Hoofdsponsor

De Agostini : Eendracht

  • Onderwerp starter Jolly Sailor
  • Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
J

Jolly Sailor

Guest
Dag iedereen,

Van mijn overleden vriend heb ik verschillende 'nog te bouwen' houtschepen geerfd waaronder 2 x de Eendracht van De Agostini.
In de reeks van 100 nummers daterend van 2004 of was het 2005 ontbreken er spijtig genoeg een paar ( ! ) nummers en namelijk:
Nr 11 met ook de onerdelmen waarvan spant nr 11
nrs 71 tot en met 75 met alle onderdelen.

Vragen:

Om de reeks boekjess volledig te maken kan iemand mij helpen met het scannen van de ontbrekende nummers ?
Dit zou mij ook heloen bij het bepalen van de ontbrekende onderdelen van nrs 71 t/m 75 en waar ze komen.

Ook zou ik misschien in staat zijn om via nr 11 de ontbrekende spant na te maken aan de hand van de foto's .

Of heeft iemand een betere oplossing of advies ?

Alvast bedankt voor de info.
 
Toevallig heb ik deze ook in mijn bibliotheek zitten. (voor de nieuwsgierigen, ja de onderdelen ook, nee ik ben nog niet aan het bouwen ;) )
Geef me even tijd en ik regel dat wel.

Wat spant 11 betreft, je kan dat gerust namaken, maar dan meer aan de hand van het origineel.

Grtz.
 
Heeeeeel goed nieuw ! Denkt u dat een ouderwetse afdruk op kalkpapier van spant nr 11 een mogelijkheid is ? Dat zou me alvast een heel eind in de goede richting duwen .

Nog een goed week end

Grts

Hierbij afbeeldingen van de Eendracht , spanten 12, 13 en 14 zijn nog niet gelijmd !!!! Wacht op 11

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
dat zien er dunne fragiele spantjes uit hoor.

ook lijkt het op de foto of al de spanten naar voor vallen en niet loodrecht staan. heeft dit iets te maken met de lengte van de dekken ?

ik zou wel aan raden om een bouwhelling te maken zodat je de kiel goed recht blijft houden anders heb je wel eens kans dat deze gaat krom trekken en je het schip moet weg smijten omdat je er dan niets meer van gemaakt krijgt.

kijk ff bij de groepsbouw van de victory daar staan vele verschilende bouwhellingen die je zelf kunt maken.
 
Leuk dat je begonnen bent, maar met het plaatsen van dekken lijkt het wel voldoende te zijn.
En ik steun Dirk (amazone) bij zijn opmerking een bouwplank te maken !
 
hoi erik eenmaal als de dekken er op liggen zal het grootste gevaar wel geweken zijn denk ik .

maar nu zou ik tog wel oppassen , 1 keer met je hand er tegen stoten of met je mouw er achter blijven hangen .... ik moet er niet aan denken .
 
Hello iedereen,

Ja, de spanten 'ogen' fragiel maar valt best mee. De spanten 1 tot en met 10 zijn allemaal gelijmd en de dekken erop ook.
Tis wel zo dat de verschillende onderdelen al voor ' vele jaren ' ( 6 a 7 om precies te zijn ) lagen te rusten ! Maar we krijgen het wel goed .
Een bouwplank heb ik ook, wetend dat o.a. 1 x Amerigo Vespucci, 1 x Victory , 1x Le Hussard en 2 x Bismark op mij liggen te wachten.
Maar met de Eendracht heb ik lmijn eerste uitdaging:

SPANT nr 11 ONTBREEKT. En heb niet genoeg informatie om die van nul te beginnen: ontbreekt de juiste afmetingen.
Aan Modelbouwerke: Zou het mogelijk zijn om mij te " Depaneren " met eeh kalkpapier afdruk of copie van het spant dat in Nr 11 van De Agostini reeks steekt ?
Alvast bedankt voor de hulp

Den Jolly.
 
SPANT nr 11 ONTBREEKT. En heb niet genoeg informatie om die van nul te beginnen: ontbreekt de juiste afmetingen.
Aan Modelbouwerke: Zou het mogelijk zijn om mij te " Depaneren " met eeh kalkpapier afdruk of copie van het spant dat in Nr 11 van De Agostini reeks steekt ?
Alvast bedankt voor de hulp

Den Jolly.

Ben er mee bezig.
Komt na het weekend in orde.
 
Ik wil wel kijken voor je hoever de serie in Nederland is. Welk deeltje. Heb je ook het boekje. Zit spant 11 in deeltje 11? Verder schrijf je: "1 x Amerigo Vespucci, 1 x Victory , 1x Le Hussard en 2 x Bismark op mij liggen te wachten".
Allemaal van hout of ook plastic.

Aanvulling:
Zag vandaag deeltje 2 in Ned liggen.
 
Laatst bewerkt:
Is het nu toeval of niet maar in De Agostini reeks over de "Eendracht" is spant nr 11 een onderdeel van boekje nr 11. heb noch het ene noch hhet andere.
Modelbouwerke werkt aan een oplossing voor spant nr 11 want hij heeft de hele " eendracht' reeks ( alle 100 nummers ).
Wat de andere schepen betreft: alle hout, maar bismark heeft ook plastic onderelen o.a.

Heel interessant de aanvulling over Nld. Ga volgende week naar Oostburg en ga daar een beetje rondkijken en navragen in verschillende zaken. Ze kunnen misschien helpen. Het is namelijk zo, eens het probleem met boekje en spant nr 11 opgelost is, ik vrij rustig kan verder werken aan de 2 eksemplaren tot en met nr 70.
Dan komt de volgende uitdaging: er ontbreken de nummers ( + de onderdelen ) 71 tot en met 75 ( en dit dus 2 x aangezien de 2 eksemplaren).
Maar eerst nr 11 en wie weet hoever ze in Nld zullen staan of een andere oplossing.
Alvast bedankt.
 
Jolly, stuur even een pb-tje met je e-mailadres.
Dan stuur ik je een scan, hoop dat je er iets mee kan doen.
Alsook wat je er mee moet doen.
 
Hi Modelbouwerke,

is net vertrokken, hoop dat het mij gelukt is
 
Mailtje onderweg.
Allee, drie eigenlijk.
Hoop dat je er mee verder kan.
 
Ben gisteren in Oostburg geweest. De reeks die nu bezig is in Nederland is "de EENHOORN" van uitgeverij ' Editions Moulinsart '. Zijn nu aan nummer 3.
Dus geen "Eendracht " , spijtig genoeg..........

Verder probeer ik, aan de hand van de informatie gekregen van Modelbouwerke, om verrekte spant 11 te REconstrueren, maar verder dan veel papierafval ben ik nog niet gekomen ....
Vrees dat ik hem nogmaals een mailtje zal opsturen om nog MEER hulp te krijgen.
We zullen wel zien , of toch niet !
 
staat er in het boekje dan geen tekening van spant 11 ? dit kan je mischien vergroten.

je kan ook als je echt geen spant vind of tekening er van, beplanken zonder spant 11 .
 
Ha Jolly,
Wat ben ik een oen. Heb de 2 door elkaar gehaald. Excuus. Wordt blijkbaar oud. Dat kan gunstig zijn maar ook ongunstig.
 
Hulp is al onderweg.
Hopelijk lukt het nu.

Hulp ontvangen maar heb reeds een mailtje gestuurd om meer duidelijkheid te krijgen.
Het lijkt mij niet zo eenvoudig om vanaf een gescande foto uit een magazine een degelijke vergroting te maken, zeker als er geen schaal gekend is, of zelfs geen schaal aanwezig is.
Verhoudigen......verhoudingen .....Altijd problemen met verhoudingen: met foto's, met vergroten, met verkleinen en met vrouwen......het komt altijd neer op verhoudingen.

Een oplossing voor ontbrekende onderdelen is misschien nog het beste en misschien nog het eenvoudigste via een afdruk op kalkpapier of een photocopie op schaal 1:1.
Deze zou dan via mail ( zonder de verhouding te verbreken ) of via b-post kunnen opgestuurd worden ?
Andere oplossingen ?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan