Hoofdsponsor

1/65 Santa Maria (Amati 1/65) [wip]

Hehe, makkelijk is het zeker niet dat is een feit, zelf moet ik ook nog aan mijn proefstuk beginnen wat beplanken betreft :)
Ziet er alvast heel netjes uit, doe zo voort :)

mvg

Patrice
 
hoi an het ziet er goed uit hoor 8)

de zandstrook/ deze komt waar de kiel eindigt en het voorsteven naar boven begint te gaan ( de bocht naar boven ) .

als je de zandstrook gelegt heb moet je eerst je spanten opmeten om te zien hoeveel je moet verjongen in jou geval denk ik niet dat het erg veel zal zijn .

als je het van de zandstrook niet snapt pak ik je foto wel ff en teken het er bij :)
 
Bedankt Patrice... het is een begin... ik moet wel eerlijk zeggen dat de "kuilen" bovenaan groter zijn dan op de foto te zien...

Amazone... het zou wel fijn zijn indien je het ff op te foto zou tekenen ^^ thx!
 
Die knop mag je wel eerder omdraaien voortaan An, het ziet er netjes uit.
Op de foto's lijken de kuilen heel erg mee te vallen.
 
Hoi Ann,

Het ziet er goed uit, op de foto's zie ik ook niet waar de kuiltjes beginnen.

Het beplanken zou ik je graag helpen maar ben bang dat ik het verkeerd uitleg, je kan dan beter op Dirk wachten die heeft er meer verstand van dan ik, mijn santa ana heb ik ook beplankt maar ga die met fineerlatjes bekleden, mischien een idee.

ik heb het zo gedaan;

attachment.php
 
de blauwe lijn is je valse kiel ( triplex ) het rode je zandstrook.

waar je valse kiel een bocht begint te maken naar boven daar stopt je zandstrook onderaan. deze zaag je schuin af zoals ik getekend heb .

de schuinte word bepaald hoe groot of hoe stijl je voorsteven is dus normaal volg je gewoon de ronding van het voorsteven en het zou goed moeten zijn.

attachment.jpg

hopelijk is het een beetje duidelijk .

je zult merken dat het schuine tipje een beetje moet vervrongen worden tot het tegen de valsekiel ( triplex ) aansluit maar dat is normaal dus goed lijm aan doen daar en ook goed laten drogen voor je de klemmen er weer afhaalt
 
Fijn dat je de knop hebt omgedraaid Ann.
De beplanking tot zover ziet er toch prima uit!

Fred
 
Bedankt Wim, Fred, Debart, Amazone... maar de foto's geven echt een beetje een fout beeld, er zitten best wel veel oneffenheden aan, vooral bovenaan (ik probeer het later nog ff met een andere foto zodat jullie het kunnen zien).

1 probleem nu: ik zie mijn foto's van mijne laatste post niet meer en ook jullie foto's (debart/amazone) zie ik niet. Ik werk nu op mijn laptop (apple) maar als ik inlog op de vaste computer (ms) zie ik ze ook niet!

Ik weet niet wat ik moet veranderen aan mijn instellingen... ik heb het probleem wel vaker. De meeste foto's zie ik wel maar dan is er plots een bouwverslag waar ik maar de helft van de foto's zie???!!!

en grrr... ik wil bouwen vandaag maar dan wil ik toch eerst even de hulpfoto's zien.
 
Laatst bewerkt:
Die knop wil bij mij soms ook wat vastzitten Ann maar dan gebeurd er helaas niks. Dan ben je er teveel over aan het nadenken en zo leer je het uiteindelijk toch niet. Dus als je dat opmerkt moet je de koe bij de horens nemen ;)

Nu is het je eerste romp dus ik vind het er heel goed uitzien ook al zitten er kuilen in. Als er fineer overkomt dan kan je die kuilen nog altijd opvullen en schuren. Mijn eerste rompje zag er niet zo mooi uit.
 
Thx Michel. Er komt nog een 2de beplanking over dus ik zal inderdaad aan de buitenkant nog wat kunnen opvullen.
Nu ga ik voort aan de beplanking werken en dan volgt weer een update... en ik zie gelukkig ook weer ALLE foto's staan... rarara?!
 
mijn romp is EINDELIJK dicht (1ste beplanking). Voor ik aan de 2de beplanking begin zou ik graag wat "putjes" vullen... nu heb ik gelezen dat je over plamuur niet meer kan lijmen... dus mijn vraag... hoe kan ik dan het best de oneffenheden wegwerken? Alvast dank...

hier enkele foto's van mijn romp (de beplanking van het dek ben ik gewoon vergeten dus dat moet ik achteraf nog doen)

attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg
attachment.jpg
 
Laatst bewerkt:
ziet er erg goed uit hoor.
je kan een potje houtpasta gaan halen dat werkt heel goed om kieren te dichten en oneffenheden weg te werken. dit kan je als het uitgehard is ook mooi schuren en je kan er ook nog goed op lijmen.

ik ben blij dat je weer verder gaat met de bouw 8)
 
Ziet er goed uit ann, prachtig dat u weer aan het bouwen bent.
 
bedankt Amazone en Debart. Dus houtpasta en we kunnen weer voort!
 
Amai, prachtig gedaan!
Dat zie ik mezelf nog niet zo mooi doen hoor. Ik gebruik zoals reeds gezegd ook houtpasta voor zoiets.
Te verkrijgen in elke doe-het-zelf zaak. ;)
 
Dankjewel Evel-Knievel en Michel.

Houtpasta is inmiddels gekocht. Dus dat wordt dit weekend vullen en wat schuren.

Ik wil echter eerst mijn dek dat er al ligt beplanken. In het boek dat ik heb "anatomy of the ship" lopen de planken door van voor tot achter. Op internet vind ik verschillende legpatronen.

Weet iemand hoe ik het best de dekplanken leg... welk patroon ik best volg? Het kan toch niet dat de planken van voor tot achter doorlopen? Alvast bedankt!

Heb ondertussen al wat gevonden van de dekbeplanking van de pinta... zelfde tijd dus zal wel zelfde zijn... ik ga dat patroon volgen... dus tot de volgende update met fotootjes :-)
 
Laatst bewerkt:
Er zijn inderdaad veschillende legpatronen van dekgangen, en huidgangen van de rompbeplanking.


Scan0001_zps0c4cca74.jpg

Mondfeld,ga naar een aanneembare planklengte van 6m.
De dekplankbreedte varieerd volgen de eeuw, en is voor ons modelbouwer alleen maar eventueel van toepassing voor de imitatie van de nagelpatroon.

ik denk dat je, bij gebrek van duidelijke aanwijzing uit "scheeps anatomie" van je schip, het best één patroon uit "Mondfeld" kiest die voor jou aannemelijk is.
Zolang de naden niet om de plank terugkeert op dezelfde lengte.

groetjes
Ward
 
wat een werkje

respect voor het geduld
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan