Hoofdsponsor

1/75 Vasa (Wasa) Corel 1:75 [wip]

JanV

Well-known member
Registered
Lid geworden
26 feb 2012
Berichten
463
hier een korte samenvatting van de bouw van de Vasa/Wasa

102_7027.jpg

102_7038.jpg

102_7032.jpg

102_7555.jpg
 
voordat het dek vast gelijmd werd, eerst de masten proef geplaatst en openingen gemaakt voor de trap en bevestiging blok voor takel

100_7651.jpg

100_7657.jpg

100_7665.jpg

met een voeler (uit de laminaatlegset) de symmetrie van de romp om en om gecontroleerd
100_7715.jpg
 
Laatst bewerkt:
100_7720.jpg

100_7734.jpg

hier opletten dat de kanonspoorten goed geplaatst worden (ik had ze eerst verkeerd gemonteerd en moest dus halverwege gaan slopen)
100_7740.jpg

100_7748.jpg

stukje beplanking geplaatst om de juiste starthoogte voor de kanonspoorten te bepalen
100_7762.jpg
 
Laatst bewerkt:
de standaard meegeleverde deurtjes worden niet gebruikt, dus maar "even" nieuwe gescratcht

100_7825.jpg

100_7822.jpg

gestaag de romp beplankt nog niet perfect maar een goede oefening voor de 2e laag.
105_7876.jpg

105_7873.jpg

105_7879.jpg

ter info: de kielbalk is aangepast en zal aan de voorzijde vervangen worden door een complete nieuw stuk van notenhout
de kiel zal met noten gefineerd worden.
 
Laatst bewerkt:
Dit was even een korte samenvatting van de bouw. start was in oktober 2011.

vanaf nu zal ik hier ook de updates posten

hier even wat foto's van de huidige status, onderzijde is reeds glad geschuurd, bovenzijde is net geplamuurd met een mengsel van zaagsel en houtlijm.

SDC10064.jpg

SDC10067-1.jpg

verder alvast de eerste dekattributen geplaatst

SDC10066.jpg
 
Laatst bewerkt:
Een heel mooi schip om te zien en te bouwen Jan.

Misschien is het handig om waar je problemen bent tegengekomen dit even aan te geven, dit voor evt toekomstige Wasa-bouwers.
 
korte toevoegingen bij de foto's geplaatst.
details staan 2 andere fora (ik weet niet of ik hier de namen mag noemen)
 
Dank je Jan en er is geen bezwaar om even de andere fora aan te halen, we zijn toch geen concurrenten en een aantal scheepsbouwers kent je al van brouwers en het scheepsmodelbouwforum.
 
Hoi Jan,

Nu je toch hier bent ;) heb ik je bouwverslag helemaal doorgenomen (veel te laat natuurlijk :ohmy: :$).
Op een ander forum is al gezegd dat je de verjonging steeds opnieuw moet bereken om het "golfeffect" te voorkomen (op de foto's hier niet goed te zien). Ik sluit me daar helemaal bij aan.
Wat me verbaast is dat niemand gezien heeft dat je zandstrook bij de boeg (veel) te ver doorloopt waardoor je bij de boeg in de beplanking een extreem "wipneusje" krijgt. Daardoor gaan alle planken bij de boeg sterk omhoog lopen.

Vasa.jpg

Als je de zandstrook volgens de rode lijn op de foto laat lopen gaat de rest van de boegbeplanking veel gemakkelijker. De onderste planken zijn dan een stuk korter maar iedere plank sluit dan onder een veel rechtere hoek aan op de boeg. Daardoor hoef je weer minder te verjongen en lopen de lijnen van de beplanking veel meer "evenwijdig".
Ik ben bij mijn Victory tegen iets vergelijkbaars opgelopen. Omdat ik daar een enkele beplanking toepas heb ik een gedeelte weer afgebroken en ben opnieuw begonnen.
Hier kun je dat zien: http://www.modelbouwen.be/showthread.php?t=5089&page=8
 
zal het zeker zo gaan proberen bij de 2e laag
 
het resultaat van de ronding en de verdere romp is niet geheel conform het origineel. maar ik heb besloten wat dit betreft de vormen van de kit zoveel mogelijk te volgen.
het eindresultaat zal straks zeker toch wel wat aangepast zijn aangezien de "verlengde" kiel voor de boeg en ondersteuning van de boegspriet geheel uit notenhouten balken gemaakt wordt.
verder wordt de kielbalk bekleed met noten en zal aan de achtersteven nog een strookje noten komen voor de bevestiging van het roer.

zoals je ziet wordt dit dus een stukje scratch aanpassing
 
Hoi Janv,

Ik zit jouw bouwverslag te lezen en zie ik bij de geschutspoorten dat je aan de buitenkant een lat zet voor de gaten, momenteel ben ik met de geschutspoorten bezig dus heb ik nu weer een goede tip die ik ga doen en weer wat bij geleerd.
 
Ha Jan,

Mooi kit. Heb ooit eens die van Billing Boats gekocht, ook de Vasa. Was al aan het beplanken maar nu ligt hij op de stort, en bepaalde onderdelen zitten in de Yamato. de tekeningen heb ik wel nog bewaard.
Ben zelfs gaan kijken naar de echte Vasa omdat ik de boel niet vertrouwde, Heb nog foto's. Zal die eens opsnorren. Resultaat van mijn bezoek, de prullenbak dus.
Ik schaam me voor de Vasa omdat de scheepsbouwer een Nederlander was :O
Paul
 
Waar heb je die laminaatvoeler gekocht. Zoek al heel lang zo iets. Bij de Gamma hebben ze alleen met metalen pinnen en dat werkt niet bij modelbouw.
 
die laminaatvoeler heb ik indertijd bij mijn parket/laminaat gekregen van de leverancier. ik kom ze echter ook regelmatig tegen in de €5,00 bakken bij de doehetzelf zaken.
 
de ruwbouw van de 1e laag is gereed.
nu het aftekenen van de verschansing

SDC10068.jpg

SDC10069.jpg

SDC10070.jpg
 
Mooie foto's Jan. Maar ik begrijp absoluut niet wat je gedaan hebt :$

Update: voortaan moet ik toch beter lezen :wacko: , ik dacht dat je de verschansing al afgetekend had .....
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Waar heb je die laminaatvoeler gekocht. Zoek al heel lang zo iets. Bij de Gamma hebben ze alleen met metalen pinnen en dat werkt niet bij modelbouw.

Een paar weken geleden ben ik ook voor zo'n ding bij de gamma in Zoetermeer geweest. Kreeg ik ook zo'n gammel metalen ding voorgeschoteld. Het personeel daar was zo aardig om dat ding volkomen af te raden en me naar de concurrent te verwijzen, de Praxis dus. Daar heb ik dezelfde gekocht als andere Jan heeft voor bijna 10 euro. Let op: dichtgevouwen is het gewoon een vierkant blok plastic, je loopt er zo langs en herkent het niet ..... Ze worden trouwens ook wel profielmallen of kozijnmallen genoemd.
Ik heb ze hier nog nooit in voordeelbakken gezien. Wel klemmen, heel veel klemmen.
Maar dat heb je al opgemerkt :laugh:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Okay. Praxis dus. Zal eens gaan zoeken. Thnxs. Pontius ^^
En............
Pas op je vingers met die klemmen :nowink:
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan