Hoofdsponsor

1/98 Doorsnede HMS Victory Corel (1:98) [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.

JanV

Well-known member
Registered
Lid geworden
26 feb 2012
Berichten
463
Hier een korte samenvatting van de bouw van de doorsnede van de HMS Victory

SDC10910.jpg

100_5736.jpg

100_5989.jpg

100_6404.jpg

100_6447-1.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
komende tijd de zeilen gaan bevestigen
en enkele kleine aanpassingen in de tuigage. (zoals hiervoor getoond op de laatste foto zijn de paarden aan de verkeerde zijde en te lang
 
Je bent er vlot bij met je verslag :).
Ik had haar al regelmatig gevolgd en ik vind het machtig mooi tot nu toe.
 
even time-out voor de Wasa en dus maar deze weer eens uit de mottenballen

de zeilen nu goed bevestigd aan de ra's

100_7989.jpg

100_7990.jpg

100_7991.jpg
 
de laatste loodjes jan nog ff doorbijten en ze kan op de schouw. en het ziet er erg goed uit 8)

ga je de zeilen nog behandelen ? of houden ze deze kleur
 
ze blijven deze kleur, zijn vrijwel gelijk aan de kleur van de zeilen van het Statenjacht en zijn licht cremekleurig.
 
De laatste loodjes dus Jan.
(had deze ook al stilletjes ergens anders gevolgd.....)

Fred
 
als alles meezit kan deze dit weekend zo goed als gereed gaan worden.
 
tegenslag: de meet verdunde houtlijm gezekerde knoopjes van de blokken laten los bij het aanbrengen van de tuigage. dus maar alles aangetipt met een druppeltje secondenlijm.
 
de 1e ra is gereed, alleen nog de lijnen beleggen op de juiste korvijnagels, maar dat gebeurt pas als alle ra's en lijnen gemonteerd zijn

SDC10041.jpg

SDC10042.jpg
 
Ze wordt mooier en mooier Jan :)
De laatste loodjes......rustig aan dus.
 
De laatste loodjes......rustig aan dus.

dat is geen probleem, de werkhoogte is dusdanig dat je staand moet werken plus het feit dat het heel nauwkeurig werk is met een leesbril, hou je dit niet een hele dag door, dus af en toe wat afwisseling en een bak koffie.

ondertussen hangt de 2e ra ook op zijn plaats en moeten hier alleen nog enkele lijntjes aan bevestigd worden.
als het goed is ga ik dit morgen afronden en tevens de laatste ra bevestigen.

hierna kan ik gaan puzzelen waar alle lijntjes belegt moeten worden. nu hangt alles nog met een stel knijpers (8 stuks ondertussen) als gewichtje aan de achterzijde.
er zijn meer lijntjes te bevestigen dan dat er belegpunten zijn (mede doordat ik er zeilen aan heb bevestigd.) maar dat lost zich nog wel op.
 
de ra's zijn opgehangen. nu nog de paar laatste lijntjes aanbrengen

SDC10043.jpg

SDC10044.jpg
 
al even wat zitten puzzelen voor het beleggen, maar ik zal meerdere lijnen op een korvijnagel moeten bevestigen. dat is een nadeel van dit soort doorsnedes :wacko:
 
alle lijntjes zijn voorlopig belegd.
de komende week eens kijken of ik het met deze stand van de zeilen zelf tevreden ben.
hier nog wat detail foto's

de korvijnagelbanken op het dek:
SDC10048.jpg

wegens gebrek aan korvijnagels enkele lijnen aan het staande want geknoopt:
SDC10049.jpg

vooraanzicht:
SDC10050.jpg

achteraanzicht:
SDC10047.jpg

op de eindbestemming:
SDC10051.jpg
 
ziet er prachtig uit jan dikke proficiat met het eind rezultaat het mag er zeker wezen:You_Rock_Emoticon:ApplausApplaus.
 
deze dame is nog niet geheel gereed, ik moet de lijnen bij de korvijnagels nog borgen met lijm en mooie rolletjes touw bij hangen, maar dat gebeurt pas als ik zelf tevreden ben over hoe alles nu staat en hangt
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan