Hoofdsponsor

1/75 Vasa (Wasa) Corel 1:75 [wip]

heb de bestaande zandstrook reeds verwijderd en ga maandag een nieuwe maken
 
eindelijk weer eens wat kunnen doen:

de kanonspaarden zijn in elkaar gezet. de asjes van hout gemaakt ipv messing

100_8198.jpg

100_8199.jpg

verder ook de basis constructie voor de voorplecht (weet zo even niet de juiste naam) vastgezet.
de overgangen worden straks met de dekbeplanking aansluitend afgewerkt en er komen nog wat traptreden op

100_8197.jpg

verder ook nog "even" het eerste berghout gebogen en proef gemonteerd
100_8195.jpg

100_8196.jpg

ik ga nu eerst de gallerijen aan de achterzijde uitmeten en monteren. conform de BB dien je later het berghout weg te halen waar nodig, maar ik denk dat het makkelijker is om de berghouten en de beplanking passend te monteren tegen de gallerijen aan.
 
Dat berghout zit er netjes tegen aan en precies boven de geschutspoorten, netjes uitgemeten.
 
even een update nu de eerste latjes gelijmd zijn

100_8201.jpg

100_8202.jpg

100_8203.jpg

ik kom er nu achter dat de kanonspoorten niet helemaal correct gemonteerd zijn. ik ga deze NIET meer aanpassen en zal de beplanking hierop aanpassen
 
Jan, ziet er toch goed uit.
Ik vind het altijd lastig te zien waar nu de fout zou zitten. Bedoel het geringe verschil in hoogte t.o.v het berghout?
 
ik heb nog wat foto's opgezocht van het origineel, hierop zie je dat de hoogtes tussen de kanonspoorten niet helemaal overeenkomen.

kgIMG_6491.jpg

kgIMG_6378.jpg

kgIMG_6261.jpg
 
zojuist alvast een aantal latjes gebogen
eerst laten inweken in water en daarna met de speciale soldeerbout op de mal in de juiste vorm gebogen.

nu kan ik het weekend door om weer een aantal latjes te lijmen.
ik heb ze trouwens gelijmd met de Bison D2 houtlijm en aangedrukt met spelden die vastgeprikt zijn in de spanten, na ca 10 minuten kunnen de spelden al los en zit alles goed vast.

deze volgende latjes zullen wel wat bewerkelijker zijn om gelijk de juiste sparingen te maken bij de kanonspoorten.
 
ziet er mooi uit jan ga je de huidlatten in zijn geheel maken of ga je met kortere stukjes werken en aan elkaar maken met een las ?
of later met een mes een rechte las er in snijden kan natuurlijk ook nog ;)
 
Dirk, ik ben vooralsnog niet van plan om de huidlatten in korte stukjes aan te brengen. gezien de breedte van de latjes (3 tot 4 mm) ben ik ook niet van plan om hier later met een mesje een las in aan te brengen. dit is voor mij een grens met deze schaal
 
dit weekend weer wat kunnen doen, zie hier het resultaat

100_8206.jpg

100_8204.jpg

100_8205.jpg
 
Hele mooie lijnen heeft dit schip Jan.
Lekker zo doorbouwen :).
 
dit aanbrengen van de 2e laag werkt verslavend.
en doordat onze dochter examen doet, "mag" er niet geklust worden in huis

100_8208.jpg

100_8209.jpg

100_8210.jpg

verder eens even een foto gemaakt van de verzameling bakjes en potjes op de werkbank:
de onderdelen voor de gallerijen verzameld, een hoge beker met water om latjes te weken en een potje met naalden met lijm
100_8211.jpg

bakje met restanten notenhout, 2 bakjes met zaagsel, bakje met sponsje om lijmresten te verwijderen en nog de bakjes met spelden
100_8212.jpg
 
Mooie vorderingen Jan, en al die bakjes staan bij mij ook altijd op de werkbank......:D:D

Fred
 
Minstens 1 x per week zegt mijn vrouw: "Dit bakje kun jij zeker wel gebruiken?".
Heel herkenbaar Jan :).
Trouwens, die pastelkleurige prikkers heb ik dan weer niet, ze kleuren wel mooi bij de Vasa ;).
 
toen ik prikkers zocht kon ik ze alleen maar in deze kleuren vinden bij de Hema.
 
afgelopen lang weekend tussen de bedrijven door lekker kunnen werken.
heb alle kanonsgaten globaal op maat gemaakt, moet ze allemaal nog een keer secuur langs lopen om een mooie sponning te krijgen.

verder enkele verkeerd gelijmde latjes gecorrigeerd en nieuwe aangebracht.

100_8213.jpg

volgende fase wordt de vervolg beplanking naar de onderzijde afwisselend een latje van 1x4 en 2x4mm, binnenkort eerst maar eens gaan buigen en dan weer verder beplanken.
 
Je besteedt veel aandacht aan de beplanking en dat gaat zich zeker lonen.
Het wordt een beauty en ik ben al benieuwd naar de volgende update.
 
Mooi hoor Jan, niets op aan te merken.

Fred
 
bedankt Wim en Fred, we gaan zeker zo door, de start van de 2e beplanking is gemaakt, maar dit was het makkelijke deel, dadelijk komt het doorwerken naar de kielen de bijbehorende verjongingen, fillers etc etc.
maar ik blijf het op mijn eigen tempo doen en heb zeker nu nog geen tijdlimieten gesteld om een bepaald punt gereed te hebben op een bepaalde datum.

In november ga ik samen met mijn vrouw een paar dagen naar Stockholm om het origineel te bewonderen en daar een paar GB aan foto's te maken en mogelijk nog een ontmoeting met de conservator.
ik wil hier speciaal goed kijken naar de gereconstrueerde kleurstellingen en dat straks zoveel mogelijk proberen te benaderen.
hopelijk is dan ook het 2e deel van de Vasa Archeology uit.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan