Hoofdsponsor

1/75 Vasa (Wasa) Corel 1:75 [wip]

Ik heb de foto's gescand van mijn bezoek aan de Vasa in de 70-er jaren ergens.
Bij deze. Misschien heb je er iets aan.
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg
En de laatste:
attachment.jpg
Heb ook nog een boekje met wat foto's van de beelden die overal op de Vasa zaten.
 
wow mooie fotos van het galjoen hoor.
 
De donkere foto ergens in het midden is gemaakt, door een zijdeur, van het inwendige, het geschutsdek. Daar kun je dus echt niet recht op staan. Ik ben 1,80m maar dat lukt alleen gebukt. Ik zat op mijn hurken om die foto te maken. Niet erg romantisch dus. We hebben deze scheepjes erg geromantiseerd maar in het echt zouden we het niet uithouden.
 
ja een gemiddelde van 5 a 6 voet maar dan komen de dekbalken daar nog eens onder. voor je plezier moest je daar niet rond lopen hoor.
 
dat zijn een paar mooie foto's ten tijde van de restauratie.
ik ben van plan in het najaar samen met mijn vrouw (en zonder kinderen) naar Stockholm te gaan om oa de Vasa te bezoeken
 
Humm. Die ombouw constructie was om hem nat te houden. Is hij gerestaureerd?
 
voor het grootste deel wel denk ik maar er blijft altijt wel werk aan zo een mastadont van een schip.

denk wel niet dat je er op mag hoor
 
door het slechte weer vandaag lekker door kunnen werken.
de 1e laag is nu gereed en helemaal glad.
verder de kanonspoorten alvast zwart geschilderd.

SDC10001.jpg

SDC10002.jpg

SDC10003.jpg

volgende fase wordt nu het uitmeten van de berghouten en daarna de verdere 2e laag beplanken
 
Een mooie basis voor de 2e beplanking Jan,
Op de laatste foto kun je goed zien dat er naar mijn idee best een hoge spiegel op de Wasa zit.
 
Gaat goed Jan. Gewoon doorgaan dan komt alles goed. Btw de Vasa had veel beeldjes en sculptures. Zitten die erbij of moet je die zelf maken?
En Pilatus, ik heb hem. Hoewel de oranje hadden ze niet. Wel deze:
attachment.jpg
Btw in die tijd bouwden ze schepen via verhoudingen. De breedte was zoveel procent van de lengte en de hoogte, etc.
Nu weten we dat dat niet werkt maar vermoedelijk was dat de oorzaak van het top zwaar zijn van de Vasa op de maiden voyage, en natuurlijk de rukwind en de openstaande geschutspoorten.
 
Heb eens door mijn oude bouwtekeningen gezocht en de tekeningen gevonden van de Vasa. Misschien heb je er iets aan.
attachment.jpg
attachment.jpgattachment.jpg
Humm Pilatus, niet de spiegel, hoewel hij zal er wel aan meegewerkt hebben maar een combinatie van factoren: veel genodigde mensen aan dek, harde rukwind, alle geschutspoorten open die dus water schepten en een verkeerde bouwconstructie.
 
van welke kit zijn deze tekeningen? ik zie op het eerste ogenblik al enkele afwijkingen.
ik kijk regelmatig in dit naslagwerk, maar dit is nog niet compleet. in het najaar wil ik naar het museum gaan.

100_6906.jpg

100_6910.jpg

O Ja de figuren zijn rijkelijk aanwezig in de kit

102_7032.jpg
 
Dat boek heb ik ook Jan, het staat boordevol informatie, maar het is zoals de titel al aangeeft meer archeologisch van aard.
Een bezoek aan de Vasa lijkt mij niet te versmaden trouwens, staat ook op mijn wensenlijstje (en nog veeeeeel meer).

veel genodigde mensen aan dek, harde rukwind, alle geschutspoorten open die dus water schepten en een verkeerde bouwconstructie.
En volgens mij ook steeds zwaarder geschut op het bovendek, waardoor het schip al meer en meer topzwaar werd.
 
Ha Jan,
De tekeningen zijn van de Billing boats doos die ik uit wanhoop heb weg gekieperd. De versieringen, als die er al waren, waren van plastic. De geschutspoorten waren van karton. Helemaal niets dus. Maar ja, dacht misschien staat er nog iets leuks op.
De doos die jij hebt is erg mooi. Maar ja, de doos die ik had stamt uit 1970 nog wat en toen waren ze nog niet zo geavanceerd.
 
ik heb indertijd beide kits vergeleken, de huidige kit van BB is toch wel beter, en komt qua detaillering beter overeen met het origineel, echter de totale kwaliteit van de kit is minder, vandaar dat ik toen gekozen heb voor Corel.
vooral de algemene indruk van het houtwerk was aanzienlijk beter.
ik heb de afwijkingen tov het origineel maar voor lief genomen (oa de vorm van de achtersteven)
ik ga wel de kleurstelling straks conform de originele onderzoeken in Stockholm uitvoeren, dus rood met geschilderde figuren, ipv het bekende blauw met goud.

(ik wilde eigenlijk een link naar het museum toevoegen, maar hun website ligt er op dit moment uit lijkt het, zal straks nog wel eens kijken)
 
heb dat overwogen, maar na rijp beraad op een ander forum indertijd besloten om het "onderwater" deel zo te laten conform de kit, met een kleine aanpassing door het beplanken wel te doen conform het origineel.
ik ben dit stuk nu aan het voorbereiden (op papier) en zal dat binnenkort gaan maken.

(echter ik heb de komende weken door mijn werk een drukke agenda, eerst volgende week een beurs en dan een weekje naar de emiraten)
 
Hopelijk krijgen we deze te zien op de ledendag :)
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan