ook als tweede beplanking, en zeker de eindlaag) werkt is het degelijk nodig dat je verjongt en verloren gangen gebruikt.
nu is de fineer heel wat stugger om te wringen in de zeeg van het schip, en zo kun je eerst in papier een aantal gangen snijden en uitpassen, overtekenen op het fineer, snijden en dan plaatsen.
Toch als je tot op een haalbaar hoogte voor je "correct en aanneembaar" wil werken.
het is wel een secuur werkje.
Het resultaat zal zeker schitterend zijn en ga ervoor.
het lijmen doe je best zoals Dirk( amazone) het heeft uitgelegd.
uit eigen ervaring van mijn vroegere modellen, nu bouw ik direct met definitieve gangen

groetjes
Ward
 
amazone en ward bedankt voor de uitleg... ik probeer het zo te doen

uiteindelijk toch vandaag nog niet begonnen met de latjes. Nog wat oneffenheden weggewerkt. Heb in het begin de fout gemaakt om enkel met de hand te schuren waardoor de oneffenheden er na het schuren weer waren. Uiteindelijk na het maken van wat "schuurlatjes" is het resultaat zo veel beter...

bedankt!!! en tot de volgende update!
 
Hoi Ann,

Ik ben ruim een een jaar nauwelijks op het forum geweest en toch heb ik niet zo veel gemist zie ik ;). Die eerste beplanking is heel goed gelukt, veeeeeeeeel beter dan de mijne indertijd. Die heb ik toen vol moeten smeren met plamuur :$.
Voor de tweede laag zou ik het advies van Dirk volgen en alleen daar waar je verbetering ziet afwijken van de eerste laag. Zorg er wel voor dat de gangen zoveel mogelijk van boeg naar achtersteven lopen en niet zomaar ergens halverwege ophouden. Zorg ook voor een regelmatig patroon zodat om de 4 of 5 gangen de losse plankjes op hetzelfde punt eindigen. Veel succes verder!
 
"nee, pilatus je hebt hier bij mij niet veel gemist, ik ben pas recent echt weer bezig."

Amazone: ik lijm nu met de UHU hard omdat ik bison tix wat ingewikkeld vond maar... ik heb het gevoel dat ik met de uhu hard veel minder gemakkelijk lijm dan met gewone houtlijm en nu ook veel meer vlekken maak + het ruikt zo.

Dus mijn vraagje: is het echt niet goed om ook voor het fineer gewone houtlijm te gebruiken??? Ik hoor het wel... voorlopig doe ik nog voort met de UHU hard

grtjs,
 
je kan zeker met gewone houtlijm lijmen als je dat prettiger vind hoor an.

maar dan moet je wel erg goed opletten dat je zeker overal houtlijm op je fineertje doet dus mooi uitstrijken met je vinger of houten latje, of je hebt kans dat je fineer met blazen komt te staan. dat is ook de reden dat ik liever bizon tix gebruik voor fineer.
 
ok, bedankt Dirk... dan denk ik toch dat ik maar overschakel op mijn houtlijm... de bison tix zal voor later zijn, als ik wat zekerder ben dat het latje onmiddellijk goed zit:$
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan