Hoofdsponsor

1/65 Santa Maria (Amati 1/65) [wip]

Mischien heb ik het mis maar hoort de boeg boven niet spits, als ik zo op de foto van de doos kijk heft hij een spitse boeg, ik weet het niet hel zeker.

Foto van je gepakt even

http://www.modelbouwen.be/attachment.php?attachmentid=17047

De link van de foto werkt niet...

Er zit idd wel een zekere ronding in maar het is niet echt rond... ik bekijk even of ik het kan "redden"...

Dus als ik nu alle reacties een beetje samen neem dan doe ik het een beetje zoals Pantani voorstelde maar dan iets ronder indien mogelijk
 
Laatst bewerkt:
Hey Ann,

Ik heb een bouwverslag gevonden en die persoon heeft een inkeping gemaakt in de kiel en dus die voorste blokjer zelfs niet gebruikt.
Je moet dit nu niet nadoen hoor maar dit wil wel zeggen dat de boeg scherp is en dan je spant 2 niet moet opvullen maar van dat andere deel er meer af mag. Alée, dat is mijn gedacht hé. ik ben geen kenner van schepen.

Het is een interessant verslag en je kan er goed op zien dat de boeg erg scherp is.

http://modelshipworld.com/phpBB2/viewtopic.php?t=17288&postdays=0&postorder=asc&&start=0
 
Laatst bewerkt:
Nu je het zegt. Ik had het niet in detail bekeken, ik vond het op het eerste zicht een mooi verslag.

Ik las u vraag en ben dan even gaan googelen. Pas op, dat doe ik niet voor iedereen hoor :)

Veel succes ermee.
 
ik vond dat het niet echt vooruitging (dat was misschien fout)

Vlugger werken -nono-……dat is nooit goed in modelbouw.
Meestal heb je dan meer werk en de kans dat het nog veel langer duurt.

Nu, als ik jou was zou ik nu eerst rustig de rest van de romp beginnen stroken, en met dat klein stukje wachten tot de rest van de romp gedaan is. Als dat in orde is heb je enkel nog dat klein stukje naar boven toe. Dan kan je bij eventueel verschil nog altijd wat aanpassen.

Het stroken van de spanten is natuurlijk wat werk maar dat is wel het belangrijkste werk voor je begint met de beplanking.

Dus (tip voor alle bouwers) neem er rustig je tijd voor.
 
Vlugger werken -nono-……dat is nooit goed in modelbouw.
Meestal heb je dan meer werk en de kans dat het nog veel langer duurt.

Dus (tip voor alle bouwers) neem er rustig je tijd voor.

Je hebt volkomen gelijk... rustig werken dus.

thx
 
In ieder geval veel hulp hier, en dat is mooi om te zien;)

Fred
 
In ieder geval veel hulp hier, en dat is mooi om te zien;)

Fred

Is inderdaad super Fred. Ik denk dat ik zonder die hulp nog niet eens zou durven beginnen aan zo een boot... dus ik ga nu maar snel een dagje verder bouwen en de gekregen tips en hulp in de praktijk omzetten.

thx
 
Ha Dempsey, ook ik ben wat perfectionistisch aangelegd maar soms moet je keuzes maken. Neem het volgende eens mee: maak het maakbaar, haalbaar en vloeiend. Dat het iets afwijkt, nou ja, dat ziet niemand als het af is als de vormen en bollingen maar "smooth" zijn.
Volg de logische plooiingen en welvingen van de dame. Veel succes met je bouw en maak je niet gek :nowink:
 
THX lightning strikes...

Maar sorry alweer een vraagje. kheb vandaag alweer veel geschuurd en gepast en ja het gaat steeds beter, dus dat is goed.

Toch 1 ding: dat je een latje kan plooien zo als in onderstaande foto dat is duidelijk (water, damp,... veel hulpmiddelen)

attachment.jpg

Nu heb ik een eerste latje geplaatst op mijn Santa en dan zit ik toch wel met het probleem om het latje in de juiste pasvorm te krijgen... als in het midden het dek vlak loopt en dan aan de uiteinden omhoog dan moet je het latje toch wel raar plooien. Amazone maakte mij al duidelijk in een eerdere post dat het zo hoort maar krijg je dan niet automatisch "bobbels"... je kan je latje toch niet in de lengte langer maken langs 1 kant, en de andere kant korter... of mis ik iets...

attachment.jpg

van links naar rechts... tussen de 1ste en 2de punaise (dus maar de kromming het grootst is) krijg ik kleine "bobbels"... wat me in feite normaal lijkt als je een lat in die richting kromt.

euh, tja... dank alvast
 
ik denk dat je iets te hoog zit hoor .

kijk eens op je foto van de bouwdoos daar zie je dat het aan de boeg een stuk lager zit dan wat je nu laat zien.
 
ik denk dat je iets te hoog zit hoor .

kijk eens op je foto van de bouwdoos daar zie je dat het aan de boeg een stuk lager zit dan wat je nu laat zien.

thx Amazone... het is correct dat als ik het latje plaats de kromming duidelijk minder is... ik baseerde mij op deze foto uit de handleiding, daar zit de lat volgens mij ook hoog... misschien moet ik wat meer op mijn gevoel gaan werken en minder naar de fotootjes kijken :wacko: En idd als ik de eerdere foto bekijk waar jij een lijn tekende dan komt die ook een stuk lager

attachment.jpg
 
Dempsey. Je zegt het ware woord. Op gevoel. We werken allemaal op gevoel dat ook ingegeven wordt door wat je weet en kunt. Je kunt nooit het origineel 100% namaken maar wel voor 99% in de buurt komen. Ik ga altijd googelen als ik ergens niet uitkom.
Wat vind je van deze:
http://modelshipworld.com/phpBB2/viewtopic.php?t=17288&postdays=0&postorder=asc&&start=0
Ik googel altijd met b.v.: naam model review/building impressions en ingesteld op afbeeldingen.
Bij jou:
Santa Maria (Amati 1/65) review
Resultaat:
https://www.google.nl/search?q=Sant...ct=mode&cd=2&ved=0CCEQ_AUoAQ&biw=1024&bih=655
En dan zie je van die onderdelen foto's dat zie je dus easy! :P
 
Laatst bewerkt:
An, ik zou het volgende doen: meet precies uit met hoeveel hele plankjes je de verschansing bij de boeg moet maken (die kortere plankjes vooraan en bovenaan). Dan weet je ook hoe hoog de bovenste lange plankenrij bij de boeg moet komen zitten.
Voordeel is dat je dan later geen plankjes daar hoeft in te korten en ook dat de lijnen van de beplanking daar mooi min of meer evenwijdig blijven lopen en op gelijke afstand van elkaar.
 
Zo zo, wat een hulp hier :). Weet je al hoe je het nu gaat aanpakken? Zou het bij een eerste schip niet moeilijker maken dan nodig.
Ik zie een paar keer de link van het schip van dashicat van MSW voorbij komen. Die heb ik een aantal schepen gevolgd (deze vanwege tijdgebrek niet meer), het was altijd een nette bouwer die zich vrij goed aan de BB hield, dat is voor jij misschien handig om te weten.
 
hoi an het bovenste berghout ( het dikke hout ) loopt bij de replika tog wel zo hoog op hoor.
maar de rest van de beplanking loopt met het tweede berghout mee dus dit loopt niet zo hoog op.

Santa-Maria.jpg


dus leg je beplanking nu naar het tweede berghout dan kan je later het bovenste berghout over de beplanking leggen in de vorm zoals je hem nu op de foto hebt liggen.

zit je ijgelijk met een buddele beplanking of met een enkele ?
 
Bedankt, lightning strikes, pilatus en wim500 (yep die hulp is meer dan welkom)... het bouwverslag op MSW is idd interessant en duidelijk. Ik ga het inderdaad zo simpel mogelijk proberen houden (is al moeilijk genoeg). Morgen nog wat bijschuren en dan hopelijk mijn eerste latje "echt" plaatsen.

Amazone het is een dubbele beplanking! Zal het zo proberen... met dat berghout... en dan bovenaan/voor zoals pilatus aangeeft.

thx
 
Laatst bewerkt:
Zo het werd tijd dat ik even "durfde", kheb een knopke omgedraaid en gezegd ik doe het gewoon... wat het resultaat ook zal worden (eerlijk?... ja ik vind het niet gemakkelijk... maar wel plezant nu ik weer wat gedaan heb)

En dan is er natuurlijk ook alweer een vraag...

1) ik wil de zandstrook leggen (ik denk toch dat dat het eerste latje is tegen de kiel)... hoe ver naar de boeg toe moet die eerste lat komen te liggen?... ik hoop dat mijn vraag wat duidelijk is.


attachment.jpg


2) is het goed als ik vanaf nu ook begin te verjongen (ik bedoel dan vanaf mijn volgende latje naar de kiel toe of is dat al te laat?)

attachment.jpg


oh ja... en ik heb wel wat "kuilen" in mijn beplanking maar het zijn "mooie" kuilen dus ik hou ze :D:D:D


Alvast bedankt! groetjes
 
Laatst bewerkt:

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan