Hoofdsponsor

1/75 Vasa (Wasa) Corel 1:75 [wip]

ik ben van plan een paar uurtjes langs te komen en deze toch maar achter in de auto te leggen.
 
zoals gezegd alvast een paar balkjes gezaagd welke tegen de valse kiel geplaatst gaan worden, en de balk voor de achtersteven
(restant wordt straks gebruikt voor de voorsteven)

SDC100032.jpg

SDC10005.jpg
 
Jan, ben toch wel benieuwd naar de afwijking of is dat moeilijk uit te leggen. Is het alleen het onderwater deel?
Emiraten. Humm. Hebben ze daar ook leuke modellen :P
 
op deze website van een andere bouwer zie je de afwijkingen, ze leken achteraf wel wat veel en niet correct, maar het geeft aan waar het probleem zit.

http://members.optusnet.com.au/~jenssen/index2.html

ik heb besloten om die stap niet te nemen, maar verder wel te kijken of, binnen bepaalde grenzen, ik er een combi van kit en scratch van kan maken. kost wel wat meer tijd, maar maakt het ook weer leuk

in de emiraten zal ik voornamelijk veel binnen zitten. heb echter wel enkele vrije dagen en wil dan op zoek naar een authentieke scheepswerf
http://www.middleeasthub.com/abu-dhabi/tourist-attractions/bateen-shipyard.html
dus wie weet wat ik daar aantref.
 
Mooie en handige review. Daar heb je wat aan. Ik zie het verschil. Iets voor de topic over miskleunen van fabrikanten. Waarom doen ze dat toch. Zo moeilijk is dat toch niet. Ik zou zeggen als je daar iets leuks ziet dan post je het maar op het forum vooral als het goedkoop is, hi, hi.
Daar zullen ze ook wel internet hebben.
 
een van de redenen van de afwijkingen van de Corel kit schijnt te liggen in het feit dat de Corel kit is ontworpen in de 70'er jaren en niet meer is aangepast aan de werkelijkheid zoals deze er nu bij ligt.
als je het archeologie boek bekijkt dan zie je dat er in de begin jaren na de berging nogal wat verschillende lijnenplannen in omloop waren.

buiten dit probeer ik zoals gezegd wel een beetje een mix tussen de kit en het origineel te maken voorzover te realiseren.
fotomateriaal van het origineel is er in overvloed te vinden op het internet, mocht je interesse hebben dan kan ik nog wel eens wat links plaatsen met fotomateriaal

in het najaar hoop ik zelf een paar GB aan foto's te hebben na mijn bezoek.
mijn vrouw wil graag mee naar Stockholm, lekker een paar dagen weg zonder kinderen (voor het eerst in ruim 16 jaar). de oma's zorgen dan wel voor de kinderen:wub:

ps: hier is nog de link van het museum met de juist geachte kleurstelling
http://www.vasamuseet.se/en/Exhibitions/The-Vasa-model/
 
Tja geniet zou ik zeggen. Als je rookt neem sigaretten mee en sterke drank want dat is daar onbetaalbaar. Drankenwinkels zien eruit als banken met tralies en een pilsje pakken kan wat kosten. Ik heb wat met de Vasa hoewel bouwen, nope. Heb teveel liggen. Ze hebben mooie posters van de Vasa. Toen ik er was was hij nog niet zo lang op het droge. Ze zijn hem jaren kwijt geweest.
 
ben al wel vaker in Zweden geweest alleen nog nooit in Stockholm, dus ik ken de beperkingen daar.
 
zoals besproken op de ledendag hier nog een plaatje van de mal die ik gebruik bij de kanonspoorten

100_7832.jpg

100_7830.jpg
 
jan de wasa ziet er heel goed uit . heb eens kunnen voelen en kijken :) en dat gaat zeker goed komen
 
ik zal zeker trachten bij een volgende ledendag weer aanwezig te zijn zodat je deze dame in al haar schoonheid kunt bewonderen
zodra de datum bekend is zal ik deze gelijk blokkeren in onze thuisagenda
 
gisteren toch maar begonnen met het op maat maken van de beplanking van de kiel.
een en ander is ondertussen gereed (moet er nog wel even een foto van maken, maar aangezien ik de komende dagen weg ben voor het werk, komen deze pas het weekend)
 
Waarom werken als je kunt modelbouwen Jan. Kun je niet doorgeven dat je daar geen tijd voor hebt en dat er een heleboel mensen van jou afhankelijk zijn :P
 
de kielbalk is bekleed.

101_7974.jpg

de vorm van de boeg gekopieerd

101_7976.jpg

101_7977-edit.jpg

nu alleen nog een vraag hoe het gedeelte bij de pijl moet gaan lopen.
ik moet nog even kijken of ik dit stuk uit een stuk noten zaag, of met balkjes ga werken.
 
Is dat een origineel stukje Jan.
Kan je deze niet "vermaken" zodat het stukje op het laatst wat hoger eindigt?

Fred
 
daar zat ik ook al aan te denken. ik moet nog even wat rondneuzen bij andere Vasa modellen.
dit is uitgevoerd conform de vorm van de kit, maar ik ben hier zelf niet helemaal tevreden mee.
 
Goed idee van Fred om dat gelijk mee te nemen. Als mal gebruik je toch al een stuk karton zo te zien, even een ander stukje pakken dan kun je het mooi pas maken.
 
hier een update tot nu toe:

100_7984.jpg
achtersteven beplankt

100_7985.jpg
boegstuk bevestigd

100_7987-1.jpg
1e zandstrook

100_7988.jpg
en bij de achtersteven

100_7986.jpg
alleen hoe nu verder?
 
Jan je hebt de zandstrook aan de verkeerde kant verjongd. De wet van Beagle :P zegt: de zandstrook verjongen aan de kielzijde en alle andere planken aan de kant die van de kiel af gericht is. Laat de vorm van de zandstrook bepaald worden door het natuurlijke verloop van de plank die er naast ligt. Op deze manier krijg je een stabiele en rechte basis voor de beplanking. Probeer er voor te zorgen dat de eerste plank voorbij de zandstrook zo "haaks" mogelijk uitkomt op de boeg. Anders krijg je een "wipneusje" en gaan je planken daar steeds steiler omhoog lopen.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan