Hoofdsponsor

1/65 Santa Maria (Amati 1/65) [wip]

Veel succes en plezier met deze mooie dame!
 
Volgende ledendag meebrengen he.
PS: uw pb box zit vol.
 
Ik heb een dringend PB voor u, maar de PB box zit vol :ohmy:

Voor de meelezers: nee het is geen huwelijksaanzoek :nowink: :nowink: :nowink:
 
Heb het ook gemerkt, Als we hier nu genoeg lawaai maken hoort ze ons misschien?
 
Bedankt Roland, Marc en Michel! Volgend weekend wordt er volop aan gebouwd!

Koeki, Pilatus... mailbox is weer vrij... 'k was ff wandelen in het zonnetje!

...watte Pilatus GEEN huwelijksaanzoek??? hahaha :-) :-)
 
Groot gelijk, net op de fiets langs het kanaal...Zalig!
Vermits de box vol zat, heb ik via mail gestuurd.
 
;)Moet An nog een huwelijksbootje bouwen?

Ik volg;)

Marc
 
Een paar dagen niet werken dus kunnen we bezig zijn met de Santa Maria. Wat ik op een halve dag intens bezig zijn vooral heb geleerd is dat schuren niet zo simpel is en dat hout werkelijk heel hard kan zijn.

Vooraan wil het niet zo goed lukken. Dus toch maar een vraagje voor ik eventueel fout verder doe...

1ste foto: het schuren
2de foto: midden op de spant past het latje vrij goed
3de foto: bovenaan heeft de 1ste spant totaal geen contact met het "test"latje. Wil dat dan zeggen dat ik het blokje voor de eerste spant werkelijk zo ver moet wegschuren zodat het wel past... mijn indruk is zo dat er dan van dat eerste blokje(was rechthoekig) niet veel overblijft... of hoort dat zo... (beide kanten hetzelfde probleem)

Thx...

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Dag DEMPSEY, heb eens je foto gebruikt om aan te tonen.
Zoals je ziet, kun je inderdaad de spanten meer wegschuren, ook waar het 2de blauwe prikkertje zit, kun je meer wegschuren, dus vlakker, dan heb je een beter draagvlak om te lijmen, en kom je al dichter bij de volgende, en inderdaad, als je het blokje voor je eerste spant meer wegschuurd, dan zul je wel raken.
Ik heb nu rechte lijntjes getekend, maar beter iets afronden, dat je vorm van je plank volgt, maar zal toch redelijk dicht zijn denk ik :)
2-4.png
 
Oppassen als je zo te werk gaat. Is het best dat je het testlatje over de volledige lengte vastmaakt om te kijken en niet over 1 à 3 spanten.
Dan pas kan je zien waar het verschil zit. Want nu kan je zoveel zitten schuren aan het blokje voor de spanten en dat nadien blijkt dat spant 2 teveel uit zit.
En dan kom je volledig in de problemen.

Ook zorgen als je die spanten schuurt dat je ze mooi vlak schuurt (met een (lang)schuurblokje schuren over de lengte van je schip). Want ik zie/denk dat je nu spant per spant zonder blokje schuurt waardoor dat ze nu niet vlak maar rond zijn, en de latjes dan ook niet volledig in contact zullen komen met de spanten.
 
wat pantani zegt kan je doen maar dan vrees ik dat je boeg veel te scherp word.

pa fifa heeft zeker gelijk en heb het ff duidelijk gemaakt met je tekening.

je moet het latje zo buigen dat het ook op het spant zit waar nu je vingers zitten. dan zul je merken dat het 2de spantje veel te veel is afgeschuurt . mischien is mijn lijn die ik getrokken heb wat overdreven maar het zal er niet ver naast zitten.

attachment.jpg

of wel trek je je van spant 2 niets meer aan of ga je het terug opnieuw opvullen of een nieuwe maken wat ik denk dat dit laatste nog het rapste en gemakelijkste is.
 
Je zou eens moeten zien hoe deze romp loopt, loopt deze zo scherp of niet?
Beetje raar dat ze dan die eerste spant zo smal hebben gemaakt? Maar zoals Dirk zegt en tekent is het inderdaad het beste wat je kan doen ;)
 
Let er wel op dat Dirk (Amazone) hollandse boegen gewoon is en die zijn ronder dan rond :laugh:'
Dit schip heeft een vrij spitse boeg, hoe spits weet ik niet want ik heb nu "Anatomy" niet bij de hand (ben nog op mijn werk).
Heb je dat boek trouwens al? En zonder ezelsoren? :P
Verder sluit ik me aan bij de vorige posters. Misschien moet je die tweede spant wat opvullen met een strookje fineer of zo.
Maar kijk eerst op tekening hoe de vorm van de boeg moet zijn, voor je onherstelbare acties onderneemt.
Ook geeft de vorm van het dekje dat daar voor opkomt uitsluitsel, in mijn herinnering is dat bijna driehoekig ..... maar mijn geheugen stamt dan ook van ver in de vorige eeuw.
Zonder garantie dus :(

Ik gebruik voor dit soort schuurwerk roerstokjes die je gratis bij blikjes verf krijgt. Deze beplak ik met schuurpapier (van verschillende korrelgrootte). Zo krijg je lang, smal en buigzaam schuurgereedschap, voor dit soort werk preciezer te hanteren dan een schuurblokje.
En, zoals PA FIFI al heel terecht opmerkt, schuur je dan vlakker.
 
Allemaal bedankt natuurlijk...

even voor de duidelijkheid... je hebt eerst dat eerste blokje en ja daar is best al wat hout weg maar de eerste echte spant daar is nauwelijks aangekomen daar heb ik in feite amper iets geschuurd. Ik heb het testlatje niet verder vastgepind omdat het ook niet verder komt. Dit eerste stuk is die verhoging waar maar een kort stuk latje komt (toch vanboven, pas vanaf het midden loopt het latje door naar de andere spanten).

Ik was inderdaad begonnen met een stevig lang schuurstokje... hiermee kon ik dat blokje + de 2de spant raken. mmm en daarna ben ik wel die 2 apart gaan schuren omdat ik vond dat het niet echt vooruitging (dat was misschien fout).

Ik kijk of ik een foto van de vorm kan posten zodat het duidelijk is allemaal... ik vind het wel nogal spits

Pilatus... de eerste bestelling van het boek is om kort te zijn dus niet gelukt... nu heb ik een 2de keer op die site besteld, bij een andere verkoper, hopelijk lukt het nu wel.
 
fotootjes van de handleiding, weet niet of dat helpt...

attachment.jpg
attachment.php


attachment.jpg
attachment.php

het dek vooraan maar daar komt nog een verhoogde rand langs

attachment.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik ben net thuis en heb mijn eigen Santa Maria nog eens goed bekeken. De boeg is inderdaad heel spits, daar zit slechts een kleine kromming in. Bovenaan bij de verschansing is die bijna recht, onderaan bij de kiel zit wat meer kromming.
Dat voordek is ook puur driehoekig maar steekt over ..... geen leidraad dus.
Ik zou dat voorste blokje verder wegschuren tot een driehoekje en ook de tweede spant vlakker schuin afschuren totdat je testlatje tegen de eerste spant aanligt.
Wellicht is het dan handig om met een schuurstokje verticaal van beneden naar boven over slechts een spant te schuren. En blijven meten natuurlijk.

P.S. Jammer van dat boek :ohmy:, hopelijk nu beter :)
 
Hoi Dempsey,

Ik denk dat je beter een andere spant kunt zagen als dat mogelijk is, heb je het hout nog waar de spanten in zaten dan kun je de omtrek over tekenen, bij de santa ana van mij heb ik dat ook gedaan en dan kun je de spanten als ze er in zitten weer schuren met een schuurblokje zodat je geen halfronde zijkanten hebt.
 
Dank Pilatus...

Debart, de spanten staan uitgetekend op een plan, dus dat is geen probleem. de halfronde zijkanten zijn dan wel opgelost maar ze zullen er niet groter op worden. Euh maar ik heb geen zaagmachientje...
 
Als ik het goed begrijp heb je niet veel van de spanten afgeschuurd.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan