Hoofdsponsor

1/48 A-10 Thunderbolt II (Revell) [!]

Status
Niet open voor verdere reacties.

Caretaker

Well-known member
Registered
Lid geworden
27 dec 2011
Berichten
202
Hierbij het bouwproces en eindfoto's van mijn zojuist voltooide model..

De A-10 is ontworpen als close air support en lucht-grond aanvalsvliegtuig.
Omdat de A-10 subsonisch is (830km/u) is het deel rondom de piloot extreem gepantserd, want de combinatie van laag vliegen en en subsonische snelheden maakt de A-10 erg gevoelig voor vijandelijk vuur vanaf de grond.
Daarom zit de piloot in een titanium “badkuip”, en is de enorme glazen kan van kogelvrij glas vervaardigd.
Toen de A-10 in dienst kwam wist men bij de USAF zich geen raad met de “lelijke” kist.
Vooral omdat de A-10 tamelijk LOW-tech was, en de verwende jongetjes hypermodern supersonisch speelgoed gewend waren werd de A-10 een ondergeschoven kindje, en een groot deel ging naar Europa om het hoofd te kunne bieden tegen de tankovermacht die het Warshaupact zou hebben.
Pas in 1991 tijdens de 1e golfoorlog uitbrak en de A-10 met groot succes tegen de Iraakse eenheden werd ingezet begonnen de Airforce boys eindelijk het nut van het lelijke eendje in te zien.
Vooral de Us Army en USMC die eerst niks van de kist wilden weten toonden nu hun intresse, maar toen wilde de Air Force de kisten ineens niet meer kwijt.
Het voornamelijkste wapen dat de A-10 meedraagt is het 30mm GAU-8/A Avenger roterend kanon. Dit kanon is als basis voor dit vliegtuig gebruikt. Het vliegtuig is er als het ware omheen gebouwd.. Met verschillende diktes armour om de trommel van het kanon heen om het goed te beschermen. Als hier iets mis mee zou gaan heb je toch best een probleempje met die verarmde uranium.


Dit kanon wordt op marine schepen ook gebruikt in de vorm van de Goalkeeper, wat een Nederlandse uitvinding schijnt te zijn..
Verder heeft de A-10 elf hard points voor externe last, waar een grote variëteit aan wapentuig aan gehangen kan worden.


P1030330.png


P1030331.png


P1030334.png


P1030333.png


En hier een dryfitje..
P1030332.png

============================
Met wat steun en tapewerk heb ik hem toch bijna naadloos erin gekregen.
klein beetje plamuur erbij en het ziet er aardig uit.
P1030350.png


verder de vleugels geplaatst en de motorgondels in orde gemaakt en bevestigd.
P1030352.png


P1030357.png


P1030354.png


En ook dit had het nodige plamuurwerk.
Schuren en strak maken die ik als alles in elkaar zit.


Er zit een gram of 40 lood in de neus en het ziet ernaar uit dat het zeker geen tailsitter gaat worden. Revell geeft zelf aan dat er 30 gram in moet...:evil:
P1030366.png


MAAAAARRRRRR Als de staart erop zit.. Ineens dit
P1030368.png


Ofteweel... Nog meer lood in de neus.. En dat ligt nu te drogen tot ik weer verder ga..


Klein overzichtplaatje
P1030355.png
===========
De onderkant voorzien van de bommenrekjes die meegespoten gaan worden in de kleur van het toestel.
patsboemwerk wordt apart geverfd en dan later dmv CA aan de rekken gehangen.
P1030491.png


P1030492.png


P1030493.png
====================
De fans heb ik iets doffer gekregen door er een ander kleurtje op te spuiten.
P1030687.png


Ik heb inmiddels van departmentX de kwijtgeraakte landinggear ook binnen gekregen dus ik kan deze af gaan maken..
P1030692.png


Ik heb al een gedeelte van de ordnance erop geplakt.
P1030685.png
P1030691.png


Als ik hier mee klaar ben gaat de stoel erin en de canopy dicht en het laddertje eraan..
P1030686.png


Ook heb ik de GAU-8 ingeboord zodat het er net even wat echter uitziet
P1030690.png




===========
Ok, de A10 wordt bij deze AF verklaard..
Het model is naar mijn zin en is net in de flat-coat gezet.




Decals worden nog niet geplakt.. Ik ben er nog niet uit of het iets toevoegt. Het is of een haaienbek of een wrattenzwijnkop.. En dat vind ik zelf nog niet echt een toevoeging.


De ordnance wordt misschien later nog wel voorzien van rode/gele markings.


P1030790.png.


P1030795.png


P1030794.png


P1030778.png
 
Laatst bewerkt:
Ziet er goed uit.
Persoonlijk vind ik het er een beetje kaal uitzien zo zonder een decal hier en daar.
Maar dat is persoonlijk.
 
Decals worden nog wel toegevoegd maar ik heb hem eerst afgemaakt zodat er wat ruimte ontstond op de werkbank.Persoonlijk kan het me niet kaal genoeg zijn. :-) Ik bouw voor het model en niet voor de correctheid.
 
Dank u.. Ik heb ook nog een Italeri kitjd liggen met een resin detailset. Die wordt wel geheel met de correcte kleur uitgevoerd.
 
OK, hier ook nog een kleine aanvulling.


het toestel was naar mijn idee helemaal klaar maar had een idee gekregen vanaf de buren.
Ik wilde het toestel een zware wash geven en later nog wat platen die erop gelast waren na schade.
het wordt een post-apocalyptic toestel.


Heel toevallig dat ik van de week Terminator Salvation zat te kijken en daar vlogen ook wat A-10's rond die er erg smerig uitzagen en dat was meteen een geweldig voorbeeld..




Dus hier nog wat foto's die in daglicht gemaakt zijn.. De extra platen worden nog gedaan vandeweek maar dit is vast voor het idee..


P1040003.png


P1040006.png


P1040010.png


P1040012.png


P1040009.png


P1040007.png
 
Ziet er inderdaad lekker vies uit.
 
Ik bouw voor het model en niet voor de correctheid.

Als je voor het model bouwt, dan zou ik voor sommige zaken - net - iets meer aandacht aan besteden: je maakt gebruik van putty, maar de motorgondels mogen beter afgewerkt. Je boort het kanon uit maar laat een naad liggen op de neus,...

Je gebruikt verschillende technieken goed! - maar bij de eindafwerking laat je dan enkele steken vallen wat de beleving van het model niet ten goede komt.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan